Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debrecen a „napenergia városa” is lehet

| 2023. 01. 26. | 09:00:00
A közösségi közlekedés szempontjából kulcskérdés a helyi erőmű.
Debrecen a „napenergia városa” is lehet
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debrecen önkormányzata középtávon a helyi naperőművekben előállított elektromos energiára alapozza a közösségi közlekedés „üzemanyagát”, megépül a 3-as és a 4-es villamosvonal, továbbá az új lakó- és ipari övezeteket az ottani igényeknek megfelelő szinten bekapcsolják a városi közlekedésbe – foglalható össze röviden a Papp Lászlóval, Debrecen polgármesterével folytatott beszélgetés. A városvezetőt a Cívishír annak apropóján kereste meg, hogy megtudakoljuk, a következő egy évtizedben – a tervek szerint immár 250 ezer lakosúra duzzadt – Debrecenben miként fog átalakulni a közösségi közlekedés.

Most még a dízel az olcsó

– A közösségi közlekedésben vannak strukturális problémák, ezért ebben a formájában, a jelenlegi költségek mellett, komoly állami szerepvállalás nélkül hosszú távon nem fenntartható – jelentette ki Papp László, aki néhány számadattal szemléltette a helyzetet. Mint mondta, 2021 novembere és 2022 novembere között a dízel üzemanyag költsége több mint 80 százalékkal emelkedett, az elektromos áram díja pedig többszöröse a korábbinak. Egy kilométernyi út megtételének költsége egy dízelüzemű autóbusszal most 740, trolival 920, villamossal pedig 1420 forint. Annak ellenére, hogy jelenleg az elektromos hajtás a legdrágább, már középtávon is ezt a hajtásmódot helyezi előtérbe a debreceni önkormányzat, azaz a dízelüzemű buszokkal szemben mindenképpen az elektromosak lehetnek a preferáltak.

Az energiatárolás, az akkumulátorok alkalmazása területén most már olyan technológia áll rendelkezésre, amivel megnyílik a lehetőség az elektromos energia „önellátó” módon való előállítására, tárolására és a rendszerbe táplálására.

– Valószínűleg kőolajfinomító nem lesz a közeljövőben Debrecenben, de a Nap sütni fog, és ha középtávon gondolkodunk, akkor az elektromos hajtású járművekhez szükséges energiát egy város maga is elő tudja állítani, ha rendelkezik megfelelő naperőmű- és energiatároló kapacitással – részletezte a tervet Papp László. – A város déli részén már működik egy több mint 50 hektáros napelempark az MVM fenntartásában, de Debrecen saját beruházásként is tervez hasonlót létrehozni. Ezzel teremtenénk meg annak a lehetőségét, hogy az elektromos hajtású járművek fenntartása költséghatékonyabb legyen, mint a dízelhajtásúaké. Nyilvánvalóan ehhez idő kell. Jelen pillanatban az a legnagyobb kihívás előttünk, hogy a szükséges és elégséges szolgáltatás mértékét fenntartva kezelhető veszteségszintet érjünk el.

Hogy miért? Debrecen polgármestere visszakanyarodott az elmúlt évek történéseihez, pontosabban a koronavírus-járvány időszakához.

Akkor ugyanis nem lehetett emelni az utazási tarifákat, miközben a költségek óriási mértékben növekedtek. Ezzel együtt a vírustól való félelem miatt kevesebben utaztak a buszokon, trolikon, villamosokon. Ehhez jött még az infláció és az energiaárak elszállása, aminek hatására rendkívüli kényszerhelyzet alakult ki. Ez vezetett az elektromos hajtású járművek dízelüzemű buszokkal történő, időszakos pótlásához.

Bővítik a közlekedési hálózatot

– Könnyen elképzelhető, hogy a 4-es villamost egy Debrecen és Nagyvárad közötti vasúti kapcsolat ki tud váltani, hiszen az a főpályaudvartól dél felé, adott esetben akár a repülőteret, az ott kialakuló lakóterületet is bekapcsolja a közösségi közlekedésbe – tért át Papp László a debreceni közösségi közlekedés legnagyobb tervezett fejlesztésére, a 3-as és a 4-es villamosvonal megépítésére. – Derecskén és Berettyóújfalun keresztül lehet majd eljutni vasúton Nagyváradra, ugyanis az elmúlt években a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel elvégezett nyomvonalvizsgálat után azt a döntést hoztuk, hogy a 106-os vasútvonalat – ami most a repülőtér és a déli ipari területek mellett halad – a 101-es, most felújítás és villamosítás alatt lévő vasútvonalba kötjük be Berettyóújfalunál. Ezzel a magyar oldalon létrejöhet az a teljes vasúti infrastruktúra, amely a romániai oldalon már nem igényel semmilyen további beavatkozást. Debrecenen belül a 3-as villamos vonala kapcsolja majd be a nyugati városrészt a meglévő hálózatba. Nemrégiben döntöttünk a fenntartható városi közlekedési modell felülvizsgálatáról, s azt el kell végeznünk 2023 első félévében. Reális esélyünk van arra, hogy európai uniós források felhasználásával ebben az uniós fejlesztési ciklusban (2027-tel bezárólag – a szerk.) hozzákezdünk a 3-as villamosvonal kiépítéséhez. Azt egyelőre nem lehet tudni, mekkora keret áll majd ehhez rendelkezésre. Az 1-es és 2-es villamos észak-déli tengely mentén szeli át a várost. A 3-as villamos nyugat-keleti összeköttetést biztosít majd: a nyugati végpontja a Tócóvölgy vasútállomás, a keleti pedig a 100-as vasúti fővonal Dobozi lakótelep környékén lévő állomása lehet. Ezzel a Nyírség és Nyíregyháza felől érkező utasok átszállási ponton csatlakozhatnak a városközpontba közlekedő villamos vonalára. De első lépésben a városközpont és a Tócóvölgy állomás közötti kapcsolatot tervezzük megteremteni – sorolta.

Papp László arról is tájékoztatott, hogy mindezzel együtt a város lakosságszámának várható emelkedése miatt növelni kell a közösségi közlekedés kapacitását.

Az újonnan létrejövő lakóközösségek bekapcsolása egy középtávú program része. Amikor kialakul egy új lakókörnyezet, akkor a DKV-nak az elégséges és szükséges szolgáltatási igények figyelembevételével vizsgálnia kell a terület ellátottságát. Ez így van az iparterületek esetében is, tehát például a Déli Gazdasági Övezetben megvalósuló beruházások miatt ebben a városrészben fejleszteni kell a közösségi közlekedési hálózatot. Itt pedig hosszú távon még inkább az elektromos hajtású járművekben érdemes gondolkodni.

CH

További híreink
Marad a párás, ködös idő
Marad a párás, ködös idő
A Napot nem nagyon látjuk majd.
A jövő villanyszerelői versenyeztek Debrecenben
A jövő villanyszerelői versenyeztek Debrecenben
Villamossági ismereteiket kellett bizonyítaniuk.
Eltűnt egy 15 éves lány Debrecenben
Eltűnt egy 15 éves lány Debrecenben
A rendőrség segítságet kér.
Zárul a Cívis Ház jótékonysági kampánya
Zárul a Cívis Ház jótékonysági kampánya
A legtöbb szavazatot gyűjtő civil szervezet 1 millió forint pénzadományban részesül.
Bár munkanap, szombaton nincs ügyfélfogadás
Bár munkanap, szombaton nincs ügyfélfogadás
Debrecenre a rendelet nem vonatkozik.
Disznóvágást is lehet tanulni felsőfokon Debrecenben
Disznóvágást is lehet tanulni felsőfokon Debrecenben
Az egyetem egyebek mellett a hazai gasztronómiai hagyományokat is ápolja
Debreceni a Magyar Nephrologiai Társaság új elnöke
Debreceni a Magyar Nephrologiai Társaság új elnöke
Kárpáti István egyetemi docens célja a hazai nefrológia szakmai presztízsének további erősítése.
Mentők, rendőrök vonultak a debreceni kereszteződéshez
Mentők, rendőrök vonultak a debreceni kereszteződéshez
Egy bajbajutott rolleres miatt értesítették a hatóságokat.
LEGO-kockákból építik meg Munkácsy festményét
LEGO-kockákból építik meg Munkácsy festményét
Rengetegen dolgoznak a projekt megvalósításán Debrecenben.
Hibaelhárítás miatt kell terelni a Nagyerdőn
Hibaelhárítás miatt kell terelni a Nagyerdőn
A debreceniek türelmét és megértését kérik.
A legjobb pincészetek kaptak meghívást Debrecenbe
A legjobb pincészetek kaptak meghívást Debrecenbe
17 borvidék 32 pincészetének 118 borát minősítették a Debrecen Város Bora 2026 címért kiírt borversenyen.
Megszökött egy 16 éves fiú a debreceni javítóintézetből
Megszökött egy 16 éves fiú a debreceni javítóintézetből
Épp aznap, amikor rendőri felügyelet alá került az intézmény.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Elhunyt a korábbi magyar sikeredző
Elhunyt a korábbi magyar sikeredző
Több klasszis is a kezei alatt nevelkedett.
Hirdetés
Hirdetés
Pocsajban a rendelő is mosolyog
Pocsajban a rendelő is mosolyog
Modern környezet, régi bizalom: így dolgozik a helyi fogorvosi csapat.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Játszóteret alakítanának ki Tiszacsegén
Szelfipont, járdaépítés, és a zöldterület rendezése is napirenden.
Lakossági energiatároló program indul
A napelemmel rendelkező családoknak.
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Műszakilag elavultak a meglévők. A Debreceni Vízmű Zrt. pályázata.
Új vizek felé tart Debrecen
Megvan a Civaqua 2-ről szóló támogatói szerződés.
Lesz elég hal a karácsonyi asztalra
Azt ígérik, a tavalyi áron.
A kormány 12,9 milliárddal kevesebbet szán Debrecenre
Módosították több állami beruházás finanszírozását.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
A csendes technológia
A csendes technológia
Hogyan változtatják meg a modern fűtési rendszerek az akusztikus komfortot?
Egyre több a megrendelés?
Egyre több a megrendelés?
Így támogathatod a növekedést a cég pénzügyeiben.
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Szálláskedvezmények, gasztronómiai ajánlatok, családi és baráti kikapcsolódást kínáló programok.
Megvalósultak az infrastrukturális fejlesztések Görbeházán
Megvalósultak az infrastrukturális fejlesztések Görbeházán
Megújult közösségi terek és bővülő szolgáltatások a településen
Hirdetés
Hirdetés