Rossi: A Yamaha dominál!
![Rossi: A Yamaha dominál!](https://civishir.hu:10013/media/6e16fcf4-2a03-45ad-a6d7-64cd7c4cd252.jpg?size=850)
A „Doki” elmondta, hogy szerinte a 800-as éra Yamahái közül a 2009-es fejlesztés az eddigi legjobb, ennél fogva ő továbbra is Yamaha dominanciát vár. Vale a mostani siker kulcsát a 2007-es kudarca vezeti vissza.
A 30 éves nyolcszoros világbajnok mögött bizony nem könnyű évek állnak, annak ellenére, hogy Rossi 2001 óta zsinórban nyerte a világbajnoki címeket. Korábban már mindenki kezdte elhinni, hogy a „Doki” már-már legyőzhetetlen, azonban ezt 2006-ban Nicky Hayden, 2007-ben pedig Casey Stoner cáfolta meg. Vale legyőzhetetlensége mellett természetesen először a Honda, majd a Yamaha is az egekig lett magasztalva, mondván, hogy mindig az a motor a legjobb, amelyiken Rossi ül. Nos, ez nem mindig volt így. A „Doki” Hondás évei alatt (jobbra a Honda nyergében) valóban a Honda számított a top technikának, azonban amikor az olasz az első évét teljesítette a Yamahával 2004-ben, akkor a hangvillások motorja közel sem volt a legkiválóbb. Mégis Rossi a világbajnoki címig menetelt akkor is és ezzel bebizonyította a saját és a főmérnöke, Jeremy Burgess, elméletét, miszerint a győzelemhez 80%-ban van szükség a versenyzőre és 20%-ban a motorra.
A 2004-es diadalon és tapasztalatokon felbuzdulva, valamint természetesen Rossi és mérnöki csapata segítségének köszönhetően, a Yamaha 2005-re egy sokkal erősebb technikát hozott össze, amellyel Vale a Hondás korszakot idéző dominanciával lett bajnok. (Rossi elmondása szerint 2004-ben elsősorban az M1 végsebességével voltak gondok, amit 2005-re sikerült is kiküszöbölni). Az „Rossi-kor” azonban itt véget is ért, mivel a „Doki” 2006-ban a saját és mások hibáinak, valamint egyes esetekben motorja meghibásodásának (lásd: 2006 Le Mans) lett az áldozata. Egyszóval peches éve volt az olasznak, ami viszont Haydennek kedvezett. A rákövetkező évben, vagyis 2007-ben, viszont már egészen más volt a helyzet. A 990-es motorokat az új szabályok értelmében 800-as vasak váltották fel, tehát mindenkinek teljesen új versenygépeket kellett építenie.
A Honda és a Yamaha úgy nyúlt mellé, ahogy illik, a Ducatinál viszont mondhatni pont beletrafáltak a közepébe, amelynek köszönhetően Casey Stoner (jobbra) Valentino Rossi előtt magaslatokkal nyerte a vb-t. Az M1-es elsősorban végsebességében nem tudta megközelíteni a Ducatit, ez azonban egészen más szituáció volt, mint 2004-ben. Rossi tudása ezúttal nem volt elegendő ahhoz, hogy pótolja abból a bizonyos 20%-ból hiányzó részt, ezen felül még egy-két bukás is becsúszott a „Dokinál”, szóval a vb-cím visszaszerzése elmaradt. 2008-ban a Yamaha és Rossi is már ténylegesen összekapta magát és kihasználva másik hibáit, valamint saját versenyképességüket, újra a bajnoki címig meneteltek. Ami pedig idén van, az talán legkönnyebben Rossi 2005-ös vagy esetleg 2002-es, 2003-as formájához hasonlítható. A „gond” csupán az, mármint a „Doki” szemszögéből nézve, hogy Jorge Lorenzo is ugyanazon a győzelemre született motoron ül, amelyen Rossi. A spanyolt pedig bizony egy igen tehetséges versenyző, akinek a kezei között az M1-es majdhogynem olyan veszélyes fegyver, mintha Valentino Rossi vezetné.
Rossi és Lorenzo fej fej mellett
Egy szó, mint száz, a Yamaha már rég volt ilyen jó, mint idén és ezt Rossi is pontosan tudja. Mindezt az is bizonyítja, hogy az elmúlt 31 versenyből Rossi és Lorenzo együttvéve összesen 19-et nyert meg. A „Doki” elmondta, hogy ő továbbra is Yamaha dominanciát vár az év hátralévő részében: „Most minden szép és jó, azonban azt tudni kell, hogy két évünkbe került, mire fel tudtuk magunkat tornázni erre a szintre. A 2007-es évben tudatosult bennünk, hogy nincsen minden rendben így még annak az évnek a felénél gőzerővel elkezdődött a munka, amelynek a gyümölcse most érik csak be igazán. Más gyártókkal szemben nekünk szerencsének volt, mert jó úton indultunk el a mellényúlást követően, így nem igazán ment pocsékba a drága idő. A Honda például szerintem még most is a 2007-es hibákat nyögi, bár lassan de biztosan kezdenek egyre feljebb zárkózni. Én úgy gondolom, hogy az év hátralévő futamain sem lesz gond a motorunk versenyképességével. A jövő évről egyelőre még korai lenne beszélni, annyit azonban elmondhatok, hogy ha már valami bevált és jó, azon bizonyára nem fogunk drasztikusan változtatni, de azért tökéletesíteni mindig lehet. Legalábbis a motorsportban biztosa.”, mondta Valentino Rossi.
![Ha a Tisza Pátot felveszik az Európai Néppártba, Semjén Zsolték kilépnek Ha a Tisza Pátot felveszik az Európai Néppártba, Semjén Zsolték kilépnek](https://civishir.hu:10013/media/6c8b2f9b-68b7-417b-aee3-e1e769d1aec2.jpg)
![Gondola Zsolt Zoárd: „Méltatlan a közbizalomra, menjen!” Gondola Zsolt Zoárd: „Méltatlan a közbizalomra, menjen!”](https://civishir.hu:10013/media/197a73c8-08ed-41f9-8aac-c4d12d40e387.jpg)
![BSZC: tanév végi elismeréseket adtak át Hajdúszoboszlón BSZC: tanév végi elismeréseket adtak át Hajdúszoboszlón](https://civishir.hu:10013/media/76fb15bd-c2b5-4466-8dea-5e7f785e631f.jpg)
![Erdőfürdő, éjszakai túra, csillagles – izgalmas programokkal készül a Zsuzsi Erdőfürdő, éjszakai túra, csillagles – izgalmas programokkal készül a Zsuzsi](https://civishir.hu:10013/media/32c255a8-1d03-43e2-9962-5ff1475cb310.jpg)
![Debreceni óvodásokért dolgoztak a XANGA munkatársai Debreceni óvodásokért dolgoztak a XANGA munkatársai](https://civishir.hu:10013/media/12398a33-ccd0-4aa6-a245-a1fd9b4a8d8f.jpg)
![Stafétabot-átadás a Sensirion Hungary Kft-nél Stafétabot-átadás a Sensirion Hungary Kft-nél](https://civishir.hu:10013/media/fae1d927-2a98-4678-9ed1-458fd0d70b0e.jpg)