Hiánypótló zeneművészeti tananyagokat készített 17 debreceni oktató
A zenei felsőoktatásban hasznosítható, az elméleti ismereteket több hangszer területén feldolgozó e-learning tananyagokat készítettek, valamint magyar és angol nyelvű, a zenepedagógiai kutatásokat bemutató tanulmányköteteket is megjelentettek a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar oktatói.
A kar pályázati támogatással 9, sok esetben hiánypótló tananyagot készített, amely a kar 17 oktatóját ösztönözte egy-egy lecke megalkotására.
Mindez lehetőséget teremt a zeneművészeti felsőoktatás – benne a debreceni felsőfokú képzés – elméleti oldalának erősítésére, amely az oktatáskorszerűsítési lehetőségek bővítését segíti. A leckék tartalma széles területet ölel át: az önálló jegyzetnek is használható formától a különböző részterületeken át az egységes metodikai koncepciót alkotó tudásanyagig. A munkában a kar minősített oktatói mellett néhány fiatalabb kolléga is közreműködött. Az e-learning leckék a www.e-learning.unideb.hu oldalon elérhetők a hallgatók, oktatók számára.
– A hangszeres művészeti képzés – természeténél fogva – nem a teoretikus, tudatos koncepciók és ismeretelsajátítás világa elsősorban, hanem a személyre szabott képességfejlesztés előtérbe helyezése révén működik. Főként ez az oka annak, hogy a módszertani, szakmódszertani, didaktikai szakirodalom igen egyenlőtlen képet mutat. Egyes, zömében szimfonikus zenekari hangszerek esetében kevésbé foglalkoztak korábban a tanításukhoz és a hangszerjátékhoz kötődő elméleti háttér leírásával, most ezt a hiányt sikerült, ha nem is teljes egészében pótolnunk, de enyhíteni a vonós, a fa- és rézfúvós, valamint az ütőhangszerek terén egyaránt – fogalmazott Duffek Mihály professzor.
Természetesen az orgona-, a zongora-, a gitár- és a zeneelmélet oktatása is szerepel a tananyagokban – fűzte hozzá az alprojektvezető.
Az e-learning tananyagok elkészítésével együtt Váradi Judit, a ZK egyetemi docensének szerkesztésében angol és magyar nyelvű tanulmánykötetek is megjelentek „Zenepedagógiai kutatások – A zeneoktatás megújuló módszertana”, valamint „Studies in Music Pedagogy – The Methodological Revitalisation of Music Education” címmel. – A munka természetesen nem ért véget a tananyagok elkészítésével, hiszen fontos vállalásunk, hogy partneriskoláink tanárai számára is elérhetővé tegyük az ismeretanyagot – hangsúlyozta Duffek Mihály.