Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Készül az új KRESZ: kötelező sisak a bicikliseknek, egyes rollerekhez jogosítvány

Cívishír | 2024. 08. 15. | 20:03:58
Ez még csak tervezet! Sok elképzelés változhat!
Készül az új KRESZ: kötelező sisak a bicikliseknek, egyes rollerekhez jogosítvány
14 évesnél fiatalabbak számára azonnal kötelező lesz a sisak (Fotó: Illusztráció/freepik)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium szervezetén belül működő Közlekedési Hatóság és a Közlekedéstudományi Intézet fogja össze a közúti közlekedés teljes szabályrendszerének nagyban zajló megújítását. A munka során a közlekedési szaksajtó időről időre betekintés nyerhet az egyébként széleskörű civil támogatással, vagy legalábbis bevonással zajló folyamatba. A korábbi, általánosan megfogalmazott új alapelvekről és a járművezetés-oktatás új szabályairól szóló sajtótájékoztató után most a gyalogosok, bringások, villanyrolleresek közlekedésével kapcsolatos új szabályozási tervekről kapott információkat a Traffix.

Gyalogosok

Az új KRESZ szerint egyértelműen gyalogos lesz a  gördeszkás, görkoris, lábbal hajtós rolleres, a talicskát toló személy, a motort, autót toló ember, a kisállatot, hobbiállatot pórázon vezető személy és a 10 km/h-nál nem gyorsabb motoros kerekesszékkel közlekedő is. A gyalogátkelőn átkelő gyalogos elsőbbségét már az átkelési szándék észlelése esetén biztosítani kell, többsávos úton pedig már akkor meg kell majd állni és elengedni a gyalogost, ha elénk érkeztében már a járművünk által használttal szomszédos sávban jár a gyalogátkelőn. A kerékpárutakon átvezetett gyalogosforgalom esetében a gyalogos elsőbbségét útburkolati jel fogja meghatározni, a bringások számára pedig újdonságként megjelenik a nekik szóló, zebrát jelző KRESZ-tábla. A gyalogos elsőbbségi joga magasabb rendűvé válik a jármű elsőbbségi jogánál: a gyalogos közlekedése a jövőben jogszerűen zavarhatja, vagyis nem hirtelen irányváltoztatásra, lassításra kényszerítheti a vele szemben elsőbbségadásra kötelezett járműveket. Az új KRESZ értelmében egyértelművé válik, hogy minél inkább az úttest szélén, széles járművet toló gyalogosok kivételével a menetiránnyal szemben kell közlekedniük a gyalogosoknak.

Kerékpárosok

A tervek szerint a jövőben lesznek kerékpárok és "különleges kerékpárok". A kerékpár kétkerekű, alapvetően emberi erő hajtja, de ezt villanymotor segítheti, maximum 1000W teljesítménnyel, 25 km/h sebességig. A különleges kerékpár a 35 kilogrammnál nehezebb, két vagy akár több kerekű, egy méternél szélesebb kerékpár: a cargo-biciklik, a pedálos riksák és hasonló egzotikumok. Olyan "kerékpáros övezetek" jönnek majd létre, amelyekben a bringások, e-bringások, villanyrolleresek nagyjából szabadon közlekedhetnek, de ide más jármű csak célforgalomban mehet be, legfeljebb 30 km/h sebességgel. (Biciklist előzni viszont nem lesz tilos.) Újdonságként kerül be a KRESZ-be a "kerékpáros átkelőhely". Eddig ilyen nem volt, bonyolult táblákkal volt kijelölve az elsőbbséggel védett kerékpárút-átvezetés. Sajnos ez az új felületi elem egy új sebességhatárt is hoz a rendszerbe: a kerékpáros az átvezetés előtt már 10 méterrel is legfeljebb 10 km/h-val mehet. Ezeket a bringászebrákat gyalogos is használhatja, ha a kerékpárúton közlekedik; itt neki is elsőbbsége van a járműforgalommal szemben.

A gyalogoszebra és a bicikli viszonya nem változik, de most már kimondva is átengedi a zebrán tekerve a biciklist majd a KRESZ, de ebben az esetben a járműforgalommal szemben a bringásnak nem lesz elsőbbsége. Leszállva, a biciklit tolva persze igen.

Ahol "nem biztonságos" a kerékpárút, továbbra sem lesz kötelező ott haladni a kerékpárosnak. Fontos változás, hogy a buszsávon alapértelmezésben általánosan engedélyezett lesz a kerékpárosforgalom az új KRESZ tervezete szerint, de ezt táblával megtilthatja az útkezelő. Az új KRESZ bevezeti, illetve engedi a két oszlopban és csoportban, kerékpáros övezetben a meg nem határozott formájú haladást. A kerékpárosok két oszlopban mehetnek kerékpárúton, kerékpársávban, lakó-pihenő övezetben, nyitott kerékpársávon. A tervek szerint lakott területen kívül a minimum hat, maximum 12 fős kerékpáros csoportok akár a sáv (sávok?) teljes szélességét elfoglalva is haladhatnak csoportban, az út jobb oldalán, de úgy, hogy az őket előző járművek besorolását a csoportok közé lehetővé kell tenniük.

Lakott területen belül egy, lakott területen kívül másfél méter lesz a kötelező előzési oldaltávolság a járművek részére.

A kerékpárosoknak járdán maximum 10 km/h-val szabad majd menni, nem járdán, de együtt a gyalogossal 20 a limit, egyéb helyen 50 km/h az engedélyezett. A dugóban araszoló forgalomban a bringások az új elképzelés szerint álló vagy 20 km/h-nál lassabb sor mellett elmehetnek (jobb oldalról) előre, de csak az útkereszteződésig vagy a jobb szélre besorolt járműig. A kereszteződés előtt vagy benne álló jármű mellett kötelezően meg kell állni, mozgó jármű mellett azzal együtt gurulva át szabad haladni. A tervek szerint egyirányú úton 30-as zónában vagy alatta (lakó-pihenő övezetben például) alapértelmezésben is szabad lesz forgalommal szemben közlekedni, nagyobb sebességű úton csak akkor, ha ezt tábla jelzi. Újdonság viszont, hogy a forgalommal szemben haladva tábla nélkül is elsőbbséget kell majd adni a biciklisnek a keresztirányú forgalomnak egyenrangú kereszteződésben, kivéve, ha kerékpársávon vagy autóbusz forgalmi sávon közlekedik. A világítás a bringán is, a bringáson is elhelyezhető lesz, de nem bringaúton nappal is használni kell majd, lakott területen belül is. Mellény vagy valami fényvisszaverő ruha használata korlátozott látási viszonyok mellett lakott területen belül is kötelező lesz.

A KRESZ-megújítás során a szabályozást írók bevezetnék a védősisak felmenő rendszerben kötelező előírását, miszerint a rendelet hatályba lépésétől kezdve a 14 évesnél fiatalabbak számára azonnal kötelező lesz a sisak, viszont nekik már életük végéig az is marad.

És még néhány életkori szabály: 6 év alatt felügyelet nélkül senki nem bringázhat közúton, a kisgyerek felügyelet mellett tekerve is gyalogosnak számít majd. 6-12 év között csak felügyelet mellett lehet majd tekerni, kerékpárút kivételével, legfeljebb 30 km/h sebességgel.

Rolleresek

A KRESZ megújításán dolgozó munkacsoportok egyelőre csak az elektromos rollerek szabályozásával foglalkoztak. Az új KRESZ-ben lesz "kis teljesítményű" és "nagy teljesítményű" motoros roller. (Kicsi: max 25 km/h, max 1000W, max 35 kg. Nagy: minden értéke nagyobb.) A gyenge, könnyű e-rollerek lényegében kerékpáros szabályozást kapnak, 12 éves alsó korhatárral, max. 25 km/h engedélyezett sebességgel, a kerékpárosokkal egyező térhasználati előírásokkal, a bringásokkal azonos védőfelszerelés, világítás használata mellett.

Fontos kitétel, hogy ezek a rollerek főútvonalon csak akkor közlekedhetnek, ha azon van "kerékpáros létesítmény".

A nagy teljesítményű e-rollerek kerékpár-segédmotorkerékpár hibrid szabályozást kapnak. Kell hozzájuk motoros bukósisak, 14 éves életkor, sőt: vezetői engedély is. Ezek a gépek lakott területen kerékpárúton, járdán, kerékpársávban NEM közlekedhetnek, engedélyezett legnagyobb sebességük 40 km/h. Az elektromos rollernek nem minősülő "egyéb eszközökkel" a gyalogosközlekedés szabályozása szerint, "alkalmazkodó sebességgel", legalább kerékpáros védőfelszereléssel kell majd közlekedni, amikor életbe lép majd az új KRESZ.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Lenyűgöző! Szupernóva-maradványt fotóztak Nagyhegyesen
Lenyűgöző! Szupernóva-maradványt fotóztak Nagyhegyesen
Az asztrofotós 7 éjszakán át 33 órányi fotont gyűjtött össze a fotó elkészítéséhez.
Hirdetés
Hirdetés
Elhunyt Komora Imre korábbi válogatott játékos, egykori szövetségi kapitány
Elhunyt Komora Imre korábbi válogatott játékos, egykori szövetségi kapitány
pályafutása legsikeresebb idényében Eb-bronzot és olimpiai aranyat nyert.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Jön a légi irtás Debrecenben
Több teendőre figyelmeztet az önkormányzat.
Polgármesterré lép előre Győri Viktor Dávid Folyáson
A falu nemcsak alvótelepülés lenne, hanem munkahelyeket jelentő beruházást is szívesen látnának.
Debrecen továbbra is a legdrágább
Tovább emelkedtek a lakbérek.
Új víztermelő kutat kell fúrni Létavértesen
A város ivóvízellátása ellehetetlenülhet.
Kiderült, mire megyünk a szilvával idén
A termőfelület majdnem 30 százalékát adja Szabolcs-Szatmár-Bereg.
Ismét fellendülhet a magyar mézpiac?
Újra vámmal érkezhet ukrán méz az Európai Unióba.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés