Újraindítják Debrecenben a szakrendeléseket, de másképpen
A járványhelyzet felgyorsíthatja az új kommunikációs megoldások alkalmazását az egészségügyben. A Debreceni Egyetem például egy korábban már tervezett telemedicina szolgáltatás, a Virtuális Ambulancia gyorsabb bevezetésével reagál a megváltozott helyzetre olvasható az egyetemi portálon.
A COVID-19 járvány miatt – emlékeztettek – drasztikus járványügyi intézkedéseket vezettek be. Ennek egyik következménye, hogy a nem akut ellátást végző, előjegyzéssel működő járóbeteg-szakrendelések csaknem teljesen leálltak. – Arról azonban nem szabad megfeledkeznünk, hogy ezek a krónikus betegek, betegségek nem oldódnak meg maguktól. A kezdeti sokk után fel kell készülnünk arra is, hogy a nem fertőző krónikus, vagy más betegek állapota (a betegségek természetrajza szerint) romlani fog megfelelő ellenőrzés nélkül. Ezekkel a betegekkel foglalkozni kell a jelen helyzetben is – hangsúlyozta Tóth Tibor, a DE Kenézy Gyula Egyetemi Kórház járóbeteg szakellátásért felelős orvosigazgatója.
Ezért bevezetnek egy, a szakrendeléseket és a szakambulanciákat érintő elektronikus egészségügyi szolgáltatást, ami által lehetővé válik a páciensekkel a személyes találkozás nélküli kapcsolattartás, szükség esetén szabályos telefonos konzultáció lebonyolítása. Ez az új elektronikus egészségügyi szolgáltatás a Virtuális Ambulancia.
– A fejlesztés lényege, hogy a páciens az intézmény által megadott telefonszámon kapcsolatba lép munkatársainkkal, akik egy orvosszakmai kérdéssor segítségével felmérik, hogy szükséges-e a beteget szakorvoshoz irányítani. Ha igen, akkor konzultációs időpontot egyeztetnek. Majd az adott időpont előtt 10 perccel felhívják a beteget, egyeztetik az adatokat, és kapcsolják a szakorvost. Ő kikérdezi a beteget, javaslatokkal látja el, és ha szükséges, e-receptet ír – ismertette Vincze Szilvia, az egyetem Webportál-, Alkalmazásfejlesztés és VIR Központjának vezetője.
Az orvos újabb telefonos konzultációt is javasolhat, de szükség esetén – a járványügyi szempontok maximális figyelembevételével – időpontot foglalhat a páciensnek személyes vizsgálatra.
A fejlesztés során készül egy olyan személyes internetes felület is, ahová bekerülnek a telefonos konzultáción keletkezett dokumentumok, és ahová a páciens maga is feltöltheti a betegségével összefüggő anyagokat, megosztva az orvosával.
– A Virtuális Ambulancia bevezetésének előnye, hogy a krónikus betegeknél biztosítható az egészségügyi ellátás folyamata a jelenlegi járványhelyzetben is. Csak azoknál végeznek személyes vizsgálatot, akiknek az állapota ezt szükségessé teszi, a szakorvos indokoltnak találja. A fertőzés veszélyének elkerülésével jelentős számban biztosítható az orvos-beteg kapcsolat, csökkenthető a várható későbbi egészségügyi teher – emelte ki Tóth Tibor.