Nemzetközi szakemberek tartottak workshopot Debrecenben
A legmodernebb kutatási, informatikai eszközök megismeréséről és használatáról, valamint az oktatásban részvevő kutatók pedagógiai készségeinek fejlesztéséről tartottak workshopot nemzetközi szakemberek részvételével február 18. és 20. között a Debreceni Egyetemen.
Az egyetem kutatói mellett a hazai tudományos élet, valamint a tágabb bioinformatikai közösség számos képviselője vett részt a szerdai rendezvényen, ahol az Európai Bioinformatikai Hálózat (ELIXIR) képzéseit mutatták be.
– Az európai nyílt tudományos kezdeményezések keretében több ingyenes oktatási, kutatási eszköztár is elérhető. A nemzetközi szervezet szakemberei azt mutatták be, miként lehet megismerni, gyorsan és hatékonyan használni a legmodernebb online eszközöket – mondta el a hirek.unideb.hu-nak Bálint Bálint László, a DE Általános Orvostudományi Kar Biokémiai és Molekuláris Biológiai Intézet adjunktusa.
Az ELIXIR Magyarország képzési koordinátora felidézte: a tudományos életben az elmúlt 10 évben jelentős átalakulások történtek. Rengeteg biológiai adat gyűlt össze, egyebek mellett a humángenom szekvenálással kapcsolatban. Az adatok tárolásában – a kezdetben használt drága programok után – jelentős mérföldkőnek számítanak a kutatók saját fejlesztésű szoftverei.
– Az adatok legyenek megtalálhatók, hozzáférhetők, újra feldolgozhatók és újrahasználhatók. A jelen kutatói számára ez a négy a legfőbb vezérelv, továbbá kulcsfontosságú, miként tudják a saját adataikat rendszerezni. Ma már több olyan közösségi fenntartású szoftver is létezik, amely összehangoltan segíti a világ különböző pontjain élő tudósok munkáját – fogalmazott az adjunktus. – A nemzetközi adatbázisok alkalmazásával nemcsak az adatokat, az adatelemzés eszközeit, hanem az egyes adatelemzési leírásokat is megosztják egymással a kutatói közösségek tagjai. A workshopot egy intenzív kétnapos kurzus előzte meg, ahol az Európai Bioinformatikai Intézet szakemberei azt mutatták be, hogy az egyetemi oktatásban résztvevő kutatók hogyan tudják a saját oktatási készségeiket javítani, így a tudásukat hatékonyabban átadni az egyetemistáknak.