Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Romani Design: az emberi test maga is üzenőfelület

| 2020. 08. 01. | 16:10:00
Speciális DNS-t hozott a divat világába.
Romani Design: az emberi test maga is üzenőfelület
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A Romani Design ruhái, táskái, ékszerei, kiegészítői egyediek: azonnal felismerhető, hogy melyik divatműhelyben készültek. Nem követi a trendeket, nem áll be a sorba. Ruhái karakteres, különleges darabok, amelyek soha nem mennek ki a divatból. Valószínűleg azért, mert minden kollekciónak fontos értékteremtő üzenete van, melyek örök érvényűek. Az idén 10 éves Romani Design megálmodójával, a szabolcsi indulású Varga Erikával beszélgettünk.

Milyen ma Magyarországon romának lenni?
Esetemben fájdalmas, és mégsem fájdalmas. Olyan családban nőttem fel, ahol megadták számomra azt a tudást,  azt a tapasztalatot, ami segítette az önbecsülésemet. A családomtól biztos hátteret kaptam: megkérdőjelezhetetlen volt a kultúrám értékessége, nagyrabecsülése. Mindennek a birtoklása, képviselete tett alkalmassá önmagam megvalósítására, a nem romákkal való kapcsolatépítésre. Kaptam én is sok jót meg rosszat, és egészen lesújtó tapasztalataim is voltak. Megtanultam, hogy ezeknek nem hátat kell fordítani, hanem reagálni kell, megtalálni, és építeni az új kapcsolódási pontokat – olyan hálót kell fonni roma és nem roma ember között, amire mindketten rá tudnak csatlakozni, egyre közelebb tudja őket hozni, megbeszélni olyan kérdéseket is, amelyekről kevésszer esik szó őszintén, igaz módon.

Sok tabu, tévhit van, sztereotípia él az emberek fejében, és ez igaz a romákra is magukkal kapcsolatban, amiket helyre kell tenni, felül kell írni.

Ezek nagyon rossz és helytelen, általánosságban hamis és káros állítások, mondatok – ezekre nem lehet kapcsolatokat építeni. Látjuk, ahogy mindez hosszú évtizedekig történt eddig, nem hozott előrelépést, más módon kell a megoldást elősegíteni.

A mai napig van cigányellenesség a társadalomban.
Ezt a jelenséget én magam is tapasztalom: gerjesztett, tudatosan fenntartott helyzettel állunk szemben. Nem célja a társadalmi többségnek a valódi segítségnyújtás, a nehézségek valódi megoldása. A roma embereket többnyire ki- és felhasználják. Túl sok embernek ad munkát és nem is akármilyen megélhetést az úgymond romák megmentése címen elnyert és kivitelezett mindenféle program. Természetesen ezen programok sikertelenségét is a romák számlájára írják. Hogyan lehetne hibás egy roma közösség, aki ennek nem alakítója, hanem elszenvedője, számára minden beleszólást tiltó résztvevője? 

Hogyan került Budapestre?
Részben a tanulmányaim miatt. Nagymamám és a fia a fővárosban élt, befogadtak, hogy a középiskolát itt járhassam. Itt alakítottam ki a teljes életemet, szüleim ehhez kapcsolódtak, ők is ki tudtak alakítani egy budapesti bázist. Támogató családban élek, ahol a férjemtől is megkapok minden segítséget. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből származom.  Felmenőim Romániából érkeztek Magyarországra.

Idén tízéves a Romani Design. Lesz ünneplés?
Az volt a terv, hogy lesz egy egész éven keresztül tartó rendezvénysorozat, de mindezt a szürreálissá vált valóság keresztülhúzta. Arról viszont nem mondtunk le, hogy az elmúlt 10 évről rendezünk egy kiállítást, remélhetőleg december környékén meg tudjuk nyitni. Sok mindenről le kellett mondanunk ebben az esztendőben, talán ezt kellett tanulnia az emberiségnek, elengedni és sokkal kevesebbel beérni. 

Emlékszik-e még az első ruhadarabra?
A témára emlékszem, az első darab mondandójára. A női viseletben mindig van zseb és titokzseb a kötényen, szoknyán. A nagymamámnak is volt. A zseb nagyon szép, különleges formájú, patkó alakú, amit szeretett a kötényein viselni. Az első téma az volt, hogy a nagymamám titokzsebeinek formáit visszahozzam egy-egy kortárs darabon.

Honlapjukon két hölgy köszönti a látogatót.
A húgommal, Helenával dolgozom együtt, ő egy zseniális  táskakészítő, tervező – a mintatervezésben is nagyon aktív. Egy-egy kollekció alapmintáit is ő készíti el. Úgy bánik a textiliákkal, mint a festő az olajfestékkel. 

Az egyedi stílus mindig alkalmas arra, hogy mások is próbálják követni. 
A kezdetektől. A legnagyobb közülük tudomásom szerint a Zara volt, jó pár éve. Volt egy topunk, amit ők is elkészítettek, de nekünk nem ártottak vele, mert mindenki azt hitte, Romani-darab. Persze most is előfordulnak ilyen próbálkozások, de a 10 év mellettünk szól: ezt a fajta egyediséget, minőséget rajtunk kívül még senki nem tudta megteremteni. Nem könnyű, hiszen rengeteg munkát, állandó kreativitást, magas szakmai tudást és anyagi befektetést igényel, ezért aztán nehéz, sőt lehetetlen másolni. Természetesen nagyon örülök, ha inspiráljuk a kortársainkat, de fontos: aki ehhez hozzányúl, tegye azt tisztelettel, szépet és jót alkosson, ne gagyit, ízléstelen ócskaságot hozzon létre, hanem teremtsen valami újat. Akik nem így tesznek, előbb-utóbb úgyis eltűnnek, arról nem is beszélve, hogy mennyire káros a létezésük. Csakis ilyen módon lehet segíteni,  a romák társadalmi megítélésének javulását.   

Mondjon valamit a vásárlóközönségről! 
Építésztől a művész emberig, diplomatától a sikeres vállalkozóig mindenki volt már a vásárlónk. Tudatos ügyfélkörrel rendelkezünk: a hölgyek közül azok választják a Romanit, akik nem most találják ki, hogy kicsodák, hanem tudják. Nem elvegyülni akarnak, hanem megmutatni a személyiségüket. Vagány, bátor, tudatos emberek, akik értékelik az egyediséget, a különlegességet, élvezik az életet és önmagukat. A vásárlóink egy részének nagyon fontos az a plusz kulturális, társadalmi érték, amit a márka képvisel. Van egy nemzetközi és egy hazai ügyfélkör, mindig izgalmas új emberekkel megismerkedni.

Egyfajta hozzáállás ez a roma kultúrához?
Igen, de van, akit ez teljesen hidegen hagy, mert ezt a különleges minta- és színvilágot szereti, amit megalkottunk. Az erősségünk az, hogy speciális DNS-t hoztunk a divat világába, nagyon unikálisak vagyunk. Ebben az egyedi DNS-ben nagy helyet foglal el a magyar népviselethez köthető minta- és színvilág.

Nem csak a dizájn, az anyagok, a textíliáik is különlegesek. 
Ettől is lesz egyedi egy Romani kollekció. Húgommal, Helenával elkészítjük a mintákat, amik terülő mintákká alakulnak és többnyire selyem és pamut textiliák készülnek belőlük.

Miben különbözik a Romani Design a hagyományos divatmárkáktól?
Annyiban más, mint általában egy klasszikus divat brand, hogy a Romani egy konkrét népcsoport, a romák társadalmi, kulturális presztízsét jött létre segíteni. Olyan művészeti, iparművészeti vizuális üzeneteket hozunk létre, melyek amellett, hogy a kortárs divat szereplői, fontos emberi értékek megjelenítői. Gondolok itt például az identitásunk egészséges megélésére, az alkotás szabadságára, a létezés valódi jelenében levésre, a romákkal kapcsolatos tévhitekre, romák és nem romák kapcsolatát mérgező évszázados avitt mintákra, a roma értelmiség felelősségére, a roma fiatal nemzedék saját narrativáira és még sorolhatnám. Minden egyes kollekciónak adtunk egy szlogent, egy témát: azt a vizuális üzenetet fogalmazunk meg, amivel az adott évben dolgozunk. 

Mi az idei szlogen?
Ebben az évben a Romani Blue Print (kék nyomat) az aktuális kollekció neve. Hozzá nyúltunk egy több mint 300 éves magyar textilnyomó hagyományhoz is, a kékfestéshez. A tolnai kékfestő műhelyben jártunk, onnan hoztunk eredeti kézműves kékfestő kelméket. 2018-ban az Unesco a világ szellemi örökségének részévé választotta a kékfestőt. Maga a technológia nem kizárólag magyar – kapcsolódik a szlovák, cseh szomszédainkhoz is, egy szép keletközép-európai textilműves hagyomány, amit nem becsülünk eléggé. Azért nyúltam hozzá, mert kerestem egy eredeti magyar motívumkincset, amivel a roma embereknek a magyar kultúrához való kapcsolatát szimbolizáltam.  Az üzenet arról szól, hogy egy roma ember egyszerre magyar és cigány, e kettő egymás nélkül nem létezik, nem elvehető, nem levethető; nem megfosztható egy roma ember ettől. Máskülönben megfosztanánk saját magától. Fájdalmas, hogy mégis ez történik napjaink valóságában is.  Magyarból és cigányból gyúrták a magyar cigány embert. Ugyanolyan fontos a cigány kulturális identitásunk, mint a magyar. Ezt próbáltuk kifejezni a textilekben: a kékfestőt ötvöztük a saját DNS-kel és egyedi Romani kékfestő mintákat is készítettünk, amelyeket igazi, lágy selymekre, pamumra printeltünk.

Mennyire egyértelműek az üzenetek?
Reményeim szerint eléggé világosan fogalmazunk, a kollekciók is erős karakterűek. Aki követi az összeállításainkat, tudja, mindig van mellettük vagy mögöttük jelentőségteljes mondandó is. A napokban pont emiatt látogatott el hozzánk egy neves vállalkozó hölgy, mert nagyon valódi, fontos üzenetet akart közvetíteni általunk. A hölgy egyébként nem cigány, egy nemzetközi eseményen fogja majd viselni a ruhánkat. A lényeg: egyre inkább egy olyan világban élünk, ahol azoknak az embereknek, akik valóban törődni akarnak a Föld, az emberiség, a gyermekeik  jövőjével, foglalkozniuk kell a környezetvédelemmel, a tengerpartok és a nagy vizek állapotával, a városi környezettel, a tudatos háztartással, tehát az élet  minden területén tudatos, a világunkat megőrző döntéseket kell hozniuk. Úgy kell tervezni, élni az életet, hogy az ember megpróbáljon a legkevésbé ártani: figyel arra, hogy mit fogyaszt, ügyel az egészségére, óvja szűkebb és tágabb környezetét, és mindez nem választható el attól, hogy mit visel. Az emberi test maga is egy üzenőfelület; számos értékes gondolat hordozója lehet, csak ezzel élni kell. Az emberek sajnos egyre kevésbé beszélgetnek egymással, így a divat – az, hogy mit viselünk, mit mutatunk meg magunkból – egyre inkább működő kommunikáció ember és ember között.

Kik „viszik" tovább az üzenetet?
Nagyon sok művészbarátunk van, akikkel együtt dolgoztunk és dolgozunk,  színészek, énekesek, előadóművészek. Csak néhány név a teljesség igénye nélkül: Pásztor Anna, Tóth Gabi, Soma Mamagésa, Gryllus Dorka, Ónodi Eszter, Für Anikó, Szölöskei Timea, Vadász Gábor, Oláh Gergő, Szalóki Ági, Mautner Zsófia, Borbély Alexandra, Marge, Pátkai Rozi, Horányi Juli, Bíró Eszter és még nagyon hosszú a lista. Nagyon sok kedves barátunk van, akik tudatosan használják, becsülik a brandünket és mindazt, amit képvisel.

Káprázatosan dekorált, fodros ruhák és elegáns, letisztult, minimalista darabok...
Munkám során adott témákat valósítok meg, a minket körülölelő világ egy hatalmas, inspirációs tárház – csodálatos. Testalkattól és személyiségtől függően sokféle karakter talál magának megfelelőt a ruháink, kiegészítőink között. A hétköznap hordható alapdarabok mellett készítünk számos egyedi darabot – ebben vagyunk a legjobbak – és alkalmi összeállításokat, melyeket egy-egy fontos napon viselhetünk, így menyasszonyi ruhát, menyecskeruhát is. 

Ezek a ruhák nem mennek ki a divatból. 
Bein Klári  öltözéktervező iparművész,  akit egyik mentoromnak tekinthetek,  azt mondta, ezt a dolgot az ember vagy tudja, vagy nem. Vannak dolgok, amik nem tanulhatók, egyszerűen ott vannak. Néhány dologra ösztönösen ráérez az ember. Nem mindent tudatosan csinálok, hiszen ez egy alkotói folyamat. Az igazi „álomkollekció" mindig sokkal jobb, mint amit az ember kivitelezni tud az itthoni és a saját rendelkezésre álló keretek között, így legtöbbször kompromisszumot kell kötni, álom és valóság között megtalálni az utat.

Amikor egy-egy modell szembejön az utcán, mit érez?
Tíz év után sem tudom megszokni. Örülök, büszke vagyok, kicsit mindig hihetetlen, hogy ez az enyém. Az emberek szeretik, becsülik, értékelik a Romani darabjaikat és ez rendkívül megtisztelő. 

Milyen korú a legfiatalabb viselője a Romani Designnak?
Egészen kicsi gyerekek is vannak köztük. A napokban járt itt egy szlovákiai magyar pár a 6 éves kislányukkal. Mikor kicsinyke,  olyan másfél-kétéves volt, kapott egy pörgős tradicionális szoknyát, amit mostanra kinőtt. Eljöttek, és vettek hármat. Pontosabban négyet, mert egyet kaptak ajándékba. Már fotókat is küldtek. Ez egyébként nem ritka. Egy pedagógus anyuka, akinek két kislánya van, Romani-babákat is vett a lánykáknak. Ezek is egyediek, az anyukám készíti őket, kézműves darabok.  Most eszembe jutott egy másik kislányka is, akivel személyesen még nem találkoztam, csak fotókat láttam róla. Keresztapja itt él, a család Belgiumban. Elizának már egész picitől a 62 centis „óriás" darabokig vannak Romani kézműves babái, mert a keresztapja rendszeresen ezt viszi neki ajándékba. Ez is az a fajta tudatosság, amiről beszéltünk már: korán kell kezdeni az értékek megmutatását, a multikulturalizmus csodáinak megismertetését.

Kedvenc színe?
Mindig a piros volt, és annak minden árnyalata. Viszont ahogy múlnak az évek, egyre több színre van szükségem, így már jó ideje imádom a narancsot, a kéket, a türkizt, a pinket és ezeknek a változatait.

Cservenyák Katalin

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Marozsán kikapott, de 185 ezer dollárral gazdagodott
Marozsán kikapott, de 185 ezer dollárral gazdagodott
A szoboszlói teniszező a negyeddöntőben búcsúzott.
Hirdetés
Hirdetés
Hajdú-Biharban még mindig sok influenzás van
Hajdú-Biharban még mindig sok influenzás van
Hazánkban akut légúti fertőzés tüneteivel 207 900 ember keresett fel orvost.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Letették a logisztikai csarnok alapkövét Ebesen
A cégcsoport érdekeltségein keresztül már Debrecenben is jelen van. Zöld és lakosságbarát.
Tíz újabb Mercedes váltja a korábbi Volvókat Debrecenben
A számok alapján sokkal több 6-14 éves készül használni a közösségi közlekedést, mint az ingyenesség előtt.
Ingyenes jogosítvány – egy debreceni autósiskola szemével
Az új intézkedés a közlekedési kultúrán javíthat, de nem jelent jelentős kiadáscsökkenést.
Keresztje lett Biharkeresztesnek a sok iparűzési adó
Kopogtatnak újabb beruházók a kisvárosban, az ipari területre alkalmas hely azonban elfogyott.
Szőnyeget vennének a Hotel Lyciumba
Az Aquaticum Debrecen Kft. pályázata.
Pert nyert a Forbes a Hell cég ellen, azaz le lehet írni a milliárdos tulajdonosok nevét
2019-ben a személyiségi jogok megsértése miatt nyújtottak be keresetet a bíróságra.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Berettyóújfalu három iskolája is bemutatkozott a Kölcseyben
Berettyóújfalu három iskolája is bemutatkozott a Kölcseyben
A főispán és a polgármester a szakképzés jelentőségét hangsúlyozta.
 Modern SPAR szupermarket nyílt Hajdúböszörményben
Modern SPAR szupermarket nyílt Hajdúböszörményben
A több mint 100 millió forintos beruházással elkészült új SPAR szupermarket március 21-én nyitotta meg kapuit a vásárlók előtt Hajdúböszörményben. A Baltazár Dezső utca 8-16. szám alatti fejlesztés révén 20 fő foglalkoztatására teremtett lehetőséget a vállalat.
Ami a világűrben zajlik, arról Debrecenben tudnak
Ami a világűrben zajlik, arról Debrecenben tudnak
Innovációs Laboratóriumot avattak az NI Hungary debreceni telephelyén.
Hirdetés