Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása

Cívishír | 2025. 02. 11. | 16:44:15
Egy vasúti megálló megszűnik, de kettőt építenek Debrecenben.
Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása
A négysávosítás projektje jelenleg az előkészítés szakaszban van (Fotó: google)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Előbb a vasúti pálya korszerűsítése, 160-assá tétele, majd a 4-es főt 2x2 sávosítása – ez az elvégzendő feladatok sorrendje a Debrecen és Nyíregyháza közötti közlekedés gyorsításának és biztonságosabbá tételének. Minderre pedig azért van szükség, mert mindkét város gazdasága gyorsan fejlődik, az agglomerációkban újabb ipartelepek jöhetnek létre, ezzel párhuzamosan növekedhet a lakosságszám. A közlekedési feltételek javításának tervezett módjairól az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) sajtóirodája válaszolt a Cívishír kérdéseire.

A vasúton minden változik

Kezdjük a vasútfejlesztéssel, az előrébb tart, hiszen ott már a kivitelezés közbeszerzési eljárásának előkészítése zajlik. A költségekről annyit írt az ÉKM, hogy az részben uniós forrásból tervezett, mivel azonban a közbeszerzési eljárás előkészítése még zajlik, így nem lehet tudni a végösszeget. Az azonban biztos, hogy a vonalszakasz alkalmas lesz a 160 kilométer/óra engedélyezett sebességre (kivéve Debrecen állomást követő ívekben, ahol csak 120-szal mehet a vonat), az állomások kialakítása megfelel majd a teherforgalom miatt bekövetkezett igényeknek, az utasforgalmat pedig az uniós előírások betartása mellett a lehető legmagasabb színvonalon tudják kiszolgálni. A vágányok tengelyterhelése 225 kilonewtonra növekszik.

A vasúti pálya átépítése mellett korszerűsítik a biztosítóberendezést, a távközlést, az áramellátást, a felsővezeték rendszerét, a műtárgyakat, a térvilágítást, valamint egyes magasépítészeti létesítményeket, továbbá lesznek más infrastrukturális fejlesztések is.

Kiépül az átjárhatóságot biztosító Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) két szintje. A fejlesztések pozitív hatásait az utasok saját bőrükön is megtapasztalhatják, hiszen például a személy- és Interregio (korábbi sebes-) vonatok menetideje a sebességemelésnek és a kedvezőbb menetdinamikájú FLIRT motorvonatoknak köszönhetően hét perccel rövidül, 35 percre csökken a Debrecen-Nyíregyháza szakaszon – írták. Ráadásul úgy, hogy a debreceni végállomáson felül a városban két további megállót is kiszolgálnak. A 160 kilométer/óra sebességre alkalmas pálya lehetővé teszi a járatsűrítést, a sebesvonatokon felül órás ütemezésben személyvonatok is indulhatnak Debrecen és Nyíregyháza között. Hozzátették, ezzel összességében félóránként biztosított a két vármegyeszékhely és a köztes megállók kiszolgálása. Mi több, a hivatásforgalmi időszakban (a hivatásforgalom az az utasáramlás, amely során a közösségi közlekedést igénybe vevők munkahelyükre utaznak vagy onnan elutaznak – a szerk.) a félórás ütemű közlekedés között további betétjáratok is közlekedhetnek Debrecen és Hajdúhadház viszonylatban.

Mindez nem hagyja változatlanul a Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal jelenlegi állomás- és megállóhely rendszerét sem.

Debrecenen belül az eddigi egyetlen, Csapókert vasúti megállóhely megszűnik, helyette a városrészek jobb feltárása érdekében két megállóhely is épül. Ezek közül az egyik a Fényesudvar elnevezésű, Debrecen állomás kijárati íve után helyezkedik el az Ótemető utca–Huszár Gál utcán, az útátjáró kezdőponti oldalán. Míg a másik a Júliatelep elnevezésű megállóhely, a GÖCS csomópont közelében, a Szerviz út Apafa felőli oldalán kap helyet. Az új megállóhelyek is – amely Debrecen vasúti elővárosi forgalmának és a vasúti közlekedés területi lefedettségének javítását célozza – a vasútfejlesztési projektben valósulnak meg, csakúgy, mint a Hajdúhadház alsó elnevezésű új megállóhely a hajdúhadházi állomás előtt Debrecen irányában.

Az utasok biztonságának és kényelmének javítása érdekében Debrecenben az átépítéssel érintett állomásokon (Apafa állomás kivételével) és megállóhelyeken peronliftek beépítésével együtt, a sínkoronától számítva 55 centiméter magas peron létesül. A lépcsőket, rámpákat és lifteket teljesen, a peronokat részben lefedik, továbbá az aluljárókat és a peronokat akadálymentesítik. A projektben érintett állomásokon és megállóhelyeken (Apafa állomás kivételével) az utasoknak nyugodt várakozási helyzetet biztosító perontetők is épülnek – tudatták.

Új út 25 kilométeren

A 4-es főút két vármegyeszékhely közötti szakaszának 2x2 sávosítását nagyon régóta tervezik, és azt követően sem került le a fejlesztési projektek sorából, hogy nemrégiben megépült az M35 és M3 görbeházai fel- és lehajtója. Ezzel autópályán is elérhető Nyíregyháza, de a távolság az 50 helyett 80 kilométer.

Vitathatatlan, a két város közötti gyors és biztonságos közúti közlekedés miatt szükség van a 4-es négysávosítására.

Ez jelenleg az előkészítés szakaszban van. Már elkészült a tanulmányterv, környezeti hatástanulmány, a projektnek megvan a környezetvédelmi engedélye. Az előkészítés második lépéseként el kell készíteni a fejlesztés engedélyezési és kiviteli tervdokumentációját, ennek elindult a közbeszerzési eljárása. Ezután kezdődhetnek a részletes tervezési feladatok, majd kezdődhet a kivitelezés. Mindez egy ilyen volumenű fejlesztés esetében még hosszú időt, akár több év is lehet – tudta meg a Cívishír a ÉKM-től. Az Építési és Közlekedési Minisztérium – ígéri – mindent megtesz, hogy az állami beruházások kivitelezése a lehető leggyorsabban el tudjon kezdődni. A 4-es főút korszerűsítésének célja a Debrecen–Nyíregyháza között, részben új nyomvonalon vezetett 2x2 sávos közúti kapcsolat létrehozása, amely megteremti a két vármegyeszékhely gazdasági övezetei között a nagy kapacitású, biztonságos közúti összeköttetést.

A fejlesztésben mintegy 35 kilométer hosszúságban – ebből 10 kilométer meglévő, 25 kilométer új nyomvonalon vezetett – nagy kapacitású, biztonságos közúti kapcsolat épül ki, tervezetten hat darab külön szintű csomóponttal és a hozzá kapcsolódó alcsomópontokkal, továbbá három kétsávos körforgalommal, valamint 19 műtárggyal. A részletes műszaki tartalmat a következő tervezési szakaszban dolgozzák ki. A jelenleg környezetvédelmi engedéllyel rendelkező nyomvonalfolyosó a további tervezés során kis mértékben még módosulhat. A végleges, pontos nyomvonal az építési engedély megszerzésével alakul majd ki. A jelenlegi szerint a 2x2 sávos út kezdőszelvénye a 354-es főút és a távlati debreceni keleti elkerülő szakasz csomópontja, Hajdúhadházat és Téglást nyugati, Újfehértót keleti irányból kerüli el, a végszelvénye a 4-es főút és az M3-as autópálya jelenlegi csomópontja. A beruházás költségei a részletes tervek birtokában becsülhetők majd meg.

CH

Hirdetés
További híreink
Debreceni Mi Hazánk: Magyar Péter hazudik
Debreceni Mi Hazánk: Magyar Péter hazudik
A debreceni önkormányzati képviselő üzent is a TISZA Párt elnökének.
Hármas tragédia a Faraktár utcán: lezárták a nyomozást
Hármas tragédia a Faraktár utcán: lezárták a nyomozást
Egy nő okozott végzetes balesetet, aminek következtében egy 7 éves gyermek is elhunyt.
Varga Zoltán a családjával együtt megy a Pride-ra
Varga Zoltán a családjával együtt megy a Pride-ra
Majd szelfit is küld onnan a debreceni képviselő.
Megsérült a Debrecen kapusa
Megsérült a Debrecen kapusa
Hegyi Krisztián a válogatott összetartásán volt.
Figyelem! Forgalomkorlátozás a Gázvezeték utcában
Figyelem! Forgalomkorlátozás a Gázvezeték utcában
A debreceni önkormányzat kéri az autósok türelmét.
Balesetveszélyes helyzet a józsai bölcsődénél
Balesetveszélyes helyzet a józsai bölcsődénél
A debreceni képviselőt a szülők keresték meg.
Gyerekeknek adott el kábítószert egy debreceni
Gyerekeknek adott el kábítószert egy debreceni
Iskola közelében is árult; hat év fegyházat kér rá az ügyészség.
Mátészalka-Debrecen: idén kezdődhet a tervezés
Mátészalka-Debrecen: idén kezdődhet a tervezés
Az előkészítési feladatok 33 hónapig tartanak majd.
Kezdődik a Szoboszlói úti csomópont átépítése
Kezdődik a Szoboszlói úti csomópont átépítése
A beruházás 18 hónapig tart – közölte Debrecen önkormányzata.
 BSZC: szakmát adnak, az életre készítenek
BSZC: szakmát adnak, az életre készítenek
A Berettyóújfalui Szakképzési Centrum iskolái elérhetők szerte Hajdú-Biharban.
Innovatív és fenntartható nyílászárógyártás
Innovatív és fenntartható nyílászárógyártás
Kiváló minőségű műanyag és alumínium nyílászárók Hajdúböszörményben.
Mátészalka-Debrecen: idén kezdődhet a tervezés
Mátészalka-Debrecen: idén kezdődhet a tervezés
Az előkészítési feladatok 33 hónapig tartanak majd.
Balmazújvárosi fejlesztés: jó hír a polgármestertől
Balmazújvárosi fejlesztés: jó hír a polgármestertől
Kevesebb kellemetlenséggel számolhatnak a közlekedők.
Teljesen átépítik a nyírábrányi parkot
Teljesen átépítik a nyírábrányi parkot
Csaknem 80 millió forintba kerül a beruházás.
Nem lesz áram több hajdúhadházi utcában
Nem lesz áram több hajdúhadházi utcában
Április 28-án karbantartást végeznek.
Megérkeztek a Munkácsy-képek Hajdúszoboszlóra
Megérkeztek a Munkácsy-képek Hajdúszoboszlóra
Március 21-én nyílik a kiállítás.
Tiszacsegei ölyvmentés – rendőri segítséggel
Tiszacsegei ölyvmentés – rendőri segítséggel
Az állatot a madárkórházba szállították.
Ártánd és Tépe mellett is szólt Polgár polgármestere
Ártánd és Tépe mellett is szólt Polgár polgármestere
Nem lehet engedményt tenni, minden forintra szükség van az államkasszában.
Bulizókat akart kirabolni a hadházi trió
Bulizókat akart kirabolni a hadházi trió
Mindenkinek megvolt a szerepe.
A Hajdúságból is látszik az űrhajó visszatérése
A Hajdúságból is látszik az űrhajó visszatérése
Figyeljék az égboltot! Az asztronauták visszatérésével lezárul egy drámai, maratoni küldetés.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Marco Rossi bátorságot vár a törökök ellen
Marco Rossi bátorságot vár a törökök ellen
Nehéz mérkőzés előtt áll a magyar válogatott.
Hirdetés
Középiskolai felvételi: fontos határidő közeledik
Középiskolai felvételi: fontos határidő közeledik
Március 25. és 27. között még lehet módosítani.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Innovatív és fenntartható nyílászárógyártás
Kiváló minőségű műanyag és alumínium nyílászárók Hajdúböszörményben.
Munka mellett is igénybe vehető lesz a csed extra
A tervek szerint már júliustól.
Az Audi 7500 alkalmazott elbocsátását tervezi
A politikai bizonytalanság is hatalmas kihívások elé állítja a vállalatot – írták.
Ártánd és Tépe mellett is szólt Polgár polgármestere
Nem lehet engedményt tenni, minden forintra szükség van az államkasszában.
Árrésstop: a Lidl, a Tesco és a Spar is korlátoz
Mennyiségi korlátozást vezettek be az érintett termékekre.
Hirdetés
Támogatott tartalom
 BSZC: szakmát adnak, az életre készítenek
BSZC: szakmát adnak, az életre készítenek
A Berettyóújfalui Szakképzési Centrum iskolái elérhetők szerte Hajdú-Biharban.
A Richter vezérigazgatójának munkásságát ismerték el
A Richter vezérigazgatójának munkásságát ismerték el
A Magyar Érdemrend tisztikereszt kitüntetést vehette át.
Prof. Dr. Vizi E. Szilveszter Jedlik Ányos-díjas
Prof. Dr. Vizi E. Szilveszter Jedlik Ányos-díjas
Kutatásai révén számos nemzetközi szabadalom született.
Közös nevezőn a lányok és a női mérnökök
Közös nevezőn a lányok és a női mérnökök
Folytatódik a nagysikerű WATCH az Agórában.
Hirdetés
Hirdetés