Hirdetés

Hirdetés

Geszti Péter Debrecenben a családi vállalkozásokról

civishir.hu

2019.10.17. 09:12

Geszti Péter Debrecenben a családi vállalkozásokról

A családi vállalkozások többsége házastársi vállalkozás

Hirdetés

Hirdetés

Bár a magyar jogrend nem ismeri a családi vállalkozás fogalmát, a GDP 70-72 százalékát és a foglalkoztatottság közel felét biztosító kis- és középvállalkozói szektort jelentős mértékben határozza meg ez a vállalkozási típus, ugyanis a családi vállalkozások adják a magyarországi gazdálkodó szervezetek többségét.

Egy kutatás szerint a hazai cégek 83,3 százaléka családi cég, ezek 91 százaléka kisvállalkozás, kicsit kevesebb, mint 8 százaléka középvállalkozás, és 1 százaléka nagyvállalat.

Nem könnyen megválaszolható kérdés, mit is értünk pontosan családi vállalkozás alatt. Nincs rá hivatalos definíció, nincsenek pontos kritériumok, melyek mentén határozott választóvonalat lehet húzni a családi és a nem családi vállalkozások között. A nemzetközi kitekintés sem segít sokat, hisz annak ellenére, hogy Európában a cégek 55-90%-át képviselik családi vállalkozások, csupán Málta és Csehország határozza meg jogszabályi mivoltukat.

A témát kutató Budapest LAB saját definíciót alakított ki családi vállalkozások azonosítására. Ez a meghatározás a magyar sajátosságokhoz illeszkedve tartalmazza a nemzetközi gyakorlatban megszokott elemeket, a tulajdonviszonyokra vonatkozó alapvető elvárást, illetve annak biztosítékait, hogy a tulajdonos család – akár a napi működésben történő részvétellel, akár a cég stratégiájának, jövőbeli céljainak meghatározásával – jelentős hatást gyakoroljon a vállalkozás kultúrájára, alapvető értékeire. 

Így a kutatás családi vállalkozásnak tekinti azokat a cégeket, amelyek önmagukat családi vállalkozásnak tartják, VAGY ahol a cég legalább 51%-a egy család tulajdonában van ÉS a család részt vesz a vállalkozás irányításában VAGY a családtagok alkalmazottként részt vesznek a vállalkozás működtetésében, VAGY a vezetést ÉS a tulajdont is részben vagy teljes mértékben a családon belül kívánják átadni. 

Számuk nagyjából 29 500-ra tehető, az Opti szerint pedig jelenleg

közel 1 800 családi vállalkozás éves árbevétele haladja meg az egymilliárd forintot.

Eloszlásukat tekintve, hozzávetőlegesen egyenletes képet mutat, többségében azonban vidéki elhelyezkedéssel. Úgy tűnik azonban a magyar családi vállalkozások nehéz feladat elé állítaná a Dallas forgatókönyvíróit.

A családi vállalkozások többsége ugyanis házastársi vállalkozás.

Bár a nagy, nemzetközi családi vállalatok esetében akár kiterjedt klánokról (testvérekről, unokatestvérekről, menyekről és vejekről) van szó, a kutatás eredményei alapján a hazai családi cégek többsége egyelőre egy házaspár közös tulajdonát és munkáját fogja össze. A családi vállalkozások jelentős többsége (73%) esetében az alapító Magyarországon sem egyedüli tulajdonos. A családi vállalkozások 47,6%-ában a tulajdonos vagy ügyvezető házastársa tulajdonostárs a cégben, ennél sokkal kisebb arányban (32,8%) jelennek meg a tulajdonosok között a gyerekek. Más családtagok említése nagyságrendileg ritkább. – derül ki a Budapest LAB felméréséből.

Vajon csak papíron családi egy házastársi vállalkozás, vagy valóban van beleszólása a másik társnak a cég ügyeibe?

A felmérés adatait látva ugyanis, a cégek életében nem feltételezhetőek a harcok, vérre menő viták, leginkább a mindent meghatározó egyszemélyi vezetés a jellemző.

A vállalkozások 60 százalékában a tulajdonos család férfi tagja kezeli a cég pénzügyeit, csak 23 százalékában a tulajdonostárs női családtag. A megkérdezett cégvezetők 25 százaléka mindenben maga dönt, a cégvezető még a saját családtagjait sem vonja be a döntésekbe, csupán 30 százalék kérdezi meg házastársát, 20 százalék pedig a gyerekét. Többségük a vállalkozás jövőjével kapcsolatos terveiket sem velük beszélik meg, inkább a banki partnerükkel vagy könyvelőjükkel konzultálnak.

A fentiekből valószínűsíthető, hogy a házastárs, csupán vagyoni szempontból társ, a céges döntésekben való részvételt inkább a házastársi kapcsolat minősége, mint az üzleti élet elvárásai határozzák meg. A cég alapításakor csak praktikus okokból kapott a társ vagyoni hányadot, ám a vállalkozás működésében már nem vesz részt, azt férj vagy feleség sajátjaként kezeli. A cégpapírokban ugyan tulajdonos, de szerepe csupán az osztalék kiszámolásakor érdekes.  Ha a vacsora asztalnál felmerül a párja munkája, talán még véleményt is mond, de a cégben betöltött valódi pozíciója ebben ki is merül.

Vannak azonban olyan példák is, ahol a házastársak között ideális a munkamegosztás, üzleti tervüket magától adódóan együtt készítik, a hosszú távú, és a napi feladataikat is a közös megbeszélések határozzák meg.

Míg egy külön munkahelyen dolgozó pár szerencsés esetben megteheti, hogy munkahelyi problémáját nem viszi haza, addig ez egy családi vállalkozásban természetszerűleg lehetetlen. Ha otthon összevesznek a házastársak, lehet, hogy érzelmi állapotuk hatással lesz a munkájukra és a kollégáikkal való viselkedésükre, de míg a más cégnél dolgozóknál ez nem okoz túl nagy problémát, addig a házastársi vállalkozásoknál komoly gondot jelenthet. Konkrétan negatív hatással lesz az üzletmenetre az üzleti nehézség pedig a társas viszonyra. Nagyon nehéz külön kezelni a magán és üzleti életet még akkor is, ha a felek érzelmi intelligenciája megfelelő. Még egy házastársi kapcsolat is számos problémával küzd, nem biztos, hogy akár legboldogabb házasság is kibírná az üzleti szféra, a munkahelyi nehézségek terheit. A magánélet legtöbb esetben más szerepkört, viselkedésmódot kíván meg, más lelki mechanizmusokat indít el, mint a munkahelyi, így nagy a veszélye, hogy a kettő nem összeegyeztethető.

Úgy tűnik, még ha a házastársi vállalkozás csak papíron is számít családi vállalkozásnak, a társnak akkor is fontos szerepe van.

A kkv-król kíméletlen őszinteséggel

Novemberben indul ötállomásos üzleti turnéra Geszti Péter, hogy más szektorokból érkező szakemberekkel együtt mutassa be meg a KKV vállalkozások alapvető hibáit, buktatóit. Az előadásokon megoldásokkal, praktikus ötletekkel, azonnal hasznosítható gyakorlati tudással szolgálnak mindazoknak, akik mernek nagyot álmodni.

Geszti Péter, aki a hazai marketing-kommunikációs szakma egyik legsikeresebb vállalkozója, ráadásul maga is KKV-s, valós esettanulmányokkal, ragyogó stílusban, sok-sok poénnal és kíméletlen őszinteséggel beszél sikerekről és kudarcokról. És hogy ő maga hisz a családi vállalkozásokban, mi sem bizonyíthatja jobban, mint hogy új cégét feleségével közösen irányítja.

A Grund Kommunikációs Ügynökség mindössze néhány éve indult, de máris több neves hazai és nemzetközi márkáért felel. Az ügynökség vezetője Geszti felesége, Ditz Edit kommunikációs szakember és producer.

– A kívülállók jellemzően szkeptikusak, ugyanis ez a legtöbb embernél ez nem megy. Nálunk ez a dolog pont az ellenkező előjellel működik. A gyerekek születése után egy nap egymásra néztünk, és azt mondtuk, hogy akkor csináljunk együtt valamit. Bizonyos tekintetben amúgy is újból akartam gombolni a kabátom, így a korábbi cégemből átléptem egy másikba. Ennek az új helyzetnek egyébként számos előnye van: bizalom, time-management, szervezettség, kompetencia, és így tovább. Többet látjuk egymást, de nemcsak egymást, hanem én a gyerekeimet is. Edit nagyon erős menedzseri és szervezői képessége kapcsán most egy olyan élet alakult ki, amiben az iroda lett a közös nevező. Minden itt, a Grundon történik, ha úgy tetszik. Ettől sokkal szervezettebb az életem, amiben nem az a cél, hogy még többet dolgozzak, hanem csak annyit, amennyit kell, és utána hazamehessek – mondta Geszti Péter.

A szakember szerint ez egy nagyon szerencsés együttműködés, amiben Geszti felel a tartalmakért, Edit pedig az üzletért. De ehhez természetesen szükség van arra, hogy elfogadják egymás döntéseit. Geszti nem titkolja, hogy akadnak vitás kérdések is a közös munkában, de meggyőződése, hogy a produktív vita, a vélemények ütköztetése nem koptathat el egy jól működő kapcsolatot, legyen az házasság vagy közös üzleti vállalkozás.

A Ditz-Geszti csapat sikerét a Grund mellett a közös filmes produkciók is bizonyítják, köztük az utóbbi idők legsikeresebb vígjátéka, a BÚÉK, melyet producerekként jegyeznek.

Geszti Pétert novemberben a következő helyszínekre látogat el:

Kecskemét – november 12. - Hírös Agóra
Veszprém – november 13. - Hangvilla
Pécs – november 18. - Kodály Központ
Debrecen – november 21. – Hotel Lycium
Győr – november 26. - Győri Iparkamara

Bővebb információ: www.bnbhungary.com

Geszti Péter

Szóljon hozzá!

.