•  Bezárás
  • Kezdőlap
  • Helyben járó
  • Galéria
  • Szerintem
    • Bereczki-Csák Helga
    • Cs. Bereczki Attila
    • Szabó-Kovács Patrícia
    • Szakács Béla
    • Gulyás Czibere Anikó
    • Szalmási Nimród
    • Ratalics László
  • Tech
  • Bűn
  • Sport
    • Labdarúgás
    • Kézilabda
    • Kosárlabda
    • Jégkorong
    • Vízilabda
    • Más csapatsportok
    • Egyéni sportok
    • Technikai sportok
    • Küzdősportok
    • Kispályás foci
    • Vívás
  • Campus
  • Közélet
    • Belföld
    • Külföld
  • CívisCafé
  • Hajdú-Bihar
  • JOHNNYBET
  • CívisCafé
  • Debreceni Egyetem
  • DVSC
  • DEAC
  • Campus Fesztivál
  • Hajdú-Bihar
  • Hajdúszoboszló
  • Kezdőlap
  • Helyben járó
  • Galéria
  • Szerintem
    • Bereczki-Csák Helga
    • Cs. Bereczki Attila
    • Szabó-Kovács Patrícia
    • Szakács Béla
    • Gulyás Czibere Anikó
    • Szalmási Nimród
    • Ratalics László
  • Tech
  • Bűn
  • Sport
    • Labdarúgás
    • Kézilabda
    • Kosárlabda
    • Jégkorong
    • Vízilabda
    • Más csapatsportok
    • Egyéni sportok
    • Technikai sportok
    • Küzdősportok
    • Kispályás foci
    • Vívás
  • Campus
  • Közélet
    • Belföld
    • Külföld
  • CívisCafé
  • Hajdú-Bihar
  • JOHNNYBET
FRISS HÍREK
Hősi halottá nyilvánították a robbanásban elhunyt TEK-estCivaqua-program: kulcsszerepben Józsa Kezdődhet a Debreceni út felújítása Nyírmártonfalván Hétvégére elromlik az idő A Kartács utcaiak kivívták, hogy csinálják meg az utat előttükÖt homokos utcát aszfaltoznak le TéglásonIzgalmas forduló következik; listavezető marad a DVSC?Hármas karambol DebrecenbenÁder János: a debreceni akkumulátorgyárra megvan a megoldásPontosan egy éve húzott egy jót a DVSC

Hirdetés

Hirdetés

Közélet

Lesz-e félárú taxizás Debrecenben?

2014.11.21. 14:06

Lesz-e félárú taxizás Debrecenben?

Kipróbáltuk az Ubert a pesti éjszakában.

Hirdetés

Annyi gyorsan kiderült, hogy a debreceniek a legjobb utasok, és az is, hogy Debrecen utolérte Torontót! Hogy a három földrészt is meghódító olcsó taxi a cívisvárost mennyire fenyegeti, arra egy közlekedésfilozófus adott választ.

Megtettük, mit megkövetelt a haza, az első sorban végigénekeltük a debreceni Acoustic Gallery koncertjét a Rocktogonban (Szép volt Kori, szép volt Norbi!), haza kell jutni a nagy büdös pesti éjszakában. Na, akkor nézzük meg, mit tud ez az Uber! A szintén fővárosba szakadt debreceni közlekedésfilozófusomnak (aki valójában a szakmáját őrülten habzsoló okleveles közlekedésmérnök barátom) elég volt egy provokatív levél (Próbáljuk már ki!), hogy letöltse a hozzá való rendszert. Most pedig már itt bütyköli, nyomkorássza mellettem az okostelefonját, és azzal fenyeget, hogy egy Kálmán nevű fazon fog értünk jönni. Fel is villan Kálmán arca a képernyőn, a filozófusom barátnője meg is állapítja, hogy nem túl bizalomgerjesztő…

Hiába harcolnak ellene, gyorsan hódít

Na de mi a gránát ez az Uber? Lényegét tekintve féláron taxizás, mi például mindössze egy ezresért jutunk a pesti Oktogontól a budai Nap-hegyre. Aki sofőrként belép a rendszerbe, vállalja, hogy egy-egy olyan embert, aki 5 km-en belülről odahívja magához, elviszi az általa megjelölt célba. Nekem félárba kerül, de neki miért éri meg? Mert amíg a taxisok zsebében kb. a fuvardíj 30 százaléka marad meg, addig az Uber sofőrjétől csak a díj húsz százalékát viszi el az Uber működtetője. A dolog az USA-ból indult, de mára Európát is behálózta, Ázsiában is megjelent, több száz nagyvárosban működik, rengeteg utas váltott Uberre, és a taxisok közül is van, aki átáll.

Nyilván komoly érdekeket sért, megy a harc ellene, Európa-szerte tüntetnek miatta az eddig monopolhelyzetben levő (viszont cserébe nem igazán hatékony) taxis társaságok. Brüsszelben már be is tiltották, de a magyar kormány is hadat üzent neki pár napja. Pedig ha valaki egy adott termék piacán tud egy sokkal olcsóbb megoldást, mint az addigiak, annak el kellene vinnie a pálmát a szabad verseny logikája szerint… Persze hiába tanítják ezt a közgázon, ha az a piac monopolizált, akkor más a helyzet.

Van-e jövője a magyar Ubernek?

De vissza a Rocktogonhoz! Állunk a Mozsár utcán, a zászlót leszúrtuk ide a térképen, nagyjából négy perc várakozás után a rendszer jelezte, hogy Kálmán megkapta a hívó szót, és már látjuk is az autója jelét a térképen. Igaz, teljesen rossz irányba megy a Szív utcán. Aztán amikor felhívjuk, megkér, hogy mozogjunk picit arrébb a számára kedvezőtlen egyirányú utcák miatt, személyesen pedig megdicsér, hogy milyen jó utasok vagyunk kezdő létünkre. Merthogy mindenki körbejáratja a háza körül, meg fent várja az ötödiken, szóval van baja bőven… Amúgy nem taxis volt, de nem is főállásban csinálja. Másik nagy baját már a Lánchídon meséli, egyik éjszaka 200 kilométert ment, és még az amortizáció nélküli 35 forintos kilométerköltséggel számolva is csak 7000 forintot keresett. Na, ez hogy lehet, hisz a díjak négyötöde a zsebedben marad?! Hát úgy, hogy hiába ígérte az Uber, nagyon sokszor 5 km-nél sokkal messzebbről hívták, ami rengeteg pénzbe került, ő meg megcsinálta mindet, hogy bennmaradjon a sofőrök közt, de mostantól nem fogja.

Na és mi lesz veletek, most hogy az állam bácsi rátok pirított? A sofőrünk azt válaszolja, bárki beülhet mellé, megnézheti, itt egy fillér nem cserél gazdát (miután minden a neten, az über rendszerén keresztül, bankszámláról megy), bármikor mondhatja, hogy az ismerősét fuvarozza. A barátom minden finomkodás nélkül a földbe döngöli: „Az adóellenőr majd a rendszeren keresztül fog beülni melléd, és akkor azt kérdezi, miért nincs engedélyed erre a tevékenységre! Szóval nagyon szimpatikusok vagytok, és nagyon elegem van a taxisokból, de félek, hogy kinyírják az Ubert.”

Tüntetni nagyon nem éri meg ellene!

Ilyen az, amikor egy közlekedésfilozófus megered. Azt azért hozzátesszük, az Ubernek sok országban üzentek már hadat, mégis él és virul. Sőt, a júniusi európai taxis tüntetések pedig még meg is dobták, az ingyen reklám után 850 százalékkal (!) nőtt az utazások száma. Ráadásul az EU versenyügyi biztosa Neelie Kroes leintette a taxisokat, mondván az Uber betiltásának követelése nem megoldás, ehelyett szembe kell nézni az érkező digitális innovációkkal. Ami a hazai helyzetet illeti, a 444 riportjában Horváth Csaba, a Budapest Taxi vezérigazgatója még júniusban azt ígérte, hogy csírájában fojtják el az Ubert, ehhez képest a rendszer gond nélkül elrajtolt.

Debrecen vajon elbírná-e?

A nagy csatazajban majdnem elvész a legfontosabb kérdés, végül csak bedobom: vajon egy Debrecen méretű városban is tudna ez működni? A sofőr azonnal rábólint, de valamit félreért, mert Torontóval (!) kezd példálózni, lám ott is milyen szépen beindult. A Debrecen méretű Torontó (vagy Torontó méretű Debrecen) mindenkinél újabb témákat ihlet, a nagy kavalkádban nem tudom kicsikarni, hogy a Debrecen témának fussunk neki még egyszer. Az biztos, egyelőre Pesten is elég kevésnek tűnik a sofőrök száma, bár ehhez képest a mi 10 perces várakozási időnk csütörtökön este 11-kor teljesen rendben volt.

Az Uber honlapja szerint a rendszer az USA-ban már Debrecennél kisebb városokban is működik (például a 102 ezres Flint, vagy a 75 ezres Kalamazoo), Európában még csak a nagyobb településeken. Zárásként álljon itt a közlekedésfilozófusunk szakvéleménye a kérdésről. „Ha az Uber-nél úgy gondolják, hogy Debrecent is bevonják, akkor szerintem nincs akadálya, hogy otthon is olcsón autózzunk. A város mérete nem gond, 8-10 aktív sofőrrel már szinte mindig van elérhető autó, és nálunk öt perc alatt elég sok helyre oda lehet érni az utasért. Persze az engedély kérdése ott sincs megoldva, de meglátjuk, Pesten mi lesz a végkifejlet. Egyelőre mindenki kivár. A Közlekedési Hatóság kiadott egy általános állásfoglalást, hogy amíg engedéllyel rendelkezők fuvaroznak, addig nincs vele baja. A taxisok is nézegetik a rendszert, egyelőre inkább bosszúsan, de páran már tervezik, hogy az Uberen keresztül is szereznek fuvart. Az utasok pedig természetesen egyre többen használják, nekik nincs félnivalójuk.”

HeGergAnd

Hirdetés

Hirdetés

Gazdasági hírek

Helyben járó

Áder János: a debreceni akkumulátorgyárra megvan a megoldás

Gazdaság

Félreértések és igazságok a weboldal fejlesztés kapcsán

Gazdaság

Milyen egy jó céges weboldal?

Hajdú-Bihar

Ismét nekifutnak a bagaméri piacépítésnek

Helyben járó

A Hajdúszoboszlón lakó vendégmunkásokról forgatott az RTL

Hajdú-Bihar

Már a mérnökök kezében hat hajdúsámsoni utca jövője

Hirdetés

Ez is érdekelheti

Helyben járó

Tűz a debreceni vonalon; sokat késnek a vonatok

Helyben járó

Tömegverekedés! – a Nagyállomás és környéke továbbra is Debrecen Chicagója

Közélet

Akinek van ilyen kártyája, ingyen utazhat a MÁV és a Volán járatain

Közélet

Belügyminiszter: este hatig tart az iskolai ügyelet

Hajdú-Bihar

Püspökladányban is kopogtat a BMW?

Belföld

Gázolt a Debrecenbe tartó InterCity

Hirdetés

Hirdetés

Gazdaság

  • Helyben járóGazdaság

    Ötven éve osztozunk a küldetésben

  • Helyben járóGazdaság

    Vendégmunkások: Debrecenben hirdeti meg akcióját a Jobbik

  • Helyben járóGazdaság

    50 éves a Debreceni Hőszolgáltató Zrt.

  • KözéletGazdaság

    A kormány meglépte, amit ígért

  • Hajdú-BiharGazdaság

    Megoldást találták a vámospércsi belvízproblémára

Hirdetés

Időjárás

Hirdetés

Legnézettebb

  • Helyben járóHajdú-Bihar

    Tűz a debreceni vonalon; sokat késnek a vonatok

    A vonatközlekedés mindkét vágányon szünetel.

  • Helyben járóBűn

    Tömegverekedés! – a Nagyállomás és környéke továbbra is Debrecen Chicagója

    Két vidéki banda csapott össze.

  • Közélet

    Akinek van ilyen kártyája, ingyen utazhat a MÁV és a Volán járatain

    Több mint 100 iskola csatlakozott már a programhoz.

  • Közélet

    Belügyminiszter: este hatig tart az iskolai ügyelet

    A Kréta-rendszerben üzent a szülőknek.

  • Hajdú-BiharGazdaság

    Püspökladányban is kopogtat a BMW?

    A megbeszélés csupán tájékozódó jellegű volt.

Hirdetés

Programajánló

2023. Szeptember

  • H
  • K
  • Sze
  • Cs
  • P
  • Szo
  • V
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 01
  • 02
  • 03
  • 04
  • 05
  • 06
  • 07
  • 08
  • 09
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 01

Programok

  • Az Elefánt és a Platon Karataev is ellátogat Debrecenbe

  • Ingyenes, interaktív bemutató az Atomkiban

  • Sörényfonás és pónisétáltatás a debreceni Kortaportán

  • Izgalmas időutazásra hív a Zsuzsi Erdei Vasút

  • Magyarország legnagyobb rántott húsa készül Debrecenben

Bulvár

Bűn
rendőrséggyorshajtás

L.L. Junior 100 km/órával hajtott át a Petőfi hídon, és még videózott is

Bulvár
zenehalál

Elhunyt az olasz, akinek a dalait az egész világ ismerte

Bulvár
erőszakáldozat

Megyeri Csilla: Az áldozathibáztatás megforgatta bennem a kést



Legolvasottabb

  • Egy napig ingyenes a tömegközlekedés Debrecenben

    2023.09.20

  • A Hajdúszoboszlón lakó vendégmunkásokról forgatott az RTL

    2023.09.20

  • Fokozott rendőri jelentét a debreceni vasútállomáson

    2023.09.20

Kiemelt

  • Civaqua-program: kulcsszerepben Józsa

    2023.09.21

  • A Kartács utcaiak kivívták, hogy csinálják meg az utat előttük

    2023.09.21

  • Izgalmas forduló következik; listavezető marad a DVSC?

    2023.09.21

Témáinkból

  • Debreceni Egyetem
  • film
  • baleset
  • DVSC
  • olimpia
  • közlekedés
  • MSZP
  • migráció
  • napi ajánlat
  • jégkorong
  • labdarúgás
  • DKV
  • Campus Fesztivál
  • Kósa Lajos
  • Hajdúszoboszló

Ezen az oldalon sütiket használunk. A böngészéssel ezt elfogadod.

További Információk

civishir.hu - Minden jog fenntartva! (2023.09.21)

  • Impresszum
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem