Szétvágtak egy autót Debrecenben
Kedden délelőtt, roncsvágási és légzsákgyakorlatot tartottak Debrecenben, a Hajdú-Bihar Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság udvarán.
Életet ment, de veszélyes is
Deák László tűzoltó őrnagy, a Debreceni Hivatásos Tűzoltó-parancsnokság tűzoltóparancsnoka köszöntötte a megjelenteket, majd ismertette a munkavédelmi szabályokat. Ezt követően Szalóki Péter tű. főtörzsszászlós beszélt a légzsákok technikai jellemzőiről. Mint elmondta, ezeket az eszközöket először pilóták számára kezdték el gyártani. Az autógyártással foglalkozó cégek érdeklődését csak később keltette fel ez az eszköz. Elemzések után megállapították, hogy a biztonsági öv önmagában ötven, míg légzsákkal együtt hetven százalékkal javítja a balesetezők túlélési esélyeit. Ezt követően a ma már minden autóban megtalálható passzív védelmi rendszerek sajátosságairól beszélt. Napjaink autóiban megtalálható a kormány-, utas oldali-, függöny-, láb- és akár már a térdlégzsák is, de olyan is akad, amelyikben csak ezek egy része. Majd ezek elhelyezkedéséről, az ezeket működésbe hozó pirotechnikai eszközök működési elvéről beszélt. Végezetül felhívta a beavatkozó állomány figyelmét ezen eszközök veszélyeire is, hiszen egy rossz helyen ejtett vágás a karosszérián, egy aprócska hiba is a visszájára fordíthatja a dolgokat, és az eszköz, ami az életünket hivatott megvédeni, könnyen okozhat a balesetben érintettek vagy a beavatkozó állomány számára sérüléseket, amik a legrosszabb esetben akár halálosak is lehetnek.
A gyakorlat célja az volt, hogy bemutassák a beavatkozó állomány részére, hogyan is lépnek működésbe ezek az eszközök, hiszen ők szinte mindig már kinyílt állapotban találkoznak ezekkel. Miért olyan fontos a légzsákleszorítók használata, vagy épp tudni azt, hogy ezeket a légzsákokat működésbe hozó „patronok” hol helyezkednek el egy járműben. Mire érdemes odafigyelniük, amikor egy autóbalesetnél avatkoznak be. Ezen kívül a roncsvágás során használatos fogásokat, praktikákat oszthattak meg egymással.
Dinamikus gyakorlatot is bemutattak
Az elméleti ismertetőt egy úgynevezett dinamikus gyakorlat követte, ahol a tűzoltók, különböző élethelyzeteket imitálva robbantottak fel összesen hét légzsákot. Elsőként egy oldallégzsák került sorra. Ezt követte egy utas oldali-, egy kormány- és egy függönylégzsák is. Kis technikai szünetet követően, a tűzoltók által műszaki mentések során használt légzsákleszorítók használatának fontosságát, működési elvét szemléltették és bemutatták, ezen kívül miként lehet védekezni az ellen, hogy egy véletlenül aktiválódó légzsák, további sérüléseket okozzon a baleset elszenvedőjének vagy akár a mentést végzőknek. A gyakorlat végén a sérült, járműből kiemelésének fontos lépései és az Országos Mentőszolgálat szakembereivel való együttműködés és a sérült ellátásának mozzanatai kerültek bemutatására.