Elkísértük egy körre az új, elektromos kukásautót Debrecenben
Négy új elektromos hulladékgyűjtő autót adtak át Debrecenben március végén; az Electromega Kft. és a Debreceni Egyetem közös fejlesztésű haszongépjárművei nagyban hozzájárulnak a fenntartható fejlődéshez a nagyvárosi mindennapokban. Hiszen a kukásautók amellett, hogy csendesek, környezetkímélők is, ugyanis nem bocsátanak ki káros anyagot.
Fenntartási költségük körülbelül 75 százalékkal, üzemanyag-fogyasztásuk 70 százalékkal kedvezőbb egy hagyományos, dízel gyűjtőautóénál.
Hajdú-Biharban négy elektromos járművet használ a közszolgáltató, azaz a Debreceni Hulladék Közszolgáltató Nonprofit Kft.: Berettyóújfaluban, Hajdúszoboszlón és Hajdúböszörményben 18 tonnásakat, Debrecenben 26 tonnásat.
– A cívisvárosi jármű egyetlen töltéssel 7-8 óra üzemidőre képes, a rezsije körülbelül hatezer forintba kerül naponta. A dízeles kukásautó nagyjából 60 liter üzemanyagot fogyaszt ugyanennyi idő alatt, ez háromszor annyi kiadást jelent – tudtuk meg Kiss Istvántól, aki csaknem 24 éve vezet kukásautót Debrecenben az A.K.S.D. Kft., majd az A.K.S.D. PLUSZ Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. alkalmazásában. Hozzátette, az első tapasztalatok nagyon pozitívak: a jármű könnyen gyorsul, csendes, és nem mellesleg nagyon kényelmes.
A beépített kameráknak köszönhetően a vezetőfülkéből tökéletes felbontásban figyelhető meg, a rakodók épp milyen munkát végeznek.
Hasonlóan a cég többi hulladékgyűjtő járműjéhez, a rakodók itt is maximális biztonságban tudhatják magukat, ugyanis – egy telepített blokkolónak köszönhetően – a járművel nem lehet tolatni, ha állnak a fellépőn. Ez törvényi előírás.
A debreceni Electromega Kft. által kifejlesztett gépkocsi teljesen elektromos hajtású, egyidejűleg 10 tonna szemetet képes tárolni. Kiss István közölte, ezt a mennyiséget nem lehet szemeteskukákra bontani, hiszen űrtartalomtól függően van, amelyikbe tíz kilót pakolnak, van, amelyikbe ötvenet. Ennek okán előre meghatározott útvonalakat járnak végig, és a sokéves tapasztalatnak köszönhetően megsaccolják, mikor szükséges a jármű ürítése. A 26 tonnás járművet bel- és külvárosi, nagyobb lakótelepekre tervezték; elsődlegesen sűrűn lakott, bérházas övezetbe ajánlják. A liftes bedobó szerkezet ciklusideje 8-15 másodperc, vagyis ennyi idő egy ürítés.
Egy átlagos dízel szemetesautó évente 380 kilogrammnyi üvegházhatást okozó gázt bocsát ki. Ezzel szemben az elektromos nullát, így a környezetet védve gyűjthetik a szemetet a város utcáin.
Az új járművek szervizigénye a robbanómotoroshoz mérten körülbelül 30 százalék (se kipufogó, se katalizátor, se turbó, se kuplung stb.). A visszatáplálás miatt a fékek igénybevétele is jelentősen csökken, 75 százalékkal hosszabb ideig tart az elhasználódásuk. A gépkocsi on-board töltővel felszerelt, így speciális töltőegység nélkül is, 400V-32A ipari áramról tölthető, de a 8-10 órás töltési ciklusidő eléréséhez a cég felszerelt autónként egy-egy úgynevezett intelligens töltőegységet.
Fogarasi Renáta