Elég rossz hírek a 471-es főútról

Előbb 2018 áprilisáról a nyárra csúszott át a 471-es főút Hajdúsámsont elkerülő szakaszának átadása, most pedig a Cívishír érdeklődésére a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-nél közölték: a sokak által várt 8,6 kilométernyi, 2x1 sávos út műszaki átadása és forgalomba helyezése várhatóan csak az idei utolsó negyedévben történik meg. A 13 ezres várost északnyugati irányban elkerülő úton még zajlik a pályaszerkezet- és műtárgyépítés, a forgalomtechnika, a közvilágítás kialakítása az ilyenkor szokásos területrendezési feladatokkal. A kivitelező KE-VÍZ 21 Zrt. és Zemplénkő Kft. együttesen nettó 8,33 milliárd forintért végzi el a munkát, ami a jövőben megkíméli Hajdúsámsont az áthaladó forgalomtól. Az út alapkövét 2016 végén rakták le.
[Beillesztett cikk: Nemsokára fellélegezhetnek az adonyiak és a sámsoniak]
Volt Sámsoni út, nincs Sámsoni út
Az eredeti elképzelések alapján már folynia kellene az elkerülőtől a Debrecen határáig terjedő ütemnek, ám 2016-ban az eredeti nyomvonalat az ingatlantulajdonosok felháborodására Tasó László akkori közlekedéspolitikai államtitkár közbenjárására átterveztették. Így több lakóépület megmenekült a lebontástól, viszont a beruházás is lassabban haladt. Mára viszont a sámsoni Határ utcától a debreceni Simon István utcáig tartó, 2x2 sávos, mintegy 4,5 kilométernyi útszakasz kapcsán a NIF – közbeszerzési eljárásokban – kiválasztotta mind a mérnöki, mind a kivelezői feladatot ellátó cégeket. Előbbit nettó 139,5 millió forintért az Országos Vízügyi Beruházási Mérnöki Konzulens és Tervező Kft. végezheti az ECO-TEC Kft-vel közösen. Utóbbit szintén a már említett KE-VÍZ 21 Zrt. és Zemplénkő Kft. nyerte el nettó 7,44 milliárd forintért.
De mi lesz a leginkább várt debreceni szakasszal?
Hiszen manapság a Sámsoni útnál kevés városrészt utálnak jobban a cívisvárosban autózók a forgalmat gyakran megfogó 100-as (Budapest-Záhony) vasúti vonal, az amúgy is nagy terhelés, az emiatt nehézkes rákanyarodás és a burkolat elhasználódottsága miatt. Kiss Boglárka NIF-szóvivő válaszából úgy tűnik, a helyzet nem éppen biztató.
Ebben pedig a főszerep azé a 2016. júliusi kormányhatározaté, amely a 471-es főút debreceni szakaszának fejlesztését egyszerűen kivette a 2022-ig szóló hazai rövid- és középtávú közútfejlesztési beruházási programból az építési engedély megszerzését leszámítva.
A helyzetet picit bonyolítja, hogy a Kassai úttól a Simon István utcáig terjedő szakaszt két ütemre bontották (I. ütem: Kassai út – Báthori utca, II. ütem: Báthori utca – Simon István). E két ütem a vonatkozó építési engedélyek szerint egyaránt 2x2 sávos fejlesztéssel számol. Továbbá azzal, hogy – az I. ütemben – a vasúti átjáróban a közúti forgalmat aluljáróval a föld alá viszik, így gyorsítva fel a közlekedést.
Volt egyszer egy Lázár
Már csak az a kérdés, lesz-e politikai akarat, pénzforrás arra, hogy a kormány egyedi döntéssel mégis a 471-es főút debreceni szakaszának megépítéséről döntsön. Bár Tasó László országgyűlési képviselő tavaly ősszel egy hajdúsámsoni sajtótájékoztatóján – már nem államtitkári minőségben – úgy nyilatkozott, 2019 végén, 2020 elején a debreceni építkezés is elkezdődhet, ez inkább előremenekülésnek tűnik. Hiszen a megyeszékhelyi szakaszra – bár többen lobbiznak érte – azóta sem sikerült finanszírozót találni.
A 471-es főút Hajdúsámson és Nyíradony közötti 16 kilométeres, 1x1 sávos szakaszát tavaly nyáron már átadták. Az ünnepségen Lázár János akkori Miniszterelnökséget vezető miniszter a kormány nevében ígéretet tett a debreceni ütemek megvalósítására. Csak hát hol van azóta Lázár János?
Ratalics László

















