Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása

Cívishír | 2025. 02. 11. | 16:44:15
Egy vasúti megálló megszűnik, de kettőt építenek Debrecenben.
Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása
A négysávosítás projektje jelenleg az előkészítés szakaszban van (Fotó: google)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Előbb a vasúti pálya korszerűsítése, 160-assá tétele, majd a 4-es főt 2x2 sávosítása – ez az elvégzendő feladatok sorrendje a Debrecen és Nyíregyháza közötti közlekedés gyorsításának és biztonságosabbá tételének. Minderre pedig azért van szükség, mert mindkét város gazdasága gyorsan fejlődik, az agglomerációkban újabb ipartelepek jöhetnek létre, ezzel párhuzamosan növekedhet a lakosságszám. A közlekedési feltételek javításának tervezett módjairól az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) sajtóirodája válaszolt a Cívishír kérdéseire.

A vasúton minden változik

Kezdjük a vasútfejlesztéssel, az előrébb tart, hiszen ott már a kivitelezés közbeszerzési eljárásának előkészítése zajlik. A költségekről annyit írt az ÉKM, hogy az részben uniós forrásból tervezett, mivel azonban a közbeszerzési eljárás előkészítése még zajlik, így nem lehet tudni a végösszeget. Az azonban biztos, hogy a vonalszakasz alkalmas lesz a 160 kilométer/óra engedélyezett sebességre (kivéve Debrecen állomást követő ívekben, ahol csak 120-szal mehet a vonat), az állomások kialakítása megfelel majd a teherforgalom miatt bekövetkezett igényeknek, az utasforgalmat pedig az uniós előírások betartása mellett a lehető legmagasabb színvonalon tudják kiszolgálni. A vágányok tengelyterhelése 225 kilonewtonra növekszik.

A vasúti pálya átépítése mellett korszerűsítik a biztosítóberendezést, a távközlést, az áramellátást, a felsővezeték rendszerét, a műtárgyakat, a térvilágítást, valamint egyes magasépítészeti létesítményeket, továbbá lesznek más infrastrukturális fejlesztések is.

Kiépül az átjárhatóságot biztosító Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) két szintje. A fejlesztések pozitív hatásait az utasok saját bőrükön is megtapasztalhatják, hiszen például a személy- és Interregio (korábbi sebes-) vonatok menetideje a sebességemelésnek és a kedvezőbb menetdinamikájú FLIRT motorvonatoknak köszönhetően hét perccel rövidül, 35 percre csökken a Debrecen-Nyíregyháza szakaszon – írták. Ráadásul úgy, hogy a debreceni végállomáson felül a városban két további megállót is kiszolgálnak. A 160 kilométer/óra sebességre alkalmas pálya lehetővé teszi a járatsűrítést, a sebesvonatokon felül órás ütemezésben személyvonatok is indulhatnak Debrecen és Nyíregyháza között. Hozzátették, ezzel összességében félóránként biztosított a két vármegyeszékhely és a köztes megállók kiszolgálása. Mi több, a hivatásforgalmi időszakban (a hivatásforgalom az az utasáramlás, amely során a közösségi közlekedést igénybe vevők munkahelyükre utaznak vagy onnan elutaznak – a szerk.) a félórás ütemű közlekedés között további betétjáratok is közlekedhetnek Debrecen és Hajdúhadház viszonylatban.

Mindez nem hagyja változatlanul a Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal jelenlegi állomás- és megállóhely rendszerét sem.

Debrecenen belül az eddigi egyetlen, Csapókert vasúti megállóhely megszűnik, helyette a városrészek jobb feltárása érdekében két megállóhely is épül. Ezek közül az egyik a Fényesudvar elnevezésű, Debrecen állomás kijárati íve után helyezkedik el az Ótemető utca–Huszár Gál utcán, az útátjáró kezdőponti oldalán. Míg a másik a Júliatelep elnevezésű megállóhely, a GÖCS csomópont közelében, a Szervíz út Apafa felőli oldalán kap helyet. Az új megállóhelyek is – amely Debrecen vasúti elővárosi forgalmának és a vasúti közlekedés területi lefedettségének javítását célozza – a vasútfejlesztési projektben valósulnak meg, csakúgy, mint a Hajdúhadház alsó elnevezésű új megállóhely a hajdúhadházi állomás előtt Debrecen irányában.

Az utasok biztonságának és kényelmének javítása érdekében Debrecenben az átépítéssel érintett állomásokon (Apafa állomás kivételével) és megállóhelyeken peronliftek beépítésével együtt, a sínkoronától számítva 55 centiméter magas peron létesül. A lépcsőket, rámpákat és lifteket teljesen, a peronokat részben lefedik, továbbá az aluljárókat és a peronokat akadálymentesítik. A projektben érintett állomásokon és megállóhelyeken (Apafa állomás kivételével) az utasoknak nyugodt várakozási helyzetet biztosító perontetők is épülnek – tudatták.

Új út 25 kilométeren

A 4-es főút két vármegyeszékhely közötti szakaszának 2x2 sávosítását nagyon régóta tervezik, és azt követően sem került le a fejlesztési projektek sorából, hogy nemrégiben megépült az M35 és M3 görbeházai fel- és lehajtója. Ezzel autópályán is elérhető Nyíregyháza, de a távolság az 50 helyett 80 kilométer.

Vitathatatlan, a két város közötti gyors és biztonságos közúti közlekedés miatt szükség van a 4-es négysávosítására.

Ez jelenleg az előkészítés szakaszban van. Már elkészült a tanulmányterv, környezeti hatástanulmány, a projektnek megvan a környezetvédelmi engedélye. Az előkészítés második lépéseként el kell készíteni a fejlesztés engedélyezési és kiviteli tervdokumentációját, ennek elindult a közbeszerzési eljárása. Ezután kezdődhetnek a részletes tervezési feladatok, majd kezdődhet a kivitelezés. Mindez egy ilyen volumenű fejlesztés esetében még hosszú időt, akár több év is lehet – tudta meg a Cívishír a ÉKM-től. Az Építési és Közlekedési Minisztérium – ígéri – mindent megtesz, hogy az állami beruházások kivitelezése a lehető leggyorsabban el tudjon kezdődni. A 4-es főút korszerűsítésének célja a Debrecen–Nyíregyháza között, részben új nyomvonalon vezetett 2x2 sávos közúti kapcsolat létrehozása, amely megteremti a két vármegyeszékhely gazdasági övezetei között a nagy kapacitású, biztonságos közúti összeköttetést.

A fejlesztésben mintegy 35 kilométer hosszúságban – ebből 10 kilométer meglévő, 25 kilométer új nyomvonalon vezetett – nagy kapacitású, biztonságos közúti kapcsolat épül ki, tervezetten hat darab külön szintű csomóponttal és a hozzá kapcsolódó alcsomópontokkal, továbbá három kétsávos körforgalommal, valamint 19 műtárggyal. A részletes műszaki tartalmat a következő tervezési szakaszban dolgozzák ki. A jelenleg környezetvédelmi engedéllyel rendelkező nyomvonalfolyosó a további tervezés során kis mértékben még módosulhat. A végleges, pontos nyomvonal az építési engedély megszerzésével alakul majd ki. A jelenlegi szerint a 2x2 sávos út kezdőszelvénye a 354-es főút és a távlati debreceni keleti elkerülő szakasz csomópontja, Hajdúhadházat és Téglást nyugati, Újfehértót keleti irányból kerüli el, a végszelvénye a 4-es főút és az M3-as autópálya jelenlegi csomópontja. A beruházás költségei a részletes tervek birtokában becsülhetők majd meg.

CH

Hirdetés
További híreink
Baleset a nagyerdei kereszteződésben
Baleset a nagyerdei kereszteződésben
Két autó ütközött össze Debrecenben.
Új vezető a debreceni sebészeti osztály élén
Új vezető a debreceni sebészeti osztály élén
Tavaly több mint 400 műtétet végeztek.
Veszélyes a levegő minősége Debrecenben
Veszélyes a levegő minősége Debrecenben
Magas a szálló por koncentrációja.
Béremelés a Debreceni Tankerületi Központban
Béremelés a Debreceni Tankerületi Központban
Nő az esélyteremtési illetményrész összege is.
Debrecenben váltották meg először az üzletzárást
Debrecenben váltották meg először az üzletzárást
Több mint 7 millió forintot fizetett a vendéglátóhely.
Jön az országos Random Mozikaland!
Jön az országos Random Mozikaland!
Titkos filmvetítéssel vár február 19-én a Cinema City.
Két nap alatt kétszer vezetett ittasan
Két nap alatt kétszer vezetett ittasan
Debrecenben őrizetbe vették a nyírmártonfalvai férfit.
Így vált egy óvodai ballagás sikkasztássá
Így vált egy óvodai ballagás sikkasztássá
A nő interneten eladta a bérleményt – Debrecenben az ügy.
Debrecen a magyar film városa két hétig
Debrecen a magyar film városa két hétig
Ezúttalk is tartanak premier előtti és premier vetítéseket, közönségtalálkozókat
Hármas karambol Debrecenben
Hármas karambol Debrecenben
Rendőrök irányítják a forgalmat.
TEDxDebrecen 2025: az IDŐ most van
TEDxDebrecen 2025: az IDŐ most van
Csatlakozzon a 10. TEDx eseményhez!
Veszélyes a levegő minősége Debrecenben
Veszélyes a levegő minősége Debrecenben
Magas a szálló por koncentrációja.
Így vált egy óvodai ballagás sikkasztássá
Így vált egy óvodai ballagás sikkasztássá
A nő interneten eladta a bérleményt – Debrecenben az ügy.
Hajdú-Bihar egyik „éltanulója” Berettyóújfalu
Hajdú-Bihar egyik „éltanulója” Berettyóújfalu
Közlekedési csomópont, ipari központ lesz egy közel félmilliós agglomeráció közepén.
Volt fideszes polgármestert vádolnak vesztegetéssel Debrecenben
Volt fideszes polgármestert vádolnak vesztegetéssel Debrecenben
Az ügyészség szerint pénzt kért EU-s támogatásért cserébe.
Egyeki egészségügy – akár egy városban
Egyeki egészségügy – akár egy városban
A rossz helyzetet két év alatt megoldotta az önkormányzat.
Parkoló autóban okozott kárt, majd elhajtott
Parkoló autóban okozott kárt, majd elhajtott
A hajdú-bihari rendőrök megtalálták a sofőrt.
Két baleset, hét sérült Berettyóújfaluban
Két baleset, hét sérült Berettyóújfaluban
Két súlyos közlekedési baleset is történt a városban.
Püspökladány: vasvillával szúrta szemen
Püspökladány: vasvillával szúrta szemen
Előkészítő ülést tart a Debreceni Törvényszék a büntetőügyben.
Víztornyot építenek Nagyhegyesen
Víztornyot építenek Nagyhegyesen
Már azt is tudni, ki végzi a kivitelezést.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Vitatott nemű bokszolók: perel az IBA
Vitatott nemű bokszolók: perel az IBA
A NOB engedélyével léphetett szorítóba két sportoló.
Hirdetés
Hirdetés
A magyar ikrek holttestét találták meg a Dee folyóban
A magyar ikrek holttestét találták meg a Dee folyóban
Azonosította őket a skót rendőrség.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Ismét hazánk az EU legkorruptabb országa
A Transparency International szerint.
Bevásárlóturizmus: buszok indulnak Romániába
Fantáziát lát benne egy vállalkozás.
Debrecenben váltották meg először az üzletzárást
Több mint 7 millió forintot fizetett a vendéglátóhely.
Élelmiszer-infláció: beavatkozhat a kormány
A miniszter nem zárja ki a kötelező árstop bevezetésének lehetőségét sem.
Ceasar Doors ajtók a Gulyás Tüzépen
Stílusos és tartós megoldások minden otthonba.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Hogyan válasszunk stúdió minőségű mikrofont?
Hogyan válasszunk stúdió minőségű mikrofont?
Segítünk eligazodni, hogy melyik a legjobb podcast készítéshez vagy streameléshez.
Jön az országos Random Mozikaland!
Jön az országos Random Mozikaland!
Titkos filmvetítéssel vár február 19-én a Cinema City.
TEDxDebrecen 2025: az IDŐ most van
TEDxDebrecen 2025: az IDŐ most van
Csatlakozzon a 10. TEDx eseményhez!
Ismerje meg Debrecen új, színes parkolózónáit!
Ismerje meg Debrecen új, színes parkolózónáit!
A belváros közepén parkolási limitet is bevezetnek.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés