Megtévesztően hasonlított a tűzre, amit a debreceni Airbuson láttak

2020. január 4-én este a Wizz Air 7867-es, Debrecen-Beauvais (Párizs) járata elinduláshoz készülődik. Fél hét múlt, mínusz két fok körül van, légmozgás alig. A beszállás már befejeződött, az utasok elfoglalták a helyüket a teljesen telt Airbus 320-ason. Ez a típus a második legtöbbet gyártott utasszállító repülőgép. A ciklámenblúzos stewardessek széles mosollyal járnak fel-alá az egyetlen folyosón, néhol segíteni kell, másrészt ellenőrzik az ülésrendet. A magyar mellett legalább annyi román szó hallatszik. Ki könyvvel, ki mobillal a kézben várja a hajtóművek felmorajlását.
Azonban a motorzúgás helyett kiabálás hallatszik a folyosó végéről, hátulról. A légiutas-kísérők mosolya megmerevedik. Bemondják: a gépet azonnal el kell hagyni. Ideges remegés fut végig a sorokon. A fedélzeti fények kihunynak. Kint erősödő villódzás: tűzoltók érkeztek az Airbus végéhez. A stewardessek feszülten nyugalomra intenek, és utasítanak, hogy mindenki menjen az első ajtóhoz. A lehető legrövidebb időn belül. Kézipoggyász nélkül. Le a vészcsúszdán, hangzik el újra és újra. Az arcukról eltűnt a mosoly. Az utasok közül többen pánikszerűen lökdösődnek. Mások ragaszkodnak az ülések fölötti rekeszekben elhelyezett táskájukhoz. Nem lehet tőlük haladni. A vészcsúszdán van, aki az egyéves kisfiával szánkázik lefelé. Végül sikerül a szabályzat szerinti 3 percen belül elhagyni a gépet a személyzetet is beleértve.
Nincs idő tévedni
A reptéri tűzoltók a farokrésznél speciális, az Airbus alkatrészeit nem veszélyeztető habbal oltanak. Néhány utas is kap belőle. Az elindulást megelőző pillanatokban a földi kiszolgáló személyzet tüzet látott a hátsó függőleges vezérsík közelében. Azonnal riasztották a tűzoltókat és a rendőrséget, értesítve a pilótákat, elkezdve a gép kiürítését: ahogy a protokoll diktálja. A tűzoltóknak és a rendőröknek 180 másodpercen belül meg kell kezdeni a beavatkozást, amit a debreceni egységek bőven a szintidőn belül teljesítenek. Nemcsak a földi személyzet látta a vörös izzást a vezérsík mellett, hanem a helyszínre száguldó tűzoltók is.
Itt álljunk meg egy szóra: 180 utas egy kerozinnal feltöltött repülőben, amelynek a farokrésze egy ponton két forrás szerint is ég. Ez az a pillanat, amikor további mérlegelésnek helye nincs, a haladéktalan cselekvés szükségessége a fellebbezhetetlen kötelesség.
Az oltást követően – ekkor már nincsenek utasok a gép körül – a tűzoltóság a karbantartókkal együtt vizsgálni kezdi a vészesetet. A Légiközlekedési Hatóság és a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szakemberei elindulnak Budapestről. Egy-két újságíró megneszeli, hogy valami történt, telefonálni kezdenek. Fél kilenc körül a repülőtér közli, hogy a járat indulása előtt tűz keletkezett a segédhajtóműnél. A vizsgálat közben is tart, és az éjszakába nyúlik, de tűznek nincs nyoma. A Wizz Air 22 óra után már a tűzoltók és a karbantartók friss jelentésére alapozva jelenteti meg a tájékoztatóját, amelyben az áll, hogy a porladt jégtelenítő folyadék kelthette füst benyomását a függőleges vezérsíkot megvilágító lámpa fényében. Ez a fény egyébként sárga színű.
Tűzre utaló nyomokat a KBSZ szakemberei sem találnak a helyszíni szemle során. Hasonló esettel nem volt még dolguk. Megnézve a helyszínen készült felvételeket, azt konstatálják, hogy a jelenség valóban összetéveszthető a tényleges tűzzel. Ugyanezt a Wizz Airnél később „igen ritkaként” aposztrofálják, melyhez „különleges paraméterek (például időjárási körülmények, fényhatások, hőmérséklet) együttállása szükséges”.
A 320-as az Airbus történetében az első olyan gép, amelynek a szerkezeti elemeihez műanyagokat használtak, így gyorsabban is ég.
Az utasok több órája várakoznak a terminálban. Egyre többen kezdik elveszíteni a türelmüket, valaki románul kiabál, szeretnének hozzájutni a táskákhoz. Készenléti rendőrök érkeznek, ők próbálják megnyugtatni a hangoskodókat, de minden siker csak átmeneti. Ekkor már tudható, hogy a járatot másnap reggelre ütemezték át és a Hotel Lyciumban kellő számú szállást is sikerült szereznie a Wizz Airnek. Így is közel járunk az éjfélhez, amikor az utasok ötös csoportokban visszamehetnek a gépre a holmikért.

250 euró fájdalomdíj
Január 5-én reggel a légitársaság egy másik géppel elszállítja az utasokat Párizsba, az ott várakozókat Debrecenbe. Az incidenssel érintett Airbuson további műszaki vizsgálatokat végeznek. A Wizz Air álláspontja szerint a személyzet mindenben az előírásoknak megfelelően járt el, és professzionális módon ürítette ki a repülőgépet. Az utasok 250 euró kartérítést kapnak.
A debreceni repülőtér az országos légügyi szervezetek megállapításaira hivatkozva úgy fejezi ki magát, hogy a reptéri személyzet és a tűzoltók a vészhelyzetet kitűnően kezelték. A KBSZ-nél ennél óvatosabban fogalmaznak az érdeklődésünkre. Mint mondják, a vizsgálat tárgyát képezi majd, hogy a szervezetek, szakszemélyzetek eljárása szakszerű, az előírásoknak megfelelő volt-e.
Mi magunk két mobilos videófelvételt látunk erről a szokatlan „vörös izzásról”, tényleg olyan, mintha lángra kapott volna a repülőgép egy ponton.
Ratalics László





