A Jobbik kitart a főpályaudvar átgondolatlansága mellett
– Lassan hat éve, 2013 januárjában, indult tervpályázat a debreceni főpályaudvar kapcsán, de 2018 végén még egy kapavágás sem történt a beruházás területén – hangzott el a Jobbik november 20-i sajtótájékoztatóján.
Kulcsár Gergely, a párt regionális igazgatója elmondta, eredetileg az építkezés költsége 17 milliárd forintot tett volna ki, a megismételt, most novemberben lezárult közbeszerzési eljárásban viszont már a legkedvezőbb ajánlat is 35 milliárdról szólt. – Idén januárban, a választási kampányban Kósa Lajos, akkori tárca nélküli miniszter azt jelentette be, tavasszal elkezdődik a munka. Látjuk, ebből semmi nincs, csak egy 35 milliárdos hír került napvilágra – tette hozzá.
Szerintük a kivitelezésről szóló első közbeszerzés (a legolcsóbb ajánlat akkor nettó 34,4 milliárd forintról szólt) a kormánynál is „kiverte a biztosítékot”.
– Akkor azt mondták, a beruházást áttervezik, csökkentve a műszaki tartalmat. A legutóbbi közbeszerzés eredménye lassan két hete ismert, de eddig példátlan módon sem a kormányzat, sem a városvezetés nem nyilatkozott arról, megépítik-e az eredeti elképzeléshez képest dupla áron a kompexumot. Nagyon nagy a hallgatás, mely számunkra gyanús. Emellett kíváncsiak vagyunk a városvezetés és a komány véleményére is – zárta szavait Kulcsár.
Kőszeghy Ábel, a Jobbik debreceni frakcióvezetője hangsúlyozta: sokáig reménykedtek, hogy nem úgy építik meg a főpályaudvart, mint a tervekben szerepel. – A legutóbbi közbeszerzés után bizakodtunk, hogy nem süllyesztik a föld alá sem a buszpályaudvart, sem a 4-es főút ezen szakaszát. A kezdetektől támogattuk a pályaudvar megújítását, hiszen nagy probléma Debrecenben a vasút és a pályaudvar állapota, valamint a közbiztonság helyzete a Nagyállomáson. Ennek ellenére szerintünk nagyon rossz döntés született, amikor a városvezetés úgy határozott, ezt, a süllyesztés miatt dupla költséggel járó pályaművet építik meg.
Kőszeghy szerint lett volna idő áttekinteni az előző terveket, új közbeszerzést kiírni, átterveztetni a projektet, s épülhetne jövő tavasszal egy hasonló komplexum, akár féláron.
Hozzátette, sok problémát vet fel a jelenlegi elképzelés: a légtechnika, a csapadékvíz-elvezetése, vagy a közvilágítás is aggályos, emellett hatalmas költséget jelent a városnak.
– A Nagyállomás környékét a második világháborúban bombázták, senki nem tudja, mennyi robbanószer van még a földben. Ez szerintünk késleltetni fogja a munkát. A városlakókat a 4-es főút lezárása érinti majd a leginkább, ami egy évet is igénybe vehet (az intermodális központ teljes kivitelezése ennél lényegesen hosszabb). Szerintünk ez sem lett átgondolva, nincs megoldva. Abban sem bízunk, hogy a Petőfi tér és környéken valódi zöldterület lesz a térkő eluralkodása helyett – mondta.
A Cívishír kérdésére a frakcióvezető elmondta, nincs a Jobbiknak olyan információja, mely szerint a városnak anyagi forrást kellene biztosítani a többlet fedezésére.
De ha a kormány nem ad elegendő pénzt (korábban 17 milliárd forint támogatást ígértek), akkor – hangzott el – azt a városlakók fogják megsínyleni. Emellett a politikus új üzletek kialakítását is felesleges tartja, mondván, a „belváros tele van önkormányzati tulajdonú, üres ingatlanokkal”.