Kell egy csapat, ami összeköt, továbblendít, támogat, információt ad, tanít, motivál, gyarapít, kinyit. Cívishír-interjú
Startup, coworking, Debrecen HUB – fordítsuk magyarra; magát a folyamatot, az egymásra épülést is! Milyen jellegű hegyeket kell megmászni, míg egy isteni szikrából kelendő, azaz pénzt termelő újítás lesz?
A startup magyar fordítását “nekirugaszkodó vállalkozás” 2014-ben az év szavának választották. Közös ezekben az idegen szavakban, hogy nem egyénekről, hanem közösségekről szólnak, akik együtt, egymás mellett rugaszkodnak neki, hogy felelősséget vállalva teret adjanak ötleteiknek. A 21. században egyre sokszínűbb az a tudástér, melynek mentén vállalkozhatunk, de egyedül nem vagyunk képesek több területen szakértőkké vállni. Ezért jól jön egy csapat. A coworking vagy közösségi iroda hasonló módon a startupok összetételéhez, abban segíthet, hogy különböző területek nyitott vállalkozói találhatnak egymásra itt. A csapatnak, a közösségnek, a közösségi irodáknak nem csak a tudás növelésében van nagy szerepe, jól jön az összetartó erő az egyéni elakadásoknál is. Henry Ford mondta:
Összejönni – jó kezdés. Együtt maradni – haladás. Együtt is dolgozni – siker.
A Debrecen HUB csapatának tagjai 2014-ben különböző utak kereszteződésénél rugaszkodtak neki, hogy Debrecenben példaértékű vállalkozói teret hozzanak létre. Van köztünk üzletfejlesztési szakértő, közgazdaságot tanuló egyetemista, szociális innovátor, kommunikációs szakember, közösségfejlesztő egyetemi adjunktus.
Többen az !gen Debrecen képzés keretei között találkoztunk először, ki résztvevőként, ki szervezőként vett részt a programban. A képzés során már csapatként ismertük meg azokat a lépéseket, amelyek egy (társadalmi) vállalkozás elindításához szükségesek. Ahogyan a képzés is ennek a folyamatnak az esszenciáját próbálta átadni, úgy az utóbbi hónapok alatt a csapattá formálódás hullámvölgyeit és -hegyeit is megéltük.
Közösségi oldalakat használunk, közösségi közlekedést is sokan, a közösségi finanszírozás sem ismeretlen már, a közösségi iroda viszont itthon még új. Mit tud?
Ha itthon nem is teljesen új (Budapesten, Pécsen és Szegeden már vannak ilyen irodák), Debrecenben még csak az egyetemen futó Team Academy Debrecen csapatvállalkozói képzése rendelkezik ilyen irodával. Mivel ez a közösségi iroda csak az adott szakokon tanuló, a képzésbe belépő fiatalok számára elérhető, ezért dolgozunk azon, hogy Debrecen is felkerüljön az országos listára, és minél előbb indulhasson az iroda.hu által 2010-ben indított, az irodapiac legnívósabb kitüntetéseit átadó Az Év Irodája versenyen. Szeretnénk, hogy munkánk eredményeként a Debrecen HUB is elnyerhesse Az Év Coworking irodája díjat, ezzel is gazdagítva a város értékeit. És hogy mit tud? Azt biztosan, amit egy hagyományos munkahely, egy otthoni dolgozósarok vagy egy kávézó – a zavaró és kellemetlen elemek nélkül, de olyan hozzáadott értékekkel, amelyekkel máshol elvétve találkozunk.
A megfelelő irodai körülmények biztosítása mellett a coworking sokkal inkább a közösségről, az együttlétről, a kreatív együttalkotásról szól, a szabadságról, a rugalmasságról és arról a biztonságról, hogy sosem vagyunk egyedül – a problémáinkkal, az ötleteinkkel, a sikereinkkel. Ki tudja, ki dolgozik éppen a másik asztalnál? Ilyen szempontból egy HUB tényleg úgy működik, mint a névadó informatikai eszköz: összeköt, továbblendít, támogat, információt ad, mindeközben pedig tanít, motivál, gyarapít, kinyit és kicsit talán meg is változtat minden nap.
Lelki szemeim előtt egy munkahely, ahol a főnökösködő főnököt kivéve minden van a kávétól a rugalmas munkaidőn át a tűzőgépig, és nem szól hozzám senki, csak akkor, ha én akarom. Megoldható?
Bármi megoldható, még az is, ha valaki a teraszon egy babzsákból szeretne dolgozni. Azt valljuk, hogy egy közösségi irodának ugyanolyan sokszínűnek kell lennie, mint a benne lakók. Így a kialakítás során alapvető szempont, hogy itt mindenki megtalálja a számára és az elvégzendő munkának, feladattípusnak is megfelelő teret. Ha éppen cikket írsz, használhatod az egyéni munkaállomásokat, ha ismerkednél, beszélgetnél a többiekkel, a konyhában mindig van kávé, ha interjút készítész valakivel, beülhetsz a tréningterembe. Követve a ma egyre népszerűbb Lean startup elméletet, a Debrecen HUB első irodája Minimum Életképes Termékként (Minimum Viable Product, MVP) indult körülbelül 60 négyzetméteren. A vásárlóink véleményeire építve, ha tetszik a termék, továbblépést tervezünk egy olyan térbe, ami az MVP-nek minimum háromszorosa, de akár többszöröse is lehet.
A közösségi iroda voltaképp egy belső falak nélküli inkubátorház, nélkülözve annak alapvetően riasztó, de jellemző sterilitását. Ahhoz, hogy kapcsolatot lehessen ott építeni, piaci szereplők változatos „közönsége” szükségeltetik. Van garancia erre?
A Debrecen HUB célja, hogy a bérelt munkahely, fizikális tér mellet teret adjon a fejlődésnek, tanulásnak, a vállalkozói közösség épülésének is. Ezt úgy oldja meg, hogy a bérlők sokszínűségének fenntartása mellett hálózatot épít a vállalkozók között, csoportos tréning és coaching szolgáltatásokat, bemutatkozó rendezvényeket, vacsorákat szervez. Jó példa erre többek között a júliusi megnyitó rendezvényük, az első HUB Parti, ahol az irodatér bemutatása mellett az volt a célünk, hogy a már meglévő és leendő bérlőink megismerhessék egymást, és minél könnyebben megtalálhassák a közös pontokat, esetleges együttműködési lehetőségeket. Azt látjuk, hogy Debrecenben egyre több a vállalkozó fiatal, aki keresi a bizalomra épülő, vállalkozó, építő közösségeket. A Debrecen HUB első potenciális ügyfeleivel a 2014-ben indult Innovatív Generáció, !gen Debrecen képzésén keresztül találkozott, itt bontakozott ki a Debrecen HUB közösségi iroda ötlete is. A jelenlegi bérlőink között van informatikus, kulturális területen dolgozó fiatal jogász és blogger is.
Megközelíthetőség, nyitva tartás, portás, műszaki hibaelhárítás, takarítás – nem elhanyagolható hétköznapi kérdőjelek. Minden részlet kidolgozott a debreceni iroda tekintetében?
Az iroda a város szívében a Piac utcán, villamos megállóhoz és parkolóhelyekhez közel található. Egy komfortos (konyha, fürdő, internet, nyomtató), interaktív, igény szerint könnyen (át)alakítható, munkatérről van szó, ahol minden adott a kényelmes, de hatékony munkavégzéshez, adott esetben kiscsoportos tréningek megtartásához. MVP-ként indultunk: ez azt jelenti, hogy a lehető leghamarabb megnyitottuk a közösségi irodát és most hagyjuk, hogy az ügyfeleink kipróbálják, véleményezzék. A vevőinkkel közösen érjük el a százszázalékos szolgáltatást, amely így igényeik szerint alakul ki. A közösségi irodánkban portás szolgáltatásra nincs szükség, mert bár zárt irodáról beszélünk, a vevőink saját belépővel rendelkeznek. Az iroda minden hétköznap reggel 8 órától áll a bérlők rendelkezésére, este 8 óráig igényeik szerint használhatják a teret. Zárható tárolókat is kialakítottunk arra az esetre, ha valaki szeretné az irodában hagyni a laptopját vagy bármilyen munkaeszközét, amíg elugrik ebédelni vagy ügyet intézni. Minden bérlőnkkel személyes kapcsolatot ápolunk, a folyamatos kommunikációnak köszönhetően gyorsan tudunk reagálni a visszajelzéseikre, adott esetben megoldást találni egy felmerülő műszaki, technikai problémára.
Hozzávetőlegesen – tényleg csak nagyságrendileg – havonta mennyit kell fizetni azért, hogy ne legyen kedvem többé otthonról dolgozni? Tíz mozijegy ára? Vagy egy lóé?
Még egy jó kantárt sem vesz az ember ennyiért, a legrövidebb időtartamú bérlés költsége tíz mozijegy árához áll közelebb. Alapvetően csomagokban dolgozunk, így a hagyományos irodabérléstől eltérően, ahol a hétvégéket, éjszakákat, szünnapokat is kiszámlázzák, itt tényleg mindenki csak annyit fizet, amennyi időt nálunk tölt, és amilyen szolgáltatást igénybe vesz. Pillanatnyilag félhavi és havi irodabérletet kínálunk, melyek mellett igénybe vehetőek egyéb, például coaching szolgáltatások is. Rugalmas, a vevő pénztárcáját, és igényeit figyelembe vevő árakkal dolgozunk mind az iroda-, mind a tréningterem-bérlésre vonatkozóan.
Az interjú a Debrecen HUB csapatával (Katonáné dr. Kovács Judit, Bujdosó Ágnes, Rab Máté, Varga Bence) készült. Ha többet szeretne megtudni rólunk, látogasson el az oldalukra: http://debrecenhub.hu/rolunk
Bereczki-Csák Helga
Elérhetőségek:
Debrecen, Piac utca. 34.
email: info@debrecenhub.hu
www.debrecenhub.hu
Facebook: https://www.facebook.com/debrecenhub
Elkelt a Víg-Kend Major.
A leállás a ki- és belépő irányú forgalmat egyaránt érinti.
Igazgatóhelyettesére emlékezik a fürdőváros.
Betört egy házba.
A Szent-Györgyi Albert Orvosi Díj jelöltjeire még március 20-ig lehet szavazni.
Ezen az oldalon sütiket használunk. A böngészéssel ezt elfogadod.
További Információkcivishir.hu - Minden jog fenntartva! (2023.03.27)