Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Olasz segítséggel próbálkozik a Közgép

| 2016. 10. 04. | 18:02:00
Ha el akarjuk kerülni a botrányokkal terhelt, rosszul megépített, fapados gyorsforgalmi utak, vagy épp meg sem épülő gyorsforgalmi utak elszaporodását, most kell észnél lennünk - írja a Magyar Építők.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A Világgazdaság értesülései szerint a Közgép az olasz Itinerával együttműködve újabb feltűnően alacsony ajánlatott tett egy hazai útépítésnél. Miközben a versenytársak 83, 84, illetve 87 milliárd forintért kiviteleznék az M4-es autópálya Berettyóújfalu és a román határ (Bors) közötti szakaszát, a Közgép és külföldi partnere ennek kétharmadát kitevő, 58 milliárdos ajánlatot vállalt be. Hogy miért elgondolkodtató egy irreálisan alacsonynak tűnő ajánlati ár, azt már a Közgép másik most ismertté vált ajánlatánál is bemutatta a Magyar Építők iparági szaklap, kiemelve az EU-s projekteknél lehívható 50 százalékos előleget, mint kockázatot. A korábbi cikk témáját adó 813-as útnál szintén kétharmada volt a cég ajánlata (10,5 milliárd forint) a rivális által megjelölt árnak (14,8 milliárd).

Az Itinera nem most jelentkezik először Magyarországon kivitelezésre

Az olasz vállalat a 90-es években sokak számára emlékezetes módon működött közre generálkivitelezőként a váci elkerülő út építésében. A 2-es út 1997-ben átadott, Vácot elkerülő szakaszának kivitelezésekor sem a technológai sem az időbeli elvárásoknak nem tudott megfelelni maradéktalanul. A 90-es években az irreálisan alacsony árajánlatoknak több negatív hatása is volt: közismert, hogy rengeteg jogi eljárást okoztak a gyenge minőségű kivitelezések és a ki nem fizetett alvállalkozók.

Az akkori közbeszerzéskor az Itinera a mostanihoz hasonlóan irreálisan alacsonynak tűnő árral lépett fel, ami hozzávetőlegesen 60 százalékát tette ki a konkurencia árszintjének. Az akkori győzelmük ennek köszönhetően elkerülhetetlen volt, miután a közbeszerzési törvénybe csak később került bele az irreálisan alacsony árajánlatokat bizonyos esetekben kizáró rendelkezés. Ez a határozott rendelkezés információink szerint éppen az Itinera és a hozzá hasonló módon fellépő cégek miatt vált szükségessé, a 2015-ben elfogadott új közbeszerzési törvénynek ez a rendelkezés viszont már nem része.

A határidő betartása helyett agresszív jogi ellentámadás

A Vác mellett megépített 14,6 km-es szakasszal kapcsolatban a Magyar Építők birtokába került egy 1996-ban megírt hivatalos dokumentum, mely szerint az Itinera a mérnök szerepét ellátó cég többszöri felszólítása ellenére sem követett el minden, a hatáskörében elvárható intézkedést a lemaradások behozása érdekében. A jelentésből kiderül, hogy az átadás kitűzött időpontja 1996. november 30-ra módosult, ám az elemzés nem látja biztosítottnak még ennek az új határidőnek a betartását sem. Az is kiderül a levélből, hogy a mérnök havi jelentéseiben folyamatosan sürgeti a munkahelyi erőforrások megerősítését, illetve a heti munkaidő meghosszabbítását, de ezeknek nem sok foganatja látszik.

A jelentés azt a problémát is bemutatja, hogy a kivitelezőnek számos pótlólagos és vitatott követelése van. Ezek a követelések akkor már meghaladták az 1 milliárd forintot, ám később ennek többszörösére nőttek. A lap értesülése szerint az Itinera az eredeti árhoz képest jelentős követelésekkel állt elő a projekt során, melyek által a beruházás összköltsége elérte volna a versenytársak árszintjét. Csak a beruházó kemény fellépésének, és a hosszasan elhúzódó jogi vitáknak köszönhető, hogy végül a követeléseknek csak egy töredékét sikerült érvényesítenie az Itinerának.

Alvállalkozót újsághirdetéssel

A Magyar Építők információi szerint az Itinera a legkülönbözőbb indokokkal próbálta meg behajtani a többlet követeléseit, eközben minden a beruházásban rajtuk kívül érintett félre rá akarta bizonyítani annak szakmaiatlanságát. Ugyanakkor olasz cég kivitelezési stratégiáján egyértelműen látszott, hogy kizárólag a saját költségeinek az alacsony szinten tartása érdekli, és ennek oltárán szívesen beáldozza a technológiai fegyelmet. Az általuk felmutatott szakmai színvonal nem is érte el az elvártakat, így végül a többi szereplő többlet munkája és többlet befektetése mentette meg a beruházást, és ez biztosította az új útszakasz megfelelő minőségét.

Az olasz cégnek szinte minden területen a fenti hozzáállása mutatkozott meg a projekthez: sokat elárul róluk, hogy az alvállalkozókat újsághirdetés útján keresték, akiknek a kifizetése aztán csak rendkívüli botrányok árán történt meg.

Egy az olasz céggel korábban kapcsolatba kerülő informátor a Magyar Építők megkeresésére név nélkül csak annyit reagált, ha a beruházók 2016-ban szeretnének felvállalni egy konfliktus-sorozatot (jó adag többlet jogi és szakmai munkát), akkor nyugodtan bízzák meg munkával az Itinerát. Ha viszont ehelyett magára az útépítésre szeretnének összpontosítani, akkor inkább mással dolgoztassanak.

Óriási a döntéshozói felelősség

Közismert, egy olyan korszak indul Magyarországon, amiben 2022-ig 2500 milliárd forintnyi értékben mintegy 1000 kilométernyi gyorsforgalmi utat kell megépíteni, ami példátlan mennyiség az eddigi útépítésekhez képest. A projektek sűrűsége és nagysága egyaránt páratlan lesz. Miután a törvények nem zárják ki az irreálisan alacsonynak tűnő árajánlatok beadását, a döntéshozóknak óriási felelőssége lesz abban, hogy elkerüljék a botrányokkal kísért, rosszul megépített, fapados gyorsforgalmi utak, vagy épp meg sem épülő(!) gyorsforgalmi út-projektek elszaporodását - vonja le a konklúziót a szaklap.

Forrás: magyarepitok.hu
(A Magyar Építők a REGON-csoport tagja)

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Karambol a Bartók Béla úton: egy ember roncsba szorult
Karambol a Bartók Béla úton: egy ember roncsba szorult
Ütközés a debreceni kereszteződésben.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Esővízgyűjtők: 70,4 milliót költenek ötezer tartályra
Eredményes volt a debreceni önkormányzat közbeszerzése.
Indul a Kuponözön a SPAR üzleteiben
Vásárolj legalább 5000 forintért április 25-től a SPAR és INTERSPAR üzletekben, és a kasszánál 300 forintos kedvezménykupont kapsz, amelyet a következő heti vásárlásaid alkalmával válthatsz be!
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Különleges ajánlatok a Miele 125 éves születésnapja alkalmából már Debrecenben is
Különleges ajánlatok a Miele 125 éves születésnapja alkalmából már Debrecenben is
Nemcsak csúcskategóriás, hanem belépő kategóriás készülékek is elérhetők.
Vágányszabályozás a DKV Zrt-nél: beszerzési hirdetmény
Vágányszabályozás a DKV Zrt-nél: beszerzési hirdetmény
Négy debreceni helyszínen van szükség munkavégzésre az 1-es villamos vonalán.
Épülethomlokzat-felújítás a Hatvan utcán
Épülethomlokzat-felújítás a Hatvan utcán
A Debreceni Vízmű Zrt. pályázata.
A testi, lelki egészség jegyében indítja az idei szezont a Zsuzsi
A testi, lelki egészség jegyében indítja az idei szezont a Zsuzsi
Ép testben ép lélek! szlogennel nyitja meg a 2024-es szezont a Zsuzsi Erdei Vasút, ami május 1-jén indítja menetrend szerinti járatait.