Elon Musk valóban igazán bajban van, vagy sem?

A 2022-es év az az volt, amelyet a Tesla hamarosan elfelejthet. Részvényeik masszívan 65%-ot veszítettek, és ezáltal a vállalat értékelése csak körülbelül 340 milliárd dollárron maradt az újév megkezdése előtt. A dolgok azonban ezt követően sokkal jobban kezdtek kinézni, amikor is a részvények két hónapon át tartó vad vágtájukba kezdtek, mely által a Tesla piaci kapitalizációja 670 milliárd dollárra nőtt.
De a növekedés április elején elvesztette a lendületét, különösen miután egyes adatok azt mutatták, hogy a Tesla termékleárazásainak nem sikerült a várt módon belobbantania a keresletet. A hónap második felében megjelent első negyedéves eredményeik is elmaradtak a várakozásoktól. A hónap utolsó hetében a Tesla piaci kapitalizációja mindössze öt kereskedési időszak alatt 84 milliárd dollárt veszített.
Gene Munster, a Deepwater Asset Management munkatársa azt figyelte meg, hogy „a Tesla durva időszakon megy keresztül”, ami arra utal, hogy a dolgok hamarosan javulni fognak az elektromos gépjármű gyártó számára. Nem mindenki volt azonban ilyen türelmes, mert a Tesla részvényeseinek egy csoportja áprilisban levelet küldött a cég igazgatóságának, amelyben azt írták, hogy „egyre jobban foglalkoztatnak bennünket a vállalat irányítási és vezetési kérdései”. A levél aláírói aggódtak amiatt, hogy Musk képes-e irányítani a Tesla hajót, miközben egyidejűleg a Twitter közösségi médiaplatformot is üzemelteti, nem beszélve a SpaceX-ről, a Musk által létrehozott vállalatról, amely a világíűr felfedezését vette célba.
Azzal együtt, hogy a 2023-as év igazán jól halad, és a tavalyi makrogazdasági "másnaposság" még mindig a fejünk fölött lebeg, hogyan néz ki jelenleg a Tesla vezérigazgatójának jövője? Vajon az áprilisi ellenszél egyszerűen csak „durva időszakot” jelent a Tesla és a Twitter felépítésének folyamatában, ezzel a veleszületett üzleti érzékkel, vagy valami problémásabb dolog van folyamatban? Ne kell elfogultnak lenni Musk SpaceX csillaghajójának áprilisi felszállását követő felrobbanása kapcsán, ugyanis a szakértők szerint a SpaceX tapasztalati úton történő űrutazásról való tanulási folyamata valójában sokkal gyorsabb lehet, mint a hagyományos megközelítés. Azok számára, akik érdeklődnek a Tesla részvények CFD-k formájában történő kereskedése iránt, beszéljük meg ezt.
Az egyik dolog, ami mindig is egyedivé tette a Twittert, az maga azon piaci rés mivolta, mint egyfajta úm. klubhelyiség, ahol a hétköznapi emberek és a hírességek valós idejű hírekről beszélnek. Musk úgy érzi, hogy ezen a területen fontos, hogy minden felszólaló egyenlő státuszban legyen. „Nem kellene más szabványt alkalmazni a hírességekre” – ragaszkodott hozzá, és április végén valóban úgy járt el, hogy meggyőződése szerint eltávolította a kék pipákat, amelyek megkülönböztették az ismertebb tweetereket. Voltak egyéb változtatások is. Bárki, aki hirdetni akart a platformon, annak most ellenőrzési díjat kellett fizetnie, vagy más módon kvalifikálnia kellett, azáltal, hogy egy havi minimumot költött a hirdetésekre.
Nem volt az még olyan régen, hogy a Twitter bevételének 90%-a a hirdetőktől származott. Április végén azonban, az 1000 legnagyobb hirdetőjükből 2022 szeptemberében mindösszesen már csak 43% maradt. Érthető módon, mindez megerősíti a részvényesek aggodalmát, de Musk szerint a hirdetők folyamatosan visszatérnek. A Walt Disney Co., az Apple Inc. és az UEFA Bajnokok Ligája valójában mind a hirdetők közé tartoznak a platformon.
Jasmine Enberg, az Insider Intelligence munkatársa arra is felhívja a figyelmet, hogy a vállalat gondjaiért nem feltétlenül Musk az egyedi felelős. A platform egy ideje már küszködik a felhasználói relevancia megőrzésével, különösen az általa keltett benyomás miatt, amit a Bloomberg elemzője „a végzet és a szomorúság állandó idővonalának” nevez.
Tesla
A Tesla részvényeseinek nem tetszett Musk áprilisi döntése, hogy folytatja az árak csökkentését, amely még januárban kezdődött. „Azt az álláspontot képviseltük, hogy a nagyobb mennyiség és a nagyobb flotta elérése a megfelelő választás, szemben az alacsonyabb mennyiséggel és a magasabb árréssel” – magyarázta a vezérigazgató. Az árcsökkentések gyorsak és jelentősek voltak, és mindösszesen három hónap alatt 29%-kal csökkentették a Tesla Model Y árát.
Április utolsó hetében a Tesla részvényeit folyamatosan értékesítették, s 4.3%-ot veszítettek adott hónap 26.-án, és részvényenként 153.75 dolláron helyezkedtek. Toni Sacconaghi a Bernstein-től elmagyarázta, hogy a kereskedők úgy vélték, „az árcsökkentések aláásták és aláássák majd az iparág (ide tartozik a Tesla is) jövedelmezőségét”. Másrészt viszont, nincs hiány Tesla fanatikusokban, akik úgy gondolják, hogy „amint a por leülepszik, a Teslának vissza kell térnie”, a Piper Sandler munkatársának, Alexander Potterének szavaival élve. Vegyük például Cathie Woodot, az Ark Investment Management vezérigazgatóját, aki nemrég azt mondta, hogy a Tesla részvényei 2027-re elérik majd a 2,000 amerikai dollárt.
Végezetül
Ami a "termékeny" vezérigazgató új projektjeit illeti, a közelmúltban beszélt egy mesterséges intelligenciával foglalkozó (AI) vállalat létrehozásáról, hogy megkérdőjelezze az Open AI felsőbbrendűségét (amelynek társalapítója). „El fogunk kezdeni valamit, amit én TruthGPT-nek hívok” – mondta Musk, aki azt szeretné, ha új projektje „[törődne] az univerzum megértésével”. Egyébként, ezzel kapcsolatban korábban aggodalmának adott hangot amiatt, hogy a mesterséges intelligenciában benne van a „civilizáció pusztításának” lehetősége.
Abban az esetben, ha Ön részt vesz Tesla részvények CFD-k formájában történő kereskedésében, ne írja le olyan gyorsan Elon Muskot, mert ő már sokszor bizonyított korábban. A Tesla egykor többet ért, mint a világ 12 legnagyobb autógyártójának együttes értéke.




