civishir.hu
2021.10.25. 09:37
Koroknai Tibor debreceni szakoktató elárulta a legfontosabb teendőket.
Sok autótulajdonos nem fektet rá kellő hangsúlyt, pedig ha nem téliesíti, vagy nem téliesítteti időben a gépjárművét, akkor annak akár súlyos következményei is lehetnek.
Vannak, akik azt hiszik, az autógumi lecserélésével eleget is tettek ennek a feladatnak, pedig ez korántsem így van.
Koroknai Tibor, a Koroknai Autósiskola szakoktatója elmondta, Magyarországon nem kötelező a gumicsere, ugyanakkor – saját és az úton lévők biztonsága érdekében – ajánlott a hőmérséklet tartós 7 Celsius-fok alá esésekor téli gumira váltani. A nyári és a téli gumi nemcsak a mintázatban, hanem összetételben is eltér egymástól, így másképp reagálnak a levegő és az aszfalt hőmérsékletére is. – A nyári gumik kellőképpen tapadnak a meleg aszfalton, ugyanakkor hidegben túl merevvé válnak, elvesztik a tapadóképességüket, így télen nem elég biztonságosak. A téli gumi természetesen minden időjárási körülmények között jól teljesít, a probléma azonban az, hogy nyári használatkor sokkal gyorsabban kopik, és sokkal többet is fogyaszt akkor az autó a túlzott gördülési ellenállás miatt – fogalmazott Tibor. A gumi állapota mellett a guminyomást is ellenőrizni kell!
Minden autóhoz adott a gyári érték, ez biztosítja a megfelelő tapadást az utakon, ráadásul az előírt guminyomással a kátyúk ellen is jobban védve vagyunk.
A szakoktató szerint fontos, hogy az autóban legyen jégkaparó vagy jégoldó a hideg idő beköszönte előtt, ne csak az első fagy beállta után gondoljunk ezekre a tárgyakra. Szerinte jó szolgálatot tehetnek ezek az eszközök akkor is, ha a jármű éjszakánként a garázsban parkol, hiszen napközben bármelyik kültéri parkolóban percek alatt lefagyhat a szélvédő, az ablakok. A spray változatban kapható jégoldó tökéletes választás azoknak, akik nem akarnak jeget kapargatni. Rengetegen nem gondolnak rá, de az ablaktörlő lapátok időben történő cseréje sok bosszúságtól mentheti meg az autósokat. – A hideg időben egy régebbi ablaktörlőn megkeményedik a gumi, könnyen kirepedezik, így nem megfelelően töröl. Ha nem látja el a funkcióját, akkor az a látási viszonyokat nagyban befolyásolja. Esős, havas időben ez rendkívül balesetveszélyes. Továbbá ne felejtsük el a nyári szélvédőmosót fagyállóra cserélni, mert a mínuszokban a folyadék ráfagyhat a szélvédőre, ami szintén veszélyes! – sorolta a szakoktató.
A gépjármű akkumulátorát is fel kell készíteni a télre: érdemes megtisztítani a korróziótól, esetleg kontaktspray-vel befújni a sarukat.
– Ha három-négy éves az akkumulátor, érdemes szakszervizben megméri a teljesítményét, ugyanis nagy hidegben ez akár 50 százalékkal is csökkenhet. Emellett szükséges fagyállóra cserélni a hűtővizet. Sokan nem tudják, de a hűtőfolyadékot kétévente érdemes teljesen lecserélni, mivel a korróziót meggátoló adalékok mellett olyan összetevőket is tartalmaz, amelyek kenést biztosítanak néhány alkatrésznek, például a vízpumpának – mondta. Ellenőrizni kell, hogy az autó fűtése rendben van-e, megfelelően gondoskodik-e a páramentesítésről. A klímaberendezés szárítja a levegőt, így annak a használata is segítséget nyújthat a pára gyors eltüntetésében. A fűtés azért is fontos, hogy az utasteret felmelegítse, hiszen kabátban és kesztyűben vezetni nem a legjobb döntés. A helyes üléspozíció mellett megfelelő kormányfogás és pedálmunka kell az esetleges veszélyhelyzet elhárításához. Így olyan kabátot vegyünk fel, ami nem akadályozza a karok mozgását, és ne is gyűrődjön alánk. Ha mégis kesztyűt húzunk, akkor az ne csússzon!
Fontos, hogy a cipő talpa se csússzon, hiszen az befolyásolhatja a pedálmozgást.
– A zárakat is készítsük fel a hideg időre, ezért jégoldó spray-vel olajozzuk meg azokat az első hajnali fagyok előtt. Az ajtók gumitömítéseit rendszeresen ellenőrizzük, időnként szilikonnal kenjük át, hogy tartósak maradjanak, és ne fagyjanak meg. Érdemes télen is mosatni az autót, hiszen a sós hólé a fényezést is igénybe veszi. Ellenőrizzük a fékbetéteket, -tárcsákat, a -dobokat, a fékfolyadékot is, és tartsunk menet közben fékpróbát, hogy felmérjük a tapadást. Természetesen csak ott végezzük el ezt a műveletet, ahol nem okozhatunk balesetveszélyes helyzetet! Szintén elkerülhetetlen a világítások ellenőrzése és a szélvédő belső takarítása. – Ha leesik a hó, elindulás előtt mindig tisztítsuk meg a motorháztetőt és a kocsi tetejét. Előbbi azért fontos, mert a csapadék menet közben a szélvédőnkre csapódhat, utóbbi pedig azért, mert a mögöttünk közlekedők látási viszonyát befolyásolhatja. Jó tanács, hogy rossz időben csak teli üzemanyagtartállyal induljunk el hosszabb utakra, és sose hagyjuk, hogy az teljesen kiürüljön – tette hozzá Koroknai Tibor.
Télen az utakon érdemes nagyobb követési távolságot tartani, és időben elindulni!A vonatközlekedés mindkét vágányon szünetel.
Két vidéki banda csapott össze.
Több mint 100 iskola csatlakozott már a programhoz.
A Kréta-rendszerben üzent a szülőknek.
A megbeszélés csupán tájékozódó jellegű volt.
Ezen az oldalon sütiket használunk. A böngészéssel ezt elfogadod.
További Információkcivishir.hu - Minden jog fenntartva! (2023.09.22)