Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Két debreceni boltban is rossz élmény érte a vevőt – íme, a válaszok

| 2021. 03. 07. | 09:02:00
Vakvezető kutyájával indult vásárolni.
Két debreceni boltban is rossz élmény érte a vevőt – íme, a válaszok
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Március 2-án délelőtt meglátogattuk a Kohinoor Bazár keleti élelmiszerüzletet (Debrecen, Darabos utca 4.) Sunny nevű vakvezető kutyusommal, ahol a külföldi eladó egyértelműen jelezte, hogy vakvezető kutyát sem lehet bevinni az üzletbe. Nyelvtudásom hiányosságai miatt sajnos nem tudtam elmagyarázni neki a 27/2009-es rendeletet a segítőkutyák alkalmazásáról, mely szerint azokra a helyekre, melyeket egy átlagember használhat, bemehet egy vakvezető kutya. Ugyanezen a napon szintén látássérült párommal és két gyermekünkkel a Párizsi Udvarban lévő Penny Marketben szerettünk volna vásárolni, ahol két biztonsági őr odajött hozzánk, és azt mondta, hogy az áruházból minden kutya ki van tiltva. Előadtam nekik, hogy ha kiküldenek minket, beperelem az áruházláncot, mert ez a fajta hozzáállás sérti az egyenlő bánásmód követelményét, és hivatkoztam a 27/2009-es rendeletre. A főnökét hívta telefonon, és ez után továbbengedtek, de később még kaptunk megjegyzéseket, hogy nem férnek el tőlünk a vásárlók, sőt termékek után érdeklődve lekezelően válaszoltak. Párom megemlítette nekik, hogy ha látássérült vásárlókkal találkoznak, inkább segítenének, mintsem gúnyos megjegyzésekkel illetnek minket. Szeretném, ha a két ügy nyilvánosságra kerülne, mert szomorúnak tartom, hogy a 21. században még mindig erről kell beszélni, hogy bemehet-e egy vakvezető kutya egy üzletbe, vagy sem. Illetve nem tartom helyesnek azon megkülönböztetést sem, hogy egy látássérült ne indulhasson el egyedül vásárolni, csupán azért, mert nem lát. A közszolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása érdekében ilyen helyzetekben az eladóknak, szolgáltatóegységek üzemeltetőinek segítséget kellene nyújtaniuk számunkra, nem pedig támadólag fellépni.

Szerkesztőségük az olvasói levélben foglaltakra kérte a két üzlet reagálását, amit változtatás nélkül teszünk közzé:

Nagy Mária Magdolna, a Kohinoor Bazár boltvezetője így tájékoztatott:

Az eladóval, miután megérkezett az Ön levele, beszéltünk és az elmondását a kamera felvételei is megerősítették. A látássérült úr egy hölgy kísérővel az üzletbe érkezett 11.57-kor. A hölgy megkérdezte a kollégát, hogy behozhatnak e kutyát, amire jelezte, hogy sajnos nem. Kéri, hogy amennyiben lehetséges, az üzlet előtt várjon az állat. Eközben az eladó nem látta a kutyát, mivel a pult és ajtó között elhelyezkedő fagyasztóláda kitakarta. Nem vette észre, hogy vakvezető kutyáról van szó. Látta, hogy az úriember fogyatékkal rendelkezik, de úgy gondolta, hogy a hölgy a kísérője, és fel sem merült benne, hogy segítőállatról van szó. A hölgy a kollégát nem tájékoztatta, hogy a szóban forgó kutya vakvezető. Szó nélkül, azonnal elhagyták az üzletet. Az eladó a mai napig – amíg fel nem hívtuk a történtek miatt – nem tudott róla. Sajnálatát fejezte ki és jelezte, hogy természetesen sohasem fordulhatott volna elő az eset, amennyiben tudja, hogy milyen állatról beszélünk. Elismerjük, hogy mulasztás történt, de nem szándékos, mivel a kamerák is tanúsítják a kollégánk elmondását, miszerint nem látta a beszélgetés során az állatot, így valóban nem tudhatta, hogy segítőkutya. Az is sajnálatos, hogy a hölgy nem jelezte ezt, mert nem kellett volna rosszat tapasztalnia.

Rutineljárás üzleteinkben, hogy a látássérült vevőinket az egyik eladónk kíséri körbe és segít neki. Ajánlja a termékeket, valamint bármilyen kérdés esetén információkkal látja el. Erre legtöbbször a budapesti üzletünkben kerül sor, mivel az nagyobb a többi vidéki egységnél és szeretnek a vevőink nálunk időzni. Mi kicsit másként működünk. Nálunk van megkülönböztetés fogyatékkal élőkkel szemben, de kizárólag pozitív. Szerettelel fogadjuk őket. Budapesten nagyon sok ilyen vevőnk van. Azért említem a pesti üzletet, mert itt jönnek naponta többen is. A másik egységekben ritkább. Kérem, tolmácsolja a hölgy és az úr felé bocsánatkérésünket. Várjuk őket szeretettel és egy ajándékcsomagot állítottunk össze a részükre, amit az üzletünkben átvehetnek.

A Penny Market hivatalos kommunikációját ellátó Red Lemon Media PR-ügynökség válasza:

A PENNY Market elítél mindenféle esetleges udvariatlan viselkedést a vásárlóinkkal és munkatársainkkal szemben. Az eset kapcsán vizsgálatot indítottunk, amely megállapította, hogy a panasszal élő vásárló egy hölgy és két gyermek társaságában érkezett a szóban forgó üzletünkbe. Megállapítottuk, hogy a vásárló megérkezésekor a kíséretében levő kutyán nem volt beazonosításra alkalmas jelzés, sem szájkosár, ezért lépett oda hozzá az üzlet biztonságáért felelős munkatárs. Miután tisztázódott, hogy vakvezető kutyáról van szó, a vásárlás rendben lezajlott. A vásárlóval sem a kiszolgáló személyzet, sem a biztonsági őr nem bánt udvariatlanul. A PENNY Market üzletekben továbbra is mindent megteszünk annak érdekében, hogy a nálunk vásárlók és dolgozók biztonságának szem előtt tartása mellett a hasonló eseteket a megfelelő odafigyeléssel és empátiával kezeljük. Maximálisan odafigyelünk arra, hogy mind vásárlóink, mind pedig munkatársaink számára biztonságos vásárlási és munkakörülményeket teremtsünk és a nálunk vásárlók minden üzletünkben a legmagasabb szintű, udvarias kiszolgálásban részesüljenek. 

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Röplabda bronzcsata: idegenben egyenlített a Debrecen
Röplabda bronzcsata: idegenben egyenlített a Debrecen
Az Extraligában szereplő DEAC három szettben győzött.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
A cirkuszművészet esszenciáját láthatják Debrecenben
A cirkuszművészet esszenciáját láthatják Debrecenben
A Magyar Nemzeti Cirkusz világsztárokkal mutatja be jubileumi műsorát.