Hirdetés

Előzés során történhetett a budapesti hajókatasztrófa

MTI

2019.05.31. 20:48

Előzés során történhetett a budapesti hajókatasztrófa
A Hableány turistahajó mentésében segítő dél-koreai szakemberek egy gumicsónakban a Dunán május 31-én (Fotók: Máthé Zoltán, MTI)

Legalábbis erről ír a Magyar Hajózási Országos Szövetség. Az ügyészség letartóztatná a Viking kapitányát.

Hirdetés

Hirdetés

A meggyanúsított hajóskapitány letartóztatását indítványozta a május 29-i dunai hajóbaleset miatt az ügyészség – tudatták május 31-i közleményükben. 

A Duna budapesti szakaszán történt vízibaleset ügyében a nyomozó hatóság előterjesztése alapján az ügyészség indítványt tett a gyanúsított letartóztatására, mivel álláspontja szerint a jelenléte csak így biztosítható az eljárásban. A kényszerintézkedésről a Fővárosi Törvényszék nyomozási bírája várhatóan június elsején dönt.

Nem sokkal 21 óra után a Margit hídnál a Viking szállodahajóval ütközött a jóval kisebb, dél-koreai turistákat szállító Hableány turistahajó, amely másodpercek alatt elmerült. Hét embert a környező hajókon utazók mentettek ki, hét embernek a holttestét találták meg, mindannyian dél-koreai állampolgárok voltak. 21 ember eltűnt.

A Belügyminisztérium arról számolt be, hogy az elsüllyedt hajótestet az eddigi merülések során nem lehetett megközelíteni. Mint írták, a Margit híd magasságában elsüllyedt termes személyhajó kiemelésével kapcsolatos feladatok irányításával a Terrorelhárítási Központ (TEK) főigazgatóját, Hajdu János vezérőrnagyot bízták meg. Mintegy hatvan mérnök, hídépítő és vízügyi szakértő, magyarországi és külföldi búvárok bevonásával keresik azt a biztonságos megoldást, amellyel első ütemben vagy a hajótestet, vagy a nagy valószínűséggel a hajótestbe szorult embereket a felszínre lehet emelni. A szakemberek álláspontja szerint egyedi megoldást kell találni a kitűzött célok valamelyikének eléréséhez, a magas, továbbra is emelkedő vízállás, a folyó nagyon erős sodrása és a vízbeli „nulla látástávolság” nem teszi lehetővé egyetlen hagyományos eljárás alkalmazását sem.

Megkezdett előzést látnak

Az utasszállító hajósok hitvallása, hogy elsődleges az utasok biztonsága – írta a Személyhajósok Szövetsége a két nappal ezelőtti dunai hajóbalesettel kapcsolatban. A mostanihoz hasonló tömegszerencsétlenség 75 éve történt legutóbb Magyarországon. A szövetség emlékeztet arra, hogy a baleset közelében tartózkodó hajók – a Halászbástya és a Hullám motoros – egy percen belül megkezdték a vízbe esett utasok kimentését, és 2-2 ember életét mentették meg. Büszkék rájuk, mert tudták a kötelességüket, ha nem így tesznek, akkor ma több embert gyászolnánk – fogalmaztak.

Kitértek arra is, hogy a hajózási szabályzat tételesen meghatározza a hajók között előforduló közlekedési helyzeteket. A május 29-i baleset egy megkezdett előzés során történt. Ilyenkor az előzni szándékozó hajónak engedélyt kell kérnie az előtte haladótól, az előzést pedig biztonságos sebességgel úgy kell végrehajtania, hogy a hajók fizikai érintkezése kizárt legyen.

Naponta átlagosan 200 budapesti városnéző sétahajózáson vehetnek részt turisták, ehhez képest az utóbbi 30 évben húsznál kevesebbszer fordult elő Magyarországon, hogy egy hajó műszaki hibája miatt komolyabb kényszerintézkedésre volt szükség, hajót kellett menteni. Ez több tényező eredménye. A többnyire európai uniós szabályok megfelelőek, a hatósági ellenőrzés következetes, a hajósok képzése magas színvonalú – szögezték le.

A baleset akkor következett be, amikor a mintegy 4 kilométer hosszú belvárosi Duna-szakaszon átlagosan 70 - 30-135 méter hosszú - hajó közlekedik egyszerre az esti, éjszakai órákban.

A Magyar Hajózási Országos Szövetség kezdeményezésére a hajózási hatóság olyan biztonsági intézkedéseket léptetett hatályba két éve és módosított fél éve, amelyek jelentősen csökkenthetik a veszélyforrásokat. Így például megtiltották a nagy hosszúságú hajók megfordulását, és lényegesen intenzívebb kommunikációt követelnek meg a hajóktól a belvárosi szakaszon. A hajózási hatóság tételesen meghatározza a csoportos és egyéni mentőeszközök, egyéb felszerelések fajtáját, darabszámát, méretét, elhelyezésének módját, mindezt a hatóságok rendszeresen ellenőrzik. Hiányosság esetén a hajó üzemelését megtilthatják, ami piacvesztéshez, bírsághoz, kártérítéshez vezetne, ezért a hajósok fegyelmezetten betartják a szabályokat.

A hajózási szabályok ugyanakkor nagyhajók utasai számára nem írják elő mentőeszköz teljesen felesleges viselését, mivel jól védett a terület, a kiesés veszélye gyakorlatilag nulla. Csak veszélyhelyzetben követelik meg mentőeszköz viselését pontosan szabályozott módon. Amikor a hajó vezetője észleli a veszélyhelyzetet, tájékoztatja az utasokat, irányítja biztonságba helyezésüket, szervezett módon képes cselekedni – olvasható a közleményben.

A mostani balesetben minderre a hajó személyzetének nem volt egy perce sem – emelték ki –, az ütközés észlelése és a hajó teljes elsüllyedése között legfeljebb két perc telt el úgy, hogy a hajó előbb felborult, a mögötte haladó hajó pedig tolta az áramlással szemben, így ebben ez esetben nem lehetett intézkedni. A hajó személyzete is a baleset áldozatául esett – emlékeztet Varga Zsolt elnök és Horváth Imre főtitkár.

A második fotón a Margit hídnál hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó mentését segítő eszközt rakják le daruval a rakparton, az úszódaru közelében.

Budapesthajóbaleset

Hirdetés

Szóljon hozzá!

Hirdetés

.