Buszbaleset az M7-esen: így látja a szakértő
Hét nő és egy férfi halt meg az M7-es autópályán, Szabadbattyánnál vasárnap hajnalban történt buszbalesetben – közölte a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság augusztus 16-án. A baleset áldozatai mind magyarok; a buszon 56-an utaztak, a sérülteket a helyszíni ellátás után Siófokra, Veszprémbe, Székesfehérvárra és Budapestre vitték kórházba a mentők. Az ügyben halálos tömegszerencsétlenséget eredményező közúti baleset okozása miatt indult eljárás.
Köves Szilárd vezetéstechnikai oktató az M1 aktuális csatorna hétfői műsorában azt mondta, kicsi a valószínűsége, hogy a buszsofőr elaludt, hiszen sajtóhírek szerint nem sokkal a baleset előtt váltotta le kollégáját a vezetőülésben.
Az erre vonatkozó rendeletnek megfelelően két sofőr dolgozott a horvátországi Krk-szigetről Budapestre tartó buszon, akiknek szabály szerint négy és fél óra vezetés után legalább 45 percet kell pihenniük, tehát egyhuzamban kilenc órát közlekedhettek. Emellett ilyen hosszú, hat-hétórás úton meg szoktak állni, tehát „teljesen elfogadható” vélekedés, hogy a sofőrök kipihentek voltak – jegyezte meg.
A sofőr esetleges rosszullétével kapcsolatban úgy fogalmazott: egy rutinos buszsofőrről feltételezhető, hogy ha rosszul érzi magát, lassít, félreáll és szól a kollégájának, hogy nem alkalmas a vezetésre. Ha azonban hirtelen lesz rosszul, „azt nem tudja kivédeni senki”. A hivatásos buszsofőröknek – közölte – legfeljebb öt évente, kortól függően akár 2-3 évente kell orvosi vizsgálatra menniük.
[Beillesztett cikk: Halálos buszbaleset az M7-esen + FRISSÍTVE]
A szakértő úgy folytatta: egy jól karbantartott busznál kevésbé valószínű, hogy műszaki hiba lépjen fel, de egyáltalán nem lehetetlen; a balesetek 2-3 százalékát okozza ilyen hiba. A durrdefekt nem jellemző a mai gumikra, ugyanakkor ha ez történtik, akkor „azonnali és nagyon nagy veszélyhelyzetet tud okozni”. – Ennek következtében a busz elhúz valamelyik irányba, és ha ezt a vezető észleli, és megpróbálja lereagálni, akkor jellemzően túl sokat vagy túl keveset mozdít a kormányon. Feltételezem, hogy megvolt a veszélyhelyzet kezeléséhez szükséges nagyfokú rutin, ugyanakkor egy olyan mozgássorozatról beszélünk, amire nem nagyon lehet felkészülni – mondta Köves Szilárd.
A szakértő arra is kitért, hogy baleset esetén egy buszban leginkább a sofőr van veszélyben és azok, akik a közelében ülnek. Ha azonban a busz felborul, akkor attól függően, hogy melyik oldalára fordul, bármelyik utas veszélybe kerülhet. A súlyos sérülések elkerülése érdekében „igenis használni kell” az üléshez tartozó biztonsági övet a buszokon is – figyelmeztetett.
A vasárnap hajnalban, az M7-es autópálya 70-es kilométerénél, a Budapest felé vezető oldalon történt buszbalesetben nyolcan meghaltak, nyolcan súlyosan, negyvenen könnyebben megsérültek