Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debrecen a „napenergia városa” is lehet

| 2023. 01. 26. | 09:00:00
A közösségi közlekedés szempontjából kulcskérdés a helyi erőmű.
Debrecen a „napenergia városa” is lehet
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debrecen önkormányzata középtávon a helyi naperőművekben előállított elektromos energiára alapozza a közösségi közlekedés „üzemanyagát”, megépül a 3-as és a 4-es villamosvonal, továbbá az új lakó- és ipari övezeteket az ottani igényeknek megfelelő szinten bekapcsolják a városi közlekedésbe – foglalható össze röviden a Papp Lászlóval, Debrecen polgármesterével folytatott beszélgetés. A városvezetőt a Cívishír annak apropóján kereste meg, hogy megtudakoljuk, a következő egy évtizedben – a tervek szerint immár 250 ezer lakosúra duzzadt – Debrecenben miként fog átalakulni a közösségi közlekedés.

Most még a dízel az olcsó

– A közösségi közlekedésben vannak strukturális problémák, ezért ebben a formájában, a jelenlegi költségek mellett, komoly állami szerepvállalás nélkül hosszú távon nem fenntartható – jelentette ki Papp László, aki néhány számadattal szemléltette a helyzetet. Mint mondta, 2021 novembere és 2022 novembere között a dízel üzemanyag költsége több mint 80 százalékkal emelkedett, az elektromos áram díja pedig többszöröse a korábbinak. Egy kilométernyi út megtételének költsége egy dízelüzemű autóbusszal most 740, trolival 920, villamossal pedig 1420 forint. Annak ellenére, hogy jelenleg az elektromos hajtás a legdrágább, már középtávon is ezt a hajtásmódot helyezi előtérbe a debreceni önkormányzat, azaz a dízelüzemű buszokkal szemben mindenképpen az elektromosak lehetnek a preferáltak.

Az energiatárolás, az akkumulátorok alkalmazása területén most már olyan technológia áll rendelkezésre, amivel megnyílik a lehetőség az elektromos energia „önellátó” módon való előállítására, tárolására és a rendszerbe táplálására.

– Valószínűleg kőolajfinomító nem lesz a közeljövőben Debrecenben, de a Nap sütni fog, és ha középtávon gondolkodunk, akkor az elektromos hajtású járművekhez szükséges energiát egy város maga is elő tudja állítani, ha rendelkezik megfelelő naperőmű- és energiatároló kapacitással – részletezte a tervet Papp László. – A város déli részén már működik egy több mint 50 hektáros napelempark az MVM fenntartásában, de Debrecen saját beruházásként is tervez hasonlót létrehozni. Ezzel teremtenénk meg annak a lehetőségét, hogy az elektromos hajtású járművek fenntartása költséghatékonyabb legyen, mint a dízelhajtásúaké. Nyilvánvalóan ehhez idő kell. Jelen pillanatban az a legnagyobb kihívás előttünk, hogy a szükséges és elégséges szolgáltatás mértékét fenntartva kezelhető veszteségszintet érjünk el.

Hogy miért? Debrecen polgármestere visszakanyarodott az elmúlt évek történéseihez, pontosabban a koronavírus-járvány időszakához.

Akkor ugyanis nem lehetett emelni az utazási tarifákat, miközben a költségek óriási mértékben növekedtek. Ezzel együtt a vírustól való félelem miatt kevesebben utaztak a buszokon, trolikon, villamosokon. Ehhez jött még az infláció és az energiaárak elszállása, aminek hatására rendkívüli kényszerhelyzet alakult ki. Ez vezetett az elektromos hajtású járművek dízelüzemű buszokkal történő, időszakos pótlásához.

Bővítik a közlekedési hálózatot

– Könnyen elképzelhető, hogy a 4-es villamost egy Debrecen és Nagyvárad közötti vasúti kapcsolat ki tud váltani, hiszen az a főpályaudvartól dél felé, adott esetben akár a repülőteret, az ott kialakuló lakóterületet is bekapcsolja a közösségi közlekedésbe – tért át Papp László a debreceni közösségi közlekedés legnagyobb tervezett fejlesztésére, a 3-as és a 4-es villamosvonal megépítésére. – Derecskén és Berettyóújfalun keresztül lehet majd eljutni vasúton Nagyváradra, ugyanis az elmúlt években a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel elvégezett nyomvonalvizsgálat után azt a döntést hoztuk, hogy a 106-os vasútvonalat – ami most a repülőtér és a déli ipari területek mellett halad – a 101-es, most felújítás és villamosítás alatt lévő vasútvonalba kötjük be Berettyóújfalunál. Ezzel a magyar oldalon létrejöhet az a teljes vasúti infrastruktúra, amely a romániai oldalon már nem igényel semmilyen további beavatkozást. Debrecenen belül a 3-as villamos vonala kapcsolja majd be a nyugati városrészt a meglévő hálózatba. Nemrégiben döntöttünk a fenntartható városi közlekedési modell felülvizsgálatáról, s azt el kell végeznünk 2023 első félévében. Reális esélyünk van arra, hogy európai uniós források felhasználásával ebben az uniós fejlesztési ciklusban (2027-tel bezárólag – a szerk.) hozzákezdünk a 3-as villamosvonal kiépítéséhez. Azt egyelőre nem lehet tudni, mekkora keret áll majd ehhez rendelkezésre. Az 1-es és 2-es villamos észak-déli tengely mentén szeli át a várost. A 3-as villamos nyugat-keleti összeköttetést biztosít majd: a nyugati végpontja a Tócóvölgy vasútállomás, a keleti pedig a 100-as vasúti fővonal Dobozi lakótelep környékén lévő állomása lehet. Ezzel a Nyírség és Nyíregyháza felől érkező utasok átszállási ponton csatlakozhatnak a városközpontba közlekedő villamos vonalára. De első lépésben a városközpont és a Tócóvölgy állomás közötti kapcsolatot tervezzük megteremteni – sorolta.

Papp László arról is tájékoztatott, hogy mindezzel együtt a város lakosságszámának várható emelkedése miatt növelni kell a közösségi közlekedés kapacitását.

Az újonnan létrejövő lakóközösségek bekapcsolása egy középtávú program része. Amikor kialakul egy új lakókörnyezet, akkor a DKV-nak az elégséges és szükséges szolgáltatási igények figyelembevételével vizsgálnia kell a terület ellátottságát. Ez így van az iparterületek esetében is, tehát például a Déli Gazdasági Övezetben megvalósuló beruházások miatt ebben a városrészben fejleszteni kell a közösségi közlekedési hálózatot. Itt pedig hosszú távon még inkább az elektromos hajtású járművekben érdemes gondolkodni.

CH

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Motorossal ütközött egy kocsi Debrecenben
Motorossal ütközött egy kocsi Debrecenben
Tűzoltók, mentők a helyszínen.
Fogságban világszám: gibbon született Debrecenben
Fogságban világszám: gibbon született Debrecenben
Az állatok karácsonyán mutatkozott be a közönségnek.
Szegények karácsonya: 170-en jóllaktak
Szegények karácsonya: 170-en jóllaktak
„A szebbik arcát mutatta Debrecen" - írják.
Autók borultak fel Debrecen közelében
Autók borultak fel Debrecen közelében
A járművekben öten utaztak.
Új hírek a debreceni keleti elkerülőről
Új hírek a debreceni keleti elkerülőről
Öt főutat és három mellékutat fűzne fel.
Tűzoltók mentették ki az autóvezetőt Debrecen-Pallagnál
Tűzoltók mentették ki az autóvezetőt Debrecen-Pallagnál
Halálos tűzeset is történt december 24-én.
Kicsi az esély a fehér karácsonyra
Kicsi az esély a fehér karácsonyra
A dunántúli hegyekben alakulhat ki vastagabb hóréteg.
Módosul a menetrend a Debrecen-Záhony vonalon
Módosul a menetrend a Debrecen-Záhony vonalon
A kényelmesebb, gyorsabb utazás érdekében.
Homokkerti felüljáró bővítése: valami megmozdult
Homokkerti felüljáró bővítése: valami megmozdult
Pályázatot írt ki a minisztérium.
Százötven debreceni szegény jóllakhat
Százötven debreceni szegény jóllakhat
A debreceni gazdagokból hiányzik a szolidaritás - írják.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Motorossal ütközött egy kocsi Debrecenben
Motorossal ütközött egy kocsi Debrecenben
Tűzoltók, mentők a helyszínen.
Hirdetés
Hirdetés
„A mai világnak is megvannak a saját Heródesei”
„A mai világnak is megvannak a saját Heródesei”
XIV. Leó pápa szerint a családok a fényt imával, egészséges érzelmekkel, őszinte párbeszéddel tudják fenntartani.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Új hírek a debreceni keleti elkerülőről
Öt főutat és három mellékutat fűzne fel.
Kisebb üzletet tesztel a népszerű üzletlánc
Nincs alapja a magyarországi boltnyitásokról szóló információknak.
Így alakulnak a szabadnapok 2026-ban
A nemzetgazdasági miniszter rendelkezett.
Hóért, hidegért fohászkodnak a termőföldek
A december nem sokban emlékeztet a télre.
Mi Hazánk: ne a Coopot támogassa a kormány!
Látszatintézkedésnek nevezte a kisboltoknak adott pénzt.
Támogatott tartalom
Magyar fejlesztés közösségi pajzsmirigy-tapasztalatokra építve
Magyar fejlesztés közösségi pajzsmirigy-tapasztalatokra építve
Tudatos rendszer a gyógyszeres kezelés természetes kiegészítésére
Családi ház 70 millióért? A Dryvit Profi Kft. megépíti
Családi ház 70 millióért? A Dryvit Profi Kft. megépíti
Hajdúböszörményben lakópark épül.
Debrecen is ultragyors e-töltővel gazdagodik
Debrecen is ultragyors e-töltővel gazdagodik
A fejlesztések célja, hogy a vásárlók a decemberi, ünnepi időszakban is gyorsan és megbízhatóan tölthessék elektromos járműveiket.
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Műszakilag elavultak a meglévők. A Debreceni Vízmű Zrt. pályázata.
Hirdetés
Hirdetés