Hirdetés

Hét érv, hogy a gyermeke kezdjen el sportolni

Cívishír

2018.03.05. 13:53

Hét érv, hogy a gyermeke kezdjen el sportolni
Kreativitás, sokoldalúság, önbizalom, hogy csak néhányat említsünk a sportolás előnyei közül (Fotó: Pixabay)

Nagy erők szabadulhatnak fel. De merjenek többet is kipróbálni! Biros Péterék ajánlásával.

Hirdetés

Külföldi és hazai sikeres élsportolók példája bizonyítja, hogy a többfajta mozgásforma kipróbálása, az így szerzett tudás és tapasztalat a versenysportévek alatt is igen hasznos – 
ajánlja a Magyar Diáksport Szövetség. 

Balogh Gábor, a Magyar Diáksport Szövetség elnöke, olimpiai ezüstérmes, kilencszeres világbajnok öttusázó is számos sportágat kipróbált, mielőtt elkötelezte magát az öttusa mellett: „Kicsi koromtól kezdve nagyon élénk, kíváncsi gyerek voltam, hatalmas mozgásigénnyel. Ezért mindig több sportot űztem egyszerre, úszást, cselgáncsot, de birkóztam, karatéztam, asztaliteniszeztem is. Végül 10-11 évesen találtam rá az öttusára, amelynél valószínűleg azért kötöttem ki, mert többféle sportágat fog össze, így átlagon felül változatos.”

1. Sokoldalúság

A különféle sportágak eltérő készségeket fejlesztenek, képességeinket más módon veszik igénybe. Ebből fakadóan minél több sportot próbálnak ki a gyerekek, annál sokoldalúbban fejlődnek, ráadásul számukra (és szüleik számára) is kiderül, hogy miben érzik inkább otthon magukat.

2. Kreativitás

A sokoldalúság minden sportágnál előny, hozzáad a teljesítményhez, de a változatosság más kompetenciákat, készségeket fejleszt. Ezáltal felkészít az élet más területein jelentkező kihívások kreatív megoldására. 

Dombi Rudolf olimpiai bajnok kajakos példája még sajátosabb, az evezős sportot ugyanis egészen kicsi korban még nem lehet elkezdeni. „Gyerekkoromban sokáig úsztam, de nyaranta rendszeresen teniszeztem is. Természetesen kipróbáltam a focit, mint a legtöbb fiú. Közben 10 évesen találkoztam a kajakkal, és ekkor eldőlt minden, onnantól nem lehetett a hajóból kiimádkozni engem. De a többi sportág iránti érdeklődés a mai napig megvan bennem.”

3. A korai kiégés megelőzése

Ha egy fiatalt már kiskora óta csak egyfajta sport irányába tolnak, nem tárják fel előtte a sport sokszínűségét, ha csak egy sportágban és számára nem megfelelő környezetben (például idősebb, vagy korábban érő kortársaival) versenyeztetik, a sikertelenség és a kudarcok miatt könnyen fásulttá, motiválatlanná válhat. Ez akár a mozgás abbahagyásához is vezethet. A többfajta sport kipróbálása különösen az iskolai testnevelésben és a diáksportban nagy segítséget nyújthat ennek elkerülésében.

4. Belső motiváció

Ha a gyerekek több sportágat is kipróbálhatnak, és nem feltétlenül csak a győzelem jelenik meg értékként előttük, hanem a mozgás, az aktív közösségi együttlét öröme is, akkor nagyobb eséllyel alakul ki a belső motivációjuk, hogy hosszú távon fizikailag aktív életet éljenek.

5. Önkontroll

Ha egy gyermek több mozgásformát is kipróbálhat, azzal növelhető a döntési szabadsága, lehetősége lesz arra, hogy jobban megismerje önmagát, képességeinek határait. Továbbá fejlesztheti olyan készségeit, mint az önálló tanulás, a másokkal való együttműködés, a kritikus gondolkodás és az önreflexió, ami a felnőtté válásában különösen hasznos tanulási folyamat.

Biros Péter háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázó sportágában egyedülálló sikereket ért el. Karrierje azonban érdekesen indult. „Hét és 14 éves korom között versenyszerűen úsztam, így elég jó vizes alapokat kaptam. Utána három éven át párhuzamosan űztem a kézilabdát és a vízilabdát, majd először a kézilabda mellett döntöttem: egy évig a veszprémi ificsapatban játszottam. Csak ezután tértem vissza véglegesen a medencébe, és 18 évesen kezdtem az OB1-ben vízilabdázni.” Ő kiválóan példázza, hogy még a sikeres versenysportról sem feltétlenül marad le az, aki későn dönti el, melyik ágnál marad. Biros Péternek két fia van. A nagyobbik, Vince úszó, a kisebbik, Samu az apa nyomdokait követve a vízilabdában talált örömöt. „Mindenképpen szerettem volna, ha a gyerekek megtanulnak rendesen úszni, ezt én természetesnek tartom. Utána pedig azt mondtam nekik, hogy azt választanak, amit szeretnének, de kérem, hogy azt tegyék szívvel-lélekkel és rendszeresen. Egyelőre úgy tűnik, mindketten élvezik, amit csinálnak, és ha másik sportágra váltanak, azt is támogatni fogom.”

6. Csökken a sérülés esélye

Minél többfajta mozgásformát próbálunk ki, annál többfajta izomcsoportot, ízületet mozgatunk meg, fejlesztünk vagy terhelünk. Ezért a változatos sporttevékenységekkel csökkenthető a krónikus sérülések kialakulásának esélye is.

7. Magabiztosság

Mivel a multisportszemlélet révén számtalan mozgásformát megismer a gyermek, tudása, tapasztalata és készségei is bővülnek, ami pozitívan hat a magabiztosságára.

Magyar Diáksport SzövetségBalogh GáborBiros PéterDombi Rudolf

Hirdetés

Hozzászólás

Hirdetés

Hirdetés

.