Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szocreál dizájn

| 2012. 01. 14. | 09:37:54
Debrecen – Igen méretes fába vágja fejszéjét az a bátor honfi, aki Fluor Tomi nemzedékének megpróbálná elmagyarázni, milyen infernális küzdelmek és procedúrák előzték meg azt a beteljesülést, amikor a lézengő szocializmus hősei lakásra, telefonra, vagy éppen írásunk főszereplőjére, gépkocsira tettek szert.
Szocreál dizájn
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A Merkúr-sorszámok jelentős mennyiségben olyan negyedszázaddal ezelőtt váltak először kézzelfogható valósággá: igazi autóvá. Hogy a jármű ne csak egy legyen abból az öt-hat szánalmas típusból, amikhez hosszas várakozás után lehetett hozzájutni, a boldog tulajdonosok megpróbálták különlegessé varázsolni új szerzeményeiket. A cél elérését fantáziadús hazai kisiparosok segítették, a szálak pedig az autósboltokban futottak össze. Divatba jött az optikai tuning, ez a különösen nyomorult megoldás, ami csak a külcsínt illetően teszi sportossá a járművet.

Magyarországon az autótulajdonosok száma a 80-as évek elején emelkedett komoly mértékben, de csak kevesen voltak olyanok, akik maradéktalanul elégedettek lettek volna új szerzeményükkel abban az állapotban, ahogy a Merkúr-telepről hazavitték. A hozzáférhető típusokban extrának legfeljebb a szivargyújtó számított.

A szegényes választék és a hosszú várakozás ellenére az autókat mégis valamiféle belülről áradó szeretettel kezelték akkoriban. Nevet adtak nekik, kényeztették, szinte csak ünnepnapokon használták. Ezek után egyáltalán nem meglepő, hogy a tulajdonosok mindent megtettek azért, hogy büszkeségüket ne csak a rendszámtábla alapján lehessen megkülönböztetni: a járműveket szinte felvirágozták kívül-belül. Hatalmas félreértés volt, mégis szinte minden autóval rendelkező magyar kisebb-nagyobb mértékben bekapcsolódott a dekorációs játékba. Az igazi győztesek persze azok voltak, akik elkészítették, illetve forgalmazták az autós kiegészítőket: ami hülyeséget ki lehetett ötleni, azt kiötlötték, és vevőt is találtak rá.

Kezdetben a maszek trafikok kínálták a válogatott baromságokat, leginkább különféle matricákat és visszapillantó tükörre akasztható apró bizbaszokat. Az öntapadós-kínálat a különféle „H” betűkből Hapci törpén és Magilla gorillán át a behajtani tilos táblát maga elé tartó meztelen nőig a legváltozatosabb formákban jelentkezett, a tükör díszítéséhez pedig többnyire szőrmók figurákat és fóliázott sportegyesületi zászlókat lehetett beszerezni potom pénzért. A kínálat a kalaptartót sem kímélte, a trafikos hőskor hagyta ránk a műszőr focilabdát, de legfőképpen a bólogató kutyát, ami az óta a hazai ízlésterror egyik klasszikus példájává vált, és talán csak a kerti törpéhez mérhető esztétikai merényletként értékelhetjük.

Akadtak persze olyanok is, akik inkább otthon dolgoztak azon, hogy szebbé varázsolják autójukat. Jellegzetes szokás volt az Állami Biztosítótól kapott narancssárga „casco” matrica „csao”-vá való átalakítása, de az elszántabbak szigetelőszalagból készítettek díszcsíkot motorháztetőre, ajtóra. Az asszonyok is (akkoriban autósnak lenni kizárólag férfidolog volt) munkához láttak, üléshuzatot, kormányvédőt varrtak, talán még csipketerítőt is a kocsi tetejére, hogy rá lehessen rakni a vázát. Mégis éppen az ilyesfajta kézimunkázásból nőtte ki magát az a nagy sikerű funkcionalizmus, ami a dekoráción túl már konkrét célokat is megfogalmazott (az első ilyen termék a műszőr kormányvédő volt, ami állítólag azért jó, mert nem csúszik rajta a kéz), és amitől a válogatott hülyeségek autóban való elhelyezése, felszerelése indokoltnak tűnt. A tulajdonos is jól járt: nyugodt lehetett a lelkiismerete, mégsem haszontalan dologra költötte a pénzét.

A funkció diadalát kisiparosok hada vitte sikerre, a termékek beszerzési helye a trafikokból az autósboltokba tevődött át, ahol már ömlesztve lehetett megvásárolni mindent, amiről a betévedt vásárlók azt gondolhatták, a kulturált közlekedés nélkülözhetetlen kellékei.

Elsősorban a fröccsöntők – akik megérezve az autózásban rejlő lehetőségeket, a műanyag katonáról vagy a katicabogaras hajcsatról pillanatok alatt álltak át az öntapadós gumicsíkra vagy a macskaszemes ajtóvédőre – jeleskedtek igazán praktikus dolgokkal. Különösen taxisok körében volt nagy sikere az öntapadós jegyzettömbnek, de ezeknél jóval komolyabb dolgok is előfordultak. Az ezerarcú dísztárcsák (ezeket a szó szoros értelmében bele kellett pofozni a felnibe) és kardánbokszok még az ártatlanabb vonalat képviselték, de készítettek különféle spoilereket, csomagtartóra szerelhető szárnyakat is, öklömnyi sportkormányokat. Az ilyen jellegű holmik iránti keresletet még csak-csak meg lehetett indokolni a sportos hajlammal, de az már teljesen érthetetlen, hogy olyan áltudományos magyarázattal ellátott cuccot is el tudtak adni, mint az ablaklégterelő, aminek valójában annyi köze volt a légellenálláshoz, mint egy öntöttvas kályhának, viszont teljesen szétbarmolta az ajtó fényezését, az ablakot pedig le kellett miatta engedni, mert állandóan bepárásodott. A korszak fröccsöntött darabjai közül a legszebb mégis az úgynevezett taraj, ez a redőnyre emlékeztető plasztik rémtett volt, amit a hátsó ablakra kellett rögzíteni, állítólag azért, hogy „ne olvadjanak el a hangszórók a napon”. Aki ilyet szerelt fel a kocsijára, nyugodtan kidobhatta volna a szemétbe a belső visszapillantó tükröt, hacsak nem magát akarta bámulni.

Persze egy francot dobta ki. Ehelyett inkább lecserélte egy legalább nyolcvan centi (!) széles panorámatükörre, ami szintén nagy divatnak számított, ugyanúgy, mint a különböző „műszerek”, hőmérők, fordulatszámmérők, fogyasztásmérők. Ezek közül a leginkább figyelemre méltó az álriasztó volt, ami voltaképpen két villogó LED-diódából állt, és amiről egészen biztosan elhitte a tolvaj, hogy valódi.

Ma már nem annyira dédelgetett kedvenc az autó, és ennek megfelelően dekorálása, kiegészítőkkel való ellátása is más hangsúlyt kapott. De azért ne legyenek illúzióink, ma is van piaca a hülyeségnek, és itt nem csak az O’Neill sportcsíkot vagy a golyós üléshuzatot említhetjük: az autósboltokban a toplistát olyan eszement dolgok vezetik, mint a küszöbfény, a vadriasztó, vagy éppen a zenélő tolatólámpa, ami hátramenetben Fekete Pákót játszik a figyelmetlen gyalogosoknak, okulásképpen.

Szalmási Nimród

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Tornamentes tornaóra? Ahol nincs megfelelő terem, ott jöhet az elméleti oktatás
Tornamentes tornaóra? Ahol nincs megfelelő terem, ott jöhet az elméleti oktatás
Az Orbán-kormány a 2012/2013-as tanévtől, felmenő rendszerben vezette be a mindennapos testnevelést.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Ismert emberek segítették a milliárdost a vádemelés elkerülésében?
Távozik a pártelnök, leépítések a Gattyán-féle cégbirodalomhoz tartozó szerkesztőségben.
A kánikula nem játék - munkavédelmi ellenőrzéseket tartanak
A szabadban dolgozók számára különösen nagy az egészségi és biztonsági kockázat.
Nagy változás történhet két ebesi utcában
Közbeszerzést írt ki az önkormányzat.
Otthonfelújítási program: több részlet is napvilágot látott
Nyolc helyett legfeljebb tizenkét év lesz a futamidő, de más újdonságot is elárultak.
Debrecenben 75 ezer tojásból készül rántotta
A világ legnagyobb tojásrántottájával vár minden debrecenit a piacvezető Tranzit Csoport.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Képzőművészeti, irodalmi és zenei tehetségfejlesztéstől volt hangos az Irinyi
Képzőművészeti, irodalmi és zenei tehetségfejlesztéstől volt hangos az Irinyi
Élményalapú ismeretbővítés és a kikapcsolódás a Debreceni Szakképzési Centrum intézményében.
Hungarospa: indul a főszezon!
Hungarospa: indul a főszezon!
A Prémium Zóna és a csúszdapark nyitása alkalmából akció!
BSZC: tanév végi elismeréseket adtak át Hajdúszoboszlón
BSZC: tanév végi elismeréseket adtak át Hajdúszoboszlón
Diákokat és pedagógusokat is díjaztak.
Erdőfürdő, éjszakai túra, csillagles – izgalmas programokkal készül a Zsuzsi
Erdőfürdő, éjszakai túra, csillagles – izgalmas programokkal készül a Zsuzsi
Különleges, természetközeli időtöltés a Hármashegyi-erdőben.