Nem csak az elmaradt vizsgák miatt vannak torlódások az autósiskolákban
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont április 19-én újraindította vizsgáztatási, vizsgálati és utánképzési tevékenységeit a közúti, a vasúti, a hajózási és a drón területen is. Első körben a korábban lemondott közlekedési vizsgákat bonyolítják le. Az érintettek a leállás előtt beadott jelentkezésük alapján, a már megfizetett díj ellenében vehetnek részt az újrainduló vizsgákon, vizsgálatokon és utánképzéseken. Koroknai Imrét, a Koroknai Autósiskola vezetőjét kérdeztük a tapasztalatokról.
– Feltorlódott a munka. Tavaly és idén is másfél hónapot álltunk, emellett megnövekedett a járművezetés elsajátítása iránti kereslet; így a tanulóknak várakozniuk kell – fogalmazott az iskola vezetője. Elmondta, a korlátozások miatt előfordult, hogy csak távoktatás formájában lehetett megtanulni az elméleti anyagot. A többségnek ez nem okozott problémát, ugyanis a járvány előtt is egyre többen vették igénybe ezt a lehetőséget.
Azok, akik a tantermi oktatás mellett voltak elkötelezve, megvárták, hogy kinyissanak az autósiskolák.
– Tantermi oktatásnál betartjuk a védőtávolságot. Ez azt jelenti, hogy minden második padban ülhet diák. A maszk és a saját toll használata kötelező, valamint javasoljuk a gumikesztyű viselését. Ha a tanulólétszám indokolja, több tanfolyamot indítunk az előre bejelentettnél –mondta. Az elméleti vizsgák csökkentett létszámmal, maximum tíz fővel történnek, ahol kötelező a gumikesztyű. Koroknai Imre megjegyezte, a vizsgaközpontokban elsősorban azokat fogadják, akik a kényszerű leállás, azaz március 8. utáni időszakban voltak kiírva vizsgára. – A gyakorlati számonkérésen nehezebb a távolságtartás, különösen a tehergépkocsivezető-vizsgákon, ahol a háromszemélyes fülkében jelen van a tanuló, az oktató és a vizsgabiztos is. Igyekszünk mindent megtenni, hogy elkerüljük a fertőzés lehetőségét. A szájmaszk és a gumikesztyű használata itt is kötelező, emellett ózongenerátorral fertőtlenítünk, a tanulók után szellőztetjük a járműveket, a kezelőelemeket áttöröljük – sorolta.
Kevés a szakoktató
– Az oktatói társadalom kissé elöregedett és tanfolyamok hiányában nincsenek újonnan beálló szakoktatók. Reményeink szerint a Közlekedéstudományi Intézet májusban értesíti a hallgatókat a tanfolyam elindításáról. Jelenleg még csak regisztrálni lehet, tudomásom szerint ezt több ezren megtették – tudatta Koroknai Imre, aki hozzátette, nagy hiány van oktatókból, csak az ő autósiskolájában 15-20 fő kellene.
Fogarasi Renáta