Tudni akarja, mennyi e-autó futkos országszerte?
Közlekedésre és oktatásra is használják a jövőben a Debreceni Szakképzési Centrumnál (DSZC) azt az elektromos Volkswagen Golf személyautót, amelyet az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft.-től kaptak. A csütörtöki átadáson az állami e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: a 44 szakképzési centrum közül idén összesen 5 kap e-autót, az odaítélésnél szempont volt, hogy az adott képzőhelyen mennyien tanulnak autószerelői ismereteket, illetve milyenek a város ipari kapcsolatai. Az elektromobilitás hazai fejlesztésért is felelős e-Mobi vezetője a városi polgárságot tartja az e-autózás elsődleges célközönségének és szeretnék, hogy a fenntartható közlekedés a fiatalok körében minél előbb népszerűvé váljon.
– Évente duplázódik az e-autókra kért másfél millió forintos állami támogatások száma. Jelenleg mintegy 4800 ilyen gépjárműről tudunk, ami egyelőre a teljes járműállomány egy százalékát sem éri el. A cél, hogy ezt az arányt 2025-re egy-másfél, 2030-ra pedig tíz százalékra tornázzuk fel, amiben sokat segíthetnek a csökkenű árak és a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó, szigorodó nemzetközi előírások – tudta meg a Cívishír Ugron Gáspár Gábortól. Az e-Mobi ügyvezető igazgatója azt is elmondta, hogy az idei év végére már 550 elektromos töltőpont lesz hazánkban, amivel 30 kilométeres körökre vetítve az ország 85 százalékát lefedik. A kormányzat – reagált kérdésünkre – egyelőre biztosan nem tervezi az eletromos személy- és kishaszonjárművek után járó 1,5 millió forintos támogatás kivezetését.
A magyar utakon futó e-autók 47 százaléka tisztán elektromos meghajtású, az eladott márkák között a Nissan Leaf vezet (60 százalék). Az e-autózás óriási előnye a robbanómotoros meghajtással szemben, hogy a fogyasztás költsége körülbelül hetede, a fenntartás (a jóval kevesebb kopó alkatrész miatt) a tizede az utóbbinak. A hátránya, hogy egy feltöltéssel a márkák zömével 200-300 kilométer tehető még és a töltőpontok száma – bár mint olvasható a számuk gyorsan növekszik – még csekély.
Kézzelfogható közelségben Debrecenben
Tirpák Zsolt főigazgató közölte: az intézmény logójával felmatricázott kocsival közlekedni is fognak, azt az üzenetet közvetítve, hogy a DSZC a megújuló energiák híve (mint azt egyébként a Fokos utcai okosépület is mutatja). A Cívishírnek elmondta, a járművet 10-15 tanár használja majd 250 autószerelői, autóelektronikai műszerészi, mechatronikai ismereteket tanuló diák oktatására.
Pósán László (Fidesz–KDNP) országgyűlési képviselő kiemelte, a technológia előretörésével az autószerelői szakmát gyakorlatilag újra kell tanulni, ezért is fontos, hogy a fiatalok találkozzanak az e-autózással. A Parlament kulturális bizottságának alelnöke szerint azért is fontos ez az ajándék Golf, mert fontos lépést tartani a fejlődéssel egy olyan városban, ahová egymás után érkeznek nemzetközi óriáscégek.
RaL
[Beillesztett cikk: Világcégek Debrecenben: a német sorminta folytatódhat ]