Közlekedési átalakítósdi: áprilisban kezdjük, izé..., májusban
Március elején jelentette be Papp László, hogy több mint ötven csomópont átépítésével, utcák egyirányúsításával szeretné gyorsítani a város közlekedését a debreceni önkormányzat.
Akkor a polgármester azt mondta, hogy az Árpád tér-Nyíl utca kereszteződésének átalakításával áprilisban kezdődik a munka, amelyet aztán a többi beruházás is követ.
Bár érthetetlen módon a városházi kommunikáció akkor is, azóta is arról szól, hogy a nagy ívű beavatkozásra nem az intermodális központ és az Erzsébet utca lezárása miatt van szükség, nem kérdéses, hogy a két projekt szoros összefüggésben van egymással. Ez az információ az átlag debreceni szempontjából teljesen lényegtelen: az érdektelenséget jól mutatja az a lakossági fórum is, ahol még a helyi Fidesz pártaktivisták mozgósításával sem tudott a városháza fél háznál többet összehozni. Az ügy mégis azért érdekes, mert a 2-es villamos építése kapcsán már megtapasztalták a debreceniek, könnyen hosszú időre pokollá tudják tenni az életüket. És hol van a 2-es villamos beruházása a Petőfi tér átépítéséhez képest!?
Egy biztos: az Árpád tér átalakítása nem kezdődik el áprilisban, ezt gyakorlatilag a városháza is elismerte néhány napja a Cívishírnek.
Már csak azért sem indulhat a munka, mert az önkormányzat még a kivitelezés közbeszerzési eljárását sem folytatta le, igaz, a szóbeszéd szerint már rég megvan a nyertes.
Hogy ez milyen hatással lesz a további átalakításokra, azt egyelőre még nem látni. Az is biztos, hogy a csomópontok nagy részére, így a belvárost érintő átalakításra sincsenek még jogerős engedélyek, ráadásul ezek esetében is szükséges a közbeszerzési eljárás, így garantált a jókora csúszás.
Vannak kérdések bőven
Az agresszív városházi kommunikáció szerint nincs más alternatíva Debrecen közlekedésének optimalizálására, ugyanakkor egyre több szakember fejti ki kétségét ezzel kapcsolatban. Legutóbb Jónás Zoltán, a DERKE ügyvivője beszélt a Cívishírnek arról, hogy a városháza által vizionált 20 év helyett maximum néhány évig enyhít a közlekedési nehézségeken az átalakítás, ami szerinte amúgy is több sebből vérzik.
Na de mi lesz, ha lezárják az Erzsébet utcát?
Egyelőre úgy tűnik, az intermodális központ építése is csúszik, legalább is minden jel arra utal, hiszen a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a kivitelező kiválasztására tavaly decemberben kiírt közbeszerzési eljárást már többször módosította, az ajánlatok benyújtásának határideje az eredetileg tervezett február 13. helyett április 26-ra módosult.
A korábbi tervekhez képest mindenképp csúszásban van a projekt, hiszen még 2016 februárjában is arról beszélt Papp László, hogy már akár 2016 végére megköthetik a kivitelezési szerződést, a beruházást 3 és fél év alatt befejeznék.
Ráadásul információink szerint pénzzavarral küzd a projekt: a 21 milliárd forintos bekerülési költségnél már most többre számítanak, anélkül, hogy egy kapavágás is történt volna…