Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Miért nem éri meg Debrecenben tömegközlekedni?

| 2010. 11. 26. | 09:56:16
Debrecen – Az új Volvo-flotta annyira szép és elegáns, hogy csak a 320 forintos vonaljegy veszi el a kedvem a buszozástól. Debrecenben sokan nem értik, miért nem ülnek többen buszra, én meg azt nem értem, hogy miért ülnek fel ilyen sokan?
Miért nem éri meg Debrecenben tömegközlekedni?
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Amikor olvasom a Cívishíren, hogy a nagytiszteletű képviselők elmélkednek a DKV-helyzeten, kedvem lenne rögtön, gondolkodási idő nélkül felszólalni a közgyűlésben, és egy egyszerű, némi matematikát tartalmazó okfejtéssel levezetni a városatyáknak, hogy mi a gáz a rendszerben. Nem valami bonyolult algoritmusra kell asszociálni – a matek faktot már elmosta az emlékezet –, hanem egyszerű, alapszintű algebrára. Engedjék meg, hogy magamból induljak ki. Nem holmi önzőségtől, feltűnési viszketegségtől vezérelve, hanem átlagmagyar mivoltomból, mert a példa szemléltetése úgy ad igazán értelmet a magasröptű debreceni DKV-projektnek. Két gyerek, három szoba, négy kerék – az első Orbán-kormány modellje maximálisan teljesítve. A gyerekgyártáson kívül semmi nem ment önerőből, de attól még élvezzük az otthon melegét, és rájöttünk: a pénz akkor is boldogít, ha történetesen egy „szemét-globalista-kapitalista-kizsákmányoló” adta kölcsön 25 éves futamidőre, és nem annyira jutányosan, mint hittük. Az egy főre jutó jövedelem fillérre pontosan annyi, mint amennyit a KSH nemrégiben kiszámolt, tehát nálunk átlagosabb magyart nehéz találni a Kárpát-medencében.

A gyerekek olykor perverz gondolattal riogatnak: üljünk buszra! Változik a világ, mi az anyósülésről álmodtunk, a maiak pedig „szép, nagy buszocskáról”. A metropoliszt Kishegyesi útról a 24-essel repültük át Főnix Csarnokig. Észak-debreceni kirándulásunk potom 1280 (4x320) forintba került. Senkit nem hagytunk el, tehát ugyanannyit kellett fizetni visszafelé is. Végösszeg: 2560 forint. Lehettem volna, persze, gondolatolvasó, és előtte két nappal megveszem a jegyet 250-ért, így megspórolok 560-at a túrán, de most már mindegy, okos ember a saját kárán tanul, vagy inkább lemond a buszozásról. A lényeg, hogy a 2000 forint sem túl baráti, legközelebb olcsóbban szórakozunk, az hétszentség! „Megismerjük, gyerekek, taxis Tibi bácsit, aki gondoskodik apáról, amikor a fontos munkaértekezlete elnyúlik kakaskukorékolásig.” Tibi bácsi egyébként annyira aranyos, hogy nem zaklatja az órával a szegény törzsvendéget a kemény éjszaka után, ráadásul tudja, mit fog játszani a Loki a hétvégén.

Tibi bácsi extra szolgáltatásánal is akad sokkal olcsóbb lehetőség Észak-Debrecen elérésére: a Mi Autónk. A Vág utca–Főnix Csarnok oda-vissza 10 kilométer, tehát 10 literes városi fogyasztással számolva 340 forintot kóstál a benzinköltség, és még meg is aláztam a Suzukit, mert 8 literből simán elgurul a cityben, ha az asszony vezet. Felszámoljuk az APEH szerint megállapított 9 forint autókopást kilométerenként, így az utazási költség vége: 430 forint/négy fő! Megtakarított pénz: 2130 forint. Tehát ha hirtelen felindulásból megint buszra szállna a család, akkor nyomós érvem lesz ellenszegülni és keményen kitartani.

Ami a bérletárakat illeti: régóta bántja a csőröm, hogy amíg egy debreceni egy nap alatt átlagosan három kilométert utazik tömegközlekedési eszközzel, addig a fővárosiak ennek a tízszeresét teszik meg, de csak negyven százalékkal fizetnek többet egy összvonalas havi bérletért (6030 forint Debrecenben, 9800 forint Budapesten). A diákjaink akár az utcára is mehetnének (Debrecenben 3180, Budapesten 3850), mert a különbség smafu, a két szolgáltatás azonban köszönőviszonyban sincs egymással, mert itt nem lehet rodeózni éjszakai járattal, vagy átmenni a Duna alatt mókából.

Engem a DKV úgy tudna megnyerni magának – az iménti matekpélda alapján –, ha legalább 80 százalékkal csökkentené a jegy- és bérletárait, de sok debrecenit ismerek, akik beérnék már 50 százalékkal is. Ha pedig a vállalat veszteséget termel, akkor majd évente konszolidálja az állam, ha már a budapestieket is saját költségén utaztatja.

Financiális szempontból totális bukás Debrecenben családilag tömegközlekedni, ezért vannak tele az utak autókkal, a járdák pedig biciklivel. Hölgyeim és uraim, abban a szép sárga házban a belvárosban, a helyzet megoldást kíván!

Cs. Bereczki Attila

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Marozsán kikapott, de 185 ezer dollárral gazdagodott
Marozsán kikapott, de 185 ezer dollárral gazdagodott
A szoboszlói teniszező a negyeddöntőben búcsúzott.
Hirdetés
Hirdetés
Hajdú-Biharban még mindig sok influenzás van
Hajdú-Biharban még mindig sok influenzás van
Hazánkban akut légúti fertőzés tüneteivel 207 900 ember keresett fel orvost.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Letették a logisztikai csarnok alapkövét Ebesen
A cégcsoport érdekeltségein keresztül már Debrecenben is jelen van. Zöld és lakosságbarát.
Tíz újabb Mercedes váltja a korábbi Volvókat Debrecenben
A számok alapján sokkal több 6-14 éves készül használni a közösségi közlekedést, mint az ingyenesség előtt.
Ingyenes jogosítvány – egy debreceni autósiskola szemével
Az új intézkedés a közlekedési kultúrán javíthat, de nem jelent jelentős kiadáscsökkenést.
Keresztje lett Biharkeresztesnek a sok iparűzési adó
Kopogtatnak újabb beruházók a kisvárosban, az ipari területre alkalmas hely azonban elfogyott.
Szőnyeget vennének a Hotel Lyciumba
Az Aquaticum Debrecen Kft. pályázata.
Pert nyert a Forbes a Hell cég ellen, azaz le lehet írni a milliárdos tulajdonosok nevét
2019-ben a személyiségi jogok megsértése miatt nyújtottak be keresetet a bíróságra.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Berettyóújfalu három iskolája is bemutatkozott a Kölcseyben
Berettyóújfalu három iskolája is bemutatkozott a Kölcseyben
A főispán és a polgármester a szakképzés jelentőségét hangsúlyozta.
 Modern SPAR szupermarket nyílt Hajdúböszörményben
Modern SPAR szupermarket nyílt Hajdúböszörményben
A több mint 100 millió forintos beruházással elkészült új SPAR szupermarket március 21-én nyitotta meg kapuit a vásárlók előtt Hajdúböszörményben. A Baltazár Dezső utca 8-16. szám alatti fejlesztés révén 20 fő foglalkoztatására teremtett lehetőséget a vállalat.
Ami a világűrben zajlik, arról Debrecenben tudnak
Ami a világűrben zajlik, arról Debrecenben tudnak
Innovációs Laboratóriumot avattak az NI Hungary debreceni telephelyén.
Hirdetés