Hogyan vezethet önbeteljesítő jóslathoz az üres bolti polcok látványa?
A pánikszerű vásárlás irracionális viselkedés, amelyre a pszichológusok számos magyarázattal szolgálnak. Kontor Enikő, a Debreceni Egyetem adjunktusa arról beszélt az Unideb.hu-nak, hogy a pánikvásárlás a mindenkiben szunnyadó létfenntartási ösztön megnyilvánulása, túlélési stratégia, amelyet több tényező is táplál.
– Az egyik ilyen a szűkösség érzete. Ha az emberek azt hiszik, hogy egy termék korlátozottan hozzáférhető, igyekeznek addig vásárolni belőle, amíg kapható. Napjaink modern fogyasztójában az üres polcok látványa pánikreakciót vált ki, így egyfajta önbeteljesítő jóslatként tényleg áruhiány jön létre. A csordaszellem is működik, másokat megfigyelve, a cselekedeteiket követve döntünk arról, hogy mi a helyes, biztonságos. További okként az az alapvető emberi tulajdonság emelhető ki, hogy szeretjük kontroll alatt tartani a környezetünket, és mivel a járvány időszakában sok területen kicsúszott a kezünkből az irányítás, így a felhalmozás, a felkészülés a bizonytalanra megnyugvást, aktív cselekvést jelent – sorolta a Marketing és Kereskedelem Intézet szakértője.
A kereskedők, gyártók járványstratégiája a hirtelen megváltozott szokásokhoz alkalmazkodik. A reklámok terén az otthoni időtöltéshez szükséges cikkek kerülnek előtérbe és a gyártók márkakommunikációját is inkább a szolidaritás, a támogató üzenetek jellemzik, melyek a márkák iránti elköteleződésben a későbbiekben fontos szerepet játszhatnak. A járványt követő időszak nagy kérdése, hogy mennyire és milyen távon tudunk építkezni a mostani tapasztalatokból – olvasható a cikkben.