Debreceni 21-es: Baráth Norbert
Debreceniek, akik nagy utat jártak be, mire ide- és odaértek, ahol most vannak. Sorozatunkban a helyi közélet megkerülhetetlen alakjait mutatjuk be olyan címszavakban, amit maguk választanak. Mi csak kérdezünk. Huszonegyet.
Neved hallatán a fél városnak a salakmotor ugrik be. Most éppen mi a tiszted a vaspapucsosok világában?
Mostanság kissé háttérbe vonultam, „csak” vezetőbíróként vagy zsűrielnökként tevékenykedem a hazai rendezésű versenyeken.
Bocsánat a kérdésért, de tudsz egyáltalán motorozni?
Nincs bocsánat! Úgy 8 éves lehettem, mikor megtanultam motorozni a testvérem jóvoltából egy „laydown” Babettával, aztán a tinédzser éveimet végig motoron töltöttem. Manapság sajnos csak néha-néha ülök motorra, de az egykerekezés még talán menne.
Mit keresel a salakpályán? A termetedhez a kosárlabda jobban illik, mint a salakmotor.
Bátyámnak, Luiginak köszönhető, hogy gyerekként megfertőződtem a ricinusillattal. Mivel nagy köztünk a korkülönbség, ő akkoriban már versenyszerelőként dolgozott a Volán-pályán, jómagam pedig ott cseperedtem fel, de túl magasra nőttem a versenyzéshez és vaspapucs sem akadt volna a lábamra. Így megjártam a salakos ranglétrát, voltam szerelő, csapatvezető, klubmenedzser, szakágvezető, és amit a legjobban szerettem, versenyszervező. Olyan nagyszerű versenyzőkkel dolgozhattam, mint Fekete Sanyika, Tihanyi Sanyi, Ferjan Matej és Adorján Zoli, több tucat Eb-, vb- és grand prix-versenyen is. Sokat köszönhetek ennek a sportnak, a rengeteg serlegen túl megannyi élménnyel és ismeretséggel gazdagodhattam.
A dögunalmas Forma-1-hez képest a salakmotor egy parádés, sziporkázó, szórakoztató technikai sport, mégis lassú, de biztos leépülés jellemzi Magyarországon. Mi ennek az oka?
Egyrészt a pénz, hiába az egyik leglátványosabb stadionsport, nem tartozik a támogatott látványsportok közé. A másik a szakág jelenlegi irányítása, amit nem lehet – a legjobb indulattal sem – menedzserszemléletűnek nevezni. Ha nem volnának olyan kitartó emberek, mint Tabaka Józsiék, akik pénzüket, idejüket és energiájukat nem sajnálva áldoznak arra, hogy versenyzési lehetőséget biztosítsanak a maréknyi meglévő versenyzőnek, akkor már csak egy szép emlék lenne a cívisvárosban is a salakmotor. Hiszem és vallom, hogy egy újhullámos, villanyfényes, salakmotoros „cirkusszal” teltházas eseményeket lehetne varázsolni a salakmotorpályára!
Sokan úgy gondolják: elment Simon Miklós, oda a debreceni salakmotor dicsősége.
Sokan nagyon jól gondolják, valóban nagy űrt hagyott maga mögött Miklós, nagyszerű ember volt, sokat tanulhattam tőle, nagyon hiányzik, nem csak mint a salaksport mecénása, hanem mint ember és barát is!
Számoljunk! Mennyi pénzre lenne szükség a salakmotor felvirágoztatásához Debrecenben?
Egy átlagos NB I-es labdarúgócsapat egyéves költségvetéséből egy évtizedre megoldódna a magyar salakmotorsport helyzete! Ilyen anyagi háttérrel több magyarországi pálya újra kinyitná kapuit, létre lehetne hozni egy nívós magyar csapatbajnokságot, hónapról-hónapra világsztárokat láthatna a publikum, de EB-döntőt vagy akár GP-futamot is lehetne rendezni.
Melyik salakos bőrébe bújnál a leginkább, és miért?
A Hans Nielsenébe. A dán ikon sportszerűségével és eredményeivel egyaránt a mai napig a legnagyobb tiszteletben álló alakja a speedway világának.
Csak a metanol szaga hoz lázba, vagy „illatosabb” sporteseményekre is hajlandó vagy kilátogatni?
Évek óta bérletes szurkolója vagyok a Loki kézilabdás lányainak, szenzációs hangulat uralkodik a Hódosban, köszönhetően a lányoknak és a szurkolótábornak egyaránt, bízom benne, hogy hamarosan megismétlődik az a siker, melynek szemtanúja lehettem 2010 őszén Lengyelországban, mikor is a csajok bejutottak a Bajnokok Ligája csoportkörébe!
A sportmenedzseri tevékenység és az ingatlanos szakma összeillik?
Eleinte nehezen találtam meg a párhuzamot, de immáron két irodát van szerencsém „menedzselni”, ahol az értékesítőket ugyanúgy, vagy még jobban kell motiválni, mentorálni, mint a sportban a versenyzőket. A versenyrendezésben a szépszámú és elégedett nézősereg volt a fokmérő, az ingatlanos szakmában is hasonló a helyzet, minél több az elégedett ügyfelünk, annál sikeresebb a csapatunk.
Mennyibe kerül a legdrágább debreceni lakóingatlan?
Ha jók az információim, akkor 350 millió forint körüli irányáron kínálják jelenleg Debrecenben a legdrágább lakóingatlant.
Nemrégiben bekötötted egy feltűnően szép és csinos hölgy fejét. Vigasztaló, hogy te sem tudtál ellenállni a kísértésnek.
Óriási áldozatokat hoztunk meg egymásért és immáron kijelenthetem, hogy megérte a kísértés, hiszen egy csodálatos NŐT ismertem meg személyében, rengeteg boldog percet töltünk együtt, és rengeteg közös tervünk és célunk van még a nagybetűs ÉLETBEN!
Mi a legjobb Debrecenben?
Igazán élhető, kompakt, fejlődő „smart” város, nagy egyetemmel.
Mi a legrosszabb?
Talán az, hogy „itt nincsen semmilyen hegy”, ja és hogy csak a Tócó patak szeli át a várost.
Ki a legjobb fej Debrecenben?
A barátaim.
Melyik a legjobb hely Debrecenben?
A Nagyerdei Stadion.
Rántott cukkini vagy flekken?
Flekken „street food” változatban.
Sör, bor vagy pálinka?
Először Bandi bácsi pálinkája, aztán jöhet egy fröccs.
Metallica vagy Alphaville?
Tankcsapda!
Ajánlj egy jó könyvet! Vagyis hármat.
A beépített huligán, Dárdai, Fördős Zé receptkönyve.
Érvelj a budapesti olimpia mellett! Vagy ellene.
Akkor érvelnék szívesen mellette, ha 2024-re lenne igazi debreceni, éremesélyes sportolója a városunknak!
Van az a pénz, amiért elhagynád Debrecent?
Biztosan van, de az is biztos, hogy átmeneti lenne a távollét.
Cs. Bereczki Attila