Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debrecen a „napenergia városa” is lehet

| 2023. 01. 26. | 09:00:00
A közösségi közlekedés szempontjából kulcskérdés a helyi erőmű.
Debrecen a „napenergia városa” is lehet
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debrecen önkormányzata középtávon a helyi naperőművekben előállított elektromos energiára alapozza a közösségi közlekedés „üzemanyagát”, megépül a 3-as és a 4-es villamosvonal, továbbá az új lakó- és ipari övezeteket az ottani igényeknek megfelelő szinten bekapcsolják a városi közlekedésbe – foglalható össze röviden a Papp Lászlóval, Debrecen polgármesterével folytatott beszélgetés. A városvezetőt a Cívishír annak apropóján kereste meg, hogy megtudakoljuk, a következő egy évtizedben – a tervek szerint immár 250 ezer lakosúra duzzadt – Debrecenben miként fog átalakulni a közösségi közlekedés.

Most még a dízel az olcsó

– A közösségi közlekedésben vannak strukturális problémák, ezért ebben a formájában, a jelenlegi költségek mellett, komoly állami szerepvállalás nélkül hosszú távon nem fenntartható – jelentette ki Papp László, aki néhány számadattal szemléltette a helyzetet. Mint mondta, 2021 novembere és 2022 novembere között a dízel üzemanyag költsége több mint 80 százalékkal emelkedett, az elektromos áram díja pedig többszöröse a korábbinak. Egy kilométernyi út megtételének költsége egy dízelüzemű autóbusszal most 740, trolival 920, villamossal pedig 1420 forint. Annak ellenére, hogy jelenleg az elektromos hajtás a legdrágább, már középtávon is ezt a hajtásmódot helyezi előtérbe a debreceni önkormányzat, azaz a dízelüzemű buszokkal szemben mindenképpen az elektromosak lehetnek a preferáltak.

Az energiatárolás, az akkumulátorok alkalmazása területén most már olyan technológia áll rendelkezésre, amivel megnyílik a lehetőség az elektromos energia „önellátó” módon való előállítására, tárolására és a rendszerbe táplálására.

– Valószínűleg kőolajfinomító nem lesz a közeljövőben Debrecenben, de a Nap sütni fog, és ha középtávon gondolkodunk, akkor az elektromos hajtású járművekhez szükséges energiát egy város maga is elő tudja állítani, ha rendelkezik megfelelő naperőmű- és energiatároló kapacitással – részletezte a tervet Papp László. – A város déli részén már működik egy több mint 50 hektáros napelempark az MVM fenntartásában, de Debrecen saját beruházásként is tervez hasonlót létrehozni. Ezzel teremtenénk meg annak a lehetőségét, hogy az elektromos hajtású járművek fenntartása költséghatékonyabb legyen, mint a dízelhajtásúaké. Nyilvánvalóan ehhez idő kell. Jelen pillanatban az a legnagyobb kihívás előttünk, hogy a szükséges és elégséges szolgáltatás mértékét fenntartva kezelhető veszteségszintet érjünk el.

Hogy miért? Debrecen polgármestere visszakanyarodott az elmúlt évek történéseihez, pontosabban a koronavírus-járvány időszakához.

Akkor ugyanis nem lehetett emelni az utazási tarifákat, miközben a költségek óriási mértékben növekedtek. Ezzel együtt a vírustól való félelem miatt kevesebben utaztak a buszokon, trolikon, villamosokon. Ehhez jött még az infláció és az energiaárak elszállása, aminek hatására rendkívüli kényszerhelyzet alakult ki. Ez vezetett az elektromos hajtású járművek dízelüzemű buszokkal történő, időszakos pótlásához.

Bővítik a közlekedési hálózatot

– Könnyen elképzelhető, hogy a 4-es villamost egy Debrecen és Nagyvárad közötti vasúti kapcsolat ki tud váltani, hiszen az a főpályaudvartól dél felé, adott esetben akár a repülőteret, az ott kialakuló lakóterületet is bekapcsolja a közösségi közlekedésbe – tért át Papp László a debreceni közösségi közlekedés legnagyobb tervezett fejlesztésére, a 3-as és a 4-es villamosvonal megépítésére. – Derecskén és Berettyóújfalun keresztül lehet majd eljutni vasúton Nagyváradra, ugyanis az elmúlt években a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel elvégezett nyomvonalvizsgálat után azt a döntést hoztuk, hogy a 106-os vasútvonalat – ami most a repülőtér és a déli ipari területek mellett halad – a 101-es, most felújítás és villamosítás alatt lévő vasútvonalba kötjük be Berettyóújfalunál. Ezzel a magyar oldalon létrejöhet az a teljes vasúti infrastruktúra, amely a romániai oldalon már nem igényel semmilyen további beavatkozást. Debrecenen belül a 3-as villamos vonala kapcsolja majd be a nyugati városrészt a meglévő hálózatba. Nemrégiben döntöttünk a fenntartható városi közlekedési modell felülvizsgálatáról, s azt el kell végeznünk 2023 első félévében. Reális esélyünk van arra, hogy európai uniós források felhasználásával ebben az uniós fejlesztési ciklusban (2027-tel bezárólag – a szerk.) hozzákezdünk a 3-as villamosvonal kiépítéséhez. Azt egyelőre nem lehet tudni, mekkora keret áll majd ehhez rendelkezésre. Az 1-es és 2-es villamos észak-déli tengely mentén szeli át a várost. A 3-as villamos nyugat-keleti összeköttetést biztosít majd: a nyugati végpontja a Tócóvölgy vasútállomás, a keleti pedig a 100-as vasúti fővonal Dobozi lakótelep környékén lévő állomása lehet. Ezzel a Nyírség és Nyíregyháza felől érkező utasok átszállási ponton csatlakozhatnak a városközpontba közlekedő villamos vonalára. De első lépésben a városközpont és a Tócóvölgy állomás közötti kapcsolatot tervezzük megteremteni – sorolta.

Papp László arról is tájékoztatott, hogy mindezzel együtt a város lakosságszámának várható emelkedése miatt növelni kell a közösségi közlekedés kapacitását.

Az újonnan létrejövő lakóközösségek bekapcsolása egy középtávú program része. Amikor kialakul egy új lakókörnyezet, akkor a DKV-nak az elégséges és szükséges szolgáltatási igények figyelembevételével vizsgálnia kell a terület ellátottságát. Ez így van az iparterületek esetében is, tehát például a Déli Gazdasági Övezetben megvalósuló beruházások miatt ebben a városrészben fejleszteni kell a közösségi közlekedési hálózatot. Itt pedig hosszú távon még inkább az elektromos hajtású járművekben érdemes gondolkodni.

CH

Hirdetés
További híreink
Debrecen lehetne a fiatalok fővárosa?
Debrecen lehetne a fiatalok fővárosa?
A pályázat lényege, hogy a települések vonzóvá tegyék magukat a fiatalok számára.
Őrzik a Svetitsben a hagyományt
Őrzik a Svetitsben a hagyományt
A nyakkendő arra is emlékezteti őket, hogy akármerre is járnak, a debreceni Svetitset képviselik
A gyerekeivel mentett életet a tigázos Mikepércsen
A gyerekeivel mentett életet a tigázos Mikepércsen
A hölgy életét egyértelműen a gyors és szakszerű újraélesztés mentette meg.
Több mint félmillió zsákot kapnak a debreceniek
Több mint félmillió zsákot kapnak a debreceniek
Érdemes figyelni az információkat.
Debreceni gyógyító az európai szervezet élén
Debreceni gyógyító az európai szervezet élén
Először került magyar szakember erre a posztra.
Éjszakai baleset Debrecennél
Éjszakai baleset Debrecennél
A tűzoltókat is riasztották.
Egymást érik a balesetek Debrecenben
Egymást érik a balesetek Debrecenben
Rövid időn belül három karambol is történt.
Baleset a debreceni belvárosban
Baleset a debreceni belvárosban
A villamosok közlekedését is érinti.
Már nem Debrecen a legdrágább
Már nem Debrecen a legdrágább
A legtöbb beruházás azonban itt van folyamatban.
Így alakulna át a debreceni Wolff-palota
Így alakulna át a debreceni Wolff-palota
Változások előtt a Dósa nádor téri volt Napló-székház.
Ünnep: 11 éves a Grand Casino
Ünnep: 11 éves a Grand Casino
Felejthetetlen születésnapi este Debrecenben.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Debrecen lehetne a fiatalok fővárosa?
Debrecen lehetne a fiatalok fővárosa?
A pályázat lényege, hogy a települések vonzóvá tegyék magukat a fiatalok számára.
Hirdetés
Hirdetés
Őrzik a Svetitsben a hagyományt
Őrzik a Svetitsben a hagyományt
A nyakkendő arra is emlékezteti őket, hogy akármerre is járnak, a debreceni Svetitset képviselik
Hirdetés
Hirdetés
A hajdúböszörményi rendőrök segítséget kérnek
A hajdúböszörményi rendőrök segítséget kérnek
Közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény miatt folytatnak eljárást.
Gazdaság
Újabb siralmas adatokat közölt a KSH
A járműgyártás kivitele 17,7 százalékkal visszaesett.
Kilőtt a fix 3 százalékos hitelprogram
15 ezer hiteligénylés elindult, és sok ezer áll előkészítés alatt - mondta az államtitkár.
Hárman kapják a közgazdasági Nobel-emlékdíjat
Újabb neveket közöltek Stockholmban.
Újraindult az ingyenes padlásfödém-szigetelési program
Regisztráljon most, és élvezze az ingyenes szigetelés előnyeit!
Adócsökkentéseket jelentett be az agrárminiszter
Mentesítik például a mezőgazdasági vontatók pótkocsijait az adófizetés alól.
Támogatott tartalom
Ünnep: 11 éves a Grand Casino
Ünnep: 11 éves a Grand Casino
Felejthetetlen születésnapi este Debrecenben.
Mikor költözhetünk majd az űrbe?
Mikor költözhetünk majd az űrbe?
És egyáltalán mi értelme volna? – Indul a 6. MVM Future Talks
Vállalkozásismereti roadshow állomása volt a DSZC
Vállalkozásismereti roadshow állomása volt a DSZC
Vállalkozónak lenni lehetőség, de mindemellett lélektaniság is: mentálisan is képesnek kell lenni az önálló útra lépéshez.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés