Így vezessen, ha tombol a szél!
Az Országos Meteorológiai Szolgálat figyelmeztetést adott ki a viharos szél miatt. Az előrejelzés szerint délutánig a délnyugati szelet kísérő lökések az ország nagy részén meghaladhatják a 60-70 km/h-t, míg a Dunántúli-középhegység térségében a 80-90 km/h-t. Délután északnyugatira, nyugatira forduló széllel hidegfront érkezik. A legerősebb lökések sok helyen várhatóan elérik a 70-90 km/h-t, az Észak-Dunántúlon a 80-100 km/h-t. Hétfő estétől a front átvonultával átmenetileg veszít erejéből a szél, majd kedden reggeltől ismét sokfelé viharossá fokozódó északnyugati szélre lehet számítani, 65-90 km/h-s, az északi országrészben a magasabban fekvő hegyvidéki területeken 90 km/h-t meghaladó legerősebb lökésekkel.
Az erős szél többféle balesetveszélyes helyzetet teremthet a közutakon, ezért érdemes felkészülni a szeles szituációkra. A meglepetésszerű széllökések hatását ráadásul télen fokozza, hogy a sofőrök vizuálisan nehezebben észlelik a szelet, így elsősorban a saját- és a többi jármű mozgásából, reakcióiból vehető észre a jelenléte.
Az útra keresztirányú szél a járműveket letérítheti a követett nyomvonalról, és főként a gyakorlatlan sofőrök nehezebben tudják visszaterelni az autót a kívánt irányba – írja a police.hu. Minél nagyobb egy jármű oldalfelülete és minél magasabb a súlypontja, annál érzékenyebb az oldalról érkező szélnyomásra. Ebből kikövetkeztethető, hogy a magasépítésű autók kényesebbek az oldalszélre. A tehergépjárműveket, buszokat, vagy utánfutókat vontató járműveket vezetve szélben kisebb sebességgel kell haladni, illetve ha a sofőr észleli a billenés veszélyét, akkor jobb mielőbb szélvédett helyen félreállni a járművel addig, amíg csillapodik a szél. Erős szélben a felsorolt szélérzékeny járművek közelében haladó személyautósoknak is jobban kell figyelniük előzéskor, kikerüléskor nem csak arra, hogy a széltől a másik jármű elhagyhatja a nyomvonalat, de arra is, hogy mellé érve az előzést-, elhaladást végző autó hirtelen szélárnyékba kerül, ami miatt letérhet az addigi irányról, míg a szélárnyékból kikerülve ez ismételten megtörténhet. S ugyanez igaz a nagyméretű épületek, felüljárók lábazata, vagy akár egy dombhát mellett elhaladva is. Hiszen a jármű itt is szélárnyékba kerülhet, és a mozgása, viselkedése hirtelen megváltozhat.