Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ez is vasútfejlesztés: tram-trainnel Debrecenből Nagyváradra

civishir.hu | 2023. 11. 24. | 12:47:09
Megszűnik a Csapókert megállóhely, lesz viszont Fényesudvar és Sámsonkert megálló.
Ez is vasútfejlesztés: tram-trainnel Debrecenből Nagyváradra
Hódmezővásárhely és Szeged között már jár a tram-train (Fotó: MTI/archív)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Folytatódnak Hajdú-Biharban a vasúti fejlesztések, és már elérhető távolságban az az idő is, amikor a 100-as vasúti fővonalon a jelenlegi 120 helyett 160 kilométer/óra sebességgel közlekedhetnek a személyszállító vonatok. Ennyire azonban ne menjünk előre, hiszen a sínpályák fejlesztése, korszerűsítése folyamatosan napirenden van Hajdú-Biharban. Mindez a vármegyei önkormányzat november 24-ei közgyűlésén szerepelt a napirendi pontok között. Az előterjesztést egyébként megszavazták a képviselők.

Még szűk tíz év a 160-ig

A közgyűlési előterjesztésből kiderült, hogy a legnagyobb utasforgalmat a 100-as vasútvonal vezeti le, amelynek vármegyénken belül már megújult a Püspökladány és Debrecen közötti része. Viszont az is további korszerűsítésre szorul, hiszen még telepíteni kell azokat a biztosítóberendezéseket, amelyekkel a vonatok sebessége 120-ról 160 kilométer/órára növelhető. Ez a 2030-as évek elejére várható. Elkezdődött a Debrecen–Nyíregyháza közötti vasútvonal korszerűsítésének előkészítése. Ha befejeződik, itt is 160-al járhatnak a vonatok. A vasútfejlesztő munkálatok részeként új, külön szintű keresztezés épül a Sámsoni úti közúti-vasúti kereszteződésben. A Csapókert megállóhely megszüntetése mellett új megállóhelyet létesítenek Fényesudvar néven a Dobozi lakótelep mellett, valamint a Kassai út Tölgyfa utai csomópontjánál Sámsonkert néven. Jelenleg a kiviteli tervek engedélyezési eljárása zajlik.

A vármegyét érintő távolsági vasúti forgalom túlnyomó részben a 100-as fővonalon zajlik. Az elmúlt években az új Flirt motorvonatok forgalomba állításával itt kényelmesebb lett a vasúti utazás. Jelenleg Debrecenből Budapestre óránként járnak InterCityk, InterRégió vonatok, Nyíregyházára óránként InterCityk, ezek kétóránként Miskolcra, négyóránként pedig Záhonyba. Munkanapokon a reggeli és délutáni csúcsidőszakokban az elővárosi forgalom számára 20-30 percenként közlekednek betétvonatok a Püspökladány–Debrecen szakaszon és Debrecenből Záhony felé. Emellett napi két-két pár nemzetközi EuroCity-vonat is érinti Debrecent, Bécs, Munkács és Nagybánya irányába. 2024-ben a közlekedési vállalat az autóbuszos ráhordást tervezi fejleszteni Püspökladány, Kaba és Hajdúszoboszló térségében.

A 106-os akár minta is lehet

Folyamatban van a BMW-gyár beruházáshoz kapcsolódóan a Debrecen–Macs–Balmazújváros vonalszakasz fejlesztése. A projekt első ütemében átépült a vasúti pálya Debrecen és Macs között, új megállóhely létesült Kismacs városrésznél és a leendő gyár közelében. Macs Ipari Park állomáson új üzemi épületet, rakodóvágányokat, rakodók épületeket, a megállóhelyeken esőbeállókat építettek. Még az idén átadják a 108-as vasútvonalon Debrecen-Macs állomást. A beruházás második ütemében folytatódik a vasúti pálya felújítása Macs állomás és Balmazújváros állomás között, aminek eredményeként a pályasebesség 100 kilométer/óra lesz, Macs állomásig megépül a villamos felsővezeték, így a BMW-gyár kiszolgálása villamos vontatású vonatokkal történhet. A BMW-beruházáshoz kapcsolódóan tehát jelentős fejlesztés történt a Debrecen–Macs szakaszon, valamint tervezett a folytatás Balmazújvárosig. A projekt végén a vonatok megengedett sebessége 100 kilométer/órára nő, továbbá Debrecen és Balmazújváros között villamos üzemű mozdonyközlekedésre lesz lehetőség. A felújítással nem érintett szakaszon a vasúti pálya korossága és romló állapota miatt sebességkorlátozásokat kellett bevezetni.

Befejeződött a 101-es számú Püspökladány-Biharkeresztes vasútvonal felújítása, villamosítása. A 2023/2024-es menetrendváltásban a püspökladányi csatlakozások javítása és a menetidők csökkentése szerepel majd. Jelenleg Püspökladány és Biharkeresztes között 60-120 percenként közlekednek a belföldi személyvonatok, a Székelyföldre napi hat vonatpár jár.

A 105-ös számú Debrecen-Nyírábrány vasútvonalon 2022-ben számos karbantartás zajlott, aminek eredményeként Vámospércs és Debrecen között 80 kilométer/óra sebességgel haladhatnak a vonatok. Nyírábrányig viszont rosszabb a pálya állapota, ott 40-60 kilométerrel járnak a szerelvények. Jelenleg közel egymilliárd forintból folyik Vámospércs vasútállomáson a közös busz-vonat peron kialakítása, autóbuszforduló és a környezet rendezése. Ezen a vonalon kétóránként járnak a személyszállító vonatok, reggel Debrecen felé, délután Nyírábrány irányába félóránként közlekednek a szerelvények. Érmihályfalvára és vissza napi három vonatpár közlekedik.

A regionális-elővárosi vonalak közül kiemelkedő forgalmú vasútvonal a 106-os, a Debrecen és Nagykereki közötti. A vonalon 2013-2015 között önkormányzati összefogással lezajlott fejlesztések eredményeként korszerűek lettek az utaskiszolgáló peronok. A MÁV Zrt. a Magyar Falu Program támogatásával teljes körűen felújítja Nagykereki és Pocsaj-Esztár vasútállomások felvételi épületeit, míg Sáránd, Konyár és Kismarja állomásépületei állagmegóvó, esztétikai felújításon estek át. A vasúti pálya a korából adódóan erősen leromlott, annak teljes körű átépítésére lenne szükség. A MÁV Sáránd és Derecske-Vásártér között 1,2 milliárd forintból jelentős pályakarbantartást végzett, amelynek eredményeként visszaállították az eredeti pályasebességet. Derecske Vásártér és Konyár között viszont 20 kilométer/órás sebességkorlátozás van érvényben.

A 109-es számú Debrecen – Tiszalök vasútvonal Debrecen egyik legnagyobb lakosságszámú területet lefedő elővárosi vasútvonala, közepes forgalommal, jórészt távolsági közlekedéshez csatlakozó szereppel. Nagyobb utasforgalom pénteken és vasárnap tapasztalható. A vonatok kétóránként, reggel óránként közlekednek. A vonal ugyan jelentős lakónépességű településeket (Hajdúböszörmény, Hajdúnánás) köt össze Debrecennel, ám a településszéli vonalvezetése miatt kihasználtsága viszonylag alacsony. Hajdúböszörményben a város központjához közelebbi új megállóhely építésével középtávon is növekedhetne a forgalom, távlatban pedig Hajdúböszörmény és Debrecen 1-es villamosvonala közötti tram-train fejlesztéssel lehetne új alapokra helyezni a vasútvonal forgalmát.

A 110-es Debrecen-Mátészalka vasútvonal jelentős forgalmat bonyolít le Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye keleti részével. A korábban tervezett felújítás elmaradt, így a pálya műszaki állapota korának megfelelően avult. A 128-as Püspökladány-Szeghalom vasútvonalnak csak a Biharnagybajomig terjedő szakasza van vármegyénkben. Erre a vonalra is ráférne egy felújítás.

Minedezeken kívül talán különlegességnek számító vasútfejlesztésekkel is foglalkozik a MÁV. Elkezdődött a Budapest – Kolozsvár nagysebességű vasútvonal részletes megvalósíthatósági tanulmánya elkészült. Debreceni Déli Gazdasági Övezet bővítésével összefüggő vasúti infrastruktúra-fejlesztésekhez kapcsolódó közbeszerzési eljárások előkészítése folyamatban van. Elkészült a megvalósíthatósági tanulmány a Debrecen és Nagyvárad közötti „tram-train" kapcsolatra, valamint a Debreceni Repülőtér vasúti kapcsolatának fejlesztésére. Az elkészült megvalósíthatósági tanulmány eredménye alapján a Debrecen – Nagyvárad vasúti kapcsolat egy új vonalszakasz megépítésével jönne létre, mégpedig a 106. és a 101. számú vonalak összekötésével (tervezői javaslat szerint új országos mellékvonalként a 104 sz. Derecske-Berettyóújfalu vonal néven). A teljes 106. számú egyvágányú vasútvonal 80 kilométer/órára történő sebességemelés céljából helyben átépülne, továbbá Debrecen Repülőtér névvel új megállóhely létesülne a repülőtér jelenlegi termináljánál.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Döntöttek a szurkolók: ilyen lesz az új Loki-mez
Döntöttek a szurkolók: ilyen lesz az új Loki-mez
Szavazhattak a debreceni drukkerek.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Márciusi fagyok jönnek; ismét méregdrága lehet a gyümölcs. Vagy nem is lesz...
Markáns lehűlést jeleznek. A gyümölcsfák már sok helyen virágoznak.
Richter-évértékelő: elképesztő növekedés a gyógyszergyártásban
Tavaly 13 országban vezették be a központi idegrendszerre ható cariprazine-t.
A hátrányos helyzetűeken is segít a vármegye önkormányzata
Csaknem hárommilliárd forint támogatást nyertek.
Lakóparkot építene Hajdúböszörményben egy debreceni cég
A február 29-i ülésen a helyi idősotthon díjainak emeléséről is dönthetnek a képviselők.
Napelemes pályázat: hamarosan indulnak a kifizetések
Rendkívül népszerű volt a kezdeményezés.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Richter Gedeon Remény Háza nyílik Bamakóban
Richter Gedeon Remény Háza nyílik Bamakóban
Veszélyeztetett afrikai nőket támogató kezdeményezést karolt fel a Richter.
Az NI harmadik helyezett lett WATCH programjával
Az NI harmadik helyezett lett WATCH programjával
A Joint Venture Szövetség (JVSZ) nagyszabású díjátadó gálaeseményén díjazták.
Hirdetés
Hirdetés