Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása

Cívishír | 2025. 02. 11. | 16:44:15
Egy vasúti megálló megszűnik, de kettőt építenek Debrecenben.
Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása
A négysávosítás projektje jelenleg az előkészítés szakaszban van (Fotó: google)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Előbb a vasúti pálya korszerűsítése, 160-assá tétele, majd a 4-es főt 2x2 sávosítása – ez az elvégzendő feladatok sorrendje a Debrecen és Nyíregyháza közötti közlekedés gyorsításának és biztonságosabbá tételének. Minderre pedig azért van szükség, mert mindkét város gazdasága gyorsan fejlődik, az agglomerációkban újabb ipartelepek jöhetnek létre, ezzel párhuzamosan növekedhet a lakosságszám. A közlekedési feltételek javításának tervezett módjairól az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) sajtóirodája válaszolt a Cívishír kérdéseire.

A vasúton minden változik

Kezdjük a vasútfejlesztéssel, az előrébb tart, hiszen ott már a kivitelezés közbeszerzési eljárásának előkészítése zajlik. A költségekről annyit írt az ÉKM, hogy az részben uniós forrásból tervezett, mivel azonban a közbeszerzési eljárás előkészítése még zajlik, így nem lehet tudni a végösszeget. Az azonban biztos, hogy a vonalszakasz alkalmas lesz a 160 kilométer/óra engedélyezett sebességre (kivéve Debrecen állomást követő ívekben, ahol csak 120-szal mehet a vonat), az állomások kialakítása megfelel majd a teherforgalom miatt bekövetkezett igényeknek, az utasforgalmat pedig az uniós előírások betartása mellett a lehető legmagasabb színvonalon tudják kiszolgálni. A vágányok tengelyterhelése 225 kilonewtonra növekszik.

A vasúti pálya átépítése mellett korszerűsítik a biztosítóberendezést, a távközlést, az áramellátást, a felsővezeték rendszerét, a műtárgyakat, a térvilágítást, valamint egyes magasépítészeti létesítményeket, továbbá lesznek más infrastrukturális fejlesztések is.

Kiépül az átjárhatóságot biztosító Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) két szintje. A fejlesztések pozitív hatásait az utasok saját bőrükön is megtapasztalhatják, hiszen például a személy- és Interregio (korábbi sebes-) vonatok menetideje a sebességemelésnek és a kedvezőbb menetdinamikájú FLIRT motorvonatoknak köszönhetően hét perccel rövidül, 35 percre csökken a Debrecen-Nyíregyháza szakaszon – írták. Ráadásul úgy, hogy a debreceni végállomáson felül a városban két további megállót is kiszolgálnak. A 160 kilométer/óra sebességre alkalmas pálya lehetővé teszi a járatsűrítést, a sebesvonatokon felül órás ütemezésben személyvonatok is indulhatnak Debrecen és Nyíregyháza között. Hozzátették, ezzel összességében félóránként biztosított a két vármegyeszékhely és a köztes megállók kiszolgálása. Mi több, a hivatásforgalmi időszakban (a hivatásforgalom az az utasáramlás, amely során a közösségi közlekedést igénybe vevők munkahelyükre utaznak vagy onnan elutaznak – a szerk.) a félórás ütemű közlekedés között további betétjáratok is közlekedhetnek Debrecen és Hajdúhadház viszonylatban.

Mindez nem hagyja változatlanul a Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal jelenlegi állomás- és megállóhely rendszerét sem.

Debrecenen belül az eddigi egyetlen, Csapókert vasúti megállóhely megszűnik, helyette a városrészek jobb feltárása érdekében két megállóhely is épül. Ezek közül az egyik a Fényesudvar elnevezésű, Debrecen állomás kijárati íve után helyezkedik el az Ótemető utca–Huszár Gál utcán, az útátjáró kezdőponti oldalán. Míg a másik a Júliatelep elnevezésű megállóhely, a GÖCS csomópont közelében, a Szerviz út Apafa felőli oldalán kap helyet. Az új megállóhelyek is – amely Debrecen vasúti elővárosi forgalmának és a vasúti közlekedés területi lefedettségének javítását célozza – a vasútfejlesztési projektben valósulnak meg, csakúgy, mint a Hajdúhadház alsó elnevezésű új megállóhely a hajdúhadházi állomás előtt Debrecen irányában.

Az utasok biztonságának és kényelmének javítása érdekében Debrecenben az átépítéssel érintett állomásokon (Apafa állomás kivételével) és megállóhelyeken peronliftek beépítésével együtt, a sínkoronától számítva 55 centiméter magas peron létesül. A lépcsőket, rámpákat és lifteket teljesen, a peronokat részben lefedik, továbbá az aluljárókat és a peronokat akadálymentesítik. A projektben érintett állomásokon és megállóhelyeken (Apafa állomás kivételével) az utasoknak nyugodt várakozási helyzetet biztosító perontetők is épülnek – tudatták.

Új út 25 kilométeren

A 4-es főút két vármegyeszékhely közötti szakaszának 2x2 sávosítását nagyon régóta tervezik, és azt követően sem került le a fejlesztési projektek sorából, hogy nemrégiben megépült az M35 és M3 görbeházai fel- és lehajtója. Ezzel autópályán is elérhető Nyíregyháza, de a távolság az 50 helyett 80 kilométer.

Vitathatatlan, a két város közötti gyors és biztonságos közúti közlekedés miatt szükség van a 4-es négysávosítására.

Ez jelenleg az előkészítés szakaszban van. Már elkészült a tanulmányterv, környezeti hatástanulmány, a projektnek megvan a környezetvédelmi engedélye. Az előkészítés második lépéseként el kell készíteni a fejlesztés engedélyezési és kiviteli tervdokumentációját, ennek elindult a közbeszerzési eljárása. Ezután kezdődhetnek a részletes tervezési feladatok, majd kezdődhet a kivitelezés. Mindez egy ilyen volumenű fejlesztés esetében még hosszú időt, akár több év is lehet – tudta meg a Cívishír a ÉKM-től. Az Építési és Közlekedési Minisztérium – ígéri – mindent megtesz, hogy az állami beruházások kivitelezése a lehető leggyorsabban el tudjon kezdődni. A 4-es főút korszerűsítésének célja a Debrecen–Nyíregyháza között, részben új nyomvonalon vezetett 2x2 sávos közúti kapcsolat létrehozása, amely megteremti a két vármegyeszékhely gazdasági övezetei között a nagy kapacitású, biztonságos közúti összeköttetést.

A fejlesztésben mintegy 35 kilométer hosszúságban – ebből 10 kilométer meglévő, 25 kilométer új nyomvonalon vezetett – nagy kapacitású, biztonságos közúti kapcsolat épül ki, tervezetten hat darab külön szintű csomóponttal és a hozzá kapcsolódó alcsomópontokkal, továbbá három kétsávos körforgalommal, valamint 19 műtárggyal. A részletes műszaki tartalmat a következő tervezési szakaszban dolgozzák ki. A jelenleg környezetvédelmi engedéllyel rendelkező nyomvonalfolyosó a további tervezés során kis mértékben még módosulhat. A végleges, pontos nyomvonal az építési engedély megszerzésével alakul majd ki. A jelenlegi szerint a 2x2 sávos út kezdőszelvénye a 354-es főút és a távlati debreceni keleti elkerülő szakasz csomópontja, Hajdúhadházat és Téglást nyugati, Újfehértót keleti irányból kerüli el, a végszelvénye a 4-es főút és az M3-as autópálya jelenlegi csomópontja. A beruházás költségei a részletes tervek birtokában becsülhetők majd meg.

CH

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Floridai egyetemmel működik együtt a debreceni
Floridai egyetemmel működik együtt a debreceni
Számos területre terjed ki a megállapodás.
Felüljáró a 33-ason: megsüllyedt a töltés
Felüljáró a 33-ason: megsüllyedt a töltés
Hamarosan befejezik a felújítást.
Jó hírek a beruházásáról, amelyet unokáink is látni fognak
Jó hírek a beruházásáról, amelyet unokáink is látni fognak
Vízhez juttatnák a Nagyerdőt és az Erdőspusztákat.
Nyár a Grand Casinóban
Nyár a Grand Casinóban
Koncertek, versenyek, show-k Debrecen szívében.
144 méteren aszfaltoznak a Nagyerdőn
144 méteren aszfaltoznak a Nagyerdőn
A debreceni beruházás költsége 45 millió forint.
Autók ütköztek a forgalmas debreceni kereszteződésben
Autók ütköztek a forgalmas debreceni kereszteződésben
Tűzoltókat és mentőket is riasztottak.
Változik a rend Debrecenben
Változik a rend Debrecenben
Ideiglenes forgalomkorlátozás megemlékezések miatt.
Kiváló szakemberét gyászolja a Debreceni Egyetem
Kiváló szakemberét gyászolja a Debreceni Egyetem
A GDPR Központ vezetője 52 évet élt.
Kivételes nyári élmények a Zoo Debrecenben
Kivételes nyári élmények a Zoo Debrecenben
Különleges táborok, izgalmas esti séták a nyári szünidőben.
Három bajtársat búcsúztattak a Debreceni Mentőállomáson
Három bajtársat búcsúztattak a Debreceni Mentőállomáson
Együttvéve 122 év szolgálatot teljesítettek.
Floridából Debrecenbe: új fejezet az egyetemi diplomáciában
Floridából Debrecenbe: új fejezet az egyetemi diplomáciában
Hallgatói csereprogrammal indul, közös diplomával végződhet a floridai és debreceni egyetemek összefogása.
Kalandjátékkal is készül Debrecen a Múzeumok Éjszakájára
Kalandjátékkal is készül Debrecen a Múzeumok Éjszakájára
Számos programmal várják az érdeklődőket.
Hajdúsámson fejlődik, emlékezik, ünnepel
Hajdúsámson fejlődik, emlékezik, ünnepel
Beruházásokat adtak át, és emlékeztek is a nemzeti összetartozás napján.
Hőség Hajdú-Biharban: kiadták a figyelmeztetést
Hőség Hajdú-Biharban: kiadták a figyelmeztetést
A napi középhőmérséklet 25 Celsius-fok fölé emelkedhet.
Önön múlhat, lesz-e okoszebra Hajdúböszörményben
Önön múlhat, lesz-e okoszebra Hajdúböszörményben
Iskola közelében, veszélyes kereszteződésben létesülhet okoszebra.
Hortobágy örökös pásztora a fakanalat is jól forgatja
Hortobágy örökös pásztora a fakanalat is jól forgatja
Tóth József élete összeforrt a pusztával.
Kismacskákat dobott ki egy ebesi nő
Kismacskákat dobott ki egy ebesi nő
Vádat emeltek ellene Hajdúszoboszlón.
Zolnai Levente: Hajdúböszörmény nem lehet akkuváros!
Zolnai Levente: Hajdúböszörmény nem lehet akkuváros!
A Debrecenben zajló folyamatok láttán ettől tart.
Új igazgató a hajdú-bihari katasztrófavédelemnél
Új igazgató a hajdú-bihari katasztrófavédelemnél
Gerebenics Károly több mint harmincöt éve szolgál hivatásosként.
Közös jövőkép Biharkeresztesen
Közös jövőkép Biharkeresztesen
Gazdasági programról, tervekről és határokról Dani Béla Péter polgármesterrel.
Csaknem két kilométeren aszfaltoznak Egyeken
Csaknem két kilométeren aszfaltoznak Egyeken
Kiválasztották a kivitelezőt.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Floridai egyetemmel működik együtt a debreceni
Floridai egyetemmel működik együtt a debreceni
Számos területre terjed ki a megállapodás.
Hirdetés
Hirdetés
Hajdúsámson fejlődik, emlékezik, ünnepel
Hajdúsámson fejlődik, emlékezik, ünnepel
Beruházásokat adtak át, és emlékeztek is a nemzeti összetartozás napján.
Másodfokú hőségriasztás lép életbe
Másodfokú hőségriasztás lép életbe
Aki teheti, húzódjon árnyékba, hűvös helyre.
Hirdetés
Gazdaság
Bulgária bevezetheti az eurót
Teljesítették a feltételeket.
Auchan: új madárka, régi jó árak
Így spórolhatsz okosan hó végén is.
Ki újítja fel Debrecen járdáit, lépcsőit?
Közbeszerzést írt ki az önkormányzat.
Közös jövőkép Biharkeresztesen
Gazdasági programról, tervekről és határokról Dani Béla Péter polgármesterrel.
Csaknem két kilométeren aszfaltoznak Egyeken
Kiválasztották a kivitelezőt.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Nyár a Grand Casinóban
Nyár a Grand Casinóban
Koncertek, versenyek, show-k Debrecen szívében.
Kivételes nyári élmények a Zoo Debrecenben
Kivételes nyári élmények a Zoo Debrecenben
Különleges táborok, izgalmas esti séták a nyári szünidőben.
Floridából Debrecenbe: új fejezet az egyetemi diplomáciában
Floridából Debrecenbe: új fejezet az egyetemi diplomáciában
Hallgatói csereprogrammal indul, közös diplomával végződhet a floridai és debreceni egyetemek összefogása.
Ha nyár, akkor GSV-napok!
Ha nyár, akkor GSV-napok!
Egy vásár, ami sokkal többről szól!
Hirdetés