Állati konferenciát rendeztek a Debreceni Egyetemen

Szakmai konferenciát rendeztek a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Karon október 4-én. Az antrozoológia a nyolcvanas évek óta egy világviszonylatban jól ismert – de Magyarországon még alig alkalmazott – tudományterület, amely interdiszciplináris módon fogja össze az emberek és állatok közötti kapcsolatok vizsgálatát, nemcsak haszonelvű, hanem kulturális, vallási, művészeti és filozófiai értelemben is – írja az unideb.hu.
Az intézmény több kara végez kutatásokat az állat-ember kapcsolatok témakörében, legyen szó pszichológiáról, filozófiáról, társadalom-, sport- és gazdaságtudományról vagy gyógypedagógiáról. Mindezeken túl az egyetemi oktatás szerves részét is képezi.
– A gyógypedagógiai karon már évek óta nagy sikerrel hirdetjük meg az állatasszisztációval foglalkozó szabadon választható kurzust. Ennek népszerűségét látva döntöttünk úgy, hogy Kelet-Magyarországon elsőként szakirányú továbbképzést indítunk olyan végzett pedagógusoknak, akiknek már van legalább hároméves szakmai gyakorlatuk. A négy féléves képzést tavaly olyan érdeklődés övezte, hogy idén szeptemberben hazánkban először elindítottuk az állatasszisztált segítőtevékenység-koordinátor szakirányunkat, amelyre már egészségügyi, pszichológiai és szociális végzettségű, illetve rekreációs szakemberek is jelentkezhetnek – hangsúlyozta Gortka-Rákó Erzsébet dékán.
A kar először szervezett antrozoológiai tanácskozást, melyen a szakterület legnevesebb képviselőin túl fiatal egyetemisták, PhD-hallgatók is bemutatták kutatási eredményeiket, módszereiket hat szekcióban.
– A konferencia összetétele is jelzi, mennyire sokféle faj alkalmas arra, hogy az emberben rejlő lehetőségeket feltárja. A résztvevők megtudhatják többek között, hogyan tudnak a különböző állatok – ízeltlábúak, nyulak, kutyák, macskák – az emberre úgy hatni, hogy például iskolai környezetben segítsenek a gyerekeknek, vagy hogyan tudja egy sérült ember általuk áthidalni testi vagy érzékszervi hiányosságait. Ezek az előadások nemcsak inspirálóak, hanem hosszútávon segítenek abban, hogy sokkal komplexebben értsük meg azokat a folyamatokat, melyek napjainkban zajlanak és később beépíthetők például a pedagógiai módszertanba – fogalmazott Lovas Kiss Antal.






























