DERKE: az átalakítás tartósan nem oldja meg Debrecen közlekedési gondjait
Kis túlzással nincs olyan ember Debrecenben, akinek ne lenne meg a határozott véleménye a város közlekedését jelentősen megváltoztató átalakításokról. A tervezett változtatásokról megoszlanak a vélemények: vannak, akik szerint szükség van ezekre a beavatkozásokra, mások viszont úgy vélik: teljesen értelmetlen beruházásokra költi a pénzt a város. A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (DERKE) elnöke szerint az átalakítások önmagukban hosszú távon semmit sem oldanak meg, pár év múlva ugyanazokkal a problémákkal szembesülünk majd, mint most.
Jónás Zoltán rögtön a beszélgetésünk elején leszögezi: az átalakítással kapcsolatban a DERKE-t előzetesen nem kérdezték meg, így a tervek kialakításába nem volt beleszólásuk. (Habár a Mobilitás Munkacsoportban utólag kaptak részletes tájékoztatást, és amint megkapják a terveket, tehetnek javaslatot, de így már nagyon kicsi a mozgásterük). A szakember szerint
a város közlekedési csomópontjainak átépítése olyan, mintha egyik vödörből átöntenénk a vizet egy másikba.
– Az még elfogadható lenne, ha a főpályaudvar építése miatt vezetnék be ideiglenesen ezeket az átalakításokat, hiszen a Petőfi téri beruházás miatt hosszú időre az Erzsébet utcán – ami egy fontos gyűjtőút a városban – megszűnik a forgalom. Ennek az átmeneti állapotnak a kezelésére még indokolt is lehet a közlekedés átszervezése, de tudjuk, hogy nem ez az indoka a módosításoknak – fogalmazott az elnök.
Jónás Zoltán hangsúlyozta: a koncepcióval gyorsabbá, gördülékenyebbé akarják tenni Debrecen forgalmát, ám ez egyáltalán nem biztos, hogy eléri a célját. Példaként a Kossuth és a Széchenyi utcákat hozta fel, ahol az egyirányúsításoknak köszönhetően valóban gyorsabb lesz a közlekedés, viszont mind ezen a tengelyen, mind az ezt keresztező utcákban jelentősen nő majd a forgalom. Elismeri a szakember, hogy az átépítések átmenetileg valamelyest enyhítenek Debrecen autós közlekedésének problémáin, de csakis átmenetileg…
Dehogy megoldás 20 évre!
– A gépjárművek számának drasztikus emelkedésével számolhatunk a következő években is, és még az ilyen jellegű átalakításokkal sem kerülhetjük el, hogy pár éven belül ne jelentkezzenek a mostanihoz hasonló problémák. Nem értünk egyet a polgármester által mondottakkal, miszerint a mostani átalakítások 20 évre megoldják a város közlekedési gondjait. Egészen biztosan nem így lesz, legfeljebb 2-3, maximum 5 évre jelentenek ezek megoldást, utána ugyanezekkel a problémákkal szembesülünk. Nemzetközi tapasztalatok is egyértelműen mutatják, hogy csak új infrastruktúra építésével nem lehet a gépjárműforgalom igényeit tartósan kiszolgálni és hosszú távú eredmények csak forgalomcsillapítással és az alternatív közlekedési módok erősítésével érhetőek el.
Akkor mi jelentené a megoldást?
– kérdeztük Jónás Zoltántól, aki szerint sokkal jobban kellene arra fókuszálni, hogy az autós közlekedés mellett a kerékpáros és a közösségi közlekedés is elfogadható alternatíva legyen. Mint mondta: a kerékpárút-hálózat minőségi fejlesztésével, a tömegközlekedés színvonalának javításával lehetne csökkenteni a belvárosba irányuló gépjármű forgalmat.
Az egyetlen nagyon fontos eredmény, hogy lesznek autóbuszsávok mindkét irányban, azonban ez csak pici szelete annak, amire szükség lenne. Példaként említette az átszállással utazók problémáját: a Kossuth-Széchenyi utcán közlekedő autóbuszok és a villamos közötti nagyon rossz átszállási kapcsolatot; és az is gond, hogy a jelenlegi tarifarendszer az átszállókat „bünteti”, hiszen átszálláskor újabb jegyet kell váltania az utasnak. Ez egyáltalán nem ösztönöz, éppen ellenkezőleg, arra buzdít, hogy inkább gépkocsival utazzunk, hiszen
két vonaljegy árából nagyon sok helyre el lehet jutni a városban.
Árpád téri csomópont
A DERKE elnöke az Árpád téri csomópont átépítéséről a következőket mondta: – Ez a kereszteződés a második legforgalmasabb csomópont a városban, jó megoldás ott egyszerűen nincs. Azzal, hogy dupla balra kanyarodó sávot építenek ki, csupán annyit érnek el, hogy nem a Nyíl utcán, hanem a Kassai úton lesz dugó, amivel viszont jelentősen rontanak a 4-es főút áteresztőképességén.
Takács Tibor