A karfát markolja az ember az új Netflix-sorozat nézése közben
Már az Az utolsó lépcsőfok (The Staircase, 2022) esetében is írtam, hogy napjainkban egyre több true crime dokumentumsorozat és fikciós széria jelenik meg a streamingszolgáltatók kínálatában. A megfigyelő (The Watcher, 2022) jól illik ebbe a sorba, ugyanis egy megrázó, valós történetet dolgoz fel, sőt bizonyos értelemben még különlegesebb is.
A sorozat egy New York Magazin által közzétett cikket elevenít meg. Derek és Maria Broadus még 2014-ben vásárolt egy házat 1,3 millió dollárért az amerikai Westfieldben, a Boulevard 657 alatt, majd kaptak egy levelet egy ismeretlentől. Ez a személy A megfigyelő (The Watcher) néven mutatkozott be, írásában pedig közölte, hogy már több mint egy évtizede figyeli ezt a házat, mint ahogy előtte az apja és a nagyapja is tette. A levélben a három gyerekre friss vérként hivatkozott, és kijelentette, figyeli majd őket.
A család az első üzenet után a rendőrséghez, a második és harmadik után pedig egy magánnyomozóhoz fordult. A történtek érthető módon kikezdték a családtagok idegeit, ugyanis felmerültek gyanúsítottak, de nem találtak senkit. A sztori egy pontján még a családot is meggyanúsították a levelek írásával, mondván, csak túl akarnak adni a meggondolatlanul megvett házon.
Érdemes hozzátenni, hogy a sorozat készítői (élükön a zseniális American Crime Story vagy a Jeffrey Dahmerről szóló sorozat mögött álló Ryan Murphyvel) a történet jó részén ferdítettek, így a fent leírtak inkább egyfajta útmutatásként, figyelemfelhívásként szolgálnak.
A sorozatban a Brannock család álmai otthonába, egy hatalmas házba költözik, amely egy csendes, nyugodt környéken van. Valaki azonban egyre fenyegetőbb és intimebb levelekkel kezdi bombázni őket, emellett pedig a szomszédok sem túl bizalomgerjesztő figurák.
Odatapaszt a képernyő elé
A megfigyelő tehát igen erős felütéssel indít, és alapvetően a sorozat felépítésére nem lehet panasz: a legelejétől kezdve jó érzékkel adagolja a feszültséget, hoz be új gyanúsítottakat és csavarja a szálakat. Az biztos, hogy nem válik unalmassá, sőt – számos hibája ellenére – egész egyszerűen nézeti magát, mert annyi kérdést felvet és annyi lehetőséget ad a nézőnek a rejtélyek kibogozására.
A széria alapvetően egy thriller, ami él a horror eszközeivel is. Emellett szerencsére azért – ha nem is túl árnyaltan – foglalkozik a karaktereivel, sőt egy bizonyos pontig a szereplők racionálisan és hitelesen cselekednek a rázós helyzetekben is. A horror egyik sokat használt, de nem a legjobb darabjaira jellemző eleme ugyanis, hogy a karakterek mindenféle hihetetlen dolgot követnek el, csak azért, hogy a film vagy sorozat tovább tartson. Ez végül is nagyjából az ötödik résznél éri utol A megfigyelőt, innentől elkezd a sorozat elég sok klisét bedobni.
Erőssége viszont, hogy tényleg nem lehet kitalálni, ki és miért csinálja ezt a Brannock családdal. Ezt azzal erősítik, hogy minden részben új figura kerül a gyanúsítottak listájára, vagy olyan tűnik fel, aki egy időre már eltűnt. Ez egy ideig működik, aztán viszont fárasztó: a sok figura és elindított cselekményszál miatt annyira összekuszálódnak a dolgok, hogy felmerül akár az is, a készítők egyáltalán tudták-e, mire akarnak kilyukadni. Szóval, ami egyrészről működik, az az egész óriási hátulütőjévé válik.
Megvezetés vagy szemfényvesztés?
A túlzás tehát a kulcsszó a sorozatban. Rengeteg lehetőség merül fel, nemcsak a nézőben, hanem a készítők által megmutatva, de ezekre vagy hihetetlen válaszokat kapunk, vagy választ sem kapunk. Mondhatni, megvezetik a nézőt, de talán jobban illik erre a helyzetre, hogy szemfényvesztés.
Egyébiránt a sorozat díszlete minőségi munka: a ház terét jól kihasználják, a színészek is jó munkát végeznek, vagyis minden, ami vizuális, nagyon jól működik a sorozatban. Az a képessége a rendezésnek és a forgatókönyvnek, hogy folyamatos kétségben tartja a nézőt, az elsőrangú. Hatásvadász, mégis működik, mert rendkívül kíváncsivá tesz.
A széria megítélése megosztó. Bátran ajánlható azoknak, akik szeretik a rejtélyeket kereső mozgóképeket; a thriller, a horror szerelmeseinek, mert tipikusan az a sorozat ez, amely így vagy úgy, de érzelmeket vált ki a nézőből. Emellett egész egyszerűen jó elmerülni A megfigyelő által nyújtott világban.
Gaál Csaba