Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása

Cívishír | 2025. 02. 11. | 16:44:15
Egy vasúti megálló megszűnik, de kettőt építenek Debrecenben.
Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása
A négysávosítás projektje jelenleg az előkészítés szakaszban van (Fotó: google)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Előbb a vasúti pálya korszerűsítése, 160-assá tétele, majd a 4-es főt 2x2 sávosítása – ez az elvégzendő feladatok sorrendje a Debrecen és Nyíregyháza közötti közlekedés gyorsításának és biztonságosabbá tételének. Minderre pedig azért van szükség, mert mindkét város gazdasága gyorsan fejlődik, az agglomerációkban újabb ipartelepek jöhetnek létre, ezzel párhuzamosan növekedhet a lakosságszám. A közlekedési feltételek javításának tervezett módjairól az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) sajtóirodája válaszolt a Cívishír kérdéseire.

A vasúton minden változik

Kezdjük a vasútfejlesztéssel, az előrébb tart, hiszen ott már a kivitelezés közbeszerzési eljárásának előkészítése zajlik. A költségekről annyit írt az ÉKM, hogy az részben uniós forrásból tervezett, mivel azonban a közbeszerzési eljárás előkészítése még zajlik, így nem lehet tudni a végösszeget. Az azonban biztos, hogy a vonalszakasz alkalmas lesz a 160 kilométer/óra engedélyezett sebességre (kivéve Debrecen állomást követő ívekben, ahol csak 120-szal mehet a vonat), az állomások kialakítása megfelel majd a teherforgalom miatt bekövetkezett igényeknek, az utasforgalmat pedig az uniós előírások betartása mellett a lehető legmagasabb színvonalon tudják kiszolgálni. A vágányok tengelyterhelése 225 kilonewtonra növekszik.

A vasúti pálya átépítése mellett korszerűsítik a biztosítóberendezést, a távközlést, az áramellátást, a felsővezeték rendszerét, a műtárgyakat, a térvilágítást, valamint egyes magasépítészeti létesítményeket, továbbá lesznek más infrastrukturális fejlesztések is.

Kiépül az átjárhatóságot biztosító Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) két szintje. A fejlesztések pozitív hatásait az utasok saját bőrükön is megtapasztalhatják, hiszen például a személy- és Interregio (korábbi sebes-) vonatok menetideje a sebességemelésnek és a kedvezőbb menetdinamikájú FLIRT motorvonatoknak köszönhetően hét perccel rövidül, 35 percre csökken a Debrecen-Nyíregyháza szakaszon – írták. Ráadásul úgy, hogy a debreceni végállomáson felül a városban két további megállót is kiszolgálnak. A 160 kilométer/óra sebességre alkalmas pálya lehetővé teszi a járatsűrítést, a sebesvonatokon felül órás ütemezésben személyvonatok is indulhatnak Debrecen és Nyíregyháza között. Hozzátették, ezzel összességében félóránként biztosított a két vármegyeszékhely és a köztes megállók kiszolgálása. Mi több, a hivatásforgalmi időszakban (a hivatásforgalom az az utasáramlás, amely során a közösségi közlekedést igénybe vevők munkahelyükre utaznak vagy onnan elutaznak – a szerk.) a félórás ütemű közlekedés között további betétjáratok is közlekedhetnek Debrecen és Hajdúhadház viszonylatban.

Mindez nem hagyja változatlanul a Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal jelenlegi állomás- és megállóhely rendszerét sem.

Debrecenen belül az eddigi egyetlen, Csapókert vasúti megállóhely megszűnik, helyette a városrészek jobb feltárása érdekében két megállóhely is épül. Ezek közül az egyik a Fényesudvar elnevezésű, Debrecen állomás kijárati íve után helyezkedik el az Ótemető utca–Huszár Gál utcán, az útátjáró kezdőponti oldalán. Míg a másik a Júliatelep elnevezésű megállóhely, a GÖCS csomópont közelében, a Szerviz út Apafa felőli oldalán kap helyet. Az új megállóhelyek is – amely Debrecen vasúti elővárosi forgalmának és a vasúti közlekedés területi lefedettségének javítását célozza – a vasútfejlesztési projektben valósulnak meg, csakúgy, mint a Hajdúhadház alsó elnevezésű új megállóhely a hajdúhadházi állomás előtt Debrecen irányában.

Az utasok biztonságának és kényelmének javítása érdekében Debrecenben az átépítéssel érintett állomásokon (Apafa állomás kivételével) és megállóhelyeken peronliftek beépítésével együtt, a sínkoronától számítva 55 centiméter magas peron létesül. A lépcsőket, rámpákat és lifteket teljesen, a peronokat részben lefedik, továbbá az aluljárókat és a peronokat akadálymentesítik. A projektben érintett állomásokon és megállóhelyeken (Apafa állomás kivételével) az utasoknak nyugodt várakozási helyzetet biztosító perontetők is épülnek – tudatták.

Új út 25 kilométeren

A 4-es főút két vármegyeszékhely közötti szakaszának 2x2 sávosítását nagyon régóta tervezik, és azt követően sem került le a fejlesztési projektek sorából, hogy nemrégiben megépült az M35 és M3 görbeházai fel- és lehajtója. Ezzel autópályán is elérhető Nyíregyháza, de a távolság az 50 helyett 80 kilométer.

Vitathatatlan, a két város közötti gyors és biztonságos közúti közlekedés miatt szükség van a 4-es négysávosítására.

Ez jelenleg az előkészítés szakaszban van. Már elkészült a tanulmányterv, környezeti hatástanulmány, a projektnek megvan a környezetvédelmi engedélye. Az előkészítés második lépéseként el kell készíteni a fejlesztés engedélyezési és kiviteli tervdokumentációját, ennek elindult a közbeszerzési eljárása. Ezután kezdődhetnek a részletes tervezési feladatok, majd kezdődhet a kivitelezés. Mindez egy ilyen volumenű fejlesztés esetében még hosszú időt, akár több év is lehet – tudta meg a Cívishír a ÉKM-től. Az Építési és Közlekedési Minisztérium – ígéri – mindent megtesz, hogy az állami beruházások kivitelezése a lehető leggyorsabban el tudjon kezdődni. A 4-es főút korszerűsítésének célja a Debrecen–Nyíregyháza között, részben új nyomvonalon vezetett 2x2 sávos közúti kapcsolat létrehozása, amely megteremti a két vármegyeszékhely gazdasági övezetei között a nagy kapacitású, biztonságos közúti összeköttetést.

A fejlesztésben mintegy 35 kilométer hosszúságban – ebből 10 kilométer meglévő, 25 kilométer új nyomvonalon vezetett – nagy kapacitású, biztonságos közúti kapcsolat épül ki, tervezetten hat darab külön szintű csomóponttal és a hozzá kapcsolódó alcsomópontokkal, továbbá három kétsávos körforgalommal, valamint 19 műtárggyal. A részletes műszaki tartalmat a következő tervezési szakaszban dolgozzák ki. A jelenleg környezetvédelmi engedéllyel rendelkező nyomvonalfolyosó a további tervezés során kis mértékben még módosulhat. A végleges, pontos nyomvonal az építési engedély megszerzésével alakul majd ki. A jelenlegi szerint a 2x2 sávos út kezdőszelvénye a 354-es főút és a távlati debreceni keleti elkerülő szakasz csomópontja, Hajdúhadházat és Téglást nyugati, Újfehértót keleti irányból kerüli el, a végszelvénye a 4-es főút és az M3-as autópálya jelenlegi csomópontja. A beruházás költségei a részletes tervek birtokában becsülhetők majd meg.

CH

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Videón a debreceni kerékpártolvaj
Videón a debreceni kerékpártolvaj
Azt gondolhatta, a sapka láthatatlanná teszi.
Karambol Debrecen és Bánk között
Karambol Debrecen és Bánk között
A Panoráma út közelében ütközött össze két jármű.
Gyerekek rajzait díjazták a Debreceni Egyetemen
Gyerekek rajzait díjazták a Debreceni Egyetemen
Mit jelent nekik a tudomány? - ezt kellett megmutatniuk.
Ellenzéki elutasítás a hitközségeknek
Ellenzéki elutasítás a hitközségeknek
A tervezett zsidó idősotthon ügyében akadt nézeteltérés; a DVSC és ingatlaneladások is szóba kerültek a közgyűlésen.
Elhagyta az igazolványát a debreceni betörő
Elhagyta az igazolványát a debreceni betörő
Nem volt nehéz dolguk a rendőröknek.
Mindenki megszavazta az új színházigazgató megbízását
Mindenki megszavazta az új színházigazgató megbízását
Debrecen polgármestere szerint Vadász Dániel a megfelelő szakember a Csokonai Nemzeti Színház élére.
Jól jár a Csinibaba és a Nagyerdei Víztorony is
Jól jár a Csinibaba és a Nagyerdei Víztorony is
A menekültbefogadó állomás tíz éve bezárt, „lassan” eljött az ideje a Sámsoni úti lazításnak.
Régi adósságát törleszti Debrecen
Régi adósságát törleszti Debrecen
Sok autó futóművét próbára tévő út újul meg.
Pályázat: síktalanítás, hóeltakarítás
Pályázat: síktalanítás, hóeltakarítás
A Debreceni Ipari Centrum Kft. ajánlattételi felhívása.
Egy hajdúböszörményi eladta azt, ami nem az övé
Egy hajdúböszörményi eladta azt, ami nem az övé
A debreceni ügyészség vádat emelt ellene.
Mindenszentek: így látják a halált különböző vallások
Mindenszentek: így látják a halált különböző vallások
A zsidó és hindu vallásban sem létezik halottak napja.
Feszítővágóval mentettek a hajdúböszörményi balesetnél
Feszítővágóval mentettek a hajdúböszörményi balesetnél
Tűzhöz, árokba borult biciklishez is vonultak a tűzoltók.
Karambol Debrecen és Bánk között
Karambol Debrecen és Bánk között
A Panoráma út közelében ütközött össze két jármű.
Átadták a felújított bárándi sportpályát
Átadták a felújított bárándi sportpályát
A Versenyképes járások program keretében valósult meg a beruházás.
Nem találják Papp Sándort
Nem találják Papp Sándort
A hajdúböszörményi rendőrök a lakosság segítségét kérik.
Mutatjuk a hajdú-bihari Prima-jelölteket
Mutatjuk a hajdú-bihari Prima-jelölteket
Médiaszakemberre is lehet szavazni.
Felborult egy traktor Hajdúböszörmény közelében
Felborult egy traktor Hajdúböszörmény közelében
Az érintett útszakaszt teljes szélességében lezárták.
Egy hajdúböszörményi eladta azt, ami nem az övé
Egy hajdúböszörményi eladta azt, ami nem az övé
A debreceni ügyészség vádat emelt ellene.
Szomjas lehetett a komádi betörő
Szomjas lehetett a komádi betörő
Szolgálaton kívüli nyomozó fogta el a 46 éves férfit. +Videó
Hajdú-Bihar közlekedése a közgyűlés előtt
Hajdú-Bihar közlekedése a közgyűlés előtt
Út, vasút, kerékpárút és buszhálózat: a teljes közlekedési rendszer átalakul.
Mindenszentek: rendben zajlanak az előkészületek
Mindenszentek: rendben zajlanak az előkészületek
A vármegye temetőit üzemeltetők is felkészültek a látogatók sokaságának fogadására.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Videón a debreceni kerékpártolvaj
Videón a debreceni kerékpártolvaj
Azt gondolhatta, a sapka láthatatlanná teszi.
Hirdetés
Hirdetés
Feszítővágóval mentettek a hajdúböszörményi balesetnél
Feszítővágóval mentettek a hajdúböszörményi balesetnél
Tűzhöz, árokba borult biciklishez is vonultak a tűzoltók.
Gazdaság
Orbán: lesz 14. havi nyugdíj
A részleteket még nem dolgozták ki.
Mindenki megszavazta az új színházigazgató megbízását
Debrecen polgármestere szerint Vadász Dániel a megfelelő szakember a Csokonai Nemzeti Színház élére.
Jól jár a Csinibaba és a Nagyerdei Víztorony is
A menekültbefogadó állomás tíz éve bezárt, „lassan” eljött az ideje a Sámsoni úti lazításnak.
Több mint fémilliárdra büntették a Használtatautó.hu-t
Az oldal piaci részesedése 70 százalékos volt a vizsgált időszakban.
Meghosszabbítják és kiterjesztik az árrésstopot
A marha fehérpecsenye és a felsál is az új termékek között.
Pályázat: síktalanítás, hóeltakarítás
A Debreceni Ipari Centrum Kft. ajánlattételi felhívása.
Támogatott tartalom
Emlékparkot avattak Hajdúszoboszlón
Emlékparkot avattak Hajdúszoboszlón
Az emlékülésen a hévizek atyjára emlékeztek.
Találd meg a jövőd a Debreceni Szakképzési Centrumnál!
Találd meg a jövőd a Debreceni Szakképzési Centrumnál!
Válassz technikumot vagy szakképző iskolát – tanulj szakmát, építs jövőt!
Hirdetés
Hirdetés