Vészharangot kongat a hajdúszoboszlói szakember, volt kormánytag

Üzemanyagimport nélkül hatalmas hiány alakulhat ki – írja a Facebookon Holoda Attila energiapiaci szakértő, aki 2012-ben a második Orbán-kormány idején a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) energetikáért felelős helyettes államtitkára volt, és aki annak kapcsán írt a közösségi portálra, hogy 7. szankciós csomag miatt augusztus 4-én leállt a Barátság vezeték déli ága, amely Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot látja el orosz kőolajjal.
Holoda szerint a gondot fokozza, hogy a százhalombattai Dunai Finomítót egy már régóta esedékes karbantartás miatt részlegesen leállították, így a magyar finomító amúgy is csak a teljesítményének nagyjából 60 százalékát tudja nyújtani, az importőr üzemanyag nagykereskedők pedig továbbra sem hajlandók az ársapkával rögzített 480 Ft/liter áron behozni üzemanyagot az országba, hiszen az veszteséges lenne számukra.
Így most a turisztikai szezon, valamint a nyári mezőgazdasági munkák dandárjának közepette, a MOL-nak főhet a feje, miként lesz úrrá az újabb problémán
- írja Holoda Attila, aki szerint most az a nagy kérdés, hogy hozzányúl-e a magyar kormány a stratégiai nyersolaj-készlethez. Ez 90 napra elegendő, nagyjából 640 ezer tonna feldolgozásra váró, többnyire orosz nyers olajat jelent.
A szakértő szerint ha a helyzet nem rendeződik egyhamar, akkor „a fenti lehetőségeken túl a magyar kormánynak újabb választási kampányelemét kell lenulláznia, mert meg kell szüntetnie a benzinársapkát, mivel üzemanyag import nélkül hatalmas hiány alakulhat ki! Ehhez viszont az kell, hogy a külföldi nagykereskedőknek megérje behozni Magyarországra az üzemanyagot.
[Beillesztett cikk: Lépett a Mol a Barátság vezeték ügyében]





