Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása

Cívishír | 2025. 02. 11. | 16:44:15
Egy vasúti megálló megszűnik, de kettőt építenek Debrecenben.
Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása
A négysávosítás projektje jelenleg az előkészítés szakaszban van (Fotó: google)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Előbb a vasúti pálya korszerűsítése, 160-assá tétele, majd a 4-es főt 2x2 sávosítása – ez az elvégzendő feladatok sorrendje a Debrecen és Nyíregyháza közötti közlekedés gyorsításának és biztonságosabbá tételének. Minderre pedig azért van szükség, mert mindkét város gazdasága gyorsan fejlődik, az agglomerációkban újabb ipartelepek jöhetnek létre, ezzel párhuzamosan növekedhet a lakosságszám. A közlekedési feltételek javításának tervezett módjairól az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) sajtóirodája válaszolt a Cívishír kérdéseire.

A vasúton minden változik

Kezdjük a vasútfejlesztéssel, az előrébb tart, hiszen ott már a kivitelezés közbeszerzési eljárásának előkészítése zajlik. A költségekről annyit írt az ÉKM, hogy az részben uniós forrásból tervezett, mivel azonban a közbeszerzési eljárás előkészítése még zajlik, így nem lehet tudni a végösszeget. Az azonban biztos, hogy a vonalszakasz alkalmas lesz a 160 kilométer/óra engedélyezett sebességre (kivéve Debrecen állomást követő ívekben, ahol csak 120-szal mehet a vonat), az állomások kialakítása megfelel majd a teherforgalom miatt bekövetkezett igényeknek, az utasforgalmat pedig az uniós előírások betartása mellett a lehető legmagasabb színvonalon tudják kiszolgálni. A vágányok tengelyterhelése 225 kilonewtonra növekszik.

A vasúti pálya átépítése mellett korszerűsítik a biztosítóberendezést, a távközlést, az áramellátást, a felsővezeték rendszerét, a műtárgyakat, a térvilágítást, valamint egyes magasépítészeti létesítményeket, továbbá lesznek más infrastrukturális fejlesztések is.

Kiépül az átjárhatóságot biztosító Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) két szintje. A fejlesztések pozitív hatásait az utasok saját bőrükön is megtapasztalhatják, hiszen például a személy- és Interregio (korábbi sebes-) vonatok menetideje a sebességemelésnek és a kedvezőbb menetdinamikájú FLIRT motorvonatoknak köszönhetően hét perccel rövidül, 35 percre csökken a Debrecen-Nyíregyháza szakaszon – írták. Ráadásul úgy, hogy a debreceni végállomáson felül a városban két további megállót is kiszolgálnak. A 160 kilométer/óra sebességre alkalmas pálya lehetővé teszi a járatsűrítést, a sebesvonatokon felül órás ütemezésben személyvonatok is indulhatnak Debrecen és Nyíregyháza között. Hozzátették, ezzel összességében félóránként biztosított a két vármegyeszékhely és a köztes megállók kiszolgálása. Mi több, a hivatásforgalmi időszakban (a hivatásforgalom az az utasáramlás, amely során a közösségi közlekedést igénybe vevők munkahelyükre utaznak vagy onnan elutaznak – a szerk.) a félórás ütemű közlekedés között további betétjáratok is közlekedhetnek Debrecen és Hajdúhadház viszonylatban.

Mindez nem hagyja változatlanul a Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal jelenlegi állomás- és megállóhely rendszerét sem.

Debrecenen belül az eddigi egyetlen, Csapókert vasúti megállóhely megszűnik, helyette a városrészek jobb feltárása érdekében két megállóhely is épül. Ezek közül az egyik a Fényesudvar elnevezésű, Debrecen állomás kijárati íve után helyezkedik el az Ótemető utca–Huszár Gál utcán, az útátjáró kezdőponti oldalán. Míg a másik a Júliatelep elnevezésű megállóhely, a GÖCS csomópont közelében, a Szerviz út Apafa felőli oldalán kap helyet. Az új megállóhelyek is – amely Debrecen vasúti elővárosi forgalmának és a vasúti közlekedés területi lefedettségének javítását célozza – a vasútfejlesztési projektben valósulnak meg, csakúgy, mint a Hajdúhadház alsó elnevezésű új megállóhely a hajdúhadházi állomás előtt Debrecen irányában.

Az utasok biztonságának és kényelmének javítása érdekében Debrecenben az átépítéssel érintett állomásokon (Apafa állomás kivételével) és megállóhelyeken peronliftek beépítésével együtt, a sínkoronától számítva 55 centiméter magas peron létesül. A lépcsőket, rámpákat és lifteket teljesen, a peronokat részben lefedik, továbbá az aluljárókat és a peronokat akadálymentesítik. A projektben érintett állomásokon és megállóhelyeken (Apafa állomás kivételével) az utasoknak nyugodt várakozási helyzetet biztosító perontetők is épülnek – tudatták.

Új út 25 kilométeren

A 4-es főút két vármegyeszékhely közötti szakaszának 2x2 sávosítását nagyon régóta tervezik, és azt követően sem került le a fejlesztési projektek sorából, hogy nemrégiben megépült az M35 és M3 görbeházai fel- és lehajtója. Ezzel autópályán is elérhető Nyíregyháza, de a távolság az 50 helyett 80 kilométer.

Vitathatatlan, a két város közötti gyors és biztonságos közúti közlekedés miatt szükség van a 4-es négysávosítására.

Ez jelenleg az előkészítés szakaszban van. Már elkészült a tanulmányterv, környezeti hatástanulmány, a projektnek megvan a környezetvédelmi engedélye. Az előkészítés második lépéseként el kell készíteni a fejlesztés engedélyezési és kiviteli tervdokumentációját, ennek elindult a közbeszerzési eljárása. Ezután kezdődhetnek a részletes tervezési feladatok, majd kezdődhet a kivitelezés. Mindez egy ilyen volumenű fejlesztés esetében még hosszú időt, akár több év is lehet – tudta meg a Cívishír a ÉKM-től. Az Építési és Közlekedési Minisztérium – ígéri – mindent megtesz, hogy az állami beruházások kivitelezése a lehető leggyorsabban el tudjon kezdődni. A 4-es főút korszerűsítésének célja a Debrecen–Nyíregyháza között, részben új nyomvonalon vezetett 2x2 sávos közúti kapcsolat létrehozása, amely megteremti a két vármegyeszékhely gazdasági övezetei között a nagy kapacitású, biztonságos közúti összeköttetést.

A fejlesztésben mintegy 35 kilométer hosszúságban – ebből 10 kilométer meglévő, 25 kilométer új nyomvonalon vezetett – nagy kapacitású, biztonságos közúti kapcsolat épül ki, tervezetten hat darab külön szintű csomóponttal és a hozzá kapcsolódó alcsomópontokkal, továbbá három kétsávos körforgalommal, valamint 19 műtárggyal. A részletes műszaki tartalmat a következő tervezési szakaszban dolgozzák ki. A jelenleg környezetvédelmi engedéllyel rendelkező nyomvonalfolyosó a további tervezés során kis mértékben még módosulhat. A végleges, pontos nyomvonal az építési engedély megszerzésével alakul majd ki. A jelenlegi szerint a 2x2 sávos út kezdőszelvénye a 354-es főút és a távlati debreceni keleti elkerülő szakasz csomópontja, Hajdúhadházat és Téglást nyugati, Újfehértót keleti irányból kerüli el, a végszelvénye a 4-es főút és az M3-as autópálya jelenlegi csomópontja. A beruházás költségei a részletes tervek birtokában becsülhetők majd meg.

CH

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Campus Fesztivál: nagy nevek érkezhetnek Debrecenbe
Campus Fesztivál: nagy nevek érkezhetnek Debrecenbe
Összeállt a kívánságkosár, már lehet szavazni.
Harminc ismerősét verte át a debreceni jegynepper
Harminc ismerősét verte át a debreceni jegynepper
Focimeccsekre kínált utazásokat, belépőket.
Szakadó eső a debreceni yoUDay főpróbáján
Szakadó eső a debreceni yoUDay főpróbáján
Új programot is hirdettek az egyetemistáknak.
Egykilométeres „Kánaán” a Sámsoni úton
Egykilométeres „Kánaán” a Sámsoni úton
Megtudtuk, hogy pontosan melyik szakaszon lehet kétszer két sávon közlekedni hamarosan.
Professzorát köszöntötte a Debreceni Egyetem
Professzorát köszöntötte a Debreceni Egyetem
A 85 éves Tóth Csaba emberileg és szakmailag is példát mutat - hangzott el az ünnepségen.
Gondok a DVSC-nél: az önkormányzat közbelépett
Gondok a DVSC-nél: az önkormányzat közbelépett
Papp László üzent a többségi tulajdonosnak is.
Filmforgatás nehezíti a debreceni közlekedést
Filmforgatás nehezíti a debreceni közlekedést
Késések, terelőútvonalon járó buszok.
Varga Zoltán úgy érzi, diktatúrában él
Varga Zoltán úgy érzi, diktatúrában él
A debreceni ellenzéki politikus populista jobboldaról írt.
Hajdúszováti drogbiznisz: közbelépett a rendőrség
Hajdúszováti drogbiznisz: közbelépett a rendőrség
Debreceniek és hajdúszoboszlóiak közösen csaptak le a faluban.
Hepatitis egy debreceni óvodában
Hepatitis egy debreceni óvodában
Két gyermek szervezetében mutatták ki a vírust.
Százmilliós növényterápiára is készülnek Nyíradonyban
Százmilliós növényterápiára is készülnek Nyíradonyban
Kúriai fejlesztések európai uniós forrásból.
Nagy baleset Józsánál: hatan kórházban
Nagy baleset Józsánál: hatan kórházban
A 35-ös főúton ütköztek össze a járművek.
Rátámadt haragosára Hajdúböszörményben
Rátámadt haragosára Hajdúböszörményben
Vádat emeltek a férfi ellen.
Azonnal cselekedett a két hajdú-bihari rendőr
Azonnal cselekedett a két hajdú-bihari rendőr
Elsőként értek egy baleset helyszínére.
Felismeri? Ezt a tolvajt keresi a rendőrség!
Felismeri? Ezt a tolvajt keresi a rendőrség!
A polgári bevásárlóközpontból lopott.
Elkapták a balmazújvárosi enyveskezűt
Elkapták a balmazújvárosi enyveskezűt
Úgy járt be más ingatlanára, mintha az övé lenne.
Hajdúszováti drogbiznisz: közbelépett a rendőrség
Hajdúszováti drogbiznisz: közbelépett a rendőrség
Debreceniek és hajdúszoboszlóiak közösen csaptak le a faluban.
Így adakoznak a hajdú-bihari gazdák!
Így adakoznak a hajdú-bihari gazdák!
Hátrányos helyzetű családokon segítenek 6,5 tonnával.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Százmilliós növényterápiára is készülnek Nyíradonyban
Százmilliós növényterápiára is készülnek Nyíradonyban
Kúriai fejlesztések európai uniós forrásból.
Hirdetés
Hirdetés
Campus Fesztivál: nagy nevek érkezhetnek Debrecenbe
Campus Fesztivál: nagy nevek érkezhetnek Debrecenbe
Összeállt a kívánságkosár, már lehet szavazni.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
A KSH szerint most ennyi a magyar átlagkereset
A mediánérték jóval kevesebb.
Mechwartos diák a támogatottak között
Megvalósíthatja a tervét.
Kezdődik a hortobágyi madárszínház építése
A projekt teljes elszámolható költsége meghaladja a 4,3 milliárd forintot.
Országos fogyasztóvédelmi ellenőrzés indult
A visszaváltási díjra vonatkozó szabályok betartását vizsgálják.
Támogatott tartalom
Jöjjön az év utolsó grillezése!
Jöjjön az év utolsó grillezése!
Ezekre az eszközökre lehet még szükséged.
A legkiválóbb gyógyszerészeket keresik
A legkiválóbb gyógyszerészeket keresik
Pályázatot írt ki a Richter: a díjazottak kategóriánként bruttó kétmillió forint értékű elismerésben részesülnek.
Új lendületet kap Hajdú-Bihar aktív turizmusa
Új lendületet kap Hajdú-Bihar aktív turizmusa
Aláírták a 4,3 milliárd forintos támogatási szerződést.
Hirdetés
Hirdetés