Cívishír
2020.06.02. 13:30
Amit az új határidő-módosítások üzennek.
Papp László polgármester élve a veszélyhelyzet kínálta lehetőségével, döntött a BMW-vel kötött szerződésmódosításról, majd május 28-án a nyilvánosság kizárásával a Kölcsey Központba hívta össze a debreceni képviselőket, ahol tájékoztatást adott az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet eddigi fejlesztéseiről, annak pénzügyi vonzatairól, a szerződés helyzetéről, továbbá a módosítások okairól (azt követően a leendő gyár területére is kimentek a képviselők – szerk.). A helyi momentumos képviselők és Varga Zoltán (DK) országgyűlési képviselő a közösségi oldalon ugrottak neki a városházának. Különösen azért, mert meglátásuk szerint a szerződés módosítása, és egyes infrastruktúrához kapcsolódó fejlesztések határidejének meghosszabítása a BMW-gyár további csúszását eredményezi.
Amit biztosan tudunk:
A 2019 szeptemberében kötött adásvételi szerződés erről szóló ügyletét május 29-én (pénteken) lezárták azzal, hogy a BMW a vételárból 5 millió eurót visszatart egyes infrastrukturális munkák végleges elvégzéséig. Egyben meghosszabbították az e munkák megvalósítási határidejére vonatkozó passzusokat. A lépést a szerződéssel összefüggő önkormányzati dokumentumok szerint a BMW új igényeivel, továbbá az északnyugati gazdasági övezetet érintő önkormányzati és állami infrastrukturális fejlesztések (lesz erről szó) egymásra épültségével indokolták.
Milyen határidő-hosszabbításokról van szó?
Mit üzen ez a lista akkor, amikor a gyár üzembe helyezésének nemrég bejelentett csúsztatása újságcikkek és nyilatkozatok sorát indította el?
Amíg Oliver Zipse igazgatósági elnök egyéves halasztásról írt, addig a BMW magyarországi leányvállalatánál úgy fogalmaztak, a debreceni gyárépítés lelassulhat, s bár pontos időtartamot nem tudnak, több hónapról lehet szó.
A május 29-i események közé tartozik az is, bár nem jelentős, hogy a BMW ugyanott egy 15 hektáros ingatlanra 5 éves vételi jogot alapító (opcionális) szerződést kötött. Magyarul ha még nem is vette meg, öt esztendeig az övé lehet (az opcióért a vevő általában plusz pénzt fizet).
A BMW gyárépítése még el sem kezdődött, de máris sokat beszéltek róla. Mi az, amit tudni kell?
Visszatérve 2019 őszéhez, a végleges adásvételi szerződés megkötése után megkezdődött az immár az önkormányzat tulajdonában lévő terület előkészítése az infrastrukturális beruházásokkal együtt. A BMW a 110,7 millió eurós vételár egy részét (15 millió eurót) a múlt évben már megfizetett. A felek a végleges adásvételi szerződésben kikötötték, hogy az ügylet zárási időpontja 2020. május 29., feltéve, hogy a szerződésben foglalt valamennyi előfeltétel teljesül (megtörtént, a BMW nemrég átvette a területet).
A helyzetet bonyolítja, hogy az északnyugati gazdasági övezet megközelíthetőségének javítására a kormány is tett vállalásokat. Így például a Debrecen-Füzesabony vasútvonal fejlesztésére, vasúti terminál létrehozására, az M35-ös autópálya józsai csomópontjának kialakítására vagy a 33-as főút bővítésére. A szerződésbe épített, összesen 5 millió eurós visszatartási összeget akkor fizetik ki a németek az utolsó centig 2024 áprilisában, ha az állami kötelezettségvállalások is maradéktalanul teljesültek.
RaL
![]() | Tulajdonjogot szerzett a BMW DebrecenbenEgyes határidőket módosítottak, de a gyárépítést ez nem akadályozza, közölte a városháza. |
Ottjártunkkor is majdnem összeütközött két autó – videóval.
A tulajdonos érthetően nem dolgozik csak azért, hogy villanyszámlát fizessen.
Péterffy Árpád új szinte emelte a debreceni szívsebészetet.
Civil Fórum Debrecen Egyesület: problémás vízigény, több ezer ázsiai érkezhet.
Tizenhárom virágkocsit láthat a közönség.
Ezen az oldalon sütiket használunk. A böngészéssel ezt elfogadod.
További Információkcivishir.hu - Minden jog fenntartva! (2022.08.18)