Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Kossa György: újfajta szemléletre lesz szükség a városi közlekedésben

| 2022. 05. 29. | 12:48:00
Erről is beszélt az ITK Holding elnök-vezérigazgatója a Debrecen Drive-on.
Kossa György: újfajta szemléletre lesz szükség a városi közlekedésben
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A járműipar megújulása – Elektromobilitás és fenntarthatóság címmel rendeztek konferenciát és kerekasztal-beszélgetést május 28-án a Debrecen Drive keretében. A Nagyerdei Stadion sajtóközpontjában megtartott szakmai fórumon Kossa György, az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója, Husi Géza, a Debreceni Egyetem Műszaki Karának dékánja, Tirpák Zsolt, a Debreceni Szakképzési Centrum kancellárja és Tóth Szabolcs, a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. vezérigazgatója osztotta meg gondolatait. A résztvevők két kérdéskörben fejtették ki véleményüket. Elsőként arról, hogy „mindenható” lesz-e a közeljövőben az elektromos hajtás, vagy jó ideig megmarad még a hagyományos, dízel- és benzinüzemű járművek dominanciája. A fórum második felében pedig az önvezető autókról volt szó.

Tirpák Zsolt az elektromos hajtás elterjedéséhez szükséges szakemberek képzését hangsúlyozta. Mint mondta: ezt a folyamatot felkészült mérnököknek és technikusoknak kell segíteniük. Ugyanakkor fontosnak nevezte a szemléletformálást, a társadalom megfelelő edukálását is annak érdekében, hogy a fenntartható mobilitásról kellő információk álljanak rendelkezésre.

Tóth Szabolcs, a DKV vezérigazgatója kiemelte: a teljes közösségi közlekedés jó ideig, legalább 8-10 évig még nem váltható ki az elektromobilitással, a károsanyag-kibocsátás ugyanakkor folyamatosan csökkenthető a következő években is. Példaként említette, hogy Debrecenben a dízel üzemű autóbusz-állomány cseréje jelenleg is zajlik: az EURO 5-ös környezetvédelmi besorolású járművek helyett folyamatosan állnak forgalomba az EURO 6-os autóbuszok. Számításaik szerint ezzel a fejlesztéssel, továbbá az elektromos autóbusz-flottával 2024-től mintegy 40 százalékkal csökkenthető a város közösségi közlekedésének károsanyag-kibocsátása.

Kossa György, az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója jelezte: egyelőre kevés szó esik arról, hogy az elektromobilitás áttörésének egyik fontos kérdése: van-e elegendő elektromos áram, és azt milyen áron lehet beszerezni. Egy másik lényeges szempontnak nevezte, hogy rendelkezésre áll-e az ehhez szükséges hálózat, az energiatároló képesség, és ha igen, akkor ehhez az áramhoz a kellő időben és módon hozzá lehet-e férni. Hangsúlyozta: Magyarországnak jelenleg az elektromos áram tárolása okozza a legnagyobb problémát, ez ugyanis hazánkban egyáltalán nem megoldott. Kossa György szerint a közepes méretű és a nagyvárosok közlekedésében a jövőben egy újfajta gondolkodás, szemlélet meghonosodására lesz szükség. Előtérbe kell kerülnie a színvonalas közösségi közlekedésnek és az autómegosztási szolgáltatásoknak, ellenkező esetben a forgalom folyamatos növekedése miatt ezekben a városokban ellehetetlenül a közlekedés. „Hirtelen beleugrani viszont nem szabad egy váltásba, az egyenlő lenne az öngyilkossággal, csakis fokozatosan szabad átállni az új technológiákra” - fogalmazott.

Önvezető autók az utakon

A kerekasztal-beszélgetés másik témája az önvezető autók, járművek fejlesztése, megjelenése volt. A Debreceni Egyetem műszaki karának dékánja szerint ezt az innovációt egy közbülső lépés még megelőzi majd. Husi Géza úgy véli:

az önvezető autók elterjedése előtt még meg kell oldani azt, hogy hogyan tudnak a járművek egymással és a forgalmat irányító berendezésekkel kommunikálni. Ha a vezetőt segítő rendszerek és a megfelelő jogi szabályozás is rendelkezésre áll, akkor jelenhetnek meg az utakon az önvezető járművek

– tette hozzá.

Kossa György szintén a nagy biztonságú kommunikáció fontosságát emelte ki, hangsúlyozva, hogy nem csak energetikai hálózat, hanem nagy biztonságú kommunikációs hálózatokra is szükség lesz, olyanokra, amelyek egyetlen pillanatra sem állhatnak le, hiszen egy meghibásodás tragédiákhoz vezethetne. Abban viszont biztos, hogy az emberi élet fontossága, a biztonságra törekvés kikényszeríti ezeket a megoldásokat, újításokat. Hogy ez mennyi időt vesz majd igénybe, azzal kapcsolatban nem bocsátkozott jóslásokba, ugyanakkor megjegyezte: az első olyan hálózatok, ahol önvezető autók közlekedhetnek, valószínűleg az autópályák lesznek, mert ott viszonylag könnyen kiépíthetők az ehhez szükséges rendszerek.

Az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója az innováció mellett legalább ilyen fontosnak tartja a jogi szabályozást. Kiemelte: a jognak választ kell adnia például arra a kérdésre, hogy ennek a nagyon összetett rendszernek a működtetése során ki vállalja a felelősséget, a jármű gyártója vagy a kommunikációs hálózat üzemeltetője.

Takács Tibor

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Jól haladnak a közterületi munkák Hajdúszoboszlón
Jól haladnak a közterületi munkák Hajdúszoboszlón
Térköveznek, parkolókat alakítanak ki, rendbe teszik a kosárlabdapályát.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Újabb üzemanyagárstop jöhet
A jövő héten kiderül, hogy a kormány mit lép.
Debreceni szakképzés: sikeres együttműködés a Manz Hungary Kft.-vel
A vállalat és a szakképzési centrum egymásra talált.
A gazdaság növekedéséről beszélt a nemzetgazdasági miniszter Debrecenben
Nagy Márton szerint a magyar gazdaságnak lételeme, hogy a járműiparban sikerüljön az elektromos átállás.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
A cirkuszművészet esszenciáját láthatják Debrecenben
A cirkuszművészet esszenciáját láthatják Debrecenben
A Magyar Nemzeti Cirkusz világsztárokkal mutatja be jubileumi műsorát.