Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása
![Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása](https://civishir.hu:10013/media/a57739e6-9beb-4d2e-8fa7-3a27b97e6e74.jpg?size=850)
Előbb a vasúti pálya korszerűsítése, 160-assá tétele, majd a 4-es főt 2x2 sávosítása – ez az elvégzendő feladatok sorrendje a Debrecen és Nyíregyháza közötti közlekedés gyorsításának és biztonságosabbá tételének. Minderre pedig azért van szükség, mert mindkét város gazdasága gyorsan fejlődik, az agglomerációkban újabb ipartelepek jöhetnek létre, ezzel párhuzamosan növekedhet a lakosságszám. A közlekedési feltételek javításának tervezett módjairól az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) sajtóirodája válaszolt a Cívishír kérdéseire.
A vasúton minden változik
Kezdjük a vasútfejlesztéssel, az előrébb tart, hiszen ott már a kivitelezés közbeszerzési eljárásának előkészítése zajlik. A költségekről annyit írt az ÉKM, hogy az részben uniós forrásból tervezett, mivel azonban a közbeszerzési eljárás előkészítése még zajlik, így nem lehet tudni a végösszeget. Az azonban biztos, hogy a vonalszakasz alkalmas lesz a 160 kilométer/óra engedélyezett sebességre (kivéve Debrecen állomást követő ívekben, ahol csak 120-szal mehet a vonat), az állomások kialakítása megfelel majd a teherforgalom miatt bekövetkezett igényeknek, az utasforgalmat pedig az uniós előírások betartása mellett a lehető legmagasabb színvonalon tudják kiszolgálni. A vágányok tengelyterhelése 225 kilonewtonra növekszik.
A vasúti pálya átépítése mellett korszerűsítik a biztosítóberendezést, a távközlést, az áramellátást, a felsővezeték rendszerét, a műtárgyakat, a térvilágítást, valamint egyes magasépítészeti létesítményeket, továbbá lesznek más infrastrukturális fejlesztések is.
Kiépül az átjárhatóságot biztosító Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) két szintje. A fejlesztések pozitív hatásait az utasok saját bőrükön is megtapasztalhatják, hiszen például a személy- és Interregio (korábbi sebes-) vonatok menetideje a sebességemelésnek és a kedvezőbb menetdinamikájú FLIRT motorvonatoknak köszönhetően hét perccel rövidül, 35 percre csökken a Debrecen-Nyíregyháza szakaszon – írták. Ráadásul úgy, hogy a debreceni végállomáson felül a városban két további megállót is kiszolgálnak. A 160 kilométer/óra sebességre alkalmas pálya lehetővé teszi a járatsűrítést, a sebesvonatokon felül órás ütemezésben személyvonatok is indulhatnak Debrecen és Nyíregyháza között. Hozzátették, ezzel összességében félóránként biztosított a két vármegyeszékhely és a köztes megállók kiszolgálása. Mi több, a hivatásforgalmi időszakban (a hivatásforgalom az az utasáramlás, amely során a közösségi közlekedést igénybe vevők munkahelyükre utaznak vagy onnan elutaznak – a szerk.) a félórás ütemű közlekedés között további betétjáratok is közlekedhetnek Debrecen és Hajdúhadház viszonylatban.
Mindez nem hagyja változatlanul a Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal jelenlegi állomás- és megállóhely rendszerét sem.
Debrecenen belül az eddigi egyetlen, Csapókert vasúti megállóhely megszűnik, helyette a városrészek jobb feltárása érdekében két megállóhely is épül. Ezek közül az egyik a Fényesudvar elnevezésű, Debrecen állomás kijárati íve után helyezkedik el az Ótemető utca–Huszár Gál utcán, az útátjáró kezdőponti oldalán. Míg a másik a Júliatelep elnevezésű megállóhely, a GÖCS csomópont közelében, a Szervíz út Apafa felőli oldalán kap helyet. Az új megállóhelyek is – amely Debrecen vasúti elővárosi forgalmának és a vasúti közlekedés területi lefedettségének javítását célozza – a vasútfejlesztési projektben valósulnak meg, csakúgy, mint a Hajdúhadház alsó elnevezésű új megállóhely a hajdúhadházi állomás előtt Debrecen irányában.
Az utasok biztonságának és kényelmének javítása érdekében Debrecenben az átépítéssel érintett állomásokon (Apafa állomás kivételével) és megállóhelyeken peronliftek beépítésével együtt, a sínkoronától számítva 55 centiméter magas peron létesül. A lépcsőket, rámpákat és lifteket teljesen, a peronokat részben lefedik, továbbá az aluljárókat és a peronokat akadálymentesítik. A projektben érintett állomásokon és megállóhelyeken (Apafa állomás kivételével) az utasoknak nyugodt várakozási helyzetet biztosító perontetők is épülnek – tudatták.
Új út 25 kilométeren
A 4-es főút két vármegyeszékhely közötti szakaszának 2x2 sávosítását nagyon régóta tervezik, és azt követően sem került le a fejlesztési projektek sorából, hogy nemrégiben megépült az M35 és M3 görbeházai fel- és lehajtója. Ezzel autópályán is elérhető Nyíregyháza, de a távolság az 50 helyett 80 kilométer.
Vitathatatlan, a két város közötti gyors és biztonságos közúti közlekedés miatt szükség van a 4-es négysávosítására.
Ez jelenleg az előkészítés szakaszban van. Már elkészült a tanulmányterv, környezeti hatástanulmány, a projektnek megvan a környezetvédelmi engedélye. Az előkészítés második lépéseként el kell készíteni a fejlesztés engedélyezési és kiviteli tervdokumentációját, ennek elindult a közbeszerzési eljárása. Ezután kezdődhetnek a részletes tervezési feladatok, majd kezdődhet a kivitelezés. Mindez egy ilyen volumenű fejlesztés esetében még hosszú időt, akár több év is lehet – tudta meg a Cívishír a ÉKM-től. Az Építési és Közlekedési Minisztérium – ígéri – mindent megtesz, hogy az állami beruházások kivitelezése a lehető leggyorsabban el tudjon kezdődni. A 4-es főút korszerűsítésének célja a Debrecen–Nyíregyháza között, részben új nyomvonalon vezetett 2x2 sávos közúti kapcsolat létrehozása, amely megteremti a két vármegyeszékhely gazdasági övezetei között a nagy kapacitású, biztonságos közúti összeköttetést.
A fejlesztésben mintegy 35 kilométer hosszúságban – ebből 10 kilométer meglévő, 25 kilométer új nyomvonalon vezetett – nagy kapacitású, biztonságos közúti kapcsolat épül ki, tervezetten hat darab külön szintű csomóponttal és a hozzá kapcsolódó alcsomópontokkal, továbbá három kétsávos körforgalommal, valamint 19 műtárggyal. A részletes műszaki tartalmat a következő tervezési szakaszban dolgozzák ki. A jelenleg környezetvédelmi engedéllyel rendelkező nyomvonalfolyosó a további tervezés során kis mértékben még módosulhat. A végleges, pontos nyomvonal az építési engedély megszerzésével alakul majd ki. A jelenlegi szerint a 2x2 sávos út kezdőszelvénye a 354-es főút és a távlati debreceni keleti elkerülő szakasz csomópontja, Hajdúhadházat és Téglást nyugati, Újfehértót keleti irányból kerüli el, a végszelvénye a 4-es főút és az M3-as autópálya jelenlegi csomópontja. A beruházás költségei a részletes tervek birtokában becsülhetők majd meg.
CH
![Pénzváltós rablás Debrecenben: nincs enyhítés Pénzváltós rablás Debrecenben: nincs enyhítés](https://civishir.hu:10013/media/65eb09e7-8acd-4781-a683-b7c84f7c8ba7.jpg)
![Baleset a nagyerdei kereszteződésben Baleset a nagyerdei kereszteződésben](https://civishir.hu:10013/media/3d1f44ed-ba90-4061-a14e-2496e4d3354b.jpg)
![Új vezető a debreceni sebészeti osztály élén Új vezető a debreceni sebészeti osztály élén](https://civishir.hu:10013/media/965da884-50d1-49b9-8a0f-73c5229156fa.jpg)
![Veszélyes a levegő minősége Debrecenben Veszélyes a levegő minősége Debrecenben](https://civishir.hu:10013/media/7c57c115-5563-4c44-a680-7e88c891d985.jpg)
![Béremelés a Debreceni Tankerületi Központban Béremelés a Debreceni Tankerületi Központban](https://civishir.hu:10013/media/bbcd7207-b8b8-4641-b52d-f95c53eebb86.jpg)
![Debrecenben váltották meg először az üzletzárást Debrecenben váltották meg először az üzletzárást](https://civishir.hu:10013/media/b4a08a66-ac45-4f28-861d-b3fce864572a.jpg)
![Jön az országos Random Mozikaland! Jön az országos Random Mozikaland!](https://civishir.hu:10013/media/9f39c5c0-bda4-4d81-9e50-32e0ea7fbbc1.jpg)
![Két nap alatt kétszer vezetett ittasan Két nap alatt kétszer vezetett ittasan](https://civishir.hu:10013/media/3822e5a3-8ab7-4ae1-aa1b-c30332e9bdec.jpg)
![Így vált egy óvodai ballagás sikkasztássá Így vált egy óvodai ballagás sikkasztássá](https://civishir.hu:10013/media/6ad21f04-46d3-4a6d-be08-36a9631c4a95.jpg)
![Debrecen a magyar film városa két hétig Debrecen a magyar film városa két hétig](https://civishir.hu:10013/media/bd4f777a-3379-41b8-b0d3-04cc16a164cb.jpg)
![Hármas karambol Debrecenben Hármas karambol Debrecenben](https://civishir.hu:10013/media/9f166b6a-56ee-4d7a-8a2f-e17d220db1e0.jpg)
![TEDxDebrecen 2025: az IDŐ most van TEDxDebrecen 2025: az IDŐ most van](https://civishir.hu:10013/media/1363cdb0-68ce-4e97-8b2c-8cd4a92bc8c2.jpg)
![Teljesen kiégett egy kocsi az M4-esen Teljesen kiégett egy kocsi az M4-esen](https://civishir.hu:10013/media/f04b5195-e6fb-4031-bc90-b736d1f98a7d.jpg)
![Drog a püspökladányi férfi kocsijában Drog a püspökladányi férfi kocsijában](https://civishir.hu:10013/media/6c06780c-bc28-4cc7-8496-8b267a01947a.jpg)
![Veszélyes a levegő minősége Debrecenben Veszélyes a levegő minősége Debrecenben](https://civishir.hu:10013/media/7c57c115-5563-4c44-a680-7e88c891d985.jpg)
![Így vált egy óvodai ballagás sikkasztássá Így vált egy óvodai ballagás sikkasztássá](https://civishir.hu:10013/media/6ad21f04-46d3-4a6d-be08-36a9631c4a95.jpg)
![Hajdú-Bihar egyik „éltanulója” Berettyóújfalu Hajdú-Bihar egyik „éltanulója” Berettyóújfalu](https://civishir.hu:10013/media/82d02ce2-49cf-4753-9f06-b9f2b4923cf6.jpg)
![Volt fideszes polgármestert vádolnak vesztegetéssel Debrecenben Volt fideszes polgármestert vádolnak vesztegetéssel Debrecenben](https://civishir.hu:10013/media/bf8f03b1-3a5d-4d64-9b1e-17dda9ac12f3.jpg)
![Óriási baleset a 4-es főúton Óriási baleset a 4-es főúton](https://civishir.hu:10013/media/5a037e5d-d25c-4bca-b8e4-6b3bd0caff05.jpg)
![Egyeki egészségügy – akár egy városban Egyeki egészségügy – akár egy városban](https://civishir.hu:10013/media/b4605718-4481-4abc-9051-a10579701ec3.jpg)
![Parkoló autóban okozott kárt, majd elhajtott Parkoló autóban okozott kárt, majd elhajtott](https://civishir.hu:10013/media/fce8105e-1529-43f9-947b-8de36eb927ae.jpg)
![Két baleset, hét sérült Berettyóújfaluban Két baleset, hét sérült Berettyóújfaluban](https://civishir.hu:10013/media/ff37d2bf-9a8f-439d-bb79-43105fe139eb.jpg)
![Püspökladány: vasvillával szúrta szemen Püspökladány: vasvillával szúrta szemen](https://civishir.hu:10013/media/917a64c2-4b5e-4836-a2c7-67a87b8eaece.jpg)
![Víztornyot építenek Nagyhegyesen Víztornyot építenek Nagyhegyesen](https://civishir.hu:10013/media/a196756f-9f11-4bde-ba35-94b58b334d95.jpg)
![Vitatott nemű bokszolók: perel az IBA Vitatott nemű bokszolók: perel az IBA](https://civishir.hu:10013/media/bc7c7bc3-d2c2-4dd2-b8dc-04246486d2fc.jpg)
![A magyar ikrek holttestét találták meg a Dee folyóban A magyar ikrek holttestét találták meg a Dee folyóban](https://civishir.hu:10013/media/c60368c3-ecff-4818-949a-f17c046636ab.jpg)
![Hogyan válasszunk stúdió minőségű mikrofont? Hogyan válasszunk stúdió minőségű mikrofont?](https://civishir.hu:10013/media/f95830c2-c71b-4e35-9e0d-08ff34a72fa2.jpg)
![Jön az országos Random Mozikaland! Jön az országos Random Mozikaland!](https://civishir.hu:10013/media/9f39c5c0-bda4-4d81-9e50-32e0ea7fbbc1.jpg)
![TEDxDebrecen 2025: az IDŐ most van TEDxDebrecen 2025: az IDŐ most van](https://civishir.hu:10013/media/1363cdb0-68ce-4e97-8b2c-8cd4a92bc8c2.jpg)
![Ismerje meg Debrecen új, színes parkolózónáit! Ismerje meg Debrecen új, színes parkolózónáit!](https://civishir.hu:10013/media/bc589d44-0b6d-4a6b-8ae5-a7a5eefd9e58.jpg)