Legyen a Cívishír a kezdőlapom! |  Kedvencekhez adom |  RSS

Civishir.hu

Márk
2014.04.25.
Genetikai elemzés a cigányokról: honnan és mikor jöttek?
Nyomtatható verzió Cikk küldése e-mailben Üzenet a szerkesztőnek
2012-12-07 11:23
12 hozzászólás

A cigányok nem rendelkeznek írott történelmi feljegyzésekkel az eredetükről.

A legnagyobb európai kisebbség, a romák elődei 1500 évvel ezelőtt útra kelve Északnyugat-Indiából vándoroltak Európába - állapította meg genetikai elemzéssel egy nemzetközi kutatócsoport. A mai romák változatos nyelvhasználata, életmódja és vallása ellenére Európa-szerte élő csoportjaik közös, összetett múlton osztoznak. Mindez mintegy 1500 évvel ezelőtt, Északnyugat-Indiában kezdődött a Current Biology című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint, amely az első teljes genomra kiterjedő elemzése a romák eredetének és demográfiai történetének.

A romák képviselik a legnagyobb kisebbségi csoportot Európában, körülbelül 11 millióan tartoznak közéjük. Ez azt jelenti, hogy teljes európai népességszámuk összemérhető számos európai ország lakosságával.

A cigány emberek nem rendelkeznek írott történelmi feljegyzésekkel eredetükről és szétszóródásukról. Hogy kitöltsék ezeket a hiányokat, Comas és Manfred Kayser, a hollandiai Rotterdami Erasmus Egyetem kutatója európai kutatótársaikkal közösen a teljes genomra kiterjedő adatokat gyűjtött 13 európai roma népcsoporttól, hogy igazolják a korábbi nyelvészeti tanulmányok indiai eredetre vonatkozó megállapításait.

A genetikai elemzés eredménye a földrajzi eredetet pontosította, India északi-északnyugati részére tette, időpontját pedig mintegy 1500 évvel ezelőttben határozta meg. Bár a közel-keleti és kaukázusi régiókon való áthaladás fontos hatással volt a cigány nép által beszélt romani nyelvre, a kutatók kevés bizonyítékot találtak arra, hogy közös genetikai eredetük volna az európai romáknak és a vándorlásuk során érintett területeken ma élő embereknek, vagyis csekély keveredés történhetett a helyiekkel.

Miután Európába értek, a roma emberek különböző térségekben kezdtek el letelepedni: vélhetően 900 évvel ezelőtt a Balkánon élő népesség vált szét, és indult tovább Európa más-más tájai felé. A genetikai elemzés azt mutatja, hogy az ott élő népekkel már volt bizonyos mértékű, de nem jelentős keveredésük a romáknak.

"Tanulmányunk egyértelműen igazolja, hogy a roma genetikai örökség megismerése szükséges ahhoz, hogy Európa genetikai jellemzését teljes egészként fejezhessük be" - idézte Kaysert az EurekAlert című tudományos portál.

Címkék: cigány, roma,