Kétmilliárdos veszteség a debreceni tömegközlekedésben

A kormányzat és a megyei jogú városok évek óta rugdossák maguk előtt a közösségi közlekedés veszteségfinanszírozásának kérdését. Az önkormányzatok azt szeretnék elérni, hogy az állam nagyobb mértékben támogassa a tevékenységet, mert az általa nyújtott pénz jelenleg az előírt kedvezményeket sem fedi le. Mindez a debreceni közgyűlés május 31-i ülésén ismét szóba került: az elmúlt évben az autóbusz üzletág 1,23 milliárd, a kötöttpályás 730 millió forint veszteséget termelt a Cívisbusz Konzorcium és a DKV Zrt. beszámolója szerint.
Varga Zoltán (DK) jövőt firtató kérdésére („Az autóbuszok az életciklusuk vége felé járnak, van-e elképzelés a jővőről?”) Papp László (Fidesz–KDNP) polgármester kijelentette: a Cívisbusz Konzorciummal 12 évre kötött szolgáltatási szerződés 2021-ben jár le, s az ő álláspontja szerint Debrecen csak részleges járműbeszerzésről gondolkodhat addig, amíg az állammal nem sikerül tisztázni az említett finanszírozási kérdéseket.
– Volt már lehetőségem konzultálni a közlekedéspolitikáért felelős új államtitkárral. Ebben a kormányzati ciklusban meg kell oldani a közösségi közlekedés finanszírozási problémáit. Határozottan mondom, nem lehet tovább húzni. A város idei költségvetésében 600 millió forint támogatást tervezett veszteségpótlásra, de ez még mindig nem fedezi az állam által biztosított kedvezmények költségigényét – jelentette ki a polgármester, aki nem tervezi, hogy egy éven belül javaslatot tesz új buszok beszerzésére.
Ennek, mondta, több feltétele hiányzik, másrészt tényleg tisztázni kell az állam és az önkormányzatok közötti tehermegosztás arányát. – Azt gondolom, ma már a kormányzati szereplők is tisztában vannak a helyzet komolyságával. A Megyei Jogú Városok Szövetsége javaslatot tesz az új minisztériumi vezetésnek arra, hogy a szervezet szerint milyen megosztási arányban kellene gondolkodni. Ha ez tisztázódik, akkor lehet felvetni, hogy milyen konstrukcióban, milyen mértékben lehet új járműveket beszerezni, vagy új pályázatot kiírni – szögezte le (ezzel együtt 2019-ben a szolgáltatói pályázatot ki kell írni, mert másfél év felkészülési időt biztosítani kell a győztesnek).
Papp László úgy látja, a 2009 óta közlekedő debreceni buszok még mindig nincsenek olyan leharcolt állapotban, mint az akkor leváltottak. Ebben fontos szerepe van a karbantartásnak, amelyet – tette hozzá – megfelelően végez a konzorcium.
A DKV Zrt. vezérigazgatója, Nagy Attila rámutatott: szakszerű karbantartás mellett egy autóbusz életciklusa 15 év, „utána illik kivonni a forgalomból”. A 9 éves debreceni buszparkhoz képest a körülbelül 18 ezres magyarországi állomány átlagéletkora 16-17 év… – A finanszírozás rendezése mellett az is kérdéses, miként oldódik meg e hatalmas járműigény pótlása. Nem véletlenül forszírozza a kormány a buszgyártási programot – jegyezte meg. A helyi buszok jó műszaki állapotát illusztrálja, hogy csak nagyon kevés járat marad ki ilyen okból, 0,06 százalékos az arány, ami mélyen a tűréshatár alatti.
A polgármesternek volt egy érdekes megjegyzése egy képviselő hozzászólásra: Papp László nem tartja kizártnak, hogy 2023-ban Debrecenben gyártott autóbuszokkal szállítják majd azt utasokat.
De ez még – tette rögtön hozzá – bőven a jövő zenéje.
Részletek a Cívisbusz Konzorcium 2017-es beszámolójából
- Az elmúlt évre tervezett 707 258 járatindítás csak 402 esetben nem valósult meg (0,06 százalék). Ez bőven az közszolgáltatási szerződésben előírt 2 százalékos határ alatt van. s
- A 125 Volvo autóbuszban átlagosan 500-600 ezer kilométer van. A járművek decemberben 8 és fél évesek voltak.
- Az autóbuszok kapcsán mintegy 1,5 millió vonaljegyet értékesítettek 381 millió, járművezetői lapjegyből 487 ezer fogyott, 153 millió forint értékben. Általános kombinált bérletből mintegy 174 ezret vásároltak 892 millió forintért. Tanuló bérletből 172 ezer, nyugdíjasból 44 ezer fogyott 502, illetve 130 millió forintért. Az értékesítés nettó árbevétele mintegy 3,4 milliárd forint volt, a tervhez képest 21 millió forinttal nagyobb összeg folyt be.
- A cég hibájából 44 közledési baleset történt, hárman sérültek meg, 11 millió forint kár keletkezett.
- A járművezezők statisztikai létszáma 267 fő volt.
- A sofőrők, jegyellenőrök magatartása, munkája miatt 273 panaszt tettek, a vizsgálatok 85 százaléka nem állapított meg felelősséget. A járművek műszaki állapota (légkondi, fűtés, jegykezelő, zsúfoltság) 50 panaszt vont maga után, míg az utastájékoztatás, menetrend körében 274 panasz érkezett. Az elmarasztalt munaktársakat figyelmeztetésben és oktaktásban részesítették. Zsúfoltságot nagyon kevesen tettek szóvá.
- A járműfenntartás és a telephely biztosításáért felelős Inter-Tan-Ker Zrt. 2,4 milliárd forintos költség, ráfordítás mellett 52 millió forint adózott eredményt produkált.
- Az autóbuszok átadás-átvételéért és az üzemanyag-ellátásért felelős Cívisbusz Kft. 2,9 milliárd forint ráfordítás mellett 664 ezer forint adózás előtti eredmény ért el.
- Az anyagjellegű ráfordítások 3,1 milliárd forintot vittek el.
- Az autóbusz üzletág adózás előtti eredménye 1,2 milliárd forintos mínuszt mutat, amely a dokumentum szerit megfelel az ágazati bevételekkel nem fedezett, indokolt költségek kompenzációs igényének.
RaL















