civishir.hu
2019.07.15. 13:19
Az NI Hungary Kft. fő támogatója volt a World Robot Olympiad™ magyarországi, nemzeti döntőjének.
A World Robot Olympiad™ (WRO™) egy olyan nemzetközi robotépítési és programozási verseny, amelynek célja, hogy a gyermekeket és fiatalokat közelebb hozza a természettudományos ismeretekhez, tantárgyakhoz, valamint ösztönözze őket a mérnöki, informatikai szakma választására. Európában elsőként Magyarország nyerte el a Robot Világolimpia világdöntőjének rendezési jogát. A megmérettetés 2019. november 8-10. között kerül megrendezésre az Edutus Egyetem szervezésében Győrben, ahol 60 országból közel 3000 tehetséges versenyző fog szerepelni. A téli világverseny miatt rekord létszámban jelentkeztek a hazai kvalifikációs megmérettetésekre, a hat elődöntőn összesen 120 csapat vett részt az ország egész területéről. Az első, debreceni elődöntő és a július 10-11. között rendezett tatabányai Nemzeti Döntő fő szponzora az NI Hungary Kft. volt. Ennek apropóján kérdeztük Dr. Ábrahám Lászlót, az amerikai cég debreceni leányvállalatának ügyvezetőjét.
Miért fontos egy olyan high-tech cég számára, mint a National Instruments (NI), hogy egy robotprogramozási versenyt támogasson? Elvégre az NI Hungary termékeivel sem találkozik az ember a boltok polcain!
Dr. Ábrahám László: Engedje meg, hogy először a kérdés második felére válaszoljak. Közvetlenül valóban nem találkozik a hétköznapi vásárló a termékeinkkel a boltokban. Viszont nagyon sok olyan árucikket - amelyekben például egy chip, egy processzor, egy hang- vagy videókártya található - nagy valószínűséggel az NI-nál gyártott termékek segítségével teszteltek, mértek meg vagy akár fejlesztettek. Nem túlzás, ha azt állítom, hogy az NI az élet minden területén, a hétköznapi háztartási elektronikai készülékektől kezdve a járműelektronikán át a rákkutatásban használt precíziós eszközökig vagy akár az űrkutatásig mindenhol jelen van. Így már teljesen természetesnek tűnik, hogy a mérés- és irányításautomatizálás terén vezető vállalat globálisan és lokálisan is kiemelten fontos társadalmi küldetésének tekinti az innováció és oktatás ösztönzését. Ha pedig megvizsgáljuk azt a világszerte megfigyelhető tendenciát, hogy egyre kevesebb fiatal választja a műszaki és természettudományos életpályákat, akkor már haza is érkeztünk, hiszen ez a helyzet hazánk versenyképességét is jelentősen befolyásolja. Azért is támogatjuk örömmel - több más program mellett - a WRO-t, mert azzal a céllal jött létre, hogy megkönnyítse a fiatalok hozzáférését a természettudományos tárgyakhoz és motiválja őket mérnöki vagy informatikai szakma választására.
Akkor a WRO-n induló fiatal versenyzők számának intenzív növekedése egyértelműen bizonyítja, hogy érdemes az ilyen területekbe invesztálni?
Dr. Ábrahám László: Természetesen a WRO™ is és minden más robotprogramozással foglalkozó verseny is hozzájárul ahhoz, hogy fókuszba kerüljenek a természettudomány aktuális kérdései, a technológiai fejlődés vívmányai és az oktatás kihívásai. Az ilyen seregszemléket az Ipar 4.0 szereplői is árgus szemekkel figyelik, mivel ezek a megmérettetések segítik a fiatalokat a világ minden tájáról kreativitásuk és problémamegoldó készségük fejlesztésében a STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) területén. Azt már kevesebben tudják, hogy ehhez a világhoz az NI esetében még szorosabb a kötődés. Például a WRO egyik leglátványosabb versenyszámában, az ARC (Advanced Robotics Challenge) kategóriában a robot megépítéséhez az NI-tól származó MyRIO vagy KNR (MyRIO alapú) vezérlőt PRIZM (Arduino alapú) vezérlőt kell használni. A robot döntéseit irányító programnak ezen kell lennie.
Ez azt jelenti, hogy a fiatalok az úgynevezett myRIO beágyazott hardverrel és a LabVIEW grafikus programozási szoftverrel egyszerűbben és gyorsabban tervezik meg és vezérelik a robotot és építhetnek valódi, összetett mérnöki rendszereket. Az NI myRIO a népszerű NI CompactRIO platform nagy teljesítményű technológiáján alapul, de kisebb és a diákok számára egyszerűbben kezelhető, mint az iparban használt megfelelője. Emellett pedig a kezdet kezdete óta versenybíróként jelen vannak a robotprogramozási hazai és nemzetközi fordulóin az NI munkatársai is.
Az, hogy idén az Edutus Egyetem szervezésében egy ilyen rangos nemzetközi versenynek ad otthont Magyarország, akár újabb lendületet adhat a robotika oktatásának. De, mi a helyzet a cég szűkebb környezetében, Debrecenben?
Dr. Ábrahám László: Büszkén mondhatom, hogy az NI Hungary Kft. megalakulása óta több száz millió forinttal támogatta nemcsak a debreceni, hanem a régió, sőt az ország alap, közép és felsőfokú intézményeit annak érdekében, hogy minél több fiatal válassza az elektronikai ipart, és ott akár műszaki szakemberként, akár mérnökként helyezkedjen el. A robotprogramozás ösztönzéséhez visszatérve, például az NI Hungary Kft. fennállásának 15. évfordulóján valamennyi debreceni általános iskola, összesen 15 millió forint értékben három-három robotika készletet kapott. Vagy kanyarodjunk vissza 2009-hez, amikor útjára indítottuk az NI Mentor programot! Senki sem gondolta volna, hogy a kezdetben néhány tehetséges diák támogatását megvalósító projektünk hosszú távon mennyire kibővül és szerteágazóvá válik. Az idei tanévben az NI Mentor Program már több mint 130 intézmény 6000 diákját támogatja határon innen és túl. Több mint 30 elhivatott mentor kolléga a legmodernebb technológiákat és azok kreatív használatához szükséges tudást közvetíti - akár már óvodákban is – az érdeklődő fiataloknak és a pedagógusoknak.
A fiatalok oktatására nem lehet eleget költeni?
Dr. Ábrahám László: Nem túlzás, amikor azt állítom: a National Instruments valóban már az óvodától a felsőfokú tanulmányokig, vagy akár azon is túl elkíséri a fiatal tehetségeket, a jövő újítóit. Az általunk kialakított játékos és motivált környezetben sokkal könnyebben bővíthetik az ismereteiket a mérnöki kihívások világában az érdeklődők. Természetesen az ehhez szükséges hardverek, szoftverek, a rengeteg munkaóra jelentős anyagi ráfordítást jelentenek. Előfordul, hogy még ma is nehezen hiszik el, hogy az oktatásra fordított befektetés előbb-utóbb sokszorosan megtérül. Ma már szerencsére egyre jobbak a feltételek, megváltozott az oktatási környezet, több az érdeklődő intézmény, mi is szigorúan szelektálunk. A jelentkezések során megvizsgáljuk a helyi körülményeket, például a tanárok motiváltságát, felkészültségét. Ezért is hirdette meg a „National Instruments a Virtuális Műszerezésért Alapítvány” az NI Mentor Program Pedagógusi Ösztöndíj Pályázatot, hogy megvalósulhasson az elhivatott és tehetséges tanárok támogatása. A fiatalokkal kapcsolatban pedig változatlan a meggyőződésem: nincs olyan gyerek, aki ne szeretne "bütykölni", kreatívan építeni, a problémamegoldó-képességét is próbára téve, játékosan programozni. Módszerünk különlegességét az adja, hogy az NI a saját széles termékpalettáját használja, bizonyos korosztályok esetében a LEGO®-val együttműködve. A legkisebbek a LEGO® robotokat programozva ismerhetik meg a grafikus programozás alapjait, a nagyobbak pedig LabVIEW szoftverrel vagy myDAQ és myRIO hardverrel végezhetnek valós kísérleteket és hozhatnak létre új, innovatív alkalmazásokat. Nem rábeszélés kell, vagy látszólag megtanulhatatlan adatokkal való megközelítés. Az igazi elkötelezettség ugyanis belülről fakad és élményalapú, amelyhez olyan inspiráló tevékenységek kellenek, mint például egy robot programozása.
Hogyan és milyen módon méri az NI Mentor program sikerét a debreceni cég? Nem tart attól, hogy más elektronikai cégek „aratják le” majd az önök munkájának gyümölcsét?
Dr. Ábrahám László: Nézze, nagyon jó érzés látni azt, hogy egyre több olyan végzett diákunk van, akiben annyira pozitív benyomást keltettünk, hogy az általános és középiskolás éveket követően a műszaki egyetemre felvételizik. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy mindenki nálunk fog dolgozni. Ez viszont nem baj. Sokkal fontosabbnak tartom, hogy a jelenleg már kitapintható és fájó mérnökhiány ellen tegyünk valamit! Az „Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség” (EJMSZ) elnökeként fontos küldetésnek tartom, hogy összekapcsoljuk a fiatal, tehetséges mérnök-palántákat az őket tudással felvértező képzési intézményekkel, illetve az őket a jövőben foglalkoztató vállalatokkal, hogy a mérnöki- és természettudományos területeken minél nagyobb számban és minél eredményesebben valósíthassák meg elképzeléseiket. Ha mellettünk egyre többen végzik ezt a munkát, akár sorsfordító dolog is válhat a kezdeményezésünkből. Például óriási eredmény lenne, ha a robotépítés és programozás, a műszaki alkotás öröme minden magyar általános és középiskolában legalább egy szakkör szintjén ott lenne. Erre vonatkozóan már vannak figyelemre méltó és biztató hírek.
(X)
A vonatközlekedés mindkét vágányon szünetel.
Két vidéki banda csapott össze.
Több mint 100 iskola csatlakozott már a programhoz.
A Kréta-rendszerben üzent a szülőknek.
A megbeszélés csupán tájékozódó jellegű volt.
Ezen az oldalon sütiket használunk. A böngészéssel ezt elfogadod.
További Információkcivishir.hu - Minden jog fenntartva! (2023.09.22)