Debrecen kezelte, de csak eddig
Csütörtöki döntésével a debreceni közgyűlés – miként a határozati javaslat fogalmaz – „tudomásul vette”, hogy a főutakkal párhuzamos, lakott területen kívüli kerékpárutak kezelője Magyar Közút Nonprofit Zrt. lesz a jövőben egy kormányhatározat alapján.
A cívisváros esetében így a továbbiakban az önkormányzatnak „nincs köze” a Józsára (35-ös főút), a Mikepércsre (47-es főút) és a Hajdúsámsonba (471-es főút) vezető kerékpárúthoz, de az úgynevezett „Keleti kerékpárút” (48-as főút) és a 4808-as út melletti „Déli kerékpárút” is állami kezelésbe kerül.
A szavazás előtt Kőszeghy Csanád Ábel (Jobbik) húzódozott, mondván, a lépés következményeként az önkormányzat nem tud karbantartási-felújítási feladatokat végezni, ha maga az állam esetlegesen nem gondoskodik megfelelően ezekről a bicikliutakról.
Ágoston Tibor (független) arról érdeklődött, hogy a jövőben kinek kell jelezni az érintett kerékpárutakkal összefüggő problémákat, mint például a hóeltakarítás hiányát vagy a műszaki gondokat?
Papp László polgármester (Fidesz–KDNP) reagálásában hangsúlyozta: az elmúlt időszak belvárosi útfelújítási programja során az önkormányzat és az állam együttműködésével semmi gond nem volt. Szerinte a 4-es főút városon átvezető szakaszának utóbbi időben történő felújítása azt üzeni, hogy nem kell tartani az állami kezelésű utak leromlásától. Ezen a vonalon haladva emlékeztetett továbbá arra, hogy a közeljövőben elkezdődik a 33-as és a 47-es főutak debreceni szakaszainak rekontrukciója is. Az sem igaz – szúrta közbe – az állami kezelés kizárja, hogy a város felújítson egy utat. – A bicikliutakkal összefüggő panaszokat, észrevételeket a polgármesteri hivatalnál és a Közútnál egyaránt várják – tette hozzá.
A lakott területeken kívül eső kerékpárutakkal elég sok probléma van Debrecen esetében is, elég csak arra gondolni, hogy egy kiadósabb esőzés után napokig víz alá kerül a 471-es, vagy a 48-as főutak melletti bicikliút. Márpedig ez gyorsan „megeszi” a infrastruktúrát. Országszerte hasonló problémákat tapasztalni, ezért lehetséges, hogy a kerékpárutak „jó állapotának és vagyonértékének megőrzése” a kormányhatározat indoklása.
RaL