Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása

Cívishír | 2025. 02. 11. | 16:44:15
Egy vasúti megálló megszűnik, de kettőt építenek Debrecenben.
Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása
A négysávosítás projektje jelenleg az előkészítés szakaszban van (Fotó: google)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Előbb a vasúti pálya korszerűsítése, 160-assá tétele, majd a 4-es főt 2x2 sávosítása – ez az elvégzendő feladatok sorrendje a Debrecen és Nyíregyháza közötti közlekedés gyorsításának és biztonságosabbá tételének. Minderre pedig azért van szükség, mert mindkét város gazdasága gyorsan fejlődik, az agglomerációkban újabb ipartelepek jöhetnek létre, ezzel párhuzamosan növekedhet a lakosságszám. A közlekedési feltételek javításának tervezett módjairól az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) sajtóirodája válaszolt a Cívishír kérdéseire.

A vasúton minden változik

Kezdjük a vasútfejlesztéssel, az előrébb tart, hiszen ott már a kivitelezés közbeszerzési eljárásának előkészítése zajlik. A költségekről annyit írt az ÉKM, hogy az részben uniós forrásból tervezett, mivel azonban a közbeszerzési eljárás előkészítése még zajlik, így nem lehet tudni a végösszeget. Az azonban biztos, hogy a vonalszakasz alkalmas lesz a 160 kilométer/óra engedélyezett sebességre (kivéve Debrecen állomást követő ívekben, ahol csak 120-szal mehet a vonat), az állomások kialakítása megfelel majd a teherforgalom miatt bekövetkezett igényeknek, az utasforgalmat pedig az uniós előírások betartása mellett a lehető legmagasabb színvonalon tudják kiszolgálni. A vágányok tengelyterhelése 225 kilonewtonra növekszik.

A vasúti pálya átépítése mellett korszerűsítik a biztosítóberendezést, a távközlést, az áramellátást, a felsővezeték rendszerét, a műtárgyakat, a térvilágítást, valamint egyes magasépítészeti létesítményeket, továbbá lesznek más infrastrukturális fejlesztések is.

Kiépül az átjárhatóságot biztosító Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) két szintje. A fejlesztések pozitív hatásait az utasok saját bőrükön is megtapasztalhatják, hiszen például a személy- és Interregio (korábbi sebes-) vonatok menetideje a sebességemelésnek és a kedvezőbb menetdinamikájú FLIRT motorvonatoknak köszönhetően hét perccel rövidül, 35 percre csökken a Debrecen-Nyíregyháza szakaszon – írták. Ráadásul úgy, hogy a debreceni végállomáson felül a városban két további megállót is kiszolgálnak. A 160 kilométer/óra sebességre alkalmas pálya lehetővé teszi a járatsűrítést, a sebesvonatokon felül órás ütemezésben személyvonatok is indulhatnak Debrecen és Nyíregyháza között. Hozzátették, ezzel összességében félóránként biztosított a két vármegyeszékhely és a köztes megállók kiszolgálása. Mi több, a hivatásforgalmi időszakban (a hivatásforgalom az az utasáramlás, amely során a közösségi közlekedést igénybe vevők munkahelyükre utaznak vagy onnan elutaznak – a szerk.) a félórás ütemű közlekedés között további betétjáratok is közlekedhetnek Debrecen és Hajdúhadház viszonylatban.

Mindez nem hagyja változatlanul a Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal jelenlegi állomás- és megállóhely rendszerét sem.

Debrecenen belül az eddigi egyetlen, Csapókert vasúti megállóhely megszűnik, helyette a városrészek jobb feltárása érdekében két megállóhely is épül. Ezek közül az egyik a Fényesudvar elnevezésű, Debrecen állomás kijárati íve után helyezkedik el az Ótemető utca–Huszár Gál utcán, az útátjáró kezdőponti oldalán. Míg a másik a Júliatelep elnevezésű megállóhely, a GÖCS csomópont közelében, a Szerviz út Apafa felőli oldalán kap helyet. Az új megállóhelyek is – amely Debrecen vasúti elővárosi forgalmának és a vasúti közlekedés területi lefedettségének javítását célozza – a vasútfejlesztési projektben valósulnak meg, csakúgy, mint a Hajdúhadház alsó elnevezésű új megállóhely a hajdúhadházi állomás előtt Debrecen irányában.

Az utasok biztonságának és kényelmének javítása érdekében Debrecenben az átépítéssel érintett állomásokon (Apafa állomás kivételével) és megállóhelyeken peronliftek beépítésével együtt, a sínkoronától számítva 55 centiméter magas peron létesül. A lépcsőket, rámpákat és lifteket teljesen, a peronokat részben lefedik, továbbá az aluljárókat és a peronokat akadálymentesítik. A projektben érintett állomásokon és megállóhelyeken (Apafa állomás kivételével) az utasoknak nyugodt várakozási helyzetet biztosító perontetők is épülnek – tudatták.

Új út 25 kilométeren

A 4-es főút két vármegyeszékhely közötti szakaszának 2x2 sávosítását nagyon régóta tervezik, és azt követően sem került le a fejlesztési projektek sorából, hogy nemrégiben megépült az M35 és M3 görbeházai fel- és lehajtója. Ezzel autópályán is elérhető Nyíregyháza, de a távolság az 50 helyett 80 kilométer.

Vitathatatlan, a két város közötti gyors és biztonságos közúti közlekedés miatt szükség van a 4-es négysávosítására.

Ez jelenleg az előkészítés szakaszban van. Már elkészült a tanulmányterv, környezeti hatástanulmány, a projektnek megvan a környezetvédelmi engedélye. Az előkészítés második lépéseként el kell készíteni a fejlesztés engedélyezési és kiviteli tervdokumentációját, ennek elindult a közbeszerzési eljárása. Ezután kezdődhetnek a részletes tervezési feladatok, majd kezdődhet a kivitelezés. Mindez egy ilyen volumenű fejlesztés esetében még hosszú időt, akár több év is lehet – tudta meg a Cívishír a ÉKM-től. Az Építési és Közlekedési Minisztérium – ígéri – mindent megtesz, hogy az állami beruházások kivitelezése a lehető leggyorsabban el tudjon kezdődni. A 4-es főút korszerűsítésének célja a Debrecen–Nyíregyháza között, részben új nyomvonalon vezetett 2x2 sávos közúti kapcsolat létrehozása, amely megteremti a két vármegyeszékhely gazdasági övezetei között a nagy kapacitású, biztonságos közúti összeköttetést.

A fejlesztésben mintegy 35 kilométer hosszúságban – ebből 10 kilométer meglévő, 25 kilométer új nyomvonalon vezetett – nagy kapacitású, biztonságos közúti kapcsolat épül ki, tervezetten hat darab külön szintű csomóponttal és a hozzá kapcsolódó alcsomópontokkal, továbbá három kétsávos körforgalommal, valamint 19 műtárggyal. A részletes műszaki tartalmat a következő tervezési szakaszban dolgozzák ki. A jelenleg környezetvédelmi engedéllyel rendelkező nyomvonalfolyosó a további tervezés során kis mértékben még módosulhat. A végleges, pontos nyomvonal az építési engedély megszerzésével alakul majd ki. A jelenlegi szerint a 2x2 sávos út kezdőszelvénye a 354-es főút és a távlati debreceni keleti elkerülő szakasz csomópontja, Hajdúhadházat és Téglást nyugati, Újfehértót keleti irányból kerüli el, a végszelvénye a 4-es főút és az M3-as autópálya jelenlegi csomópontja. A beruházás költségei a részletes tervek birtokában becsülhetők majd meg.

CH

További híreink
Kétmilliós adomány a debreceni alapítványnak
Kétmilliós adomány a debreceni alapítványnak
A sürgősségi betegellátás fejlesztésére is jut belőle.
Betörések Debrecenben: fokozták a rendőri jelenlétet
Betörések Debrecenben: fokozták a rendőri jelenlétet
Vigyázzunk egymásra és értékeinkre!
ALS: közelebb kerültek a betegség legyőzéséhez
ALS: közelebb kerültek a betegség legyőzéséhez
A debreceni kutatás új terápiák fejlesztését segítheti elő.
Sorozatbetörőket fogtak Debrecenben
Sorozatbetörőket fogtak Debrecenben
A két tinédzser öt üzletbe tört be.
Rendőrségi cserebere: románok itt, magyarok ott
Rendőrségi cserebere: románok itt, magyarok ott
A szakmai tapasztalatcserén túl is van haszna - írják.
Súlyos karambol Debrecenben
Súlyos karambol Debrecenben
Tűzoltók, mentők a helyszínen.
Romhalmazzá vált a csomópont
Romhalmazzá vált a csomópont
Pörög a francia kötődésű generálkivitelező Debrecen keleti részén.
Hajléktalanok borzolják az idegeket a Vénkertben
Hajléktalanok borzolják az idegeket a Vénkertben
A debreceni alpolgármrester intézkedik - írja.
Debrecenben is elindult az Uber
Debrecenben is elindult az Uber
Azt írják, több mint egy taxi.
Egy hónapos birkózás a kerekestelepi csőtöréssel
Egy hónapos birkózás a kerekestelepi csőtöréssel
Nem lehet végigmenni a városrész forgalmas utcáján.
Több riasztást is kiadtak Hajdú-Biharra
Több riasztást is kiadtak Hajdú-Biharra
Ha bajba jutott embert vagy állatot lát, azonnal hívja a 112-es segélyhívószámot!
Autótűz az M4-esen, Derecskénél
Autótűz az M4-esen, Derecskénél
A lángok átterjedtek az út melletti avarra is.
Hajdúnánás nyara a medencék tükrében
Hajdúnánás nyara a medencék tükrében
Fiatalok, családok, idősek – mindenki talál magának helyet a felújított fürdőben.
Harmadfokú vízkorlátozás Nyíradonyban
Harmadfokú vízkorlátozás Nyíradonyban
Meghibásodott az egyik kút.
Rendőrségi cserebere: románok itt, magyarok ott
Rendőrségi cserebere: románok itt, magyarok ott
A szakmai tapasztalatcserén túl is van haszna - írják.
A dohányra vadásznak Hajdú-Biharban
A dohányra vadásznak Hajdú-Biharban
A legnagyobb szigorral lépnek fel.
Negyven hektár áll lángokban Görbeházánál
Negyven hektár áll lángokban Görbeházánál
Négy tűzoltóegység vonult a helyszínre.
Régóta várt útépítés kezdődik Hajdúszoboszlón
Régóta várt útépítés kezdődik Hajdúszoboszlón
Novemberig tart a munka a Szováti úton.
Kiszáradó Alföld – egyelőre megoldás nélkül
Kiszáradó Alföld – egyelőre megoldás nélkül
A hó nem esik, az eső elfolyik. Meddig húzható még a vízgazdálkodás válsága?
Tizenegy kutyát éheztettek Hajdúszoboszlón
Tizenegy kutyát éheztettek Hajdúszoboszlón
Vádat emeltek a házaspár ellen.
Kamionnak csapódott egy kerék a 42-esen
Kamionnak csapódott egy kerék a 42-esen
Berettyóújfalu és Földes között.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
A vérátömlesztésen átesett DVSC hadba indul
A vérátömlesztésen átesett DVSC hadba indul
A debreceniekben tombol a kíváncsiság, hogy mire lesz képes tétmérkőzésen a csapat.
Hirdetés
Hirdetés
Több riasztást is kiadtak Hajdú-Biharra
Több riasztást is kiadtak Hajdú-Biharra
Ha bajba jutott embert vagy állatot lát, azonnal hívja a 112-es segélyhívószámot!
Robbantással fenyegetőzött a Kneecap kitiltása miatt
Robbantással fenyegetőzött a Kneecap kitiltása miatt
A férfit elfogták a rendőrök. +Videó
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Hajdúnánás nyara a medencék tükrében
Fiatalok, családok, idősek – mindenki talál magának helyet a felújított fürdőben.
A dohányra vadásznak Hajdú-Biharban
A legnagyobb szigorral lépnek fel.
200-250 ezer forint az albérlet Debrecenben
A ponthatárok kihirdetése beindítja az albérletpiac főszezonját.
Már a földön a jellegzetes debreceni oszlopsor
Kilencvenöt év után bontják a csendőrlaktanyát.
Szepesi ingatlanokra 1,3 milliárdot költött Debrecen
A helyiek betörőktől tartanak és szúrja a szemüket a gaz.
Támogatott tartalom
Longevity – divat vagy tudatosság?
Longevity – divat vagy tudatosság?
Könnyen elsajátítható, praktikus tippek, hogy minél tovább aktívak és energikusak maradjunk.
Dzsessz szól, a bor mesél a debreceni Nagyerdőn
Dzsessz szól, a bor mesél a debreceni Nagyerdőn
Egyedülálló zenei- és borfesztivál a Nagyerdő szívében. (X)
Hirdetés
Hirdetés