Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Veszélyes nyáron téli gumikkal autózni

| 2022. 07. 20. | 15:53:00
XXX
Veszélyes nyáron téli gumikkal autózni
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Egy hazai kutatás során 1500 autót vettek górcső alá. A felmérés alkalmával azt vizsgálták, hogy a Balaton partján lévő üzletek parkolóiban álló autókon milyen abroncsok vannak felszerelve.

Végül a járművek mintegy 20 százalékán téli gumikat találtak. Ez egészen meglepő adat, hiszen nem arról van szó tehát, hogy néhány autós közlekedik nyáron téli gumikkal. Túl azon, hogy ez ellentmond a józan észnek, cikkünkben kifejtjük, mi a veszélye e gyakorlatnak.

Mi egyáltalán a különbség a nyári és a téli gumi között?

A két változat között az a fő differencia, hogy a téli gumi rugalmasabb anyagból készült. Erre azért van szükség, mert a téli hidegben nem volna szerencsés, ha az autógumik megdermednének. A téli gumik eltérő szerkezete teszi lehetővé azt, hogy fagypont körüli vagy az alatti hőmérsékletben is biztonságosan lehet velük közlekedni.

Ugyanakkor a téli gumi éppen ezen tulajdonsága miatt sokkal gyorsabban kopik nyáron, főleg, amikor nagy a forróság. Köztudott tény, hogy amikor a levegő hőmérséklete magas, akkor az aszfalt még melegebb.

A téli és nyári gumik felülete között is jelentős eltérés van. A nyári gumikon nincsenek olyan lamellák, amik a kapaszkodást szolgálják. A téli abroncsokon viszont ezeket sűrűn helyezik el. Utóbbi abroncsokon vannak mély és széles hosszanti és oldalirányú mintaárkok is, ezek a hó és latyak kivezetésére szolgálnak. Így téli gumikon megfelelő lehet a vízelvezetés még mostoha körülmények idején is.

Mi a veszélye annak, ha valaki téli gumikkal vág neki az útnak a nyári hónapokban?

Nyáron kis túlzással bármikor kialakulhat egy zivatar, amikor hirtelen nagy mennyiségben zúdul alá a csapadék. Ilyenkor olyan vízrétegek jelenhetnek meg az aszfalton, amik a túlságosan elkopott, vagy az évszaknak nem megfelelő abroncsokkal felszerelt autókat balesetveszélybe sodorhatja. Ezzel pedig más, vétlen sofőrök, valamint a közlekedés más résztvevői is bajba kerülhetnek.

Az tehát nem javasolt, hogy valaki a kopott téli gumival még kihúzzon egy nyarat. Ugyancsak veszélyes az, ha valaki csak az első két kereket cseréli le, a hátsó tengelyen pedig fent hagyja a kopottakat. Ennek az lehet a következménye, hogy az autó sokkal könnyebben tud kifarolni, amikor a sofőrnek már nem lesz esélye irányban tartani a kocsit.

Még a fogyasztás is nő, ha nem megfelelő gumikon autózol

Érdemes tudni, hogy ha nyáron téli abroncsokkal szeled a kilométereket, akkor az autód fogyasztása is megnövekszik. Az Európai Unió által megkövetelt jelölések az abroncsokat A, B, C és további kategóriákba sorolják. Nos, egy nyáron használt téli gumi a D kategóriába sorolandó üzemanyag-fogyasztás tekintetében.

Ebből világosan látszik, hogy mekkora pazarlás elodázni a gumicserét. Ezer kilométerenként akár 3 liternyi üzemanyagot is elpocsékolhat az, aki nem az évszaknak megfelelő gumikkal közlekedik.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Röplabda bronzcsata: idegenben egyenlített a Debrecen
Röplabda bronzcsata: idegenben egyenlített a Debrecen
Az Extraligában szereplő DEAC három szettben győzött.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
A cirkuszművészet esszenciáját láthatják Debrecenben
A cirkuszművészet esszenciáját láthatják Debrecenben
A Magyar Nemzeti Cirkusz világsztárokkal mutatja be jubileumi műsorát.