ÁVH lett a KLIK-ből Debrecenben

CH

2016.02.26. 15:36

ÁVH lett a KLIK-ből Debrecenben
Mindenki elmebeteg a debreceni oktatásban - állítják a pedagógusok (Fotó: illusztráció)

Kéttucat pedagógust hallgattunk meg. Nagy a baj.

Hirdetés

Míg a gyereket a vasorrú bábával, addig a pedagógusokat a KLIK-kel lehet riogatni Debrecenben. Társaságban a „klikkkk” hangsúlyos kimondására görcsbe rándul minden tanár gyomra, s ha történetesen iskolaigazgató is akad köztük, akkor ő hirtelen Xanax, antidepresszáns, vagy az ezt helyettesítő alkohol után kezd kapkodni.

Összeállításunkban annak jártunk utána, miért lett közellenség a pedagógusok körében a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) és annak debreceni helytartója, Pappné Gyulai Katalin, és miért frusztrált fentről lefelé mindenki a helyi oktatásban.

A pedagógus éjszaka nem a lepedőt gyűri, hanem javít

Kezdjük a legkisebb szereplővel, a „mezei” tanárral! A fizetésemeléssel és az életpályamodellel együtt a nyakába szakadt egy olyan rendszer, amely a végletekig kizsigereli. Bevezették a 32 órás munkahetet, azaz ennyit kell az iskolában töltenie egy pedagógusnak. Papíron.

Ha öttel elosztjuk, akkor ez napi hat és fél órás kötelező bent tartózkodást jelent, ami önmagában nem sok, ám ha belegondolunk abba, hogy egy tanár legalább annyit készül még otthon az óráira, mint amennyit az iskolában tanít, akkor már nagyon más a ledolgozott óraszám.

Éppen ezért korábban egyetlen iskolaigazgató sem kötelezte soha egyetlen pedagógusát sem arra, hogy ha nincs dolga az iskolában, akkor is bent tartózkodjon. Igaz, nem is lehetett mentség az éjszakai dolgozatjavítás. Most az. Ha kialvatlan pedagógusba botlanak, nyugodtan gondoljanak a legrosszabbra: nem a lepedőt gyűrte éjszaka, hanem javított!

A KLIK foglyai

A KLIK-rendszerben a következő történik: ha egy pedagógusnak csak három órája van délelőtt, nem mehet haza délutánra, hogy készüljön a másnapi hat órájára, majd dolgozatokat javítson, hanem bent kell tartózkodnia az iskolában. Egy zsúfolt tanári azonban alkalmatlan felkészülésre vagy dolgozatjavításra, tehát érdemi munkát végezni ott nem lehet. Így a tanárok órákra a KLIK foglyai. A KLIK-rendszerben az a legbosszantóbb, hogy a pedagógusok előtte is bőven ledolgozták a heti 40 órát, most annál jóval többet, és természetesen nem fizetik ki nekik a plusz munkát.

A tanárok 32-es csapdája

Röhejesnek tartják – kínjukban már csak nevetnek a pedagógusok – hogy a 32 órán felüli munkavégzést nyilvántartani nem is lehet, de ha lehetne is, teljesen fölösleges lenne, mert annak kifizetésére sincs semmi esély. A 32 órát azonban kötelező pontosan kitölteni papíron is. Annyit, és nem többet, se kevesebbet! Így ha egy pedagógus sokkal többet tölt az iskolában, márpedig a többség többet tölt, akkor is csak 32 óráját könyvelik el.

Debrecenben nem tudnak jófejek lenni

Az tankerületfüggő, ki hogyan tartja nyilván a pedagógusok iskolában eltöltött idejét. Tudunk olyan igazgatóról, aki vidéken, az ország távoli sarkában nem „szívatja agyon” a KLIK-szabállyal a pedagógusait, Debrecenben azonban vasszigorral betartatják a törvényt, mert a tankerület vezetője itt hithű KLIK-katona, akinek szelleme Damoklész kardjaként lebeg az igazgatók feje fölött.

A KLIK-kel együtt visszajött a dikatúrák lélektana. Már panaszkodni se merünk hangosan a tanáriban, nem tudni, ki a besúgó. Mindenki gyanús

– így a Cívishírnek nyilatkozó, természetesen a neve elhallgatását kérő pedagógus.

A másik tanárgyilkos KLIK-műfaj a pedagógusok minősítési rendszere, és annak elemei, a tanári portfólió, illetve az óralátogatás. Előbbi egy újabb egyetemi szakdolgozatnak megfelelő, utóbbi valamivel könnyebb, ahhoz „csak” 20 oldalnyi dokumentációt kell készíteni. Mindkettő a pályán maradás feltétele.

Nem a szakmai felügyelettel van baj, hanem a sok szarsággal

– fogalmazott egy másik pedagógus, kifejtve, hogy egy szakdolgozatszerű portfólió nem azt értékeli, amire a tanár hivatott, és a teljesítményéről reális képet sem ad. A nagy többség úgy véli, a szakmai tevékenység, valamint a tanulók teljesítményének mérése jobban megmutatná, miért alkalmas vagy alkalmatlan valaki a tanári pályán.

Az iskolaigazgatók nehéz élete Debrecenben

Elvették az érdemi munkájukat, de megkapják ugyanazt a pénzt – ők az iskolaigazgatók. Hirtelen felindulásból akár irigyelhetnénk is őket, vagy éppen lehülyézhetnénk, hogy miért lázadnak, hiszen megszabadította őket a KLIK az önálló gazdálkodás súlyos terhétől. Ne tegyük! Az igazgatók a KLIK ugyanolyan áldozatai, mint a tanárok. Kivéve azokat a direktorokat – és szerencsére ők vannak kevesebben Debrecenben is –, akikben a messianisztikus küldetéstudat paranoiával, illetve nagyfokú gátlástalansággal vegyülve tökéletes zsarnoki jellemet alkot.

A normális és okos többségnek le kell nyelnie azt, hogy nincs költségvetése, hivatalosan hetente egyszer lehet iskolai ügyet intézni a tankerületben: csütörtökön. Mivel csak a tankerületvezető rendelkezik aláírási joggal, minden késik vagy kitolódik az utolsó pillanatra. Civil olvasóink számára először felfoghatatlan lesz, de olvassa el újra, mert igaz:

az iskolaigazgató nem tud tanár-diák focit szervezni estére, mert délután négy órától semmi köze nincs a saját iskolája tornaterméhez.

Azzal ugyanis a Debreceni Intézményműködtető Központ (DIM) rendelkezik. Ha este akarnak focizni a saját iskolájukban – nap közben az elfoglaltságaik miatt természetesen nem tudnak –, terembérleti díjat kell fizetniük a DIM-nek!

Az iskolaigazgató a takarítókhoz sem szólhat egy mukkot sem, mert ők DIM-alkalmazottak. Kéthavi beszámolót készíttetnek velük, nincs visszaigazolás a leírtak kapcsán, tehát kimondhatjuk: semmi értelme. Summa summarum: az iskolaigazgató jogosítványok hiányában iskolai adminisztrátorrá alacsonyodott.

Debrecenben mindenki idegbajos, vélhetően a tankerületi vezetővel is durván és agresszíven beszélnek „fent”, ugyanezt a hangnemet kapják vissza az igazgatók is tőle, és végül minden „lent”, a tanárokon csattan

– írta le a helyzetet egy ismerős pedagógus.

A debreceni iskolaigazgatók nehéz élete már három éve is téma volt a Cívishíren, amikor a kilétét titokban tartó egyik igazgató elküldte nekünk az egyik értekezlet jegyzőkönyvét. A helyi igazgatók azért állnak értetlenül a stílus előtt, mert maga Pappné Gyulai Katalin is gyakorló pedagógusból, igazgatóból avanzsált tanfelügyelővé.

Ha egyszer esetleg én is feljebb lépnék a ranglétrán, és elvesztem a józan ítélőképességemet, felsőbb utasításra pedig zsarnokként bánok a volt kollégáimmal, szépen kérem, sőt, könyörgöm, vágjatok pofán vagy háromszor, de izomból! Ezt most írásba adom!

– így az egyik csalódott tanár, aki nem tüntet se pro se kontra, de megvan a lesújtó véleménye. Mint mindenkinek Debrecenben.

Természetesen Pappné Gyulai Katalin debreceni tankerületi igazgató számára a Cívishír szerkesztősége fenntartja a megszólalás lehetőségét.

Hirdetés

Hozzászólás

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés