Hirdetés

A történelmi sorstragédiák nyomába indultak

Magyar Kurír

2011.10.26. 14:23

A történelmi sorstragédiák nyomába indultak
A találkozón részt vettek azok az idős emberek is, akik megosztották a diákokkal a XX. század történ

Debrecen – Gyakran felmerült bennük a kérdés egy-egy történetet hallgatva, hogy vajon ők képesek lettek volna-e elviselni azt a szenvedést, meghurcoltatást, amelyet sokan átéltek.

Hirdetés

A debreceni Szent József Gimnázium és Kollégium valamint a Svetits Katolikus Gimnázium közös projektzáró rendezvényét tartották október 25-én a Szent József Gimnáziumban. A találkozón a két iskola tanárai, diákjai mellett részt vettek azok az emberek, akik megosztották a diákokkal a XX. század történelme során megélt szomorú, keserű emlékeiket; élőbbé, igazzá téve azt – adja hírül a Magyar Kurír katolikus hírportál. 2009-ben a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, az Oktatási és Kulturális Minisztérium, az Európai Szociális Alap középiskolák számára kiírt pályázatán A történelem az élet tanítómestere című projektjével a debreceni Szent József Gimnázium és a Svetits Katolikus Gimnázium is támogatást nyert. A 2010. március 1-jén kezdődő projekt végéhez értek, amely során a diákok olyan eseményekkel találkoztak, amelyeket a történelemkönyvek lapjain nem, vagy csak ritkán találhatóak meg.

Beépítik a tantervbe

A projektzáró rendezvényen Pogány Béláné, a Szent József Gimnázium igazgatója elmondta, hogy a pályázati munka során az egész intézmény gazdagodott tudásban, tapasztalatban, lélekben és emberségben. Az igazgatónő örömét fejezte ki, hogy bár a két iskola külön pályázott, de a felkészülésben, továbbképzéseken egy céllal dolgoztak, és a munka közben is segítségére voltak egymásnak. Az intézmény számára a projekt vége nem jelenti a munka befejezését, hanem a megszerzett tapasztalataikat beépítik az iskola helyi tantervébe is – mondta az igazgatónő.

Eredményes munka

Bódis Zoltán projektvezető, a Szent József Gimnázium igazgatóhelyettese beszámolt a munka eredményeiről. Elmondta: számtalanszor felmerült bennük a kérdés egy-egy történetet hallgatva, hogy vajon ők képesek lettek volna-e elviselni azt a szenvedést, meghurcoltatást, amelyet sokan átéltek. Majd hozzátette, a történelem nemcsak tanítja az embert, hanem felemeli, hiszen egy-egy megrázó emlék, esemény felidézése után az embernek újra és újra meg kell válaszolnia a kérdést: Mi az élet, a sors értelme?

A diákok, tanáraik segítségével 50-55 interjút készítettek el, amelyhez az interneten keresztül más oktatási intézmények is hozzájuthatnak. A riportok végső helye a Terror Háza Múzeum által működtetett Oktatási Központ. Ez is azt bizonyítja, hogy a munka valóban eredményes volt, és méltó arra, hogy nagyobb közönség előtt is bemutatásra kerüljön.

Megrendültek

Erdős István, a Svetits Gimnázium történelemtanára összegezte a diákok munkáját. Elmondta, az iskolájuk kutatómunkája 3 téma köré csoportosult. A diákok a magyarországi, szatmári svábság történetét kutatva a kitelepítésekről, a málenkíj robotról halottak megrendítő történeteket. A másik terület egyháztörténeti jellegű: a szerzetesség történetét, ilyen módon a katolikus egyház múlt századi történelmét ismerték meg jobban. A harmadik nagy témaként inkább Debrecen környékére fókuszáltak, a hagyományos paraszti közösségek felszámolását, a kolhozosítást, az 50-es évek téesz-szervezését, és a paraszti sorsot járták körül. Erdős István elmondta, a diákok megrendültek attól, amit tapasztaltak, volt, amikor vigasztalniuk kellett és megfogták az idős ember kezét.

Wass Albertet idézte

„Jó emlékezni arra, amin keresztül mentünk. Az ilyen emlékezésben erő van mindig és bizonyságtevés csüggedések ellen. S van benne bölcs tudása annak, ami emberi megpróbáltatások fölött magasan lebeg és méltóságos tisztán. Isteni igazságnak. Mely abban áll, hogy élünk, mégis élünk és süt reánk a nap” – zárta gondolatait Vass Albert soraival Erdős István.

Szóljon hozzá!

Hirdetés