Hirdetés

Vadkelet vagy vadnyugat?

civishir.hu

2013.09.14. 08:04

 Vadkelet vagy vadnyugat?

A vasútnál ez nem mindig lehet tudni. Szabó-Kovács Patrícia jegyzete

Hirdetés

Jó cimborám váratlanul jó élménye a magyar vasúti közlekedéssel kapcsolatban teljesen felvillanyozott.  Hogyaszongya: a mezei utas telefonon, egészen pontosan sms-ben vásárol jegyet, majd megkezdi az utazást. Semmi faxni, okos ellenőr jön, előkapja az okostelefont, beolvassa a jegyen található QR (nemzetközi szabványként elfogadott, jól olvasható, kétdimenziós vonalkód) kódot, amit PDF formátumban kapott a vásárló visszaigazolásként. Öröm, boldogság, a MÁV-nál is beköszöntött a XXI. század. Ki gondolta volna?

Aztán jönnek a kevésbé szép és kevésbé meglepő tapasztalatok. Koszos vonatokra én általában nem panaszkodom, legalábbis nem MÁV-ra haragszom, mert a kocsikat nem ők, hanem az utasok teszik tönkre. Két gyerkőc mellett naponta tapasztalom, sokkal gyorsabban pakolnak szét ők, mint én össze. Mennyi esélye lehet pár tucat takarítónak több százezer utas ellen? Nem mintha nem láttam volna még szotyihéjat köpködő kalauzt, de az régen volt, spongyát rá, az alapján nem áltanosítanék.

A „hibrid” vonat viszont igazán nagy ötlet, tetszetős találmány. Mikor először hallottam, el sem akartam hinni. Adott ugyanis egy vonat, aminek az elején közlekedő kocsik intercity kocsik, a végén közlekedők sima gyorsvonatiak. Az intercitynek ugye az lenne éppen a lényege, - a nevéből is következik - hogy sokkal kevesebb helyen, nem minden tyúkólnál, bokornál, hanem nagyobb városokban áll csak meg. A gyorsvonatról ugyanez nem mondható el. Viszont szerencsére már azon is kell egy ideje pótjegyet fizetni. Igaz, a jegy helybiztosításra nem alkalmas, tehát gyakorlatilag semmilyen plusz szolgáltatást nem kap érte az utas. Ezzel szemben az intercityn igen. Viszont ha a két kocsitípust ilyen leleményesen sikerül összekapcsolni, az IC-n utazók elvesztik azt az előnyüket, hogy gyorsabban juthatnak A-ból B-be. A gyorsvonati pótjeggyel utazóknak meg ugye mindegy, ha már így is, úgy is fizetni kell érte. Szép, átgondolt magyar rendszer. Hogy a szolgáltatás csapnivaló, és senkinek nem jó az utasok közül? De legalább drága.
S ha az intercity utasaival kitoltak, már volt értelme újítani…

Hirdetés

Hozzászólás

Hirdetés