Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása

Cívishír | 2025. 02. 11. | 16:44:15
Egy vasúti megálló megszűnik, de kettőt építenek Debrecenben.
Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása
A négysávosítás projektje jelenleg az előkészítés szakaszban van (Fotó: google)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Előbb a vasúti pálya korszerűsítése, 160-assá tétele, majd a 4-es főt 2x2 sávosítása – ez az elvégzendő feladatok sorrendje a Debrecen és Nyíregyháza közötti közlekedés gyorsításának és biztonságosabbá tételének. Minderre pedig azért van szükség, mert mindkét város gazdasága gyorsan fejlődik, az agglomerációkban újabb ipartelepek jöhetnek létre, ezzel párhuzamosan növekedhet a lakosságszám. A közlekedési feltételek javításának tervezett módjairól az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) sajtóirodája válaszolt a Cívishír kérdéseire.

A vasúton minden változik

Kezdjük a vasútfejlesztéssel, az előrébb tart, hiszen ott már a kivitelezés közbeszerzési eljárásának előkészítése zajlik. A költségekről annyit írt az ÉKM, hogy az részben uniós forrásból tervezett, mivel azonban a közbeszerzési eljárás előkészítése még zajlik, így nem lehet tudni a végösszeget. Az azonban biztos, hogy a vonalszakasz alkalmas lesz a 160 kilométer/óra engedélyezett sebességre (kivéve Debrecen állomást követő ívekben, ahol csak 120-szal mehet a vonat), az állomások kialakítása megfelel majd a teherforgalom miatt bekövetkezett igényeknek, az utasforgalmat pedig az uniós előírások betartása mellett a lehető legmagasabb színvonalon tudják kiszolgálni. A vágányok tengelyterhelése 225 kilonewtonra növekszik.

A vasúti pálya átépítése mellett korszerűsítik a biztosítóberendezést, a távközlést, az áramellátást, a felsővezeték rendszerét, a műtárgyakat, a térvilágítást, valamint egyes magasépítészeti létesítményeket, továbbá lesznek más infrastrukturális fejlesztések is.

Kiépül az átjárhatóságot biztosító Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) két szintje. A fejlesztések pozitív hatásait az utasok saját bőrükön is megtapasztalhatják, hiszen például a személy- és Interregio (korábbi sebes-) vonatok menetideje a sebességemelésnek és a kedvezőbb menetdinamikájú FLIRT motorvonatoknak köszönhetően hét perccel rövidül, 35 percre csökken a Debrecen-Nyíregyháza szakaszon – írták. Ráadásul úgy, hogy a debreceni végállomáson felül a városban két további megállót is kiszolgálnak. A 160 kilométer/óra sebességre alkalmas pálya lehetővé teszi a járatsűrítést, a sebesvonatokon felül órás ütemezésben személyvonatok is indulhatnak Debrecen és Nyíregyháza között. Hozzátették, ezzel összességében félóránként biztosított a két vármegyeszékhely és a köztes megállók kiszolgálása. Mi több, a hivatásforgalmi időszakban (a hivatásforgalom az az utasáramlás, amely során a közösségi közlekedést igénybe vevők munkahelyükre utaznak vagy onnan elutaznak – a szerk.) a félórás ütemű közlekedés között további betétjáratok is közlekedhetnek Debrecen és Hajdúhadház viszonylatban.

Mindez nem hagyja változatlanul a Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal jelenlegi állomás- és megállóhely rendszerét sem.

Debrecenen belül az eddigi egyetlen, Csapókert vasúti megállóhely megszűnik, helyette a városrészek jobb feltárása érdekében két megállóhely is épül. Ezek közül az egyik a Fényesudvar elnevezésű, Debrecen állomás kijárati íve után helyezkedik el az Ótemető utca–Huszár Gál utcán, az útátjáró kezdőponti oldalán. Míg a másik a Júliatelep elnevezésű megállóhely, a GÖCS csomópont közelében, a Szerviz út Apafa felőli oldalán kap helyet. Az új megállóhelyek is – amely Debrecen vasúti elővárosi forgalmának és a vasúti közlekedés területi lefedettségének javítását célozza – a vasútfejlesztési projektben valósulnak meg, csakúgy, mint a Hajdúhadház alsó elnevezésű új megállóhely a hajdúhadházi állomás előtt Debrecen irányában.

Az utasok biztonságának és kényelmének javítása érdekében Debrecenben az átépítéssel érintett állomásokon (Apafa állomás kivételével) és megállóhelyeken peronliftek beépítésével együtt, a sínkoronától számítva 55 centiméter magas peron létesül. A lépcsőket, rámpákat és lifteket teljesen, a peronokat részben lefedik, továbbá az aluljárókat és a peronokat akadálymentesítik. A projektben érintett állomásokon és megállóhelyeken (Apafa állomás kivételével) az utasoknak nyugodt várakozási helyzetet biztosító perontetők is épülnek – tudatták.

Új út 25 kilométeren

A 4-es főút két vármegyeszékhely közötti szakaszának 2x2 sávosítását nagyon régóta tervezik, és azt követően sem került le a fejlesztési projektek sorából, hogy nemrégiben megépült az M35 és M3 görbeházai fel- és lehajtója. Ezzel autópályán is elérhető Nyíregyháza, de a távolság az 50 helyett 80 kilométer.

Vitathatatlan, a két város közötti gyors és biztonságos közúti közlekedés miatt szükség van a 4-es négysávosítására.

Ez jelenleg az előkészítés szakaszban van. Már elkészült a tanulmányterv, környezeti hatástanulmány, a projektnek megvan a környezetvédelmi engedélye. Az előkészítés második lépéseként el kell készíteni a fejlesztés engedélyezési és kiviteli tervdokumentációját, ennek elindult a közbeszerzési eljárása. Ezután kezdődhetnek a részletes tervezési feladatok, majd kezdődhet a kivitelezés. Mindez egy ilyen volumenű fejlesztés esetében még hosszú időt, akár több év is lehet – tudta meg a Cívishír a ÉKM-től. Az Építési és Közlekedési Minisztérium – ígéri – mindent megtesz, hogy az állami beruházások kivitelezése a lehető leggyorsabban el tudjon kezdődni. A 4-es főút korszerűsítésének célja a Debrecen–Nyíregyháza között, részben új nyomvonalon vezetett 2x2 sávos közúti kapcsolat létrehozása, amely megteremti a két vármegyeszékhely gazdasági övezetei között a nagy kapacitású, biztonságos közúti összeköttetést.

A fejlesztésben mintegy 35 kilométer hosszúságban – ebből 10 kilométer meglévő, 25 kilométer új nyomvonalon vezetett – nagy kapacitású, biztonságos közúti kapcsolat épül ki, tervezetten hat darab külön szintű csomóponttal és a hozzá kapcsolódó alcsomópontokkal, továbbá három kétsávos körforgalommal, valamint 19 műtárggyal. A részletes műszaki tartalmat a következő tervezési szakaszban dolgozzák ki. A jelenleg környezetvédelmi engedéllyel rendelkező nyomvonalfolyosó a további tervezés során kis mértékben még módosulhat. A végleges, pontos nyomvonal az építési engedély megszerzésével alakul majd ki. A jelenlegi szerint a 2x2 sávos út kezdőszelvénye a 354-es főút és a távlati debreceni keleti elkerülő szakasz csomópontja, Hajdúhadházat és Téglást nyugati, Újfehértót keleti irányból kerüli el, a végszelvénye a 4-es főút és az M3-as autópálya jelenlegi csomópontja. A beruházás költségei a részletes tervek birtokában becsülhetők majd meg.

CH

Hirdetés
További híreink
Elfogták Domingues autójának megrongálóját
Elfogták Domingues autójának megrongálóját
A debreceni rendőrök elfogták a 27 éves férfit és bűnügyi őrizetbe vették. +Videó
Elindult a debreceni Zöld Őrszem
Elindult a debreceni Zöld Őrszem
Nem csodaszer, de jobb döntéseket hozhatnak a monitoring rendszer adatai által, mondta Papp László.
A termálfürdő medencéjének felújítóját keresik
A termálfürdő medencéjének felújítóját keresik
Az Aquaticum Debrecen Kft. pályázata.
A debreceni állatkertben is vakcináznak
A debreceni állatkertben is vakcináznak
A cél a madárinfluenza elleni védelem biztosítása ritka, nagy értékű fajoknál.
Albérletekkel, üdülőkkel csalt a debreceni férfi
Albérletekkel, üdülőkkel csalt a debreceni férfi
A barátnője házát is kiadó albérletként hirdette...
Eddig hatszor tiltották el a vezetéstől a szabolcsi orvost
Eddig hatszor tiltották el a vezetéstől a szabolcsi orvost
2014 óta nincs jogosítványa – most a rendőrök elől menekült, miközben balesetet okozott. Házi őrizetéről döntöttek Debrecenben.
Méhlegelőn gyülekeztek a Sensirion bringásai
Méhlegelőn gyülekeztek a Sensirion bringásai
A kerékpározás nemcsak gyors és gazdaságos – javítja a közérzeted, csökkenti a stresszt és hozzájárul egy élhetőbb városhoz is.
Technikai átállás a DV Parking Kft-nél
Technikai átállás a DV Parking Kft-nél
Változik az ügyintézés menete.
Könnyítsen a maga és a Föld életén zöld zsákkal!
Könnyítsen a maga és a Föld életén zöld zsákkal!
Az AKSD kéri, ne hagyják veszni ezt a lehetőséget.
Néha orvosok is lehetnek az egészségügyi szakdolgozók
Néha orvosok is lehetnek az egészségügyi szakdolgozók
Amennyiben magasan képzettek - hangzott el a Debreceni Egyetemen.
Megreggeliztette a bicikliseket az amerikai multi
Megreggeliztette a bicikliseket az amerikai multi
A debreceni Emerson I NI a fenntarthatóság mellett.
Berekböszörményben nagy az önkormányzati bolt forgalma
Berekböszörményben nagy az önkormányzati bolt forgalma
A településen még mindig jelentős a közmunkában foglalkoztatottak száma.
Rendőrkézen a berekböszörményi sorozatbetörő
Rendőrkézen a berekböszörményi sorozatbetörő
A 25 éves férfit letartóztatták.
Besurranó tolvajok borzolják a kedélyeket Nyíradonyban
Besurranó tolvajok borzolják a kedélyeket Nyíradonyban
Közleményt adott ki az önkormányzat.
Nagyhegyesen kézen fogta a mezőgazdaság az ipart
Nagyhegyesen kézen fogta a mezőgazdaság az ipart
A hajdúháti falu fejlődési stratégiája az ipartelepítés és vidéki élet harmóniája.
Tűz, robbanás – meleg volt a helyzet Görbeházán
Tűz, robbanás – meleg volt a helyzet Görbeházán
A tűz keletkezésekor az épületben ketten tartózkodtak
Átlép a fény Hajdú-Bihar határán
Átlép a fény Hajdú-Bihar határán
A látványosságot Nagyváradra viszik.
Hajdú-Bihar három legnépszerűbb testnevelője
Hajdú-Bihar három legnépszerűbb testnevelője
Összesen közel 215 900 szavazat érkezett a jelöltekre.
Új főteret kap Nyírábrány
Új főteret kap Nyírábrány
Digitális eszközökkel, virágokkal és új utak reményével készül a jövőre a határ menti település.
Pocsaj fejlődése megállítja az elvándorlást
Pocsaj fejlődése megállítja az elvándorlást
A szolgáltatások bővítésétől a közlekedés fejlesztéséig több ponton tervezik a település jövőjét.
Egy évig tartó munka kezdődne Létavértesen
Egy évig tartó munka kezdődne Létavértesen
Korszerűsítene az önkormányzat.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Elfogták Domingues autójának megrongálóját
Elfogták Domingues autójának megrongálóját
A debreceni rendőrök elfogták a 27 éves férfit és bűnügyi őrizetbe vették. +Videó
Hirdetés
Hirdetés
A debreceni állatkertben is vakcináznak
A debreceni állatkertben is vakcináznak
A cél a madárinfluenza elleni védelem biztosítása ritka, nagy értékű fajoknál.
Hirdetés
Gazdaság
A termálfürdő medencéjének felújítóját keresik
Az Aquaticum Debrecen Kft. pályázata.
A feldolgozóiparban jelentősen visszaesett a termelés
Észak-Alföld: 11,4 százalékos volumenbővülés; Pest régió: 14,6 százalékos visszaesés.
Méhlegelőn gyülekeztek a Sensirion bringásai
A kerékpározás nemcsak gyors és gazdaságos – javítja a közérzeted, csökkenti a stresszt és hozzájárul egy élhetőbb városhoz is.
„Magyarország csoportkörös az autógyártás Bajnokok Ligájában”
Szijjártó Péter üdvözölte, hogy a BMW szeptemberben megkezdi a termelését Debrecenben.
Megreggeliztette a bicikliseket az amerikai multi
A debreceni Emerson I NI a fenntarthatóság mellett.
A gyógyszergyártás árbevétele 10 százalékkal nőhet
A Richter jelentése az első negyedévről.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Technikai átállás a DV Parking Kft-nél
Technikai átállás a DV Parking Kft-nél
Változik az ügyintézés menete.
Könnyítsen a maga és a Föld életén zöld zsákkal!
Könnyítsen a maga és a Föld életén zöld zsákkal!
Az AKSD kéri, ne hagyják veszni ezt a lehetőséget.
Madarak és fák napja – ismerd meg az év fáját!
Madarak és fák napja – ismerd meg az év fáját!
Madarak és fák napja a Zsuzsival: élmény, tudás és természet egy helyen.
Hirdetés