Sok boldog turistát kívánunk!
Szeptember 27-én ünnepeljük a Turizmus világnapját, mely gazdasági ágazat az elmúlt években kiemelt figyelmet kapott. A turisztikai világszervezet, a UNWTO szerint a turizmus nem más, mint a külvilágot békésen megismerni vágyó és az állandó környezetébe visszatérő ember helyváltoztatása. A helyváltoztatás célja, indítéka, időtartama és célterülete sokféle lehet: utazhatunk szabadidős céllal, vagy a hivatásunkkal kapcsolatban.
Az utazásaink során sokféle – a hétköznapi ember által nem is gondolt – célt is tekinthetjük turizmusnak. Így turizmusnak nevezhetjük, amikor egy településre érkeznek egy fesztiválra (rendezvényturizmus), megtekintik a vallási helyeket (vallási turizmus). Ugyanígy (gasztro)turista az is, aki elutazik enni egy finom halászlevet Szegedre, Bajára, vagy egy debreceni párost a cívisvárosba. Idén nyáron a sportturizmus is virágzott, hiszen a foci EB alatt „szurkolói népvándorlás” zajlott a kontinensen, míg a történelmi örökségek látnivalóira a kulturális turista kíváncsi. Hazánkban is egyre nő az aktív- és ökoturisták száma, akik körbebiciklizik tavainkat, vagy kajakkal és kenuval lecsorognak valamelyik folyón. Egy különleges szegmense a turizmusnak a katasztrófaturizmus, mely olyan helyekre csábítja az idegeneket, ahol a közelmúltban vagy régebben természeti katasztrófa történt: legyen ez vulkánkitörés, vagy gondolhatunk Csernobilra is. Magyarország egyik legértékesebb turisztikai piaca és legdinamikusabban fejlődő területe az egészségturizmus, gondoljunk csak gyógyvizeinkre. A legismertebb indok azonban az utazásra a szabadidő eltöltése: pihenés a vízparton, családlátogatás, wellness hétvége egy szállodában.
2019-ben a turizmus a globális GDP 10,3 %-át adta, 330 millió munkavállalót foglalkoztatva. A pandémiát követően ez a szám 2020-ra jelentősen 272 millióra csökkent! Hazánkban a turizmus jelentős gazdasági hozzájárulással működött 2019-ben, amikor is a hazai GDP 13,2 %-át állította elő. A kormányzat 2017-től kiemelt stratégiai ágazatnak tekinti a turizmust, megalkotta a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiát, melyet idén a járvány miatt újragondoltak.
A világjárvány megmutatta, hogy mennyi gazdasági szereplő csatlakozik közvetve vagy közvetetten a turisztikai szereplőkhöz, így a borászatok, a vendéglátás, a közlekedés, a mezőgazdasági termelők, de például a tisztítószerek gyártói is jelentős visszaesést könyvelhettek el a turizmus leállásával. A turizmus egy olyan jelzőrendszer, amely gyorsan összedől – tavaly néhány nap kellett csak hozzá, de gyorsan talpra is áll. Az ágazat szereplői és a Magyar Turisztikai Ügynökség közösen mindent megtesz annak érdekében, hogy újra élmény legyen utazni, s minél többen ismerjék meg hazánk kincseit országhatárokon belül és azon túl is. Az idei nyár minden idők legjobb nyara volt, köszönhetően a kánikulának, a SZÉP kártyákon felhalmozódó összegeknek és az emberek utazási hajlandóságának. Sokan csak idén fedezték fel hazánk szépségeit, és a járványkorlátozások miatt jutottak el olyan helyekre, melyekre korábban nem is terveztek utazni. Az állami támogatással végbemenő infrastruktúra fejlesztéseknek köszönhetően 40 új szálloda épül, 14 ezer magánszálláshely, közel 600 panzió és 114 strand válik korszerűbbé. A következő években az egészségturizmus szereplői, a gyógyfürdők is kiemelt támogatást kapnak. Tucatnyi attrakció, várak, kastélyok újulnak meg és nyújtanak élményt a jövőben. Az idei nyár adatai alapján bizakodunk abban, hogy 2022-re elérjük a 2019-es esztendő kiemelkedő számait, s Magyarország Közép-Európa vezető turisztikai térsége lesz. Ahhoz, hogy a turizmus ismét a magyar gazdaság húzóágazata legyen, vissza kell csábítani azokat a szakembereket, akik a járványhelyzet miatt távoztak, s újra motiválttá kell tenni a fiatalokat, hogy ezt a csodaszép hivatást válasszák. A turizmus nem tud home-office-ban működni, hiszen nem mondhatjuk a Vendégnek, hogy azért nem tiszta a szállodai szoba, mert a szobalány otthonról dolgozik. Itt szemtől-szembe szolgáltatunk, az év 365 napján keresztül próbálunk meg élményt adni. Azt hiszem, hogy ez az „élmény adok-kapok” a lényege a szakmának, melynek minden munkatársát ezúton köszöntünk a Turizmus világnapján: Sok boldog turistát kívánunk!
Zámbori Péter, stratégiai tanácsadó, a Magyar Fürdőszövetség elnökségi tagja