Future of Debrecen: szemügyre vettük a legújabb zöld mezős beruházást
Drogériából beszerezhető speciális olajokból, kukoricakeményítőből, szódabikarbónából készíthető dezodor; a kávézacc alternatív felhasználási lehetőségei; film- és könyvajánlók vagy éppen az új műtrágyatörvény lényegi, közérthető összefoglalása: ilyen és hasonló témákat kínál a zöld témákra specializálódott új debreceni weboldal, a Future of Debrecen.
Helyi honlap ekkora hátszelet régen kapott, amit rögtön érthetővé tesz az, hogy nem titkolják: a tartalmát a Balázs Ákos által maga köré és a téma mögé szervezett munkacsoport „rakja össze”. A környezetvédelemért és fenntarthatóságért is felelős debreceni alpolgármester ugyanis a zöld célok érdekében olyan közösség létrehozását vette a fejébe, amelyik pozitív példák népszerűsítésével, helyi akciók szervezésével képes lehet a jelenlegi gyakorlatnál lényegesen több debrecenit megszólítani. E törekvésben élvezik a városvezetés támogatását (Papp László polgármester személyesen volt jelen a weboldal március 22-i élesítésének sajtóbejelentésén), azaz önkormányzati erőforrásokra is támaszkodhatnak. Nemcsak pénzre, hanem a Future of Debrecen televíziós, rádiós, internetes népszerűsítésére is kell itt gondolni. Fiatalos témákkal, gondolkodásmóddal, stílussal elfoglalni a politikai-társadalmi térben értelmezendő zöld mezőt: ez olyasmi, ami érthetően lázban tartja a hatalmi versengés szereplőit. Emellett persze ne vitassuk el senkitől a szándékot, hogy a közjó érdekében hatással kíván lenni az X-, Y-, Z-generációkra.
[Beillesztett cikk: Mi az, hogy Future of Debrecen?]
Színes, szagos, vonzó megjelenés
A Future of Debrecen honlapja ehhez a küldetéshez biztató indítás: tetszetős külcsíny, rövidebb cikkek, közérthető üzenetek. A főoldal fókuszában három fogalom: értékrend, stílus, mozgalom, amelyeket tovább bontanak olyan kevésbé elvont szálakra, minthogy miért fontos és jó neked, kedves olvasó, a természetes és épített környezet fejlesztése, a zöldfelületek növelése vagy éppen az egyéni és a közösségi felelősségvállalás. Ez utóbbihoz például az éca: „zöldebb életmódod, értékrended és legfőképpen a példamutatásod fog igazi változást hozni városunkba”. Ettől önmagában valószínűleg senki nem akar a következő Sir David Attenborough-vá válni, így a cikk bevezetőjében is felvillantott tulajdonképpeni tartalom az, ami megfoghatóbbá tenné a szikár üzeneteket.
- A „Kezdjetek el élni!” rovat az értékrend és a stílus jegyében mindennapi praktikákkal szolgálna arra, hogy például miként vásároljunk tudatosan kevesebb mesterséges kemikáliát vagy hogyan hasznosítsuk a dolgainkat (kávézaccot, növényi hulladékot stb.) újszerűen, egy fenntarthatóbb jövő érdekében.
- A „U need it!” rovat tágabb perspektívában beszél a nehezebben megfogható, mélységében kevésbé ismert témákról (klímavédelem, közösségi kertek stb.), de ha elolvasod, egész okosnak tűnhetsz majd egy társalgás során.
- A „Magasles” már működő, de nálunk viszonylag kiaknázatlan lehetőségekre irányítja rá a figyelmet. Talán ez az a rovat, amelyik a zöld témák igazi fanjainak szól.
Az oldalon olyan fontos és a súlyához képest nem annyira ismert debreceni ügyekben is gyorsan képbe kerülhetünk, mint a Civaqua, a tervezett napelempark, a Zöld Város program és más, a napi hírekből ismerős zöld kezdeményezések (mindez minőségi illusztrációval).
A Future of Debrecen nemcsak a weboldalán kínálna olvasnivalót, hanem a Facebookon, a YouTube-on, az Istagramon és a TikTokon is szeretnének jelen lenni az adott csatornákra jellemző tartalmakkal (a Cívishír videójában Aradi Csaba ökológus és Váradi Zoltán, a debreceni Természettár vezetője beszél a maga szerepéről).
Az alkotógárda tagjainak – akiknek mind megvan a maguk hivatása, nem professzionálisan erre a honlapra készítenek tartalmat – nem lesz könnyű feladata, hiszen az interneten annyi, de annyi minden megtalálható már zöld témában. Ha viszont egyszerre személyessé és debrecenivé tudják tenni a dolgot, valamint ügyesen használják a közösségi médiát, akár sikerük is lehet.
Ratalics László