Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Duna: az elherdált lehetőség

| 2011. 09. 14. | 14:58:15
A dunai teherhajózás nem is olyan régen a közép-európai áruszállítás egyik meghatározó szegmense volt. Ezen belül a magyar hajók, a dunai hajósok Európa-szerte ismert és megbecsült tagjai voltak e zárt világnak. A dunai teherhajózás ma is az európai áruszállítás meghatározó szegmense. De hová tűnt a magyar hajózás?
Duna: az elherdált lehetőség
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A dunai teherhajózás nem is olyan régen a közép-európai áruszállítás egyik meghatározó szegmense volt. Ezen belül a magyar hajók, a dunai hajósok Európa-szerte ismert és megbecsült tagjai voltak e zárt világnak. A dunai teherhajózás ma is az európai áruszállítás meghatározó szegmense. De hová tűnt a magyar hajózás?

Nemrégiben két teljes napot töltöttem a Dunán: egy nagyhírű hajdani magyar vontatóhajó, a Sopron fedélzetén készítettem riportot. Jó volt látni, milyen nagy a forgalom a folyón! Szinte egymást érték a kisebb-nagyobb és egészen hatalmas teherhajók, a tolóhajó elé szép sorba kötött bárkák (ahogy a hajósok nevezik: tolatmányok), no és persze a kirándulóhajók meg a „kabinosok”, azaz a szállodahajók. Aztán az első nap végén feltűnt valami – elkezdtem figyelni, milyen zászló alatt hajóznak a járművek. Az eredmény megdöbbentő…

Ha nem számítjuk a Budapest és a Duna-kanyar között közlekedő kirándulóhajókat és a szárnyasokat, akkor két teljes nap alatt mindösszesen 1, azaz egyetlen hajóval találkoztunk, amely tatján magyar zászló lobogott!

A dunai teherhajózás nem is olyan régen a közép-európai áruszállítás egyik meghatározó szegmense volt. Ezen belül a magyar hajók, a dunai hajósok Európa-szerte ismert és megbecsült tagjai voltak e zárt világnak. A dunai teherhajózás ma is az európai áruszállítás meghatározó szegmense. De hová tűnt a magyar hajózás? Hová tűntek a magyar teherhajók, és hol vannak a magyar hajósok?

Az utóbbi kérdésre egyszerű a válasz. A magyar dunai hajósok ugyanazt csinálják, mint rég: a Dunán hajóznak. A Sopron kormányállásán üldögélve, s a rádióforgalmazást hallgatva egyre-másra ámultam, hogy akár szerb teherhajó, akár svájci zászló alatt közlekedő elegáns szállodahajó jött szembe, kapitányunk angol vagy német szavaira minduntalan magyar válasz érkezett. Nincs mit csodálkozni ezen: a dunai hajók nagy részén ma is magyar tisztek dolgoznak, és a legénység körében is rengeteg a honfitársunk. A magyar hajós nem vész el. Ha nincs magyar hajó, hát külföldi zászló alatt dolgoznak.

A magyar teherhajózás ugyanis gyakorlatilag tökéletesen megszűnt létezni. Ukrán, szerb, román, szlovák, osztrák, német, holland, francia, svájci, máltai zászlókat fúj a szél a dunai hajók tatján – magyar elvétve sem nagyon akad. Két nap alatt egyetlen… A Mahart hajdani hatalmas dunai flottáját eladták vagy lebontották, csak hírmondónak maradt meg belőlük néhány, egy maroknyi lelkes csapat jóvoltából, amely innen-onnan összekuncsorgott pénzből, javarészt a saját kezük munkájával mentettek meg néhány emblematikus magyar hajót az enyészettől. S hogy mit hagytunk elveszni mi, magyarok, a dunai hajózás egykori nagyhatalma? Mindazt, ami az ukránoktól a szerbeken át a hollandokig és a máltaiakig mindenkinek jó üzlet: a folyami áruszállítást. Csak mi nem törődünk vele, csak mi törődünk bele abba, hogy más keressen pénzt a mi folyónkon.

A Duna ma egy tizenkétezer kilométeres európai vízi út része – köszönhetően a lassan húsz éve működő Duna–Rajna–Majna-csatornának. Számoljunk! Egy kamion két konténert visz el egy kamion költségéért – egy konténerszállító folyami hajó ötszázat visz, öt kamion költségéből. Mi mégis országúton szállítunk (tisztelet a sajnálatosan csekély, vasúti szállításnak). Az Alföld gabonáját kamionok szállítják a csepeli kikötőbe, holott azt akár Szolnokon is be lehetne hajózni, és már mehetne is lefelé, Konstancába.
Ja, persze, nincsenek hajóink! Már nincsenek. De sebaj, itt vannak a hollandok, a németek, az ukránok és a többi hajós nép – majd ők megoldják a dolgot. Mi pedig integetünk nekik a partról.

Horváth Árpád
 

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Ötvenéves minden idők egyik legjobb vígjátéka
Ötvenéves minden idők egyik legjobb vígjátéka
Olyan alacsony költségvetésből készült, hogy sokan bukásra ítélték.
Elhunyt Richard Chamberlain
Elhunyt Richard Chamberlain
Egyik napról a másikra az amerikai tinilányok első számú kedvence lett.
Hatvanéves mindenki Carrie Bradshaw-ja
Hatvanéves mindenki Carrie Bradshaw-ja
Sarah Jessica Parkernek a Szex és New York hozta meg a világhírt.
József Attila ihlette a hajdúböszörményi filmest
József Attila ihlette a hajdúböszörményi filmest
A Reménytelenül debreceni ősbemutatóján jártunk.
A Demjén-film túlszárnyalta a Futni mentemet
A Demjén-film túlszárnyalta a Futni mentemet
Átvette a vezetést a magyar mozik nézettségi toplistáján.
Szentséges szemfényvesztés – Az idő urai
Szentséges szemfényvesztés – Az idő urai
A kultmű, amelyik megégetett egy nemzedéket. Most már 4K-ban.
Gúnyolódás miatt 7,1 milliós bírság Balázséknak
Gúnyolódás miatt 7,1 milliós bírság Balázséknak
Döntött a Fővárosi Törvényszék.
Elhagyja a Tankcsapdát Sidlovics Gábor
Elhagyja a Tankcsapdát Sidlovics Gábor
Közös megegyezéssel távozik a zenész a debreceni rockbandából.
Vihar előtti csend az Apollóban
Vihar előtti csend az Apollóban
Gelányi Imre: kíváncsiak voltak a véleményünkre, emberszámba vettek.
Hollywood: a legnagyobb sztárok magukat díjazták
Hollywood: a legnagyobb sztárok magukat díjazták
A színészek körében talán ez a legnagyobb presztízsű díjkiosztó.
Tenki Rékáék filmje meghatotta a közönséget
Tenki Rékáék filmje meghatotta a közönséget
A Véletlenül írtam egy könyvet körülbelül száztízezer nézőnél jár.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Nyert a Nyíregyháza, megint kiesőhelyen a DVSC
Nyert a Nyíregyháza, megint kiesőhelyen a DVSC
A debreceniekre nagy szenvedés vár.
Hirdetés
Hirdetés
Elbukta a DEAC az NB III-as rangadót
Elbukta a DEAC az NB III-as rangadót
Már az első félidőben eldőlt a meccs Debrecenben...
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Nemzetközi partnertalálkozónak adott otthont a DKV Zrt.
42 forgalomszámláló szenzort telepítettek Debrecen ipari parkjai köré.
Kórtermeket újítanak fel a debreceni klinikán
Új vizesblokkokat is kialakítanak.
Tovább csökkennek az üzemanyagok árai
Aki teheti, még egy napot várjon a tankolással!
Cégvezetőket és egykori alpolgármestert is díjazott Debrecen
„Debreceni polgárok, akiket nem irigyelni, hanem követni kell.”
Vámháború: Kína visszavágott
Újabb emeléssel válaszoltak.
Megnyitotta a fesztiválszezont a Trans-Sped
A jövő generációját inspiráló debreceni környezetben szólították meg.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Óriástojások és nyusziakrobaták Debrecenben
Óriástojások és nyusziakrobaták Debrecenben
Színes programkavalkáddal várja vendégeit a Zoo Debrecen húsvétkor.
Prémium matracok a hálószobába
Prémium matracok a hálószobába
Megéri többet költeni rá?
Magyar módszerrel a kiégés ellen
Magyar módszerrel a kiégés ellen
Téged milyen tényezők mozgatnak munkád során?
A sikerszériás webshopok titka: így csináld utánuk
A sikerszériás webshopok titka: így csináld utánuk
Bemutatjuk, mit csinálnak jól a profi webáruház tulajdonosok.
Hirdetés
Hirdetés