Eluralkodott a káosz a Széchenyi utcai parkolóban
A járványhelyzet miatt elrendelt ingyenes parkolás következtében – különösképpen az utóbbi időben és jellemzően a reggeli, délelőtti órákban – végképp eluralkodott a káosz az Arany János és Széchenyi utcák által határolt, Debreceni Ítélőtábla melletti, nagy befogadóképességű parkolóban. Nem lehet csodálkozni a várakozóhely népszerűségén: közel van a környékbeli hivatalokhoz, üzletekhez, irodaházakhoz, és ennél belvárosabb belváros szinte nincs is.
Az állandó helyhiány miatt azonban megannyi autós szabálytalanul, gyakorlatilag egymást akadályozva parkol – sok esetben elállva a megfordulási és a sorok végén a kanyarodási lehetőséget. Annak ellenére, hogy itt is a KRESZ szabályai érvényesek, mindennapos eset, hogy autósok ragadnak be parkolóhelyükre, mert a később érkezők lehetetlenné teszik a kihajtást. Becsléseink szerint legalább 20 százalékkal többen parkolnak itt a parkoló (tényleges) befogadóképességénél.
A parkolót üzemeltető DV Parking Kft-t arról kérdeztük, van-e tudomásuk az anomáliákról. Nyikos István, az önkormányzati cég ügyvezetője arról tájékoztatott, van, amit ki lehet táblával jelölni, és van, amit a gépkocsit használóknak kell maguktól – az eddigi tapasztalataikat figyelembe véve – alkalmazni. – Ez elsősorban azokra a szabályokra vonatkozik, hogy rendezetten parkoljanak, ne akadályozzák egymás mozgását, ne zárják el a parkolók megközelítéséhez használt közlekedőket. Az útburkolati jelek felfestését a parkoló adottságai nem teszik lehetővé – fogalmazott Nyikos István.
A Széchenyi utcai parkolót rendszeresen – tehát a díjköteles parkolás idején is – használók közül sokan várják az ingyenesség végét, ugyanis aki nem adja fel két-három kör után, akár 20-25 percet is kering, amíg szabad helyet talál. Az időveszteség azonban csak az egyik bosszúság.
Az autósok figyelmetlensége, rutintalansága, önfejűsége, önzősége miatt
- a sorok közötti folyosókon két autó nem fér el egymás mellett,
- két parkoló jármű között viszonylag nagy hely van, de éppen akkora, hogy oda még egy autó nem fér be
- a hosszabb és/vagy szélesebb kocsival érkezők gyakran bajba kerülnek, mert a képkeretező oldalában, a korlát mentén parkolók és a sorok elején a hozzájuk nagyon közel várakozók együtt lehetetlenné teszik a sorokról való kifordulást, így a parkoló elhagyását
- az egérutat, egyben a sorok közötti átjárást jelentő, utcavégi helyeket egyre gyakrabban elállják.
- gyakran a többi autós jóindulatán múlik a menekülés, azaz, hogy egy (másik) sofőr hajlandó-e gyalogosan a sor elejére kísérni sorstársát, aki centinként végzi a menővert, míg a másik figyel és kvázi irányítja a forgalmat.
Nem ellenőriznek
A DV Parking Kft. első embere azt mondja, a fizetős várakozóhelyeken díjfizetés esetén a díj megfizetésére vonatkozó ellenőrzést végeznek, ám mivel most a kormányrendelet értelmében díjmentes a felszíni várakozás, nincs ellenőrzés. A "szabálytalanul" várakozó járművek szankcionálására pedig a társaság dolgozóinak nincs se jogköre, se lehetősége. Arra a kérdésre, hogy nem lehet-e maximalizálni a behajtó autók számát, Nyikos István úgy felelt, ennek a parkolónak is úgy kell működnie, mint a többi felszíni várakozóhelynek: ha megtelt, és nincs több parkoló, akkor a járművezetőknek kell egymásra tekintettel lenniük.
- BCSH -